Mediacampagnes tegen "zogezegde" of niet oorlogscriminelen.

Aardstralen, wateraders, wichelroeden, leylijnen, Loch Ness, hypnose, UFO-meldingen, complottheorieën, het Mars gezicht, buitenaardse wezens, aliens, buitennatuurlijk graancircels, de Yeti, ...

Mediacampagnes tegen "zogezegde" of niet oorlogscriminelen.

Berichtdoor Player1 » 27 jul 2012, 20:19

Iedereen kent Saddam Hoessein, Osama Bin Laden, Moammar al-Qadhafi, Bashar al-Assad en ga zo maar verder.
Die werden een voor een totaal gediaboliseerd door de media en de eerste drie ook genadeloos vermoord.

Ik surf regelmatig op het web en speel ook games en de laatste maanden dook de naam Kony hier en daar op.
Vooral op You tube maar ook in games waar spelers zichzelf zo noemen. Daarjuist kwam ik die naam weer tegen en op you tube heb ik dan het filmpje(Kony 2012) gevonden waar het dus over gaat.

Het zou dus gaan om een oorlogsmisdadiger die kinderen ontvoert, mishandeld en vermoord. Het filmpje is een soort propaganda campagne om Kony op te sporen en te berechten. (eigenaardig is wel dat het filmpje begint met: "Dit is een experiment")

Ik heb op het internet wat zitten rondsnuffelen en ik was helemaal niet verbaasd dat er ook heel andere stemmen opgingen die dan weer beweren dat het de schuld is van het Westen en dat het truken zijn om grip te krijgen op Afrika en de bijhorende oliebronnen , diamanten, etc.

Net hetzelfde liedje als bij de vier eersten die ik vernoemde. In het geval van Assad hoor je langs de ene kant verhalen dat Assad zijn troepen het Syrische volk aanvallen en vermoorden en langs de andere kant heb ik berichten gevonden(bv. op de website mediawerkgroep Syrië) waar men dan weer beweert dat die aanvallen het werk zijn van terroristen die zich voor doen als de troepen van Assad om het land te destabiliseren in opdracht van het Westen.

De kern van de zaak zal wel niemand kennen maar naar mijn mening toont de main stream media(kranten, tv. nieuws) meestal nogal een eenzijdig beeld van die zaken. Het nieuws rond de toestand in Lybië gaf je echt het gevoel dat Moammar al-Qadhafi echt zo snel mogelijk moest uit de weg geruimd worden.

Maar was dat ook wel zo? En Syrië, is het echt noodzakelijk om Syrië aan te vallen en Assad uit de weg te ruimen?
Player1

Re: Mediacampagnes tegen "zogezegde" of niet oorlogscriminel

Berichtdoor POYFN » 27 jul 2012, 22:08

Eerst en vooral: de Midden-Oostenproblematiek is enorm complex. Er zijn zoveel partijen en belangen bij betrokken dat het vaak moeilijk is om nog de bomen door het bos te zien; ook de media nemen telkens een standpunt in. De Israël-VS alliantie, olie, enz. zijn vaak genoemde partijen en motieven. Objectieve berichtgeving is niet gemakkelijk te vinden. Kijk naar Westerse media (Amerikaans, West-Europees) en je vindt veel anti-Assed berichtgeving (of "propaganda", als je het zo wil noemen). Kijk naar de Russische media en je ziet en hoort totaal andere zaken. Ik wil de Syrische regering en Assad zeker niet goedpraten, maar het is wel interessant om alles vanuit verschillende perspectieven te bekijken. Ik ga mij niet uitspreken over wat de beste oplossing is voor Syrië; daarvoor ken ik te weinig van die materie.

Over Kony kunnen een aantal zaken gezegd worden, die wat mij betreft de "documentaire" op zijn zachts gezegd in een vrij negatief daglicht stellen. Ten eerste is Kony en zijn LRA sinds 2006 niet meer actief in Oeganda. Als de VS Kony willen vatten, moeten ze dus niet in Oeganda zijn. Wat mij betreft, gaat het hier gewoon om olie en/of diamanten, onder het mom 'Kony' te vatten. Ten tweede is Kony een weliswaard bestaand, maar relatief 'beperkt' probleem; er lopen daar in Afrika heel wat 'Kony's' rond, vaak met een nog groter leger dan Kony zelf (het LRA zou momenteel slechts een 250-tal soldaten groot zijn). Je lost de problematiek van de kindsoldaten niet op door één mannetje op te pakken...

De leider van de organisatie achter de documentaire, Invisible Children Inc., is in opspraak gekomen door publieke masturbatie. Hij zou gekraakt zijn onder het succes van zijn documentaire. Hoewel deze 'Diogenese toestanden' weinig te maken hebben met de campagne, is nét deze kritiek het bekendst bij het Amerikaanse publiek. Dat zegt veel, denk ik.

Het minste wat gezegd kan worden is dat de documentaire een veel te simplistisch beeld laat uitschijnen: pak Joseph Kony op (door militaire interventie) en de kindsoldatenproblematiek is opgelost. De werkelijkheid is iets minder eenvoudig natuurlijk. Dit is ook zeker het lezen waard.
"I don't know whether God exists, but it would be better for His reputation if He didn't." - Jules Renard
POYFN

Keer terug naar Fictie of werkelijkheid?