Floating?

Dit forum biedt de gelegenheid voor discussie over pseudo-wetenschappelijke feiten of 'gebakken lucht' op Nederlandstalige websites. Vul zelf aan... Reacties die valse verdachtmakingen bevatten of argumentloos zijn worden verwijderd.

Floating?

Berichtdoor Renate » 25 okt 2014, 14:36

Toevallig zag ik vandaag een advertentie in De Volkskrant van FloatCenter, waarin beweerd werd dat het goed zou zijn voor reumapatiënten. Ik kan daar zelf niet veel over zeggen, maar op de een of andere manier heb ik er toch een vreemd gevoel bij.
Hier wordt reuma genoemd
http://floatcenterhaaglanden.nl/home
En hier worden voor mijn gevoel toch wel wat claims gedaan, waar ik m'n twijfels aan heb.
http://floatcenterhaaglanden.nl/floaten
Renate

Re: Floating?

Berichtdoor JanC » 26 okt 2014, 16:51

Van die website: "De effecten van floaten zijn ongekend (en wetenschappelijk aangetoond)." Ongekend maar wel aangetoond. Duh? Kwak.
Dat sommige individuen floaten als ontspannend ervaren dat zal wel, maar meer is er dan ook niet aan.
JanC

Berichtdoor Renate » 26 okt 2014, 17:42

JanC schreef:Van die website: "De effecten van floaten zijn ongekend (en wetenschappelijk aangetoond)." Ongekend maar wel aangetoond. Duh? Kwak.
Dat sommige individuen floaten als ontspannend ervaren dat zal wel, maar meer is er dan ook niet aan.

Dat idee had ik ook al. Je bent bijna geneigd om extra wantrouwig te zijn, als een bedrijf claimt dat z'n behandelingen wetenschappelijk bewezen zijn.
Renate

Berichtdoor willem_betz » 27 okt 2014, 03:53

Een poosje gewichtsloos ronddobberen kan best goed doen aan pijnlijke gewrichten omdat ze niet of veel minder belast worden. Dat doet zwemmen en hydrotherapie ook ongeveer.
Het kan best relaxerend zijn ook, en dan nog wat sauna, een beetje massage.....best leuk.
Ik vraag me af hoe ze dat bad ontsmetten, waar iedereen zo maar virussen en bacteriën in loslaat :roll:
Doet me denken aan een verslag over het bad van de bron in de grot van Lourdes, je zag daar de soepogen drijven die al die vorige lichamen hadden achtergelaten.
Toch maar liever wat liggen weken in mijn eigen warme bad, en dan de stop er uit trekken en morgen weer vers water.
Geloof je alle nonsens, of sommige niet? Hoe maak je het onderscheid?
De hevigste missionarissen en propagandisten voor kwakzalvers zijn vaak hun slachtoffers zelf.
willem_betz
Beheerder

Berichtdoor Heeck » 27 okt 2014, 10:18

Willem,
Dat ontsmetten gaat net als bij het ontsmetten van de dode zee en de treintoiletten.

R.
Begrip is een waan met een warm gevoel, dus MIJDT SPIJT.
www.edge.org
Heeck

Berichtdoor willem_betz » 27 okt 2014, 11:07

hmmm, in de Dode Zee zorgt de sterke zoutconcentratie voor een ontsmettend effect. Ik heb er in gelegen, zelfs een klein wondje doet pijn door die pekel. Ik heb echter nog nooit een bad genomen in een treintoilet, is dat leuk ? :)
Geloof je alle nonsens, of sommige niet? Hoe maak je het onderscheid?
De hevigste missionarissen en propagandisten voor kwakzalvers zijn vaak hun slachtoffers zelf.
willem_betz
Beheerder

Berichtdoor Heeck » 27 okt 2014, 16:00

Willem,
Onsmakelijk.

De categorieën zijn +/- :
De klassieke Lilly floating tanks (Remember Lilly?), waar in ook zo een Dodezeeconcentratie zout heerste.

Dan heb je de spa's met hun gezonde zouten en -baden, die vast een soort zwembadfilters erbij moeten hebben.

En nu de floating rooms die ook zo een zwembadfiltering kennen.

En vanzelf de ontsmetting van de naastgelegen sauna's, stoombaden en vanzelf de toiletten binnen zo een gelegenheid die hopelijk wat frequenter worden bijgehouden dan die in de trein.

Zolang er maar niet wordt vertrouwd op Kangenwater :?, want dan raak je van je bloeddruk af.

Roeland
www.edge.org
Heeck

Berichtdoor Renate » 27 okt 2014, 16:29

Heeck schreef:De klassieke Lilly floating tanks (Remember Lilly?), waar in ook zo een Dodezeeconcentratie zout heerste.
Roeland

Comic Sans? En dat moeten we dan serieus nemen?
Wanneer is die website gemaakt? Ik dacht dat er tegenwoordig altijd met CSS gewerkt werd.
Renate

Berichtdoor Heeck » 27 okt 2014, 18:34

Renate,

De verwijzing naar Lilly was gelijk een verwijzing naar de jaren '70. :)

Hoe het nu allemaal met de desinfectie staat is op te zoeken en dan krijg ik dit:

http://en.wikipedia.org/wiki/Isolation_tank schreef:In current tanks, a solution of epsom salt is used for an increased density. The subject can now float with the face above the water, although the ears are still submerged when the subject is in a relaxed position. Hearing is therefore greatly reduced, particularly when using ear-plugs as protection against the salt water. When the arms float to the side, skin sensation is greatly reduced because the air and water are the same temperature as the skin, and the feeling of a body boundary fades. The sense of smell is also greatly reduced, especially if the water has not been treated with chlorine.

The growing number of commercial float tanks has brought increased regulation of disinfection. In the US different states have implemented different rules. In Europe, the DIN 19643 bathing water standard requires automated chlorination controlled by REDOX (ORP) measurement. Chlorine, bromine and peroxide disinfection have all been used successfully. There is doubt about ozone safety because of the closed air space. For this reason, H2O2 is cited by many industry professionals as a safer and more desirable sanitation agent.[6]

Verder lijkt me dit en sop&kool vraagstuk.

Roeland
www.edge.org
Heeck

Berichtdoor Nederlander » 31 okt 2014, 11:28

Wat een gebral op die site zeg... alsof een beetje speciaal water helpt tegen alles. En wtf, water is net zo warm als je lichaam? Dus het water is dus 36,5 graden?

AUWWWWW!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! en dan moet je ook nog IN GAAN LIGGEN?????????

Whole lotta hurting going on! :shock:
The happiness of the bee and the dolphin is to exist. For man it is to know that and to wonder at it.
Jacques Yves Cousteau.
Nederlander

Berichtdoor Renaat » 31 okt 2014, 22:39

Nederlander schreef:En wtf, water is net zo warm als je lichaam? Dus het water is dus 36,5 graden?

AUWWWWW!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! en dan moet je ook nog IN GAAN LIGGEN?????????

Dat is helemaal geen abnormale laat staan problematische watertemperatuur. Er zijn talloze mensen die een bad nemen in water van die temperatuur en zelf nog hoger, al zullen er ook zijn die lagere temperaturen aangenaam vinden. Ook voor baby's is een temperatuur van 36-37 °C prima.

Dus hoewel er veel onzin op die website staat vraag ik me af waar jij het vandaan haalt dat 36,5 graden Celsius een pijnlijke temperatuur is om in te gaan liggen.
Renaat

Berichtdoor Lorre » 01 nov 2014, 13:29

Hoe test je of je badwater niet te warm is? Met de elleboog van een baby :wink:

Ik heb floating-ervaring. Je drijft in warm , zout water. Nadat de tank wordt gesloten, is het volledig donker en stil. Je zintuigen worden niet meer geprikkeld en het lijkt alsof je zweeft. Mijn gedachten leken stil te vallen en ik waande mij in een zee van leegte, helemaal los van mijn lichaam. Na een uur werd de tank geopend en was de sessie voorbij maar het leek alsof ik er maar even had ingelegen. Het had gerust nog wat langer mogen duren. Een heel leuke ervaring. :D
Lorre

Keer terug naar Kwak-sites