Bestaan chakra's?

Aardstralen, wateraders, wichelroeden, leylijnen, Loch Ness, hypnose, UFO-meldingen, complottheorieën, het Mars gezicht, buitenaardse wezens, aliens, buitennatuurlijk graancircels, de Yeti, ...

Berichtdoor Blueflame » 23 sep 2008, 23:36

wolkenstein schreef:Niels Bohr voerde niet voor niets het yin/yang-symbool in zijn familiewapen.

Niels Bohr kreeg de Nobelprijs niet voor een eventuele uiteenzetting over de donkere maan en de daaraan gekoppelde 'vrouwelijke' natuur, en de zon met zijn 'mannelijke' natuur. Noch voor het voorspellen van de toekomst door schapenschouders in het vuur te houden. Wat hij in zijn vrije tijd deed is/was zijn zaak.

Verder ben ik er vrij gerust in dat Bohr precies het onderscheid kon maken tussen energie en levenslust.

Zijpad hierbij gesloten.

Mvg.
Nonsense is our core business
Blueflame
Site Admin

Berichtdoor wolkenstein » 24 sep 2008, 01:04

Blueflame schreef:
wolkenstein schreef:Niels Bohr voerde niet voor niets het yin/yang-symbool in zijn familiewapen.

Niels Bohr kreeg de Nobelprijs niet voor een eventuele uiteenzetting over de donkere maan en de daaraan gekoppelde 'vrouwelijke' natuur, en de zon met zijn 'mannelijke' natuur. Noch voor het voorspellen van de toekomst door schapenschouders in het vuur te houden. Wat hij in zijn vrije tijd deed is/was zijn zaak.

Verder ben ik er vrij gerust in dat Bohr precies het onderscheid kon maken tussen energie en levenslust.

Zijpad hierbij gesloten.

Mvg.

Erwin Schrödinger gaf lezingen over de Upanishaden (het laatste deel van de veda's).

Wat een mafkees heh? :wink:
wolkenstein

Berichtdoor Seppe » 24 sep 2008, 01:22

"blijft gij maar me uw poten van mijn vrouw haar chakras, ik ben den enige dat aan mijn vrouw haar chakras mag aankomen" - elke keer ik deze topic zie moetek aan da zinneke denken,
sommige vlamingen hier zullen wel weten waar dat zinneke vandaan komt :lol:
- Door mijn ongecencuseerde eerlijkheid, kan elke post van mij de laatste zijn. -
Seppe

Berichtdoor wolkenstein » 24 sep 2008, 02:38

relax
wolkenstein

Berichtdoor jalkema » 05 jan 2009, 22:32

Beta-opleiding gedaan, dus altijd vreselijk skeptisch tegenover zweverigheid als chakra's e.d. geweest.

Totdat ik vorige week een een weekje tantra gedaan had. Bij tantra wordt zg. kundalini-energie opgewekt, die je dan via diep ademhalen door je chakra's omhoog laat komen (aldus de theorie).

Het bijzondere was: ik heb daadwerkelijk mijn hart-chakra ervaren. En voel hem nog steeds, hetzij niet meer zo sterk Het is een fysiek branderig ronddraaiend gevoel, een beetje verliefd-achtig. Het maakt me heel positief en erg vrolijk.

Ik kan het verder absoluut niet verklaren vanuit mijn achtergrond. Misschien heeft het wat te maken met het zenuwstelsel dat op een bepaalde manier geprikkeld wordt? Energie geloof ik zelf - nog steeds - niet zo in. Maar het gevoel wat ik ervaar klopt aardig met wat ik van andere mensen hoor.

Ik lees hier alleen maar verhalen van mensen die theorieen aanhalen, maar zijn er ook die dit ervaren hebben?
jalkema

Berichtdoor Peepoll » 06 jan 2009, 00:05

Het is allemaal gebaseerd op zenuwknopen en zenuwuiteinden. Die chakra's liggen perfect op geconcentreerde gebieden. Ze bestaan dus, maar zijn niet magisch/paranormaal..
Hetzelfde geldt voor voetreflexologie en shiatsu.
Peepoll

Berichtdoor Elennaro » 06 jan 2009, 01:33

Peepoll schreef:Het is allemaal gebaseerd op zenuwknopen en zenuwuiteinden. Die chakra's liggen perfect op geconcentreerde gebieden.
Nee hoor. De kruin en enkels bijvoorbeeld zijn niet zo sterk geïnnerveerd. Als het om zenuwuiteinden en -knopen zou gaan, dan zou je vooral de hersenen, het gebied rond het ruggenmerg en de vingers en tenen verwachten.
Ceci n'est pas une signature.
Elennaro

Berichtdoor Digit » 06 jan 2009, 10:30

Het is niet omdat een bewering oppervlakkig aansluit bij enkele eenvoudige vaststellingen dat die theorie juist is.

Van chakra's, althans van de traditionele interpretatie ervan weten we wel zeker dat het niet klopt.

Misschien kan jalkema een kort beschrijven wat hij gedaan heeft, en welke gewaarwording dat opwekte !

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor Faction Fictory » 06 jan 2009, 10:39

Het heeft volgens mij vooral met interoceptie te maken, en de invloed er van op emoties.

Emoties zijn deels beinvloedbaar via het beinvloeden van interoceptieve feedback uit het lichaam.
Die interoceptieve (al dan niet illusionaire) feedback is beinvloedbaar door allerhande ademhalings en ontspanningsoefeningen.

Gr
Faction Fictory

Berichtdoor Peepoll » 06 jan 2009, 10:42

Elennaro schreef:
Peepoll schreef:Het is allemaal gebaseerd op zenuwknopen en zenuwuiteinden. Die chakra's liggen perfect op geconcentreerde gebieden.
Nee hoor. De kruin en enkels bijvoorbeeld zijn niet zo sterk geïnnerveerd. Als het om zenuwuiteinden en -knopen zou gaan, dan zou je vooral de hersenen, het gebied rond het ruggenmerg en de vingers en tenen verwachten.

Dat zou je verwachten, maar er zijn op vele onverwachte plaatsen ook veel zenuwuiteinden! En de enkels zijn idd niet sterk geinnerveerd, maar enkels horen niet echt meer bij voetzoolreflexologie.
Peepoll

Berichtdoor Elennaro » 06 jan 2009, 13:41

Maar wel bij chakra's, namelijk de wortelchakra. En de kruin is niet zo sterk geïnnerveerd, er zijn slechts enkele takken die de kruin verzorgen. Ik heb er mijn anatomische atlas naast liggen nu.
Elennaro

Berichtdoor Faction Fictory » 06 jan 2009, 14:10

Elennaro,
bekijk even de chakrazones (niet die twee hoogste, die vijf andere) en leg er even de sympathische en parasympathische delen van het interoceptieve autonome zenuwstelsel naast. Ik zie daar wel overlap.

Gr
Faction Fictory

Berichtdoor Digit » 06 jan 2009, 14:13

We mogen hier niet de fout begaan om de schijnbare werking van die chakra-onzin door één enkel fenomeen te willen verklaren ! Dát fenomeen vinden we nooit. En dan zouden we nog moeten denken dat chakra's werken !

Waarschijnlijk verklaren die zones wél een deel, maar zijn er daarnaast tal van andere oorzaken, waarbij autosuggestie al een prima kandidaat is !

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor Faction Fictory » 06 jan 2009, 14:20

Digit schreef:We mogen hier niet de fout begaan om de schijnbare werking van die chakra-onzin door één enkel fenomeen te willen verklaren ! Dát fenomeen vinden we nooit. En dan zouden we nog moeten denken dat chakra's werken !

Waarschijnlijk verklaren die zones wél een deel, maar zijn er daarnaast tal van andere oorzaken, waarbij autosuggestie al een prima kandidaat is !

Groetjes,

Digit

Mee eens, er wordt heel wat bijgefantaseerd rond die oude oosterse methodes, ik zag ergens dat er voor elke chakra een bijhorend stelletje therapeutische steentjes te verkrijgen was :lol:

Gr
Faction Fictory

Berichtdoor Elennaro » 06 jan 2009, 14:38

Faction Fictory schreef:Elennaro,
bekijk even de chakrazones (niet die twee hoogste, die vijf andere) en leg er even de sympathische en parasympathische delen van het interoceptieve autonome zenuwstelsel naast. Ik zie daar wel overlap.

Gr

Bij keel, hart, zonnevlecht en genitaliën heb je gelijk, ja. Maar bij kruin, voorhoofd en enkels niet.

Chakra's zijn niet veel meer dan verzinsels uit de mythologie. Het is echt niet nodig om hun bestaan te rechtvaardigen met behulp van autonome zenuwvezels, die wel echt zijn.
Elennaro

Berichtdoor Faction Fictory » 06 jan 2009, 14:48

Elennaro schreef:

Gr

Bij keel, hart, zonnevlecht en genitaliën heb je gelijk, ja. Maar bij kruin, voorhoofd en enkels niet.

Chakra's zijn niet veel meer dan verzinsels uit de mythologie. Het is echt niet nodig om hun bestaan te rechtvaardigen met behulp van autonome zenuwvezels, die wel echt zijn.

Ik probeer niets te rechtvaardigen hoor, ik heb daar geen baat bij, ik probeer wel de zin van de onzin te scheiden.
Ik heb wel een boontje voor die oude oosterlingen, en ben er van overtuigd dat een kritische benadering van die oosterse 'geneeskunde' kan bijdragen aan inzicht en begrip. Volgens mij is het toch meer dan mythologie, ook al is het niet wat we nu wetenschap zouden noemen.

Het idee van biofeedback bvb.
Gr

edit, overigens zie ik geen chakrazone aan de enkels, de onderste zou zich onderaan de ruggegraat bevinden en dat die twee bovenste er buiten vallen zei ik zelf al.

Wat die voorhoofd en kruin betreft, voorhoofd zou intuitie zijn en kruin denken, blijkt uit neurologisch onderzoek (ik denk Krick en Koch) dat neurale processen uit de frontale lobben slechts interpreteerbaar worden als ze vuren naar sensorische gebieden in het achterste deel van de cortex, dergelijke dingen doen mij afvragen of die mediterende oosterlingen dat ergens op een of andere manier aanvoelden of dat ze er gewoon met de klak naar smeten, het heeft toch iets boeiends voor mij.

Jammer genoeg kennen chakrafans zelden de grenzen van die technieken, die vooral preventieve waarde hebben, antistress en zo, maar als je't zo benaderd heb ik er niets op tegen dat mensen ze aanbieden en beoefenen. Zolang ze er maar geen botte commercie van maken en bij hun zinnen blijven.
Faction Fictory

Berichtdoor Digit » 06 jan 2009, 15:49

De meeste primitieve geneesmethodes zijn een mengeling van empirie (ervaring), ritualisering, signatuurleer, bijgeloof, ..... en noem maar op !

Dat de oosterlingen, door hun (schijnbare ?) rust (al dan niet geveinsde) "onthechting" ons, materialistische en drukdoende westerlingen sympathiek lijken is normaal. En van hun meditatietechnieken kunnen we inderdaad nog veel leren. Maar laat ons dan de methode van de aanklevende kwak scheiden, zoals Mindfulness (in originele versie / Maex) dat tenminste probeert !

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor willem_betz » 06 jan 2009, 20:14

Nog een bewijs voor het bestaan van chakra's:
Onlangs was ik in een gezelschap en een dame vertelde dat haar dochtertje met luisjes uit school gekomen was, en begon te vertellen over de behandelingen die het hele gezin moest doen. Het viel op dat na een tijdje nogal wat mensen begonnen te krabben, ook op hun hoofd.
Hun chakra's waren geexiteerd! 8)
Geloof je alle nonsens, of sommige niet? Hoe maak je het onderscheid?
De hevigste missionarissen en propagandisten voor kwakzalvers zijn vaak hun slachtoffers zelf.
willem_betz
Beheerder

Berichtdoor willem_betz » 06 jan 2009, 20:30

Nog een weetje:
de basis-chakra is de Muladhara, die ligt ter hoogte van de aars.
Vermits volgens de chakra-leer er in de ruggengraat een slang leeft, de Kundalini, die regelmatig moet leven ingeblazen worden (letterlijk) kan je met deze technieken nog andere merkwaardige belevenissen hebben

According to Hinduism within this Muladhara chakra resides/sleeps the kundalini shakti, the great spiritual potential, waiting to be aroused and brought back up to the source from which it originated,

Hou ons op de hoogte 8)
Geloof je alle nonsens, of sommige niet? Hoe maak je het onderscheid?
De hevigste missionarissen en propagandisten voor kwakzalvers zijn vaak hun slachtoffers zelf.
willem_betz
Beheerder

Berichtdoor Mars » 07 jan 2009, 01:52

willem_betz schreef:Nog een weetje:
de basis-chakra is de Muladhara, die ligt ter hoogte van de aars.
Vermits volgens de chakra-leer er in de ruggengraat een slang leeft, de Kundalini, die regelmatig moet leven ingeblazen worden (letterlijk) kan je met deze technieken nog andere merkwaardige belevenissen hebben

Dat klinkt bijna als een homoseksuele daad verpakt in termen uit de traditionele Indiase geneeskunde! Of je moet anaal gefixeerd zijn...
Hoe je iets al (selectief) kunt interpreteren, nietwaar? ;)

Sorry, ik kon het niet laten.
P.T. Barnum: "There's a sucker born every minute". Stel jezelf de vraag: Ben ik er eentje van?
Mars

Berichtdoor Elennaro » 07 jan 2009, 06:23

Faction Fictory schreef:
Elennaro schreef:

Gr

Ik probeer niets te rechtvaardigen hoor, ik heb daar geen baat bij, ik probeer wel de zin van de onzin te scheiden.
Ik heb wel een boontje voor die oude oosterlingen, en ben er van overtuigd dat een kritische benadering van die oosterse 'geneeskunde' kan bijdragen aan inzicht en begrip. Volgens mij is het toch meer dan mythologie, ook al is het niet wat we nu wetenschap zouden noemen.

Het idee van biofeedback bvb.
Gr

edit, overigens zie ik geen chakrazone aan de enkels, de onderste zou zich onderaan de ruggegraat bevinden en dat die twee bovenste er buiten vallen zei ik zelf al.

Wat die voorhoofd en kruin betreft, voorhoofd zou intuitie zijn en kruin denken, blijkt uit neurologisch onderzoek (ik denk Krick en Koch) dat neurale processen uit de frontale lobben slechts interpreteerbaar worden als ze vuren naar sensorische gebieden in het achterste deel van de cortex, dergelijke dingen doen mij afvragen of die mediterende oosterlingen dat ergens op een of andere manier aanvoelden of dat ze er gewoon met de klak naar smeten, het heeft toch iets boeiends voor mij.

Jammer genoeg kennen chakrafans zelden de grenzen van die technieken, die vooral preventieve waarde hebben, antistress en zo, maar als je't zo benaderd heb ik er niets op tegen dat mensen ze aanbieden en beoefenen. Zolang ze er maar geen botte commercie van maken en bij hun zinnen blijven.
Volledig akkoord! Dat met die enkels komt waarschijnlijk door het gebruik van een andere kaart, mythologieën hebben vaak verschillende versies.
Elennaro

Berichtdoor Faction Fictory » 07 jan 2009, 08:14

Elennaro schreef:Volledig akkoord! Dat met die enkels komt waarschijnlijk door het gebruik van een andere kaart, mythologieën hebben vaak verschillende versies.

Die onderste chakra wordt vaak met een symbooltje op de enkels aangegeven omdat het een tekening betreft van iemand in lotushouding met de enkels voor het kruis.
Er wordt vanalles bij gefantaseerd maar de plaats van die chakras lijkt me toch consistent bij alle afbeeldingen.

Gr
Faction Fictory

Berichtdoor Elennaro » 07 jan 2009, 09:21

De kaart die ik voorheb heeft er één op het kruis en nog één op de enkels.
Elennaro

Berichtdoor Faction Fictory » 07 jan 2009, 09:41

Elennaro schreef:De kaart die ik voorheb heeft er één op het kruis en nog één op de enkels.

http://images.google.be/images?hl=nl&q= ... eken&gbv=2

Dat zal dan toch een uitzondering zijn denk ik.

Gr

Edit:
Misschien moet je de vraag 'bestaan chakras anders benaderen, het is een beetje zoals het qualia-probleem.
De onderste 5 chakra's zijn (deels neurologisch definieerbare) zones die belangrijk zijn voor emotioneel welbevinden. ze zijn beinvloedbaar via suggestie, concentratie en oefening. Het integratieorgaan er van (van die zones die je chakras zou kunnen noemen) is de hypothalamus die via de hypofyse het endocriene systeem sterk beinvloedt.

De sympatische en parasympathische delen werken antagonistisch, het is duidelijk dat, als het sympathische deel langdurig geactiveerd is een gestresste fysiologische en psychologische staat het gevolg is.
Alles wat er toe bijdraagt dat het parasympatische deel geactiveerd wordt helpt om stress te verminderen.

Het parasympathische deel is cholinerg, (misschien kan daar een deel van de verklaring voor nicotineverslaving worden gevonden) en het sympathische adrenerg.
Faction Fictory

Vorige

Keer terug naar Fictie of werkelijkheid?