SDNA-kits

Aardstralen, wateraders, wichelroeden, leylijnen, Loch Ness, hypnose, UFO-meldingen, complottheorieën, het Mars gezicht, buitenaardse wezens, aliens, buitennatuurlijk graancircels, de Yeti, ...

SDNA-kits

Berichtdoor Dwarsdenker » 30 dec 2011, 00:13

Kan iemand dit duiden?
SDNA-kit tegen inbraak vanaf nu te koop voor alle Mechelaars
19 december 2011

De stad, de Provincie Antwerpen en de lokale politie zetten een nieuw middel in tegen inbraak: SDNA

SDNA is een doorzichtige markeringsvloeistof die op waardevolle voorwerpen zoals juwelen, een laptop, een radio of iPod,… kan worden aangebracht. In de vloeistof zitten kleine, grijze microdots verwerkt met een unieke code. Met ultraviolet licht blijft de code jaren opspoorbaar. Hierdoor kunnen politiediensten nagaan of de voorwerpen gestolen zijn en wie de eigenaar is.

Via waarschuwingsstickers op ramen worden potentiële dieven gewaarschuwd dat de bezittingen met het product SDNA zijn behandeld. Elke SDNA-kit heeft een unieke code die in een database wordt opgeslagen en waar enkel de gebruiker en de politie toegang toe hebben.

In Heffen en de omgeving van het Vrijbroekpark kregen buurtbewoners reeds de mogelijkheid om een kit aan te schaffen. Vanaf heden kunnen alle Mechelaars deze kit aankopen.

Door tussenkomst van de stad en de provincie Antwerpen betalen inwoners van Mechelen 25 euro per stuk.

...
bron: http://www.mechelen.be/press/4088/sdna- ... laars.html

Gezien er nog nooit bij ons ingebroken is, zou ik zeker de sticker niet op mijn plakken.
Wetenschap is gericht op het zoeken naar de best mogelijke verklaring.
Dwarsdenker

Re: SDNA-kits

Berichtdoor Kinnéar » 30 dec 2011, 00:40

Lekkere logica van de politie: wie geen 25 EUR aan een of andere obscuur politiek geïnstalleerd bedrijfje, of stelt zichzelf open aan diefstal. Gewoon stickers met alarmsymbool alleen werken evengoed - maar daar is niets aan te verdienen.
over Kinnéar: "oneerlijk, of een flinke klap van de molen gekregen, of waarschijnlijk allebei." - "dergelijke skepp-haters = kwakverdedigers." (Willem Betz)
Kinnéar

Berichtdoor Dwarsdenker » 30 dec 2011, 00:56

Kinnéar schreef:Gewoon stickers met alarmsymbool alleen werken evengoed - maar daar is niets aan te verdienen.

Je denkt dus dat een sticker diefstal voorkomt. Ik dacht dat deze juist diefstal zou aantrekken... zeker als het systeem niet werkt. Maar mijn vraag was eigenlijk: weet er iemand wat SDNA is en werkt het? Blijkbaar had ik mijn vraag niet duidelijk genoeg gesteld.
Dwarsdenker

Berichtdoor Magnolia » 30 dec 2011, 01:05

Dwarsdenker schreef:Kan iemand dit duiden?

SDNA is een doorzichtige markeringsvloeistof die op waardevolle voorwerpen zoals juwelen, een laptop, een radio of iPod,… kan worden aangebracht. In de vloeistof zitten kleine, grijze microdots verwerkt met een unieke code. Met ultraviolet licht blijft de code jaren opspoorbaar. Hierdoor kunnen politiediensten nagaan of de voorwerpen gestolen zijn en wie de eigenaar is.

Via waarschuwingsstickers op ramen worden potentiële dieven gewaarschuwd dat de bezittingen met het product SDNA zijn behandeld. Elke SDNA-kit heeft een unieke code die in een database wordt opgeslagen en waar enkel de gebruiker en de politie toegang toe hebben.

...

Gezien er nog nooit bij ons ingebroken is, zou ik zeker de sticker niet op mijn plakken.

Het gaat niet alleen om de sticker, maar ook om de markering van je waardevolle voorwerpen.
Hierdoor kunnen politiediensten nagaan of de voorwerpen gestolen zijn en wie de eigenaar is.

Niet onbelangrijk, dunkt me. Hoe vaak treft men geen spullen (bv sieraden) aan waarvan men weet of vermoedt dat deze zijn gestolen, maar waarvan de eigenaar niet meer is te achterhalen ?

Het is ook handig voor spullen buitenshuis. Tuingereedschap bijvoorbeeld.

Meer info vind je op:
http://sdna.nl
Magnolia

Berichtdoor Dwarsdenker » 30 dec 2011, 01:39

Inderdaad, dat ziet er degelijk uit. Mijn kwak-antennes kwamen boven bij de garantie-voorwaarden van dat spul:
De normale prijs voor een SDNA-50 kit bedraagt €89,25
incl. BTW. Als inwoner van de provincie Antwerpen
betaalt u slechts € 62,50. Gedurende het proefproject
betaalt u, als Mechelaar, bij aankoop van een SDNA-50
kit op één van onderstaande verkooppunten, (tijdelijk)
slechts € 25,00.
Wij bieden bovendien een unieke “Toch woninginbraak?
Geld terug!” - garantie: als u ondanks het gebruik van
SDNA toch slachtoer wordt van een woninginbraak,
betalen wij u 100% van het aankoopbedrag terug
(bekijk
onze website voor de voorwaarden).
SDNA

M.a.w. bij inbraak krijg je je 25 euro terug (onder voorwaarden). Vrij domme verkoopspropaganda. Ook de normale prijs, verminderde prijs voor bewoners van de provincie Antwerpen en extra lage prijs voor de snelle beslisser, deed mijn antennes jeuken.
Discussie geëindigd voor mijn part (tenzij er nog iemand interessante dingen over de werking van SDNA te zeggen heeft uiteraard)
Dwarsdenker

Berichtdoor Kinnéar » 30 dec 2011, 14:58

Gaan we nu ook al reclame beginnen maken? Zet dan gewoon een paar google banners, alsjeblieft.
Ben ik de eerste die me hier aan stoort?

Magnolia schreef:

...

Het gaat niet alleen om de sticker, maar ook om de markering van je waardevolle voorwerpen.
Hierdoor kunnen politiediensten nagaan of de voorwerpen gestolen zijn en wie de eigenaar is.

Niet onbelangrijk, dunkt me. Hoe vaak treft men geen spullen (bv sieraden) aan waarvan men weet of vermoedt dat deze zijn gestolen, maar waarvan de eigenaar niet meer is te achterhalen ?

Meer info vind je op:
over Kinnéar: "oneerlijk, of een flinke klap van de molen gekregen, of waarschijnlijk allebei." - "dergelijke skepp-haters = kwakverdedigers." (Willem Betz)
Kinnéar

Berichtdoor Digit » 30 dec 2011, 15:18

Kinnéar schreef:Ben ik de eerste die me hier aan stoort?

Zo te zien tot nu toe wél !

En overigens, waarom stoor je je er aan ? Bedreigt het soms je broodwinning ? Allerhande kwaliteits- en waarheidsclaims kunnen hier onder de loep genomen worden. Wat is er fout als er eens iets niet negatief uitdraait ?

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor Fishstick » 04 jan 2012, 16:50

Magnolia schreef:

...

Meer info vind je op:

Ik stel me enkel vragen bij de claim dat het langer dan een jaar detecteerbaar zou zijn op een persoon , zeker als het enkel om huidcontact zou gaan .
Fishstick

Berichtdoor Magnolia » 30 sep 2013, 20:20

De ontwikkelingen staan niet stil.

Via deze link http://www.telegraph.co.uk/news/uknews/crime/10344757/Car-thief-sprayed-with-invisible-dye-in-police-trap.html
kom je bij een prachtige fotocollage van een autodief die besprenkeld werd met SmartWater.
Linksbij daglicht, rechts onder ultra-violet licht -> :mrgreen:

Yafet Askale, 28, denied breaking into the vehicle which had been fitted with a traceable liquid called SmartWater, which contains a dye that becomes visible under ultra violet light.
As he stole items including a laptop he activated a system which sprayed him with the substance and alerted police the car had been broken into. Ultra violet lights showed Askale covered in the spray.

Releasing the images as a warning, Detective Inspector Madeline Ryder, of Brent Police, said: "This is another excellent example of the thorough work completed by Brent Officers. Using the trap car technology we were able to charge Askale and put him before the courts.
"The trap car forms part of an overall crime reduction strategy designed by SmartWater which is an effective weapon in the armoury of tools that we routinely use in Brent. We will continue to target those who are insistent on committing these types of offence.

"Brent Police say very clearly to any would be thieves - don't come to Brent - our trap cars and trap houses are waiting for you."

Askale, of Harlesden Gardens, Harlesden, was sentenced to a community order for 49 hours and ordered to pay £400 costs at Brent Magistrates' Court for theft from motor vehicle.
The trap car with SmartWater was set up near his home when he targeted it in June. The suspect was found to be in possession of the stolen property and arrested. He denied theft but was found guilty.

Brent Police have recently been working with SmartWater using trap cars and houses equipped with technology to deter thieves from committing crime and to catch those that do.
Residents have also been provided with free kits to mark valuable property with the substance within their homes which has led to reductions in burglary and street robbery and 80 and 40 percent respectively.

Three different traceable liquids are currently being trialled across London by police to prevent burglary, theft, robbery and vehicle related crime. The others are called Applied DNA Sciences and Stealth Mark.

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Magnolia

Keer terug naar Fictie of werkelijkheid?