Wat is hypnose eigenlijk?

Aardstralen, wateraders, wichelroeden, leylijnen, Loch Ness, hypnose, UFO-meldingen, complottheorieën, het Mars gezicht, buitenaardse wezens, aliens, buitennatuurlijk graancircels, de Yeti, ...

Wat is hypnose eigenlijk?

Berichtdoor LORENZO » 14 sep 2015, 03:53

Als een hypnotiseur (maar ik bedoel dan geen fake of oplichter, maar iemand die echt hypnose toepast) je hypnotiseert zodat je het publiek naakt ziet zitten, zie je de mensen dan werkelijk naakt zitten?
Ik heb dit voorbeeld gekozen, omdat ik, als het waar is, dit een drastisch voorbeeld vind.

Ik heb ook een voorbeeld gevonden, waarbij men een hersenscan deed bij iemand onder hypnose; dan bleek dat de hersenactiviteit in de gebieden waar je je normaal bewust bent van de omgeving verminderde, en dan veel vermeerderde in de gebieden die betrokken zijn bij de suggestie die de hypnotiseur je aanbiedt.

Ik vind het heel onduidelijk om te weten wat hypnose eigenlijk is. Sommigen zeggen dat het een vorm van trance is, maar met suggestie. Voor sommigen is het een soort van dromerige suggestieve toestand. Anderen zeggen dat het feitelijk een andere bewustzijnstoestand is, maar dat je nog altijd alles onder controle hebt en bewust bent, je bent niet in een trance, maar je bent in een toestand van volledige rust en kalmte, maar open voor de suggesties van de hypnotiseur gebracht.

Ik heb mensen gevonden op internet, die zeiden dat als je aan het dagdromen bent, of zelfs gefocused naar een film kijkt bijv., dit ook al hypnose noemden.

Ik heb ook iemand gevonden die het volgende vertelde: Bij een experiment nam men een religieuze persoon en een tweede religieuze persoon, die zichzelf 'healer' noemde en zei de eerste persoon te zullen 'healen'.
Doordat de eerste persoon zelf religieus was, zag men in zijn hersenen een andere toestand van bewustzijn waarbij dat zijn kritisch denken verminderde en zijn 'besturing' (die je normaal hebt als je je ook sterk bewust bent van je omgeving) verminderde en hij in een ontspannen toestand was waar bij heel beïnvloed was door de suggestie van de 'healer'. Ook dit noemde men hypnose.
De eerste religieuze persoon onderging het omgekeerde als hij met een derde niet religieuze persoon werd geconfronteerd; dan steeg plots zijn kritisch denken en zijn 'besturing'.
Bij dit experiment zei men dat gewoon de beïnvloeding door een charismatisch figuur (bijv. hier 'de healer') eigenlijk al hypnose is en dat hypnose dus veel meer voorkomt dan we denken.

Ik heb ook nog een tweede onderwerp gevonden. Ik denk, ik zet het hier even bij, want anders moet ik een nieuw onderwerp openen, wat weer meer forumruimte inneemt.
Nl. pijnbestrijding door hypnose (naar aanleiding van een uitzending op TV). Er blijken reeds nog uitzendingen op de TV geweest te zijn over pijnbestrijding en hypnose. Men legt dan telkens de
nadruk op de hypnose. Bijvoorbeeld operatie onder hypnose. Men legt dan de nadruk op de hypnose. Uit verschillende geraadpleegde bronnen, vind ik het echter moeilijk om te geloven dat dat zonder verdovende middelen gebeurt, men verdooft bijv. plaatselijk of wat minder. Ook kan het eventueel zelfs zijn dat de persoon op de plaats van zijn operatie ergens al zenuwbeschadiging heeft op voorhand waardoor hij de pijn niet voelt, vaak nemen mensen ook uit angst al op voorhand een pijnstiller. Dit zijn allemaal zaken die al een invloed kunnen hebben.
Ook heeft men nooit een bewijs dat de operatie louter hypnose was en zonder verdovende middelen. Ook lijkt dat dit meestal geen echte hypnose is maar eerder de patiënt rustig en kalm maken, wat medisch geschoolde mensen waarschijnlijk sowieso goed kunnen. Misschien is het ook zo, dat als een persoon gedeeltelijk verdoofd is, hij makkelijker vatbaar is voor suggestie.
Operaties onder hypnose zouden wel meer tijd in beslag nemen dan gewoon verdoving en geen hypnose. Anderszijds zijn er mensen die zeggen dat bij operatie met hypnose de mensen door de verminderde verdoving sneller recupereren en minder pijn hebben.

Het feit van fantoompijnen te verminderen door hypnose is waarschijnlijk ook slechts minder succesvol of slechts heel uitzonderlijk succesvol.

Ik heb ook mensen gevonden die zeiden dat ze buikpijn bij kinderen ook konden aanpakken met hypnose.
Kinderen blijken meer fantasie te hebben dan volwassenen en zijn misschien daardoor gevoeliger voor suggestie.

Onder stress denk ik dat je meer pijn hebt dan in een ontspannen toestand.
Het zou dus ook kunnen dat buikpijn ook vaak een eerder psychosomatisch probleem is, dat je kunt wegwerken door de persoon te ontspannen of te leren ontspannen.
LORENZO

Re: Wat is hypnose eigenlijk?

Berichtdoor LORENZO » 14 sep 2015, 16:43

Ik ben toch nog wat vergeten. Ik zal het tot slot misschien hier nog eens bijzetten als jullie het goedvinden, zodat iemand die dat wil de tijd heeft om te antwoorden (wat ik vurig hoop, want anders vind ik dat het zinloos is om het hier te posten; ik ben slechts een leek).

Ik heb ooit eens van een dokter gehoord dat hij zei dat je hersenen soms een pijnsignaal kunnen geven in bepaalde zone's van je lichaam zonder dat er daarom op die plek werkelijk iets verkeerd is op die plek in je lichaam.

Ik hou wel van techniek, heb er veel bewondering voor. Ik heb ook bewondering als ik dokters hoor praten in hun vakjargon (waar ik eerlijkheidshalve niet echt iets van begrijp van wat ze zeggen). Het lijkt toch wel wat niveau's groter dan wat ik ervan begrijp.

In elk geval, ik denk niet dat hypnose paranormaal is.
LORENZO

Berichtdoor Renate » 14 sep 2015, 17:02

Heb je het dan over fantoompijn of andere gevoelens in een lichaamsdeel dat je niet meer hebt?
Renate

Berichtdoor LORENZO » 14 sep 2015, 21:11

Nee, feitelijk een lichaamsdeel dat je wel nog hebt, maar waar er feitelijk niets mee mis is.

Ben even aan het opzoeken, vind hier ook iets over ademhalingsneurose of hyperventilatiesyndroom.

De term "psychosomatisch" is misschien ook wat ongelukkig gekozen door mij. Ik geloof eigenlijk niet meer in de psychoanalyse.
Ik denk dat "stress" hier een belangrijk sleutelwoord is.

Ik denk bijvoorbeeld ook aan stresshoofdpijn of spanningshoofdpijn (wat vermoedelijk het meest voorkomende soort hoofdpijn is).
Spanningshoofdpijn wordt meestal veroorzaakt door stress, die tot spanning in de spieren van nek en schedel leidt. Dit zou de pijnreceptoren in deze gebieden prikkelen, die dan pijnprikkels naar de sensorische cortex sturen.

De normale reactie op spanning is ook de vecht-of-vluchtreactie. Dit gaat gepaard met een fysiologische verandering die gevolgen heeft in het hele lichaam: snelle ademhaling, buiten adem zijn, hartkloppingen, verhoogde bloeddruk, pijn in de borst, ongemak in de buik, zweten of rillen van het hele lichaam, toegenomen spierspanning en trillen.

Ik denk toch dat we het verband tussen "geest" en lichaam niet zomaar geringschattend mogen afwijzen.

Nu een dokter in de geneeskunde of neuroloog of psycholoog zal hier wel veel meer van weten dan ik.
Dus de correcte versie van de feiten zou ik hier ook heel plezierig vinden.

Ik moet eerlijkheidshalve bekennen, dat als ik een gestresseerde situatie terechtkom, ik ook wel eens een soort kramp in mijn keel voel, of hartkloppingen, of kortdurende pijn in mijn maag, of plotseling een korte kramp krijg (soms in het gebied net onder mijn kin), maar dit gaat dan direct weer over. Of er dan daadwerkelijk iets in mijn keel of in mijn maag gebeurt of dat het gewoon mijn hersenen zijn die mij dat gevoel geven, daar kan ik niet op antwoorden, maar ik voel het in elk geval wel en het is geen fake.
Wel moet ik zeggen dat het gebied net onder mijn kin, als ik plots die kortstondige kramp heb wel voel met mijn vingers dat dat gebied daar volledig keihard en opgespannen staat.

Wel kan ik me voorstellen dat het misschien wel mogelijk is dat als een kind (dat misschien wat gevoeliger is voor stress ook) in een blijvende familiale probleemsituatie terechtkomt; bijvoorbeeld leerproblemen,
en het dit niet goed kan verwerken, daardoor de stress en de vecht-of-vluchtreactie aanhoudt en dus ook de fysiologische verandering die ermee gepaard gaat, met de bijkomende ongemakken.
Laatst bijgewerkt door LORENZO op 15 sep 2015, 01:03, in totaal 1 keer bewerkt.
LORENZO

Berichtdoor willem_betz » 15 sep 2015, 00:47

Loenzo,
ik ben het bijna volkomen met je eens (buiten het gebruik van de term psychoanalyse :? )
Het domein van de psychosomatiek is zeer breed, de uitingen en ook de mechanismen zijn zeer divers.
Eigenlijk zou ik toch eens tijd moeten maken om dit eens in een boek te verwerken, (ik heb er jaren les over gegeven)
Geloof je alle nonsens, of sommige niet? Hoe maak je het onderscheid?
De hevigste missionarissen en propagandisten voor kwakzalvers zijn vaak hun slachtoffers zelf.
willem_betz
Beheerder

Berichtdoor LORENZO » 15 sep 2015, 01:06

Zeer blij met je reactie. Maar wat betekent de fout hier juist die ik maak met de term. Ik denk dat u een beetje te slim bent voor mij.
Als ik u goed begrijp, heeft de psychosomatiek niets met psychoanalyse te maken. Corrigeer mij gerust als ik het niet juist heb.

Ik ben nog even over dat kind aan het denken... als het dan bij een therapeut terechtkomt die het kind ontspant of leert ontspannen en met die problemen en stress om te gaan, dan zullen misschien ook bijkomende klachten verdwijnen.

Zeer bedankt voor je reactie.

Ik denk ook de gedachte, bijvoorbeeld de dwanggedachte dat er iets verkeerd is in je hoofd bijv., dit kan hoofdpijn geeft, zo ben je nog meer overtuigd, dus weer hoofdpijn, enz.
Blijft aanslepen, niets helpt. Niets tegen sinusitis, niets tegen hoofdpijn, geen zalf ook niet, niets.
Als een arts je duidelijk leert dat er niets mis is in je hoofd en je stap voor stap ontspant bijvoorbeeld een bepaald (ik denk ontspannend) medicament starten met een dosis voor een bepaalde tijd zodat je hoofdpijn direct weggaat; dan ietsje de dosis verminderen; dus weer een klein beetje hoofdpijn die na zekere tijd weer weggaat; dan terug ietsje de dosis verminderen, weer beetje hoofdpijn, weer verminderen...
tot dosis nul; weer beetje hoofdpijn en weg, voor altijd.
Laatst bijgewerkt door LORENZO op 15 sep 2015, 01:53, in totaal 1 keer bewerkt.
LORENZO

Berichtdoor willem_betz » 15 sep 2015, 01:34

Psychoanalyse (van Freud en volgelingen) wordt beschouwd als een pseudowetenschap. Het is praten en luisteren, dat is OK, maar ook rare associaties bedenken, verborgen herinneringen uit de baby en kleutertijd bovenhalen, droomverklaringen, overdreven seksuele verklaringen, penisnijd, eudipuscomplex en nog meer nonsens.Alleen al het "ophalen" van die verborgen herinneringen heeft al voor onnoemelijk leed gezorgd. De ravage die ze aanrichten bij autistische families is ook erg, zie bijv de documentaire " Le Mur" van Sophie Robert.
http://www.knack.be/nieuws/gezondheid/een-muur-van-non-begrip-psychoanalyse-over-autisme/article-opinion-133709.html
zie bijv ook: https://www.youtube.com/watch?v=nMbSeQFweo4
De hevigste missionarissen en propagandisten voor kwakzalvers zijn vaak hun slachtoffers zelf.
willem_betz
Beheerder

Berichtdoor LORENZO » 15 sep 2015, 01:56

Ik heb er bij jullie al van gelezen en ook op kritischdenken.info.
Sedert dan geloof ik eigenlijk niets meer van psychoanalyse.
Verborgen herinneringen uit een tijd waar een kind er nog niet echt heeft.
Eerst ging het over een "verdrongen" seksueel misbruik, toen Freud inzag dat het er een beetje teveel werden, veranderde hij zijn theorie naar Oedipluscomplex.
Daarmee komt hij niet echt overtuigend over.
LORENZO

Berichtdoor LORENZO » 15 sep 2015, 16:19

Naar ik vermoed is stress en zenuwachtigheid niet te onderschatten.
Even voor alle duidelijkheid nog: bij de kramp onder de kin: die tijdelijke verkramping (zone die opgespannen en hard is onder de kin) en pijn treedt vooral op wanneer ik geeuw (en had ik vroeger nooit).

Ik moet hier wel even opletten dat ik geen verkeerde dingen zeg.

Ik meen nog een fijne link gevonden te hebben over psychosomatiek die ik hier even zal weergeven (als dat tenminste goed is voor jullie of geen problemen geeft voor jullie ook):

http://plusmagazine.knack.be/nl/011-190 ... chten.html
Laatst bijgewerkt door LORENZO op 15 sep 2015, 16:55, in totaal 2 keer bewerkt.
LORENZO

Berichtdoor Renaat » 15 sep 2015, 16:52

willem_betz schreef:url]https://www.youtube.com/watch?v=nMbSeQFweo4[/url]

Waanzin. Het bevestigd nogmaals wat ik eigenlijk reeds wist, namelijk dat de 'gelovigen in de psychoanalyse' knettergek en gevaarlijk zijn.
Renaat

Berichtdoor willem_betz » 15 sep 2015, 21:05

LORENZO schreef:Ik meen nog een fijne link gevonden te hebben over psychosomatiek die ik hier even zal weergeven (als dat tenminste goed is voor jullie of geen problemen geeft voor jullie ook):

http://plusmagazine.knack.be/nl/011-190 ... chten.html

Goede tekst !
willem_betz
Beheerder

Keer terug naar Fictie of werkelijkheid?