Kalkneutralisator

Aardstralen, wateraders, wichelroeden, leylijnen, Loch Ness, hypnose, UFO-meldingen, complottheorieën, het Mars gezicht, buitenaardse wezens, aliens, buitennatuurlijk graancircels, de Yeti, ...

Kalkneutralisator

Berichtdoor Timelezz » 24 jun 2013, 16:05

Deze vraag is waarschijnlijk het beste voorgelegd aan degenen die enige kennis hebben van scheikunde. Het volgende product claimt dat het kalk (tijdelijk) kan laten reageren met andere mineralen in het water door een electro-magnetisch spanningsveld op te wekken. Het zou beter werken dan een ontkalker en zelfs energie-efficiënter zijn. Met mijn zwakke kennis van scheikunde leek mij niet direct onwaarschijnlijk dat kalk onder die omstandigheid een chemische reactie zou aangaan. Ik sprak hierover met een scheikundedocent op een middelbare school en die was echter sceptisch omdat kalk volgens hem graag kalk wil blijven en niet zo makkelijk een andere verbinding aan gaat.

Op deze website staat een uitleg van de werking: http://www.voltanova.nl/producten/m1_p6.html.

Het principe van de kalk-neutralisator: Leidingwater bevat Ca (HCO3)2, oftewel kalk in zoutvorm. Dit zout gaat zeer gemakkelijk over in CaCO3, dat de kalkproblemen veroorzaakt. Door het aanbrengen van een veld ontstaan verbindingen tussen de metaal - ionen (in het water) en de CaCO3 kristallen, waardoor deze niet meer kunnen neerslaan. De verbindingen van ionen houden ongeveer 2 à 3 dagen stand. Gedurende die tijd zullen kalkdeeltjes ongehinderd met het water mee stromen en het leidingsysteem weer verlaten.

Er wordt op die pagina ook gesproken dat kalk wél makkelijk wordt omgezet naar 'calciumbicarbonaat', want kreeften kunnen het ook(?!). Naast deze rode vlag, wordt deze omzetting naar een ander molecuul een 'oplossing' genoemd, wat mij alerter maakt.

Wat zijn de meningen hier? Is dit wetenschap of onzin? Misschien heeft iemand ervaringen met een dergelijke kalkneutralisator.

Hier nog een skeptische bron die hierover gaat http://www.chem1.com/CQ/magscams.html#WORKS
Timelezz

Re: Kalkneutralisator

Berichtdoor Mopje » 24 jun 2013, 19:02

Onzin!

Weleens aan je waterleverancier gevraagd hoeveel kalk erin zit en of het niet eens tijd wordt om een elektromagnetische ionenbinder op hun leiding te zetten? :wink:
"Wes pakt soms de stofzuiger. Ja echt. Dat doet hij gewoon." Yolanthe Cabau van Kasbergen
Mopje

Berichtdoor Heeck » 24 jun 2013, 19:29

Het kalkonderwerp loopt al.
Ga dus niet hier verder, maar sluit aan bij:
viewtopic.php?p=82900#p82900

Bedenk ondertussen een op lagere schoolnivo uitvoerbaar proefje dat ondubbelzinnig laat zien dat het meer om handel dan om anti-kalkresultaten gaat.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel, dus MIJDT SPIJT.
www.edge.org
Heeck

Berichtdoor esr » 05 jan 2014, 00:44

Ik heb een dergelijk toestel ongeveer 20 jaar geleden gekocht. Het is een 36 W magneettoestel op netstroom, dat ik toen heb vastgeschroefd op de hoofdbuis van de waterleiding net naast de watermeter. Ik heb nooit problemen gehad met kalk en in de kranen die ik sindsdien vervangen heb, heb ik nooit kalkaanslag aangetroffen. Merkwaardig genoeg hebben we wel kalkaanslag op kraanmonden. Dit moet er dus op wijzen dat het effect stopt wanneer het water in contact komt met de lucht want onze koffiezet dienen we ook regelmatig te ontkalken. Wat de wetenschappelijke verklaring van de werking is, weet ik niet, ik kan hier alleen maar zeggen dat ik empirisch heb vastgesteld dat het bij ons wel degelijk werkt.
esr

Berichtdoor Renaat » 05 jan 2014, 01:01

esr schreef:Ik heb een dergelijk toestel ongeveer 20 jaar geleden gekocht. Het is een 36 W magneettoestel op netstroom, dat ik toen heb vastgeschroefd op de hoofdbuis van de waterleiding net naast de watermeter. Ik heb nooit problemen gehad met kalk en in de kranen die ik sindsdien vervangen heb, heb ik nooit kalkaanslag aangetroffen. Merkwaardig genoeg hebben we wel kalkaanslag op kraanmonden. Dit moet er dus op wijzen dat het effect stopt wanneer het water in contact komt met de lucht want onze koffiezet dienen we ook regelmatig te ontkalken. Wat de wetenschappelijke verklaring van de werking is, weet ik niet, ik kan hier alleen maar zeggen dat ik empirisch heb vastgesteld dat het bij ons wel degelijk werkt.

Zijn er dan mensen die een probleem ondervinden met kalkaanslag in de leidingen zelf?

Als mijn vermoeden klopt dat zo'n ding 24/24 netstroom verbruikt, dan spreken we bij het huidige elektriciteitsprijzen over 20 jaar over een gebruikskost van zo'n 1200 euro. Als dat werkelijk het vervangen van leidingen zou voorkomen, dan heb je geld uitgespaard, anders heb je veel geld weggeworpen.

Verkoopt men zulke zaken overigens ook niet met het argument ook apparaten tegen kalkaanslag te beschermen. Het water in een veel apparaten (koffiezet, wasmachine, afwasmachine, ...) komt allemaal in contact met de lucht, dus zelf al zou het werken als er geen contact is met de lucht (wat ik erg betwijfel), dan zijn die apparaten er niets mee. Ik vind je anekdotische ervaring in ieder geval te beperkt om in de werking van zo'n toestellen te geloven. En waarom raden al die consumentenorganisaties ons niet zo'n ding aan als het goed zou werken? (Ik weet dat het ontbreken van het advies van aanschaf door een consumentenorganisatie op zich geen bewijs is van de werking. Maar ik vind het wel een stimulans om extra kritisch te zijn.)
Renaat

Berichtdoor Heeck » 05 jan 2014, 18:06

Esr schreef: . . . . Ik heb nooit problemen gehad met kalk en in de kranen die ik sindsdien vervangen heb, heb ik nooit kalkaanslag aangetroffen. Merkwaardig genoeg hebben we wel kalkaanslag op kraanmonden. Dit moet er dus op wijzen dat het effect stopt wanneer het water in contact komt met de lucht want onze koffiezet dienen we ook regelmatig te ontkalken. . .

Kalk slaat neer als de concentratie voldoende hoog wordt; dus in je waterkoker en aan de kraanmonden waar water verdampt.

In natura is dit verschijnsel in Turkije te bezichtigen waar langs de helling natuurlijke badjes ontstaan omdat aan de randen de verdamping het hoogst is -net als bij de kraanmond- en zo de wandjes steeds hoger opgroeien.

Ook daar in de toevoer geen neerslag en ook geen waterontkalker; die dus volkomen overbodig is zolang er geen water verdampt.
Zie ook: http://www.chem1.com/CQ/

Zie ook het dubbelonderwerp op: viewtopic.php?p=82900#p82900

Roeland
www.edge.org
Heeck

Berichtdoor esr » 10 jan 2014, 00:57

@Heeck:
- Wat de aanslag op de kraanmonden betreft, heeft U natuurlijk gelijk, als het water verdampt, kan het niet anders dan dat de kalk achterblijft, maar het verdampen van wat water toeschrijven aan het neerslaan van kalk in de leidingen van de koffiezet, terwijl dit in de waterleidingen niet het geval is, lijkt mij misschien mogelijk maar niet echt overtuigend.

@Renaat:
- Als de electromagneet niets heeft uitgemaakt, heb ik inderdaad veel geld verloren, maar dan toch een stuk minder dan dat ik 20 jaar geleden voor een andere installatie zou gekozen hebben. Er is mij indertijd ook een waterverzachter aangeboden die werkte op basis van zout ( een toestel zoals : http://www.ecowater.be/nl/producten/huishoudelijk )
- Dat de electromagneet niet door sanitair installateurs wordt aangeraden, lijkt mij voor de hand liggend. Daar is immers veel minder aan te verdienen dan aan een toestel dat werkt op basis van zout. De consument kan het zelf plaatsen en er is geen onderhoud aan, vastschroeven op de leiding, in het stopcontact pluggen en 20 jaar later werkt het nog ...

Dat hij bij ons lijkt te werken, is weliswaar onvoldoende bewijs van een algemene goede werking van dit apparaat, daarvoor zouden meedere personen uitgebreid moeten testen, maar na 20 jaar kan ik niet anders dan het het voordeel van de twijfel te geven.
esr

Berichtdoor Oude Belg » 10 jan 2014, 01:21

...dat hij bij ons lijkt te werken......

U hebt kalkaanslag waar iedereen zonder zonder waterontharder kalkaanslag heeft.... Dat ding werkt dus duidelijk niet. U krijgt kalkaanslag waar het te verwachten is. Trek de stekker eruit en dan zal u besparen.
Controleer trouwens steeds, voor u begint met het plaatsen van al-dan-niet-werkende-maar-steeds-dure-toestellen of het wel nodig is. Op veel plaatsen (Antwerpen bijvoorbeeld) is het water zacht en hoef je geen extra geld uit te geven.
Oude Belg

Berichtdoor Renaat » 10 jan 2014, 02:22

esr schreef:- Als de electromagneet niets heeft uitgemaakt, heb ik inderdaad veel geld verloren, maar dan toch een stuk minder dan dat ik 20 jaar geleden voor een andere installatie zou gekozen hebben. Er is mij indertijd ook een waterverzachter aangeboden die werkte op basis van zout ( een toestel zoals : http://www.ecowater.be/nl/producten/huishoudelijk )

En wat moeten we daaruit concluderen? Wat bewijst dat aanbod?
Mij lijkt dat geen bewijs dat het nodig was, enkel een bewijs dat verkopers van waterverzachters, graag waterverzachter verkopen. Maar ik ben er van overtuigd dat hun afzetmarkt voor een gigantisch gedeelte een markt is die ontstaat uit het aanpraten van angst bij mensen en dat dus heel veel onnodige waterverzachters worden verkocht.

esr schreef:- Dat de electromagneet niet door sanitair installateurs wordt aangeraden, lijkt mij voor de hand liggend. Daar is immers veel minder aan te verdienen dan aan een toestel dat werkt op basis van zout. De consument kan het zelf plaatsen en er is geen onderhoud aan, vastschroeven op de leiding, in het stopcontact pluggen en 20 jaar later werkt het nog ...

Wel goed lezen a.u.b. voor je reageert. Ik had het helemaal niet over sanitair installateurs, ik had het over consumentenorganisaties. Een fundamenteel verschil, niet?
Dus nogmaals, waarom raden consumentenorganisaties zo'n toestellen niet aan? Of de waterleidingsbedrijven (die geen enkel voordeel hebben bij defecte installaties of dichtgeslibde leidingen)?
En waarom doen sommige waterleiding

esr schreef:Dat hij bij ons lijkt te werken, is weliswaar onvoldoende bewijs van een algemene goede werking van dit apparaat, daarvoor zouden meedere personen uitgebreid moeten testen, maar na 20 jaar kan ik niet anders dan het het voordeel van de twijfel te geven.

Het 'lijkt' te werken. Maar ik kan tientallen zaken opnoemen die volgens mensen lijken te werken (van bidden, over handoplossing, tot kristallen, ...). Op wat baseer jij je vermoeden dat het werkt? Kalkaanslag op kraanmonden is heel normaal, ook bij behoorlijk zacht water. Geen last op andere locaties is ook normaal bij niet te hard water.

http://www.vgt.nl/downloads/pdf/artikel_over_waterontharders.pdf

Renaat
Renaat

Berichtdoor Renate » 10 jan 2014, 09:40

esr schreef:@Heeck:
- Wat de aanslag op de kraanmonden betreft, heeft U natuurlijk gelijk, als het water verdampt, kan het niet anders dan dat de kalk achterblijft, maar het verdampen van wat water toeschrijven aan het neerslaan van kalk in de leidingen van de koffiezet, terwijl dit in de waterleidingen niet het geval is, lijkt mij misschien mogelijk maar niet echt overtuigend.

In de koffiezet wordt water verwarmd, waardoor er natuurlijk ook water verdampt. Dat gebeurt dus in de leidingen van de koffiezet en dus kan daar kalk neerslaan. Kijk maar naar pannen, of een ketel waarin u water kookt.
Renate

Berichtdoor Heeck » 10 jan 2014, 10:03

ESR,

Je geeft de indruk dat je mijn aanbeveling
hebt laten liggen en er toch bij wilt blijven dat het magneetapparaat zou werken.
Daar kan ik verder niets aan doen.
Misschien spreekt deze website makkelijker aan.
Het miniraadsel waar je te tegen aan loopt is dat de kalkafzetting plaats vindt bij EN blootstelling aan lucht EN bij hogere temperaturen.
De laatste verklaart de kalk in boilers, waterkokers, en wasmachines en de eerste zie je in Pamukulla en douchkoppen en kraanmonden.

Roeland
www.edge.org
Heeck

Berichtdoor Renate » 10 jan 2014, 12:53

Inderdaad, bij blootstelling aan lucht verdampt water en dat geldt natuurlijk ook bij verhitting, waardoor je dus kalkaanslag krijgt.
Renate

Berichtdoor esr » 11 jan 2014, 15:00

@Heeck & Renate:
- Dat onze electrische waterboiler ( 200 liter en ook 20 jaar oud ) geen last heeft van kalk, maar de koffiezet wel, is dus te verklaren door de verdamping. In de boiler is er er geen verdamping, want het water heeft geen contact met de lucht, dus ook geen kalkaanslag. Ok, daar kan ik inkomen.

@Heeck:
- Uw aanbeveling neemt de twijfel niet helemaal weg. Op http://www.chem1.com/CQ/magscams.html staat :
"Although magnetic water treatment (MWT) products have been promoted since the 1930's, they have not received very wide acceptance within the engineering community, and the question of whether or not they are effective is still very much open."

@Renaat:
- Het aanbod van een andere waterverzachter bewees inderdaad niets. Ik wou alleen maar zeggen dat waterverzachters op basis van zout veel duurder zijn.
- Consumentenorganisaties raden dit inderdaad niet aan, maar dat is niet hetzelfde als duidelijk afraden.
- Wat het effect van "bidden, handoplossing, tot kristallen" is, weet ik niet, daar heb ik geen enkele ervaring mee, ik heb alleen al 20 jaar een electromagneet, waarvan de werking dan nog zeer twijfeachtig is ;)
esr

Berichtdoor Oude Belg » 11 jan 2014, 18:55

esr schreef:- Dat onze electrische waterboiler ( 200 liter en ook 20 jaar oud ) geen last heeft van kalk, maar de koffiezet wel, is dus te verklaren door de verdamping. In de boiler is er er geen verdamping, want het water heeft geen contact met de lucht, dus ook geen kalkaanslag. Ok, daar kan ik inkomen.

Ook zonder verdamping krijg je kalkvorming als de temperatuur hoog genoeg is. De boilertemperatuur (gewoonlijk 60°) is daarvoor te laag. Ook de weerstand is belangrijk: een droge weerstand heeft meer last van kalkneerslag dan een natte weerstand. En, zoals gezegd, de hardheid van het water is zeer belangrijk; uw watermaatschappij kan u de hardheid meedelen. In Antwerpen bijvoorbeeld (oppervlaktewater) is het water zo zacht dat een waterverzachter nutteloos is.
Oude Belg

Berichtdoor willem_betz » 12 jan 2014, 02:30

Voor de technisch (chemisch) geïnteresseerden: er zijn twee verschillende soorten afzetting van kalksteen, dus twee soorten "kalksteen":
1. door verdamping: calciumbicarbonaat, slaat neer in de vorm dat het al aanwezig was in het water, kan ook weer opgelost worden in water.
2. door hoge temperatuur (boven 60°C) wordt onoplosbaar calcium carbonaat gevormd, wel te verwijderen met zuur
Goede uitleg, en tips voor ontkalken: http://server.idemdito.org/techtalk/witgoed/waterverzachter.htm
Die elektrische of magnetische doorstroomontkalkers helpen niet.
Geloof je alle nonsens, of sommige niet? Hoe maak je het onderscheid?
De hevigste missionarissen en propagandisten voor kwakzalvers zijn vaak hun slachtoffers zelf.
willem_betz
Beheerder

Keer terug naar Fictie of werkelijkheid?