elektriciteitspanne?

Aardstralen, wateraders, wichelroeden, leylijnen, Loch Ness, hypnose, UFO-meldingen, complottheorieën, het Mars gezicht, buitenaardse wezens, aliens, buitennatuurlijk graancircels, de Yeti, ...

elektriciteitspanne?

Berichtdoor Ludde » 24 aug 2012, 11:09

Hallo,

ik krijg berichten binnen dat er (ik dacht) in de maand oktober - november mogelijks een wereldwijde elektriciteitspanne van lange duur zou ontstaan.
De uitleg hierachter zou zijn dat de planeten op één lijn zouden staan en dat er veel zonnewinden zouden zijn. Die zouden het magnetisch veld van de aarde ernstig verstoren en ook voor de panne zorgen.

Wat is hiervan aan?
Ludde
Ludde

Re: elektriciteitspanne?

Berichtdoor Digit » 24 aug 2012, 11:41

Ludde schreef:Wat is hiervan aan?Ludde

Niks ! Als er een (al dan niet wereldwijde) electriciteitspanne komt, dan heeft die niets te maken met de stand van de planeten. Tenzij één of andere bijgelovige idioot dan aan de verkeerde schakelaars kan gaan draaien. De zonne-activiteit kan wél electronica in de problemen brengen.

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor outremer » 24 aug 2012, 12:12

De kans op een (Belgische) blackout lijkt me veel realistischer van zodra we de nucleaire powerplants gaan beginnen sluiten.
Niet dat ik absoluut voorstander ben van nucleaire energie maar hier maken ze er een politiek spelletje van ipv met harde cijfers te werken.
Van de zonnewind heb ik niet zo veel schrik hoor.
Deus Vult
outremer

Berichtdoor Jan Willem Nienhuys » 24 aug 2012, 12:15

planeten op één lijn zouden staan

De laatse keer dat de planeten 'op één lijn' stonden was in 2000. Dat wil zeggen, dat ze allemaal in ongeveer hetzelfde kwart van de hemel stonden. Zoiets gebeurt om de paar honderd jaar, en heeft geen enkel effect.

Het <i>veronderstelde</i> effect is dat er dan op de zon een soort springvloed zou ontstaan doordat de eb en vloed aldaar van de verschillende plantenm elkaar versterken en dat dat dan weer extra grote zonnevlammen veroorzaakt en dat dan weer op aarde gedoe geeft met heel lange (honderde kilometers) elektriciteitsleidingen. Maar het planetaire getij op de zon is heel zwak, en in het verleden is er niets gebeurd.

Maar planten die in deze zwakke zin op 1 lijn staan, dat is niet a.s. november. Het is een verhaal dat waarschijnlijk in de war is over iets anders. Elk jaar rond 21 december staat de zon ongeveer (het scheelt een paar graden - moet ik nog uitleggen wat een graad is in dit verband?) in de richting van het centrum van de Melkweg. Ook dit jaar. Er zijn mensen die zeggen dat het dit jaar iets heel speciaals is. Dat is het niet. In de voorstelling van deze mensen komt er een slechte invloed uit het centrum van de Melkweg, en kan de zon die invloed bundelen. Zoiets. Alsof slechte invloed (welke eigenlijk) zich lang rechte lijnen voortplant. Als iemand u zou zeggen dat het in Leuven erg gevaarlijk is omdat van daaruit gezien Brussel en New York op 1 lijn liggen, dan ga je toch hard lachen? Het zijn allemaal flutverhalen.
Jan Willem Nienhuys

Berichtdoor Ludde » 24 aug 2012, 12:25

Jan Willem Nienhuys schreef: Het zijn allemaal flutverhalen.

Volledig mee eens, maar ik vind het wel leuk om me terdege te kunnen verdedigen bij de aanhangers er van en daarom waardeer ik ten zeerste jullie uitleg.
Ludde
Ludde

Berichtdoor Blueflame » 24 aug 2012, 12:52

Beste,
uw bericht wil ik in 2 delen opsplitsen.
Dat van die planeten op één lijn is pure onzin. Enfin, het is best mogelijk dat ze dan op één lijn staan, maar dat geeft geen enkel effect.
ps. Er staan inderdaad wel enkele planeten op één lijn, maar dat is nu al zo voor 99%. Er zou dus nu ook al 'iets' moeten waargenomen worden en dat is niet zo.

Dan de zon. Dat is al heel wat complexer om uit te leggen.
De zon gaat door een elf-jarige cyclus.
Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Zonnecyclus .
Om de 11 jaar krijg je een periode met veel zonnevlekken. Zie ook http://nl.wikipedia.org/wiki/Zonnevlek .
Tijdens een periode met veel zonnevlekken krijg je regelmatig een CME: Coronal Mass Ejection
Zie http://en.wikipedia.org/wiki/Coronal_mass_ejection
De vorige piek was in 2001 dus wordt de volgende verwacht in (+/-) 2012.

Zo'n zonne uitbarsting kan inderdaad wel de werking van elektronica op aarde verstoren. Dat is trouwens in het verleden al gebeurd, ik meen in 1989, aan de oostkust van Canada en de USA. er waren toen inderdaad elektriciteitspannes.
Ergens in 2011-2012-2013 zal er wel weer een extra grote uitbarsting zijn. Voorspellen wanneer precies is echter onmogelijk.

Door het feit dat wij, anno 2012, steeds meer rekenen op allerlei elektronische toepassingen, zou het wel kunnen dat een hevige uitbarsting in 2012 (of 2013, 2014) meer invloed heeft op ons dagelijks leven dan de vorige uitbarstingen.

Besluit. Verhalen van onheilsprofeten bevatten vaak een stukje waarheid, maar in dit geval is de link naar de stand van de planeten of de mayakalender pure nonsense. Dat de zon elektronica op aarde kan beïnvloeden is echter wel waar.
Indien je het een en het ander wil volgen, kan je hier eens een kijkje gaan nemen: http://sunspotwatch.com/

Mvg.
Nonsense is our core business
Blueflame
Site Admin

Berichtdoor ad randum » 25 aug 2012, 09:55

Ludde schreef:Hallo,

ik krijg berichten binnen dat er (ik dacht) in de maand oktober - november mogelijks een wereldwijde elektriciteitspanne van lange duur zou ontstaan.
De uitleg hierachter zou zijn dat de planeten op één lijn zouden staan en dat er veel zonnewinden zouden zijn. Die zouden het magnetisch veld van de aarde ernstig verstoren en ook voor de panne zorgen.

Wat is hiervan aan?
Ludde

Ludde, het woord is verkeerd geschreven, het is elektriciteitsspanne (van spanning), dus niks aan de hand. Spanning zit normaliter atlijd op het net. Spannend hé!
Maar ik zal voor alle zekerheid mijn eigen winden in mijn broek houden.

Ad
“Ad Randum” is “at random” “ad absurdum”. “Ad deliberandum”? Neen, “ad fundum”.
ad randum

Keer terug naar Fictie of werkelijkheid?