En de Nobelprijs fysica 2011 gaat naar... uw CV-ketel!

Aardstralen, wateraders, wichelroeden, leylijnen, Loch Ness, hypnose, UFO-meldingen, complottheorieën, het Mars gezicht, buitenaardse wezens, aliens, buitennatuurlijk graancircels, de Yeti, ...

En de Nobelprijs fysica 2011 gaat naar... uw CV-ketel!

Berichtdoor yvan » 24 feb 2011, 10:58

Dommerik die ik ben! Grote dwaze kl**t! Ik heb het waarschijnlijk nooit ver gebracht in het leven omdat ik er nooit in geslaagd ben de dogma's, erin gepompt tijdens het middelbaar, af te zweren.
Neem nu bijvoorbeeld de wet van het behoud van energie. Die stelt kortweg dat energie niet verloren kan gaan of uit het niets kan ontstaan.
Tja... Dat was misschien vroeger wel zo, maar door de stormachtige technologische evolutie van, zeg de afgelopen eeuw, mag dat wetje naar de prullenmand. En dat is erg goed nieuws, ook en vooral voor burgers als u en ik, die het milieu genegen zijn en en passant een slok op de borrel op het huishoudbudget willen besparen! Ik heb het even niet over het fiscaal voordeel.

Kijk bijvoorbeeld even mee naar die nieuwe condensatie-CV-ketels. Hoogrendementsketels halen al een indrukwekkend rendement van >90%, maar de nieuwe condensatieketels gaan nog een flink stuk verder, met hun rendement van maar liefst 109%! Juist: 109%!!! Dat uitzonderlijke rendement wordt bereikt door eh... het principe van de "condensatietechniek", die warmte recupereert uit de rookgassen.
Dat is een ware revolutie: niet alleen bespaart dat een pàk geld, maar tegelijk kunnen al die valse profeten van "de wetenschap" de deur uit! Het werd tijd :D .

Enfin, find de vaut zelf: http://www.habitos.be/bouwen/item.asp?item_id=1814
yvan

Re: En de Nobelprijs fysica 2011 gaat naar... uw CV-ketel!

Berichtdoor zuurSTOF » 24 feb 2011, 11:33

Bij een normale verbranding ontstaat er een expansie en gaat er een deel van de energie verloren omdat de reactie zelf de druk moet leveren om de verbrande gassen te laten ontsnappen. Bij een condensatie ketel zorgt condensatie van de verbrande gassen voor een onderdruk in het uitlaatsysteem zodat er meer energie bij verbranding omgezet kan worden in warmte.
Er wordt dus op geen enkele manier meer energie omgezet dan dat erin gaat! Het is gewoon een efficiëntere manier om warmte te produceren.
zuurSTOF

Berichtdoor Jan Willem Nienhuys » 24 feb 2011, 12:11

Ik geloof dat in de wereld van keteltechniek er een standaardtechniek is om rendement te berekenen, waarbij de chemische reactie wordt voorgesteld als uitgangsstoffen -> rookgassen bij bepaalde temperatuur + hoeveelheid warmte. Het rendement is dan hoeveel van die hoeveelheid warmte terechtkomt in het op te warmen water. Als je nu een deel van de rookgassen kunt laten condenseren en de condensatiewarmte kunt gebruiken om het water verder op te warmen, krijg je je rendement van boven de 100%.

Als je spreekt over het rendement van een 'warmtemachine' dan gaat het om de omzetting warmte bij temperatuur A -> warmte bij temperatuur B + mechanische energie, in het ideale geval (maximale productie mechanisch energie) geldt dan (warmte bij temperatuur A)/A = (warmte bij temperatuur B)/B (= portie behouden entropie die van de hoge naar de lage temperatuur wordt overgeheveld). Maar als je doel is de productie van 'warmte' uit chemische energie, dan kun je de zaken niet zo makkelijk scheiden, omdat de energie-opbrengst gedeeltelijk bestaat uit mechanische energie (omzetting vloeistof in gas, dus expansie tegen druk, net zoals het vorige antwoord uitlegde), die je achteraf dan weer in warmte omzet.

Uiteraard is er altijd 'behoud van energie', maar als je sommige vormen van energie als 'nuttig' aanmerkt dan kun je over rendement spreken. De ontdekking dat als je van bepaalde uitgangsstoffen A, B, C, ... andere stoffen Z, Y, X, .... maakt, je ongeacht de gekozen weg altijd precies evenveel 'energie' gebruikt is de wet van Hess over constante enthalpie (1840). Enthalpie is U + pV.

Misschien kan iemand anders het nog beter uitleggen. Ik raak elke keer de kluts kwijt als men over enthalpie en Gibbs vrije energie begint, ik heb 50 jaar geleden niet goed genoeg opgelet.
Jan Willem Nienhuys

Berichtdoor Heeck » 24 feb 2011, 14:17

Staat allemaal in:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Hoogrendementsketel
inclusief de "vreemde" 100%.

Wat bijna nergens staat is dat die terugwinning alleen werkt als de keteltemperatuur hooguit 60-65 graden bedraagt.
Dat wil zeggen dat veel meer radiatoren nodig zijn dan bij een gewone ketel (85 graden) om bij die lagere temperatuur toch voldoende warmte-afgifte te verkrijgen.

Het zal vaak voorkomen dat een huis met hoogrendementketel wordt verkocht, maar met onvoldoende radiatoren.
Effect: Om het toch warm genoeg te hebben moet de keteltemperatuur omhoog en dan is het hoogrendement foetsie.
Remedie: Extra radiatoren installeren.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel, dus MIJDT SPIJT.
www.edge.org
Heeck

Berichtdoor makke » 24 maart 2011, 21:14

Dag allemaal,
Het is de eerste keer dat ik een reactie schrijf op dit forum. Mijn naam is Marc, Makke voor de vrienden.

In de website: http://www.golantec.be/stookoliecondensatieketel.htm staat erg goed beschreven hoe met tot rendementen van +100% komt, en is is zoals Heeck reeds schreef, enkel mogelijk als je werkt met enorm lage ketel retour temperaturen. Het probleem ligt vooral bij de meting van de calorische waarde van de brandstoffen, men spreekt hier nl over Higher heating value (HHV) en Lower Heating value (LHV). Bij het eerste neemt men de condensatie van het onstane water op in de waarden, bij het tweede niet. Indien je bij een goed werkende condensatie ketels (bij lage retour temperatuur, bv vloerverwarming), het opgewekte thermische productie gaat delen met de LHV waarde *100 kom je automatisch aan 100+ % waarden.
Die hoge rendementen komen dus enkel door gebruik te maken van foute rekenmethodes, trouwens die foute methodes gebruikte men ook met oude ketels ..
Mag ik nog even opmerken dat ketel temperaturen van 85°C niet meer van deze tijd zijn. Indien je die nodig hebt om je huis te verwarmen is het tijd om nieuwe radiatoren te installeren gecombineerd met grondige isolatie werken.
groeten, Marc
makke

Berichtdoor Berre » 14 apr 2011, 21:39

Voor twee jaar heb ik een fonkelnieuwe hogerendementsketel op gas laten plaatsen in de hoop te gaan besparen. Dat viel lelijk tegen; mijn gasverbruik is hoger dan bij mijn vorige ketel die minstens 15 jaar heeft gediend. Al is vergelijken moeilijk, gezien de koude van de twee laatste winters. Ter info ik heb 11 radiatoren en de ketel condenseert wel degelijk, getuige de condensafvoer. Misschien is die nieuwe ketel wel zuiniger, maar die rendementen uit de folder geloof ik voor geen halve meter. Ik heb geprobeerd om de keteltemperatuur lager te zetten omdat ik de retourleiding toch verdacht warm vond, maar dan draait die hij haast constant.
Je gaat het pas zien als je het doorhebt. Johan Cruyff
Berre

Berichtdoor makke » 19 apr 2011, 22:01

Beste Berre,
De laatste 2 winters waren inderdaad erg streng dus het is moeilijk (maar niet onmogelijk..) on een goede vergelijking te maken.
Toch een vraagje, heb je bij de installatie van de nieuwe ketel ook een nieuwe warmteverliesberekening laten maken?
Dikwijls zit de besparing in het installeren van een kleinere -meer op maat van de gebruiker -ketel vermogen. Hierdoor gaan vooral de stilstands verliezen sterk omlaag (nog steeds substancieel deel van het ketel verbruik). Goed, dit wil niet zeggen dat de ketel automatisch zuiniger zoals in de boekskes staat, maar de nieuwe installatie is dan toch zuiniger door aangepaste vermogens te installeren.
Toch vind ik het vreemd dat de nieuwe condensatie ketel meer verbruikt dan de oude ketel. Al gesproken met de installateur?
Kan het zijn dat de oude ketel op zulke lage temperaturen draaide dat die reeds aan't condenseren was (hoewel de ketel er niet echt voor geschikt was ..).
groeten
Marc
makke

Berichtdoor Berre » 20 apr 2011, 22:24

Er is voor zover ik weet geen enkele berekening gemaakt voor de installatie. Ik heb me, vol vertrouwen en omwille van mijn onkunde terzake, laten leiden door de installateur. Volgens de importeur, die kort na de installatie een defecte print moest vervangen, was die ketel een goede keuze voor de maat van mijn huis. Mijn oude ketel stond op 65 graden. De nieuwe stond vanaf de eerste dag op de maximum temperatuur; zoals de installateur hem had gezet. Na de vrieskou heb ik de temp. wel wat lager gezet. Sinds twee weken staat hij, gezien het mooie weer, volledig uit. Zuinig!
Je gaat het pas zien als je het doorhebt. Johan Cruyff
Berre

Berichtdoor makke » 25 apr 2011, 00:15

De zuinigste verwarmingsketel is degene die je kan afzetten :wink:
makke

Keer terug naar Fictie of werkelijkheid?