Een reportage van Ter Zake over ingebouwde slijtage

Aardstralen, wateraders, wichelroeden, leylijnen, Loch Ness, hypnose, UFO-meldingen, complottheorieën, het Mars gezicht, buitenaardse wezens, aliens, buitennatuurlijk graancircels, de Yeti, ...

Een reportage van Ter Zake over ingebouwde slijtage

Berichtdoor Benoy » 01 nov 2011, 22:47

Sommige fabrikanten zouden bewust produkten maken zodat deze na x-aantal jaren niet meer bruikbaar zijn. De reden is om ervoor te zorgen dat de produkten blijven verkopen.
Zo zouden koelkasten en electronica van jaren geleden veel langer meegaan, terwijl een koelkast vandaag sneller verslijt, wat voorzien werd door de fabrikant. In uw pc of laptop kan een chip zitten die ervoor zorgt dat het na x jaren plots gedaan is en u een nieuwe laptop moet kopen. Televisietoestellen hetzelfde. Terwijl men best produkten zou kunnen maken die jaren meegaan.
Uw auto is versleten net na u hem hebt afbetaald. Dat is gepland.

Ik weet niet hoe wijdverbreid dit gegeven is, maar mij valt het op dat nieuwe produkten soms lichter wegen dan hetzelfde produkt van een 10-tal jaren geleden en ook fragiler aanvoelt. Laatst las ik dat een bejaardentehuisdirectie opgelegde om alle oude televisietoestellen te vervangen door flatscreens omdat de oude toestellen onveilig zouden zijn. (waar wellicht nog geen slijtage in ingebouwd zat of geen digitaal abonnement kon worden aangeboden).
Ik kreeg dat zelfde idee: hier wordt aan mensen een aanbod opgedrongen, waar geen bejaarde op zat te wachten.
Hulpstukken voor electronica van een 10-tal jaar geleden vind je nu nergens meer en 'worden niet meer verkocht'. Je moet het produkt weg doen en een nieuw kopen.

Hoe wantrouwig moeten we zijn tegenover dit consumentenbedrog?
Moeten consumenten niet kritisch worden en deze voorziene of ingebouwde slijtage in het produkt aanklagen?
Staat 'ingebouwde slijtage' al op de lijst van de scepticus als zijnde boerenbedrog?

http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/m ... /1.1145689
De waarheid is vaak eenvoudig. Ze ligt echter even vaak gevoelig of men verliest er wat mee.
Daarom wordt ze vaak miskend, verdraaid, of wordt de boodschapper in diskrediet gebracht.
Benoy

Re: Een reportage van Ter Zake over ingebouwde slijtage

Berichtdoor Martin Bier » 02 nov 2011, 07:15

Die "ingebouwde slijtage"-theorie zie ik als een archetypische samenzweringstheorie. De theorie is onweerlegbaar. En uit 't feit dat je die ingebouwde-slijtage-algoritmes niet kunt terugvinden in de producten, daaruit kun je concluderen dat 't heel subtiel is en dat de samenzwering dus heel geheim is en heel geraffineerd te werk gaat.

Er gonst ook al decennialang een gerucht dat Philips z'n gloeilampen expres zodanig construeert dat ze na verloop van tijd kapot gaan. Een eeuwigdurende gloeilamp zou mogelijk zijn, maar dan zou de fabriek minder omzet draaien. Vandaar dus. Er is een aardige column van Karel van het Reve over dit gerucht. Het staat in z'n boek "Uren met Henk Broekhuis." Ik heb de gehele column zowaar kunnen vinden op "books.google." Het is wat gedateerd, maar toch nog leuk om te lezen.

http://books.google.com/books?id=WHpbxr ... &q&f=false
Martin Bier

Berichtdoor TheSurvivor » 02 nov 2011, 10:56

Benoy schreef: In uw pc of laptop kan een chip zitten die ervoor zorgt dat het na x jaren plots gedaan is en u een nieuwe laptop moet kopen.

Onwaarschijnlijk om de simpele reden dat er dan al (zoals voor zowat *alles*) specifieke hacks voor te vinden zouden zijn. En als dit er niet is voor pc's zal het er ook niet zijn voor andere apparaten. Dit soort bewust bedrog is veel te makkelijk te vinden en uit te schakelen.

Benoy schreef:Ik weet niet hoe wijdverbreid dit gegeven is, maar mij valt het op dat nieuwe produkten soms lichter wegen dan hetzelfde produkt van een 10-tal jaren geleden en ook fragiler aanvoelt.

Volledig logisch aangezien er veel minder bewegende delen in zitten, electronica sterk verkleind is (en dus lichter) en ook de materialen voor behuizing lichter *en* steviger zijn geworden. Zelfs al voelt het niet zo aan. moderne kunststoffen zijn vaak steviger (en praktischer vanwege andere eigenschappen) dan staal.

Benoy schreef:Laatst las ik dat een bejaardentehuisdirectie opgelegde om alle oude televisietoestellen te vervangen door flatscreens omdat de oude toestellen onveilig zouden zijn. (waar wellicht nog geen slijtage in ingebouwd zat of geen digitaal abonnement kon worden aangeboden).

paranoia (zie boven) en wat betreft digitaal abonnement - als de tv's oud genoeg waren om geen SCART ingang te hebben is het goed dat ze vervangen zijn.

Benoy schreef:Ik kreeg dat zelfde idee: hier wordt aan mensen een aanbod opgedrongen, waar geen bejaarde op zat te wachten.
Hulpstukken voor electronica van een 10-tal jaar geleden vind je nu nergens meer en 'worden niet meer verkocht'. Je moet het produkt weg doen en een nieuw kopen.

Dat bejaarden nu zaken worden aangepraat als digitale tv etc is een spijtig maar logisch gevolg van de vergrijzing: er is daar een groeiende markt. Meer is dat niet.
Dat bv een pc geen 10 jaar meegaat ligt trouwens vooral aan 2 zaken die niets met wisselstukken te maken hebben (dat van die wisselstukken is er slechts een symptoom van)
1) moderne electronica is nog een zeer jonge en snelgroeiende markt. mainstream IBM-compatibles (de huidige pc's dus) bestaan slechts sinds midden jaren 80 - dus zeg zo'n 25 jaar - Wij hadden thuis in 1985 effectief de eerste massaproductie ibm-compatible (de amstrad pc1512 verdeeld door Schneider) gevolg hiervan is de snelle vervangingscyclus van een pc - als gamer richt ik me op vervanging elke 4 jaar door vooruitgang. En momenteel zijn de verschillen in wat een pc kon 4 jaar ervoor effectief groot genoeg geweest om vervanging te verdienen. (of die vooruitgang zo snel *moet* gaan is een andere vraag, maar die staat niet los van de wet van vraag en aanbod) - doordat je op 10 jaar 2,5 cyclussen van upgrades doorloopt is het moeilijk om aan wisselstukken te geraken inderdaad. Maar zo makkelijk is het ook niet om wisselstukken te vinden voor bv een 25 jaar oude wasmachine of auto.
2) Pc's kunnen zonder moeite 10 jaar meegaan (voor wie enkel basiszaken gebruikt) maar dan moeten ze wel correct onderhouden worden. Dat wil zeggen regelmatig de harde schijf formatteren, stof verwijderen uit de binnenkant, op een goed geventileerde plaats houden, ... Dus zowel hardware- als softwarematig correct onderhouden. Ik ken bijna niemand die dit doet maar toch verbazen mensen er zich over dat hun pc na een tijdje trager wordt, slechter begint te werken en uiteindelijk de geest geeft. Terwijl ik denk dat er niemand zich zou verbazen mocht hetzelfde gebeuren met een auto die niet onderhouden wordt.
TheSurvivor

Berichtdoor Tristan » 02 nov 2011, 11:58

Benoy schreef:Ik weet niet hoe wijdverbreid dit gegeven is, maar mij valt het op dat nieuwe produkten soms lichter wegen dan hetzelfde produkt van een 10-tal jaren geleden en ook fragiler aanvoelt.

Om dit even in perspectief te zetten: de doorsnee smartphone van vandaag de dag heeft méér rekenkracht dan NASA toen ze de eerste man op de maan zetten.

Idem voor auto's: motoren die meer vermogen halen uit kleinere motorblokken, enkel door technologische (r)evoluties zoals intercoolers, directe injectie,... Lichtere auto's door het gebruik van aluminium in plaats van staal etc.
Tristan

Berichtdoor Benoy » 02 nov 2011, 14:11

Dat bejaarden nu zaken worden aangepraat als digitale tv etc is een spijtig maar logisch gevolg van de vergrijzing: er is daar een groeiende markt. Meer is dat niet.

Neen, het werd hen niet aangepraat, maar opgelegd. Ze waren verplicht om hun goed werkende televisietoestellen te vervangen. Ik betwijfel trouwens of er een groeiende markt is onder bejaarden die een digitale televisie willen. Verkopers die hun goederen niet kwijtraken bepalen voor ouderen zij de groeiende markt zullen worden. Het is niet omdat er vergrijzing is, dat deze groep automatisch een markt is. Mensen moeten vrij kunnen kiezen of zij dit al dan niet willen.

Verder zegt u eigenlijk dat de Ter Zake-reportage een samenzweringstheorie weergeeft, maar niet informatief is. Dat is een serieuze claim.
De waarheid is vaak eenvoudig. Ze ligt echter even vaak gevoelig of men verliest er wat mee.
Daarom wordt ze vaak miskend, verdraaid, of wordt de boodschapper in diskrediet gebracht.
Benoy

Berichtdoor willem_betz » 02 nov 2011, 14:50

Er zijn goede argumenten te vinden voor het vervangen van die oude TV's met CRT beelbuizen door energiezuinige flatscreens die daarbij niet imploderen.
Geloof je alle nonsens, of sommige niet? Hoe maak je het onderscheid?
De hevigste missionarissen en propagandisten voor kwakzalvers zijn vaak hun slachtoffers zelf.
willem_betz
Beheerder

Berichtdoor Astrosmurf » 02 nov 2011, 14:54

En de reden tot vervanging was omdat oude tv toestellen met een beeldbuis een hoger risico zouden hebben op implosie, wat met lcd of plasmatoestellen niet het geval is. Dat huidige toestellen sneller versleten zouden zijn is niet mijn ervaring. Wel vind ik dat de consumenten tegenwoordig sneller nieuwgezind zijn, een gsm van 3 jaar word beschouwd als een oud toestel, en is niet meer blits genoeg. Het probleem van vervangingsonderdelen is ook al niet nieuw, al meer dan 15 jaar worden onderdelen nog maar tot 5 jaar na de laatste productiedatum voorzien. Daarna moet je bij defect het geluk hebben dat het kapotte onderdeel ofwel behoort tot een universeel onderdeel, ofwel het geluk hebben dat het nog voorradig is bij een technieker.
Astrosmurf

Berichtdoor TheSurvivor » 02 nov 2011, 18:04

Benoy schreef:

Neen, het werd hen niet aangepraat, maar opgelegd. Ze waren verplicht om hun goed werkende televisietoestellen te vervangen. Ik betwijfel trouwens of er een groeiende markt is onder bejaarden die een digitale televisie willen. Verkopers die hun goederen niet kwijtraken bepalen voor ouderen zij de groeiende markt zullen worden. Het is niet omdat er vergrijzing is, dat deze groep automatisch een markt is. Mensen moeten vrij kunnen kiezen of zij dit al dan niet willen.

Verder zegt u eigenlijk dat de Ter Zake-reportage een samenzweringstheorie weergeeft, maar niet informatief is. Dat is een serieuze claim.

U haalt 2 dingen door elkaar, ik heb het over de verkoop van digitale tv, wat inherent niets te maken heeft met flatscreens en het vervangen van tv (zoals ik al zei, tenzij de crt-tv geen scart-ingang heeft is hij geschikt voor digitale tv, ik heb zelf nog een beeldbuis staan, met digitale tv)

Wat betreft de verkoop van digitale tv aan seniors: dit is een groeiende markt *omdat* er een groeiend aantal seniors zijn. Er is een groot aantal mensen (die bovendien langer leven) boven de 65 die (nog) geen digitale tv hebben. Dus richten de providers hiervan zich op deze potentiële markt. Het is dus zeer zeker zo dat er omdat er vergrijzing is een markt is. Dat wil niet zeggen dat senioren per se digitale tv willen, wel dat marketing vaak op hen zal toegespitst worden. Technisch gezien zijn zij vrij om te kiezen, maar als reclame en marketing geen effect hadden zouden ze niet bestaan.

Ik zeg trouwens inherent niets over de ter zake reportage (ik heb ze niet gezien), ik antwoord gewoon op zwakke punten die ik zie in uw post.
TheSurvivor

Berichtdoor Veritas » 05 nov 2011, 00:36

Als nieuwere producten minder lang meegaan, lijkt het mij logischer om aan te nemen dat het ligt aan een goedkoper productieproces, zoals bijvoorbeeld productieverplaatsing naar lageloonlanden, of besparingen op grondstoffen. In dat geval is de motivatie vooral meer winst in plaats van meer omzet.
Veritas

Keer terug naar Fictie of werkelijkheid?