Zelfhyponose

Aardstralen, wateraders, wichelroeden, leylijnen, Loch Ness, hypnose, UFO-meldingen, complottheorieën, het Mars gezicht, buitenaardse wezens, aliens, buitennatuurlijk graancircels, de Yeti, ...

Zelfhyponose

Berichtdoor Tim89 » 28 maart 2016, 21:20

Heeft er iemand een idee waar ik wetenschappelijke informatie over zelfhypnose kan vinden? Ik heb gehoord dat zelfhypnose zou helpen in situaties van stress en dat er zelfs mensen zijn die onder zelfhypnose zich door een tandarts laten behandelen zonder dat ze pijn hebben. Ik zou graag weten of die uitspraken waar zijn en hoe je jezelf onder zelfhypnose moet brengen.

Ik vond op internet dit boek: "The Science Of Self-Hypnosis: The Evidence Based Way To Hypnotise Yourself - Adam Eason". Heeft er iemand dit gelezen? Het klinkt interessant, maar ik vind er geen goede review over. Over hypnose wordt er veel verteld en ik zou graag eerst weten of het boek effectief wetenschappelijk is.

Alvast bedankt.

P.S. Ik weet niet of het onderwerp op de juiste plaats in het forum staat.
Tim89

Re: Zelfhyponose

Berichtdoor willem_betz » 29 maart 2016, 13:22

Diepe relaxatie en het focussen van alle aandacht op een extern iets kan de perceptie van pijn sterk verminderen. Of je dit kan leren uit een boek lijkt me weinig waarschijnlijk, maar niet onmogelijk.
Geloof je alle nonsens, of sommige niet? Hoe maak je het onderscheid?
De hevigste missionarissen en propagandisten voor kwakzalvers zijn vaak hun slachtoffers zelf.
willem_betz
Beheerder

Berichtdoor Tim89 » 29 maart 2016, 14:15

Bedankt voor uw antwoord.

Welke manier is dan beter geschikt om het te leren? Omdat er zo véél onzin over hypnose verteld wordt, is het lastig betrouwbare bronnen te vinden.
Tim89

Berichtdoor willem_betz » 29 maart 2016, 15:21

Betrouwbaar ? Dat is telkens het probleem omdat veel van die "opleidingen" vol zijn van pseudo-religieuze, sekte en goeroe nonsens.
Al wat tot stress-reductie of relaxatie kan leiden lijkt al een goed begin, zo mogelijk daarbij intens dagdromen over leuke maar rustige dingen.
Sommigen hebben baat bij yoga, maar dan liefst zonder die Oosterse franjes.
Als je zelf iets goed gevonden hebt, laat het ons weten. :)
Geloof je alle nonsens, of sommige niet? Hoe maak je het onderscheid?
De hevigste missionarissen en propagandisten voor kwakzalvers zijn vaak hun slachtoffers zelf.
willem_betz
Beheerder

Keer terug naar Fictie of werkelijkheid?