Kan iemand mijn volgende ervaring verklaren?

Aardstralen, wateraders, wichelroeden, leylijnen, Loch Ness, hypnose, UFO-meldingen, complottheorieën, het Mars gezicht, buitenaardse wezens, aliens, buitennatuurlijk graancircels, de Yeti, ...

Kan iemand mijn volgende ervaring verklaren?

Berichtdoor Thomas » 31 okt 2006, 19:31

Ik lig in bed met mijn ogen open, maar ben eigenlijk aan het dromen. Ik merk het pas op doordat ik ik me niet kan bewegen. Ik hoor duidelijk het geluid naast me van een verleggend dekbed van iemand die eronder ligt. Toch slaap ik alleen, want mijn vriendin is er op dat moment niet. (Zij woont niet bij mij en slaapt soms bij mij). Ik kan me nog steeds niet bewegen en voel duidelijk iemand naast mij, die ik ook niet kan zien omdat mijn hoofd stokstijf is (mijn nek).

Dit is een ervaring die ik meermaals heb. De laatste keer toen ik zo bewegingloos lag te staren in mijn kamer 's nachts, schoof die (denkbeeldige) persoon naast mij dichterbij en ineens voelde ik een verwarrende warmte door me heen gaan van mijn hoofd tot mijn voeten. Daarna was het voorbij en kon ik mij terug bewegen.

Dit heb ik vooral als er half licht en half donker is in mijn slaapkamer.

Waarschijnlijk is er een logische verklaring voor. Ik zou het graag weten van eventuele kenners (over activiteit van hersenen tijdens de slaap).
Ik geloof niet in paranormale verschijnselen, maar ik zoek wel ergens naar een verklaring.
mvg
Thomas
"science is a culture of (reasonable) doubt" (Richard Feynmann)
Thomas

Berichtdoor peterA » 31 okt 2006, 19:41

Ga samenwonen met je vriendin Thomas! je bent er klaar voor! :wink:
Huh?
peterA

Berichtdoor Thomas » 31 okt 2006, 21:30

peterA schreef:Ga samenwonen met je vriendin Thomas! je bent er klaar voor! :wink:

:lol ja, we zien wel. Merci voor de aanzet. :wink:
Thomas

Berichtdoor David » 03 nov 2006, 16:39

Ik heb hier nog al van gehoord. Het blijkt een redelijk veel voorkomende ervaring te zijn. Mensen die beweren ontvoerd te zijn door aliens zouden een gelijkaardige ervaring hebben gehad. De verklaring zou zijn dat de hersenen gedurende de slaap de spieren verlammen om te voorkomen dat men lichamelijke actie onderneemt tijdens het dromen. Ook het aanvoelen van een aanwezigheid komt veel voor in deze staat tussen waken en slapen. Ik heb er ooit eens een documentaire over gezien.

http://en.wikipedia.org/wiki/Sleep_paralysis

Hopelijk heb je hier iets aan.

Groetjes.
David

Berichtdoor peterA » 03 nov 2006, 17:02

David schreef: De verklaring zou zijn dat de hersenen gedurende de slaap de spieren verlammen om te voorkomen dat men lichamelijke actie onderneemt tijdens het dromen.

En dit ter voorkoming van dit
Huh?
peterA

Berichtdoor Thomas » 05 nov 2006, 18:35

David schreef:Ik heb hier nog al van gehoord. Het blijkt een redelijk veel voorkomende ervaring te zijn. Mensen die beweren ontvoerd te zijn door aliens zouden een gelijkaardige ervaring hebben gehad. De verklaring zou zijn dat de hersenen gedurende de slaap de spieren verlammen om te voorkomen dat men lichamelijke actie onderneemt tijdens het dromen. Ook het aanvoelen van een aanwezigheid komt veel voor in deze staat tussen waken en slapen. Ik heb er ooit eens een documentaire over gezien.

http://en.wikipedia.org/wiki/Sleep_paralysis

Hopelijk heb je hier iets aan.

Groetjes.

Merci voor de moeite van het op te zoeken. Nu zo vaak heb ik dat niet, maar vooral als er zo wat licht in mijn kamer is. Bvb. als ik op een verlofdag in de namiddag, met m'n gordijnen dicht wat ga slapen. Dan merk ik achteraf dat mijn ogen pieren en ik dus mijn kamer kon zien vanuit een bepaalde hoek. Alleen voel ik dan ook dat ik niks kan bewegen, vooral mijn nek en hoofd zijn zo stijf als een plank, en ervaar een soort verdoofdheid en merk bewegingen naast mij. Ik heb er niks schrik van, aangezien mijn ervaring is dat er niks meer gebeurd en dat ik daarna, na 10 seconden, gewoon terug beweging krijg als ik hardop denk dat ik wil bewegen. Daarna merk ik ook niks veranderd in mijn kamer.

Ik zie het niet als een paranormale ervaring of zo, maar ik vraag me of het 'normaal' is, of eerder een of andere disfunctie.

V
Thomas

Re: Kan iemand mijn volgende ervaring verklaren?

Berichtdoor wolkenstein » 06 nov 2006, 02:54

Thomas schreef:Ik kan me nog steeds niet bewegen en voel duidelijk iemand naast mij, die ik ook niet kan zien omdat mijn hoofd stokstijf is (mijn nek).
Thomas

Thomas, waren da noch andere teile die veellicht ook stocksteif waren?
wolkenstein

Berichtdoor wolkenstein » 06 nov 2006, 03:13

Thomas schreef:De laatste keer toen ik zo bewegingloos lag te staren in mijn kamer 's nachts, schoof die (denkbeeldige) persoon naast mij dichterbij en ineens voelde ik een verwarrende warmte door me heen gaan van mijn hoofd tot mijn voeten. Daarna was het voorbij en kon ik mij terug bewegen.
Thomas

Die verwarrende warmte, ganz interessant, hebt U ook een Ergasmus erfahren? Es gibt doch Literatur über Sylphen die den junger Mann gern besteigern!
wolkenstein

Berichtdoor willem_betz » 06 nov 2006, 17:10

Thomas, wees maar blij dat je eventjes niet kon bewegen, wie weet voor welke rare streken dat je heeft behoed :oops:
willem_betz
Beheerder

Berichtdoor Thomas » 09 nov 2006, 20:34

Misschien zullen sommigen hier denken dat ik hier een zogezegde getuige wil spelen van een of ander paranormaal verschijnsel. Verre van. Ik geloof daar niet in en zal dat ook nooit doen. Toch vraag ik me af wat het dan wel is en zou ik graag een wetenschappelijke verklaring hebben. David was er vrij dicht bij door te stellen dat het iets is wat tijdens de REM slaap veroorzaakt wordt en tijdens de overgang van waak naar slaap. Een soort verstijving van de spieren. Merci dus.
Thomas

Berichtdoor De Koe! » 11 nov 2006, 01:44

Ik ken dit fenomeen maar al te goed, ik heb er zelf gedurende een hele periode heel regelmatig last van gehad. De laatste tijd heb ik het niet zo vaak meer. Het gaat inderdaad om slaapverlamming, een slaapstoornis die zeer veel mensen wel eens meegemaakt hebben (minstens 1 op 5, geloof ik).

Om het makkelijk uit te leggen: tijdens je REM-slaap zijn de meeste spieren verlamd. Dit is een beschermingsmechanisme van het lichaam om te voorkomen dat je je dromen in het echt zou uitvoeren (slaapwandelen wordt dan ook veroorzaakt doordat men droomt tijdens de niet-REM-slaap, wanneer de spieren dus niet verlamd zijn). Soms gebeurt het echter dat je voor het inslapen, of na het wakker worden, nog in de REM-fase verkeert. In dat geval kan het gebeuren dat je tijdelijk verlamd raakt, net zoals tijdens de REM-slaap. Dit heet slaapverlamming en duurt meestal maar enkele seconden, tot maximum een aantal minuten.

Bij de meeste mensen blijft het beperkt toch verlamming van de spieren, maar aangezien je (hoewel je wakker bent) in REM-fase verkeert, en dus in de fase waarin men normaal gezien droomt, kunnen er ook soms hallucinaties optreden. Hier kan ik zelf over meespreken en ik kan uit ervaring zeggen dat die hallucinaties zodanig scherp kunnen zijn, dat het niet verwonderlijk is dat sommige mensen er echt van overtuigd zijn dat ze een paranormaal fenomeen hebben meegemaakt. Het gaat immers niet alleen om visuele hallucinaties, maar ook gevoelsmatig, auditief, tactiel, ... en (in mijn geval toch) vaak zeer scherp.

Je moet er maar eens de beschrijvingen op nalezen van mensen die beweren dat ze door aliens ontvoerd geweest zijn. 9 op de 10 keer begint dat met: "ik werd wakker en lag op mijn bed, toen ik plots volledig verlamd raakte". En dan beginnen de hallucinaties op te treden...

Ik denk dat slaapverlamming ook de meest voor de hand liggende wetenschappelijke verklaring is voor zogenaamde "uittredingen". Spookbewegingen worden regelmatig genoemd als hallucinatie bij slaapverlamming: men heeft daarbij het gevoel een lichaamsdeel (meestal een arm of een been) te bewegen, terwijl dat lichaamsdeel in realiteit gewoon onbeweeglijk op het bed blijft liggen. Ik heb dit zelf ook eens voorgehad, maar dan iets verregaander: ik ging rechtzitten op mijn bed en keek rond in mijn kamer. Ik was op dat moment klaarwakker en mijn kamer zag er precies uit zoals in de werkelijkheid. En toen realiseerde ik mij dat mijn lichaam nog steeds verlamd neerlag op mijn bed... zéér bevreemdende ervaring, maar dus perfect wetenschappelijk verklaarbaar door slaapverlamming. Ik denk dat uittredingen dus gewoon het gevolg zijn van hallucinaties die gepaard kunnen gaan met deze slaapstoornis.

Zo, een nogal lange eerste post... maar ik vind dit een bijzonder interessant fenomeen, in de eerste plaats omdat ik zelf redelijk wat van die realistische hallucinaties gehad heb, en ik denk dat dit wel eens dé verklaring zou kunnen zijn voor een heleboel zogenaamd onverklaarbare, "bovennatuurlijke" fenomenen.

http://watarts.uwaterloo.ca/~acheyne/S_P.html --> hier vind je trouwens heel veel uitgebreide informatie over slaapverlamming, zeer veel beschrijvingen van hallucinaties die ermee gepaard kunnen gaan, en info over de mythes die door de geschiedenis heen in verschillende culturen zijn voortgevloeid uit dit fenomeen.
De Koe!

Berichtdoor Thomas » 11 nov 2006, 14:47

Voila, eindelijk een goeie uitleg.
Laatst bijgewerkt door Thomas op 11 nov 2006, 14:53, in totaal 1 keer bewerkt.
Thomas

Berichtdoor Thomas » 11 nov 2006, 14:52

Bedankt de Koe! Zoals ik al dacht heeft het niks met paranormale verschijnselen te maken en is het iets dat zeer gewoon te verklaren is en zelfs lastig is als je het meemaakt. Ik heb er zelf alleen maar last van als ik overdag in de namiddag op een vrije dag ga slapen en er nog een schijnsel licht in mijn kamer is.

Je beschrijvingen kloppen volledig: meestal zie ik niet echt iets maar hoor zeer duidelijk gepraat (terwijl er niemand is), voel de aanwezigheid van anderen in de onmiddellijke nabijheid op mijn bed (zittend of liggend). Voel bewegingen op het bed. En als ik uit de verlamming raak en wakker wordt is er niks meer.

Misschien heb ik het in heel mijn leven maar 15 keer meegemaakt, en recent iets frequenter, ik wilde weten of het 'problematisch' was iets normaals. Merci voor je bijdrage. :wink:
Thomas

Berichtdoor theophrastus » 15 nov 2006, 17:40

Dag Thomas,
De waarnemingen die je beschrijft zijn meest waarschijnlijk hypnagoge of hypnopompe hallucinaties. Gekende distorsies in de zintuiglijke waarneming op de grens tussen slapen en waken, in een gealtereerde bewustzijnstoestand eigenlijk. Niks mis mee en niet zo zeldzaam.
theophrastus

Berichtdoor alice » 04 okt 2008, 03:25

Thomas schreef:Ik kan me nog steeds niet bewegen en voel duidelijk iemand naast mij, die ik ook niet kan zien omdat mijn hoofd stokstijf is (mijn nek).

Dit is een ervaring die ik meermaals heb. De laatste keer toen ik zo bewegingloos lag te staren in mijn kamer 's nachts, schoof die (denkbeeldige) persoon naast mij dichterbij en ineens voelde ik een verwarrende warmte door me heen gaan van mijn hoofd tot mijn voeten. Daarna was het voorbij en kon ik mij terug bewegen.

Dit heb ik vooral als er half licht en half donker is in mijn slaapkamer.

Waarschijnlijk is er een logische verklaring voor. Ik zou het graag weten van eventuele kenners (over activiteit van hersenen tijdens de slaap).
Ik geloof niet in paranormale verschijnselen, maar ik zoek wel ergens naar een verklaring.
mvg
Thomas

Ik heb een verklaring, ben door zoiets verrast in 2005, lees eens effe rustig , vooral over de aliens en zo (geloof ook niet in het paranormale , maar geloof wel een verklaring te hebben voor uw ervaring, had ge toevallig ook gehackte computers of iets in die aard rond die tijd of zoiets ? Lees eens, en laat weten of ge er iets in herkent
viewtopic.php?t=1368

Pamela stonebrook had een grappiger versie van wat ik vertel met een "reptilian" das grapping een beetje (ik geloof ook niet in aliens, de hele uitleg staat in link naar herwonnen herinneringen hierboven )
http://ufoexperiences.blogspot.com/2006 ... rooke.html
alice

Berichtdoor The Menace » 04 okt 2008, 03:38

Alice / Monica,

Wat vindt je van de uitleg van De Koe! ?

Groetjes, Dennis
Utinam logica falsa tuam philosophiam totam suffodiant.
The Menace

Berichtdoor Seppe » 04 okt 2008, 04:46

Waarom maak ik nooit eens zo'n "alternatieve" ervaringen mee :cry:
- Door mijn ongecencuseerde eerlijkheid, kan elke post van mij de laatste zijn. -
Seppe

Berichtdoor alice » 04 okt 2008, 17:38

The Menace schreef:Alice / Monica,

Groetjes, Dennis

De Koe (wat een naam :D ) , heeft inderdaad de juiste link gelegd naar aliens en de verklaring die er dikwijls aan gegeven wordt door "wetenschappers" bij gebrek aan een betere :"slaapverlamming"

Mijn mening is dat het woord "slaapverlamming" echter maar een woord is, geplakt op een deelfenomeen van iets anders dat zelden als geheel wordt herkent .
Ik geloof iwat dat betref dat iets historisch gaande is in de geschiedenis van de mensheid , iets dat de mensheid als geheel zwaar in de maling neemt , ook de "wetenschappers" , omdat het zo gruwelijk intelligent gedaan is , en zo een ongelooflijke technologie betreft, en om extreme schendingen van de mensenrechten gaat , tegelijkertijd met mogelijkheden die we ons bijna niet kunnen voorstellen .

Er wordt in stilte mee geexperimenteerd .....het is echt waar , ik zou het ook niet geloven moest ik het niet weten sinds 2005, het is een stille epidemie . Het verklaard de ervaring van Thomas ook , hij heeft gelijk in één ding: er moet een rationele verklaring voor zijn , en die is er , hoe ongelooflijk ook .
Een deel van dit experiment is gecamoufleerd als aliens ontvoeringen (goed gevonden he? , wie zoekt daar nu historische mensenrechtenschendingen, wie onderzoekt dat nu in zo een licht ?)

Karla Turer heeft hiervoor gevochten, legde de link naar mind control technologie , ze was niet de enige.
Hier is link http://www.karlaturner.org/
http://www.karlaturner.org/articles/Joh ... ulogy.html
[i]"Turner cited many cases pointing to a psychic technology that enabled the aliens to make us see whatever they wanted us to see. They could create virtual reality scenarios at will, she was certain. The abductees took home from their abduction experiences as memories whatever the aliens wanted them to remember. Even what was revived under hypnosis might only be a screen memory."[/i]
ZE NEMEN DE MENSHEID IN DE MALING , het gevolg is volgens mij globale chaos. De schaal waarop dit gebeurt is enorm , de aliens zijn hier maar één klein stukje van .

Over aliens verklaard als mindcontrol tech greep uit onderzoek
http://www.maar.us/alien_agenda.html INTERESTING ALIEN SITE
Out of this group, another majority are experiencing massive trauma in conjunction with their abductions-- anything from being mind controlled with disaster images that are being forced into their minds by artificial means, seeing loved ones tortured if they do not cooperate, seeing what appears to be clones of themselves, forced to hold alien/hybrid children, themselves forced into submitting to painful experimentations, even being given a deadly disease for non cooperation. Many female abductees are reporting, autoimmune disorders like Fibromyalgia or Chronic Fatigue Syndrome as well as a sudden onset of female urinary tract infections and a host of female problems which eventually lead in some cases to hysterectomy.
If the creatures creating this type of misery for their captives were here on a peaceful mission to help humanity, why does this sort of abusive treatment happen with the same style of administration reminiscent of the Nazi German concentration camp doctors? I have come to believe something is more than amiss; something sinister is happening to the abduction populace without regard for the abductee. Why us and why now, someone might ask.

Barbara Bartholic http://www.karlaturner.org/articles/related/barbara_bartholic_interview_karmatoo_2007.html
Why do I continue to research, under terrible duress, the most important subject in our universe? It’s clear. What could be more compelling than identifying what I call a master control system that defies all locks, law enforcement, physics, and governments, and last but not least, human rights; or identifying an alien-organized operation possessing such technical supremacy that they can hide in plain sight. It's a force that can delude people into refusing to believe in their existence. At the same time, alien manipulative overlord ship is altering the course of human life.

The Love Bite: Alien Interference in Human Love Relationships (2000),
http://www.alienlovebite.com/main.htm
Subtle orchestrations, such as being immersed in virtual reality scenarios, or flooded with mental imagery while physically in bed, are reported Then the inevitable happens—one partner is switched off, emotionally unplugged, leaving the other, still-obsessed partner in a state of unrequited love. These are not normal love relationships where one or the other partner simply wants to break up. These are clearly orchestrated and manipulated with full paranormal features.
Mind control & belief conditioning In order to grasp the aliens’ true motives, one must understand the basics of human mind control. The exploitation of humans via mind control can be achieved by: 1. Removing the individual from their normal environment of influence 2. Depriving them of sleep 3. Inflicting pain if they disagree, pleasure if they agree 4. changing their biochemistry 5. Trauma

http://en.wikipedia.org/wiki/Abduction_phenomenon#Later_developments
In a lengthy article, Martin Cannon makes the admittedly speculative argument that memories of alien abductions might in fact have been created in the "abductees" by a secret government mind control program, such as MKULTRA

Succes ermee allemaal zou ik zeggen, tis nogal een groot iets ,het hele verhaal :wink:
alice

Berichtdoor The Menace » 05 okt 2008, 15:48

Monica/Alice schreef:
The Menace schreef:Alice / Monica,

Groetjes, Dennis

De Koe (wat een naam ) , heeft inderdaad de juiste link gelegd naar aliens en de verklaring die er dikwijls aan gegeven wordt door "wetenschappers" bij gebrek aan een betere :"slaapverlamming"

Mijn mening is dat... bladiebla

Onzin volgens jou dus, de verklaring van De Koe.

Monica schreef:Succes ermee allemaal zou ik zeggen

Ik denk dat we jou er maar succes mee wensen :wink:
The Menace

Berichtdoor The Menace » 05 okt 2008, 15:51

Seppe schreef:Waarom maak ik nooit eens zo'n "alternatieve" ervaringen mee :cry:

Met een paar elektroden in je hoofd kom je een heel eind :lol:
The Menace

Berichtdoor alice » 05 okt 2008, 17:42

The Menace schreef:
Onzin volgens jou dus, de verklaring van De Koe.

Ik denk dat we jou er maar succes mee wensen :wink:

Ah nee dat heb ik dus NIET gezegd, koe legt de juiste verbanden bv met de alien ontvoeringen ...en die worden inderdaad door slaapverlamming verklaard dikwijls ...
ik geloof alleen niet dat slaapverlamming voldoende verklaring is voor alien ontvoeringen ...das al :idea:
alice

slaapogen

Berichtdoor ckosmos » 05 okt 2008, 23:29

We kennen dat toch functies die langzaam terugkomen.
Slaapogen of op de trap door je benen gaan.

Dromen zijn bedrog maar als ik wakker ...
Je bent toch geen waanzinnige fan van Marco Borsato?
kon-tekst
ckosmos

Berichtdoor Oogje » 25 sep 2009, 21:04

Kheb ook al iets gelijkaardigs gehad:

Dat ik half wakker half in slaap ben en voel dat ik stokstijf op mijn rug op bed lig. Besef nog aan het dromen te zijn, maar me wel bewust van wat ik droom.

Ik lag eerst op een reuzegrote spiraal dat van diep beneden mij (honderden meters) van klein naar groot (de cirkels) ging. Ik lag aan de oppervlakte van die spiraal, waar de doorsnede dus de grootste cirkel vormde. En ik lag op mijn rug erop en toch kon ik naar beneden kijken zonder te verroeren. Alsof ik met mijn rug kon kijken.
Plots werd ik naar beneden gezogen. En hoe dieper ik op de spiraal afglijdde, hoe sneller het ging. Tot op een stoppunt, waar ik roerloos bleef liggen. Ik hoorde niets en zag niets. Ik kon alleen mijn hart vanbinnen hard horen kloppen. En daar werd ik me ook echt bewust van: ik hoorde het ook echt. En ik vroeg me af of ik nu dood was of niet. Ik bewoog mijn hoofd lichtjes heen en weer en ik hoorde mijn wervels in mijn nek daarbij heel scherp tegen mekaar schuren. Een akelig geluid!
En toen werd ik razendsnel terug naar de oppervlakte terug gezogen. En eens terug aan de oppervlakte werd ik opgetild en zweefde ik over een groene weide vol bloemen. Deze keer met mijn buik. Ik was dus omgedraaid. Maar dat omdraaien ... dat was als vanzelf gekomen.

Ik moest ervan lachen en toen kwam ik wakker. Van mijn eigen gelach.

Toen ik een klein kindje was heb ik ook vele dromen gehad waarin ik kon vliegen.
En ik vloog in ons huis, met een dergelijke airo-dynamische en ruimtelijke precisie, dat het net echt leek, in mijn droom. Maar ook toen ik wakker was, kort erna. In die tijd zwom ik elke dag. En ik dook zeer vaak naar de diepte van het zwembad. Deze ervaringen van ruimtelijkheid zullen me allicht geholpen hebben, naast het zeer veelvuldige rots- en boombeklimmen!

Ik vind die ervaringen op zich heerlijk.
Het intensifieert wat je in je dagelijkse leven ook meemaakt, maar dan niet zo 'bewust': intens...
Oogje

Berichtdoor Icesurfer » 25 sep 2009, 23:15

Deze verlammingservaringen ken ik ook. Er ging een nachtmerrie aan vooraf,
ik schrok in mijn droom hevig. Ik wilde ontspappen? of (te?) vlug wakker worden.
Ik werd wakker, lag op mijn zij maar kon niet bewegen.
Ik was bang?, had de indruk?, had de voorstelling?, dat mij iets uit mijn lichaam wilde drukken.
Ik heb dat nog enkele keren meegemaakt, dat bewegingsloos op zijkant in bed liggen,
en de angst, het gevoel dat iets van achteren mij wil wegdrukken uit mijn lichaam.
Deze ervaringen had ik alleen wanneer ik in een bepaald bed lag, waarin ik jarenlang
sliep. Ik ben toen uit angst in ander bed gaan slapen en in andere bedden gebeurde
het niet.
Wanneer iemand zich bewust wordt van de realiteit,
schijnt het licht daarvan voor hem uit,
de lamp van Aladdin, het licht dat ons leidt.

[ Inayat Khan ]
Icesurfer

Berichtdoor willem_betz » 26 sep 2009, 02:10

Dat dromen bedrog zijn, daar zijn we het hopelijk allen over eens, dus gelieve hier op het forum geen dromen te beschrijven.
Er is een fenomeen "slaap-paralyse" dat erg beangstigend kan zijn, meer uitleg bijv op http://www.sleepeducation.com/Disorder.aspx?id=34
Wat ik me al eens afvroeg, zoals Ice, is of een ander bed, een andere milieu het dromen beinvloedt. Blijkbaar wel naar eigen ervaring, pas terug uit vakantie, was het het bed, het eten, de drank....? Toch had ik daar veel meer (herinneringen aan) dromen dan thuis.
Geloof je alle nonsens, of sommige niet? Hoe maak je het onderscheid?
De hevigste missionarissen en propagandisten voor kwakzalvers zijn vaak hun slachtoffers zelf.
willem_betz
Beheerder

Berichtdoor The Menace » 26 sep 2009, 06:31

willem_betz schreef:Dat dromen bedrog zijn, daar zijn we het hopelijk allen over eens...

Dromen zijn volgens mij toch vaak een manier (of hulp) om gebeurtenissen uit je dagelijks leven te verwerken. Tenminste, ik zie regelmatig overeenkomsten tussen datgene wat ik gedroomd heb en datgene wat ik de dag ervoor heb gedaan, of waar ik veel mee bezig ben. Ik zou dat niet perse als 'bedrog' willen bestempelen.
VanDale trouwens ook niet:
VanDale schreef:be·drog het; o het opzettelijk wekken van onjuiste voorstellingen

willem_betz schreef:... dus gelieve hier op het forum geen dromen te beschrijven.

Jammer. Ik vind dromen meestal juist erg interessant. Maar waarschijnlijk komt dat doordat ik zelf acht van de tien keer dat ik wakker word, minstens één, maar vaak ook meerdere, heel levendige dromen kan herinneren. Soms zijn het net actiethrillers, met heel duidelijk een begin, een midden en een einde.
In welk bed ik slaap, maakt daarbij niet uit. Wel of ik rustig uit mezelf wakker word, of wakker schrik door de wekker.
The Menace

Berichtdoor willem_betz » 27 sep 2009, 01:25

Ik zou dat niet perse als 'bedrog' willen bestempelen.

Oei! dan moeten we een spreekwoord aanpassen, de titel van een musical en nog meer.... :)
De bedoeling van dit gezegde is natuurlijk dat wie aan de inhoud van dromen een een uitleg wil geven of een voorspellende waarde, die pleegt bedrog of zelfbedrog.
als volgens Van Dale bedrog is "het opzettelijk wekken van onjuiste voorstellingen", zou zelfbedrog dan het opzettelijk wekken van onjuiste voorstellingen bij zichzelf zijn ? 8)
Geloof je alle nonsens, of sommige niet? Hoe maak je het onderscheid?
De hevigste missionarissen en propagandisten voor kwakzalvers zijn vaak hun slachtoffers zelf.
willem_betz
Beheerder

Berichtdoor windsurfer » 28 sep 2009, 16:41

willem_betz schreef:Dat dromen bedrog zijn, daar zijn we het hopelijk allen over eens, dus gelieve hier op het forum geen dromen te beschrijven.
Er is een fenomeen "slaap-paralyse" dat erg beangstigend kan zijn, meer uitleg bijv op http://www.sleepeducation.com/Disorder.aspx?id=34
Wat ik me al eens afvroeg, zoals Ice, is of een ander bed, een andere milieu het dromen beinvloedt. Blijkbaar wel naar eigen ervaring, pas terug uit vakantie, was het het bed, het eten, de drank....? Toch had ik daar veel meer (herinneringen aan) dromen dan thuis.

Het schijnt zo te zijn dat als je even blijft liggen na het ontwaken je meer droominformatie kunt herinneren. Dat zou een verklaring kunnen zijn.
Overigens had ik twee weken geleden dezelfde ervaring op mijn vakantie.
"keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out"
windsurfer

Berichtdoor theophrastus » 28 sep 2009, 18:28

Wat Thomas beschrijft zijn waarschijnlijk hypnagoge hallucinaties. Niet echt zeldzaam, ook niet pathologisch.

Een skepticus ziet het als je morele plicht pas geloof te hechten aan iets, als uit je arbeidsintensief onderzoek blijkt dat er voldoende bewijzen voor zijn. Anders is je geloof onethisch gevormd.( geïnspireerd op William Kingdon Clifford (1845 – 1879))

De poster hanteert ook een zeer merkwaardig onderschrift waarin hij de essentie van geloof lijkt te miskennen : je kan immers niet van geloof spreken als het voorwerp van je geloof "bewezen" is. Geloven doe je in iets dat je niet (natuurwetenschappelijk) kan bewijzen, zoals je je geliefde bijv. gelooft wanneer ze zegt dat ze van je houdt. Als hij zou beginnen aandringen op voldoende bewijzen, zou hij uiteraard wel eens de zwanenzang van zijn liefdesrelatie kunnen aan het zingen zijn.
theophrastus

Berichtdoor Digit » 28 sep 2009, 19:04

theophrastus schreef:Wat Thomas beschrijft zijn waarschijnlijk hypnagoge hallucinaties. Niet echt zeldzaam, ook niet pathologisch.

Een skepticus ziet het als je morele plicht pas geloof te hechten aan iets, als uit je arbeidsintensief onderzoek blijkt dat er voldoende bewijzen voor zijn. Anders is je geloof onethisch gevormd.( geïnspireerd op William Kingdon Clifford (1845 – 1879))

De poster hanteert ook een zeer merkwaardig onderschrift waarin hij de essentie van geloof lijkt te miskennen : je kan immers niet van geloof spreken als het voorwerp van je geloof "bewezen" is. Geloven doe je in iets dat je niet (natuurwetenschappelijk) kan bewijzen, zoals je je geliefde bijv. gelooft wanneer ze zegt dat ze van je houdt. Als hij zou beginnen aandringen op voldoende bewijzen, zou hij uiteraard wel eens de zwanenzang van zijn liefdesrelatie kunnen aan het zingen zijn.

Van Dale schreef:ge·loof het; o -loven 1 het vertrouwen in de waarheid van iets 2 een vast en innig vertrouwen op God 3 godsdienst

Bij betekenis 1 kan best sprake zijn van bewijs ! Meestal is dat zelfs zo !

Poster (Thomas) doet dus niet aan fout taalgebruik ! En bovendien heeft hij nog gelijk ook !

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor Thomas » 05 jun 2010, 13:41

Deze morgen weer meegemaakt. Ik droomde dat ik op een bus zat en het leek echt. De geluiden, het aanvoelen. Net echt.
De buschauffeur reed met mij en enkele reizigers door een buurt, een dorp ergens op de flank van bergen in Zwitserland of een geologisch gelijksoortige omgeving. Een plaats die me onbekend voorkwam. Ik dacht dat ik de weg niet meer wist en piekerde over hoe ik terug moest. Direct daarna kwam de gedachte op: ik hoef gewoon wakker te worden en dan ben ik terug aan onze woonplaats. Wat een bewustzijn impliceert van middenin een zeer levendige droom eveneens bewust te zijn van het feit dat dit een droom is. Ik moet opmerken dat deze droom niet is als andere dromen: de levendigheid qua geluiden en beelden zijn vergelijkbaar met geluidskwaliteiten die we in een real-life omgeving gewaarworden.
Ik werd 'wakker'. Ik zag door de spleet van slechts een oog zeer duidelijk mijn arm liggen en bewoog deze. Ik voelde een normale armbeweging zoals jij en ik meestal voelen wanneer we ledematen bewegen. Alleen wanneer ik keek, 'zag' ik dat mijn arm gewoon stil lag. Mijn hoofd en mijn lichaam lagen totaal bewegingloos, niet in staat zich te verplaatsen ook al deed ik de verplaatsing vanuit mijn gewaarwordingen.
Mijn gewaarwordende arm hing ergens in de lucht, terwijl mijn werkelijke arm op het bed bewegenloos lag, niet in staat om ten gevolge van mijn 'bewegingen' daadwerkelijk verplaatst te worden. Ik zag dat met één oog open, met een wazige blik vanuit een hoofd dat eveneens niet verplaatst kon worden, alhoewel ik het in mijn lichaamservaring aan het bewegen was van links naar rechts. Toch duidelijk zichtbaar, wanneer ik keek door mijn oog: mijn arm lag daar, alsof die niet van mij was. Ik rechtte vervolgens mijn lichaam. Dat voelde exact zo aan, alleen zag ik dat wanneer ik keek naar de houding van mijn hoofd en arm, dat mijn lichaam nog altijd neerlag. Dit heen en weer switchen tussen wat ik binnenin gewaarword en wat ik daarbuiten zie, is een vragen-oproepende ervaring.
Het meest vreemde was dat wanneer ik me echt volledig wilde rechten, ik misselijk dreigde te worden en ik 'teruggetrokken' werd naar de gewaarwording van de niet tot beweging in staat zijnde lighouding waarin ik eigenlijk lag. Daarna herhaalde ik rustig bij mezelf: 'Wordt wakker" (waar ik uit ervaring van weet dat ik dan meestal 'terugkom' in normale toestand). En inderdaad, na enkele seconden wachten bewogen mijn spieren zich. Daarna kon ik de vorige ervaringen niet meer oproepen.
Een boeiende ervaring die mij altijd overkomt in een verlichte slaapruimte.

Zou in een halfwaaktoestand zoals ik in de mijn hierboven beschreven toestand ontwaakte ook dat deel van de hersenen worden geprikkeld dat samen kan gaan met ervaringen van uittredingen, wanneer kunstmatig hersenen worden geprikkeld?

Wat me opviel was dat ik, als had ik een fantoomarm, 'een arm' en 'een lichaam' leek op te heffen. Maar dat was slechts de normale lichaamsgewaarwordingservaring, zeg maar.
Mijn fysieke ledematen en lichaam lagen allemaal netjes waar ze oorspronkelijk lagen.
Wanneer ik testte of ik effectief mijn lichaam had bewogen door te kijken, bleek dat niet zo.
Een boeiende ervaring die vragen bij mij oproept over de geest-lichaamsvraag.
Thomas

Berichtdoor Thomas » 05 jun 2010, 23:37

Dat kan best.Slaapdronken wijst (ook uit definitie af te leiden) op 'nog wat suf', 'nog niet goed wakker'.
'Onzeker en dronken' en 'nog niet goed wakker' zijn de uiterlijke zichtbare tekenen gezien vanuit de optiek van een buitenstaander, die niet weet wat er zich meer specifiek afspeelt. Dat beschrijft geenszins de gebeurtenis zelf, die zich afspeelt en hier beschreven wordt.
Misschien doet ook het achtervoegsel 'dronken' het speciale aan de ervaring wat teniet. En als 'onzekere bewegingen' zou ik mijn ervaringen ook niet beschrijven (zoals de definitie aangeeft).
Ik hou het voorlopig bij 'merkwaardig' zonder meer.
Thomas

Berichtdoor Digit » 06 jun 2010, 13:43

Thomas schreef:Ik hou het voorlopig bij 'merkwaardig' zonder meer.

Daar kan ik inkomen. De dromen die ik had bij het ontwaken uit de coma, nu ongeveer 6 jaar geleden, waren op zijn minst even merkwaardig.

Dat zegt op zichzelf echter niets over de verklaring ervan !

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Keer terug naar Fictie of werkelijkheid?