batterijstraling

Aardstralen, wateraders, wichelroeden, leylijnen, Loch Ness, hypnose, UFO-meldingen, complottheorieën, het Mars gezicht, buitenaardse wezens, aliens, buitennatuurlijk graancircels, de Yeti, ...

batterijstraling

Berichtdoor slechtweervandaag » 21 nov 2010, 09:00

Dieven detecteren batterijstraling die elektronische spullen afgeven om deze te stelen.
Kan dat eigenlijk wel?

http://it-forensic.org/wp/parkeren-in-bxl/
slechtweervandaag

Re: batterijstraling

Berichtdoor Blueflame » 21 nov 2010, 10:37

Dit is onzin.
Het probleem is een laptop die niet is uitgezet en waarbij men dan naar Bluetooth scant.
http://www.security.nl/artikel/14913/Bl ... ptops.html

Mvg.
Nonsense is our core business
Blueflame
Site Admin

Berichtdoor slechtweervandaag » 21 nov 2010, 12:51

Wat misschien wel zou kunnen, bedenk ik, is het inzetten van een infraroodcamera. Maar kan je daarmee objecten detecteren, dwars door de hindernis van het kofferdeksel of de autoruit heen?
slechtweervandaag

Berichtdoor Blueflame » 21 nov 2010, 14:43

Misschien door een autoruit, die bij mijn weten enkel UV filtert, maar niet door een kofferdeksel.
Ik zie het praktisch gebruik wel niet zitten, want je ziet (bijna) niets meer met een infraroodcamera dan dat je met het blote oog kan zien. Een warme laptop(batterij) die onder een niet al te dikke jas ligt? Daar zie je misschien nog iets van. Misschien. Ik twijfel dus.

Mvg.
Blueflame
Site Admin

Berichtdoor zuurSTOF » 21 nov 2010, 16:39

Bij thermografie kan je enkel de oppervlakte temperatuur bepalen (zien). IR door glas, weet ik niet dat dit ook even transparant is zoals bij zichtbaar licht? Ik dacht dat een diffuse achtergrond (warmtebron) niet zichtbaar is, en dat gebundeld IR straling er wel doorheen kan en waargenomen kan worden. Ik ben hier niet helemaal zeker van.
zuurSTOF

Berichtdoor Digit » 21 nov 2010, 20:13

Het toestel op de foto is een gewone HTC-smartfone, géén scanner !

Maar ik heb horen vertellen dat men de zwerfstromen kan detecteren die in een laptop-scherm gegenereerd worden door een electromagnetisch veld.

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor Fishstick » 21 nov 2010, 20:50

Digit schreef:Het toestel op de foto is een gewone HTC-smartfone, géén scanner !

Maar ik heb horen vertellen dat men de zwerfstromen kan detecteren die in een laptop-scherm gegenereerd worden door een electromagnetisch veld.

Groetjes,

Digit

Dit heet Van Eck phreaking.
Fishstick

Berichtdoor Blueflame » 21 nov 2010, 22:01

Dan moet die laptop wel aan staan hé. Staat hij in 'sluimer', dan is het onmogelijk.
En werkt dat door de koffer van een auto? Dat geloof ik niet.
En al evenmin dat een dievenbende over zulke apparatuur zou beschikken.

Mij lijkt dit verhaal voorlopig nog op paniekzaaierij om niets.

Mvg.
Blueflame
Site Admin

Berichtdoor slechtweervandaag » 21 nov 2010, 23:04

Ik geloof ook dat het om paniekzaaierij gaat. Het verhaal kwam ter sprake op een etentje. Zoals altijd worden een hoop dingen door elkaar gegooid: Kleine ticketjes tussen de ruiten met de melding "je auto interesseert ons, als je die wilt verkopen....enz." zouden eigenlijk een alibi zijn voor dievenbendes om rond je auto te snuffelen en daarbij zouden ze dus die bewuste apparatuur gebruiken die de "batterijstraling" opvangen. Typisch is ook de detaillering om het verhaal geloofwaardig te maken: de ticketjes (of pasjes; iedereen kent dat fenomeen intussen) zouden geel zijn met zwarte opdruk. Dan het bewijs: het is waar want "ik weet het van iemand die bij de politie werkt" en "ik heb een hoop van die pasjes zien liggen op de parking van de Macro". Raar toch, die neiging een verondersteld verband tussen twee mogelijke gegevens als bewezen te beschouwen als één van die gegevens blijkt te kloppen. Op mijn sterke twijfels dat een uitgeschakelde computer wat voor straling ook uitzendt, volgt als antwoord dat men toch ook verstekelingen in vrachtwagens kan opsporen. De bedenking dat verstekelingen in dat geval zeker niet mogen vergeten hun batterij uit te zetten vond ik dan weer te ver gaan.
slechtweervandaag

Berichtdoor Blueflame » 21 nov 2010, 23:14

slechtweervandaag schreef:De bedenking dat verstekelingen in dat geval zeker niet mogen vergeten hun batterij uit te zetten vond ik dan weer te ver gaan.

:)
Ja, maar dat is het dan ook wel waarschijnlijk: infraroodcamera's.
Blueflame
Site Admin

Berichtdoor slechtweervandaag » 22 nov 2010, 00:08

Fishstick schreef:
Digit schreef:Het toestel op de foto is een gewone HTC-smartfone, géén scanner !

Groetjes,

Digit

Dit heet Van Eck phreaking.

De video op deze link is de moeite om te bekijken:
http://www.kennislink.nl/publicaties/be ... -luisteren
De vraag is of deze techniek kan gebruikt worden om elektronische spullen op te sporen en of de benodigde apparatuur ervoor klein genoeg beschikbaar is om dat onopvallend te doen. Spijtig dat er op http://www.snopes.com, de site die stadslegendes e.d. onder de loep neemt, niets van te vinden is.

Discussies op internetfora wijzen inderdaad in de richting van opsporen van bleutooth-signaal en @Digit: dan is een HTC daar geschikt voor :)
slechtweervandaag

Berichtdoor Digit » 22 nov 2010, 21:34

slechtweervandaag schreef:Discussies op internetfora wijzen inderdaad in de richting van opsporen van bleutooth-signaal en @Digit: dan is een HTC daar geschikt voor :)

Dat laatste klopt, maar ik had er niet bij gezegd dat die bewering gold voor een afgezette laptop. En dan werkt bluetooth niet ! Ik heb nl. niet de gewoonte van mijn laptop aan of in sluimer in de koffer te laten liggen ! Juist omwille van evt. mogelijke detecteerbaarheid .... !

Ik hou het dus voorlopig op bluetooth als risicofactor !

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor Blueflame » 22 nov 2010, 21:57

Digit schreef:Ik hou het dus voorlopig op bluetooth als risicofactor !

Ik ook.
De rest is veel te ver gezocht. Te ingewikkeld voor een boefje.

Mvg.
Blueflame
Site Admin

Keer terug naar Fictie of werkelijkheid?