Er vloog een metalen bol boven mijn woonwijk

Aardstralen, wateraders, wichelroeden, leylijnen, Loch Ness, hypnose, UFO-meldingen, complottheorieën, het Mars gezicht, buitenaardse wezens, aliens, buitennatuurlijk graancircels, de Yeti, ...

Re: Er vloog een metalen bol boven mijn woonwijk

Berichtdoor Strijder » 12 aug 2010, 13:22

Digit schreef:Klopt ! Goede verduidelijking.

Het SETI-project heeft ons in elk geval duidelijk gemaakt dat er op dit ogenblik geen technologische beschavingen binnen communicatie-afstand zitten, laat staan reisafstand ! Anders hadden we die vrijwel zeker gehoord !

We denken te beperkt. Denken is sowieso beperkt. Met het begrip oneindigheid bijvoorbeeld kunnen we al niks meer. Kunnen we immers niet bevatten. Zo is er meer.

Communiceren verloopt alleen vlekkeloos als we op de juiste golflengte met elkaar praten.

Enig idee hoe lastig het is om een impuls de ruimte in te zenden... terwijl we dagelijks miljoenen impulsen het Universum insturen door middel van radio & tv beelden, kan me voorstellen dat onze ruimte broertjes en zusjes door alle SBS6 + RTL stralingen zich afvragen of een ons IQ het wel toelaat om een ruimte boodschap op te vangen..

Is het je al eens ooit opgevallen dat je iets wilde.. Je dat in eerste instantie niet voor elkaar kreeg, maar uiteindelijk het lukte, echter dan op een manier die je zelf nooit bedacht zou hebben?

Denk het wel. Daarom ook moeten we ons niet BLINDSTAREN op slechts 1 manier van communiceren.
We must assume behind this force the existense of a conscious and intelligent mind. This mind is the matrix of all matter. ~Max Planck
Strijder

Berichtdoor flup64 » 12 aug 2010, 16:44

Digit schreef:Het SETI-project heeft ons in elk geval duidelijk gemaakt dat er op dit ogenblik geen technologische beschavingen binnen communicatie-afstand zitten, laat staan reisafstand ! Anders hadden we die vrijwel zeker gehoord !

Sorry, maar met deze conclusie ben ik het niet eens...

Het SETI project heeft tot heden geen artificiele signalen gevonden. Dat betekent niet (maar zou wel kunnen hetzelfde zijn) dat er geen technologische beschaving binnen communicatie-afstand zit (hoe ver is overigens communicatie-afstand?)
1) SETI luistert... er is nog geen sprake van communicatie
2) Waarom gaan wij (en zeker alien fans) er altijd van uit dat buitenaards leven geïnteresseerd zou zijn in ons?
3) Waarom zou die mogelijke buitenaardse beschaving dezelfde communicatievormen hebben als wij?

My 2 cents...
flup64

Berichtdoor Digit » 12 aug 2010, 20:59

flup64 schreef:
Digit schreef:Het SETI-project heeft ons in elk geval duidelijk gemaakt dat er op dit ogenblik geen technologische beschavingen binnen communicatie-afstand zitten, laat staan reisafstand ! Anders hadden we die vrijwel zeker gehoord !

Sorry, maar met deze conclusie ben ik het niet eens...

Het SETI project heeft tot heden geen artificiele signalen gevonden. Dat betekent niet (maar zou wel kunnen hetzelfde zijn) dat er geen technologische beschaving binnen communicatie-afstand zit (hoe ver is overigens communicatie-afstand?).

Quasars (die men eerst voor intelligente signalen hield), kunnen over miljarden lichtjaren “gehoord” worden in het radiogebied. De kakafonie die wij uitzenden (waaronder Vitaya) valt daarbij in het niet, maar kan nog altijd gehoord worden in een niet onaanzienlijk deel van ons melkwegstelsel. Laat dat nog slechts 1 % zijn, dan bereiken we nog altijd vlotjes zo’n 2 miljard sterren ! Toch een betekenisvol gebied.

flup64 schreef:1) SETI luistert... er is nog geen sprake van communicatie.

Inderdaad, en ze horen ….. niets !

Maar ondertussen zijn er letterlijk duizenden andere radiozenders, soms behoorlijk sterke, die onze aanwezigheid hier zowat van de daken schreeuwen ! En vaak niet op de meest intelligente manier. Dat doen we nu zowat een eeuw, dus elke technologische beschaving binnen de 50 lichtjaar had al iets kunnen terugsturen in de aard van : “Bek toe !”.

flup64 schreef:2) Waarom gaan wij (en zeker alien fans) er altijd van uit dat buitenaards leven geïnteresseerd zou zijn in ons?

Omdat gesofistikeerde technologie de aanwezigheid van wetenschap vereist. En omdat men waarschijnlijk niet aan wetenschap begint als men niet nieuwsgierig is. Het is dus geen gewaagde veronderstelling om te denken dat diegenen die over de technologie beschikken om met ons in contact te treden, vermoedelijk ook nieuwsgierig genoeg zijn om dat ook effectief te doen.

Al kan je niet uitsluiten dat ze inderdaad VTM of Vitaya hebben opgevangen en dan maar beslisten om ons in quarantaine te plaatsen ! :D

flup64 schreef:3) Waarom zou die mogelijke buitenaardse beschaving dezelfde communicatievormen hebben als wij?

Omdat radio nu eenmaal vrij eenvoudig te ontwikkelen is. En omdat dat door de combinatie van bandbreedte en storingsbestendigheid nu eenmaal het beste gebied is voor interstellaire communicatie ! Een technologische beschaving met interplanetaire ambities (zie 2) zal dus vermoedelijk ooit radiocommunicatie ontwikkeld hebben en nooit geheel verlaten ! Goede reden om juist in dát deel van het spectrum te zoeken !

flup64 schreef:My 2 cents...

Kwijt ! :wink:

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor flup64 » 13 aug 2010, 10:24

Hoi Digit

Ja, je hebt wss gelijk.... en nee.... ik denk toch dat we niet a priori zo een 'menselijk' gedrag mogen vooropstellen.

Digit schreef:Inderdaad, en ze horen ….. niets !

Maar ondertussen zijn er letterlijk duizenden andere radiozenders, soms behoorlijk sterke, die onze aanwezigheid hier zowat van de daken schreeuwen ! En vaak niet op de meest intelligente manier. Dat doen we nu zowat een eeuw, dus elke technologische beschaving binnen de 50 lichtjaar had al iets kunnen terugsturen in de aard van : “Bek toe !”.

Gelukkig voor onze mogelijke buren zijn we nog maar 50 jaar aan het schreeuwen. :wink:
1) Om iets terug te sturen, en wij het al ontvangen te hebben, mogen ze uiteraard maar op halve afstand zitten, maar das een detail...
2) Dan ga je er weer van uit dat ze aan het luisteren zijn....bemerk dat wij ook niet meteen zijn beginnen luisteren, en als het van de meerderheid van de bevolking in onze technologische beschaving af zou hangen waren we niet aan het luisteren... (politieke, financiële, religieuze belangen...)

Digit schreef:Omdat gesofistikeerde technologie de aanwezigheid van wetenschap vereist. En omdat men waarschijnlijk niet aan wetenschap begint als men niet nieuwsgierig is. Het is dus geen gewaagde veronderstelling om te denken dat diegenen die over de technologie beschikken om met ons in contact te treden, vermoedelijk ook nieuwsgierig genoeg zijn om dat ook effectief te doen.

Zoals je zegt een veronderstelling.... we willen maar al te graag ons eigenbeeld op anderen projecten. Anders zou disney niet zo'n succes hebben.
Vanuit onze nieuwsgierigheid zijn enkele aardbewoners/wetenschappers beginnen speuren in de ruimte.
Dat hoeft niet overal zo te zijn.
Ff een gedachtenspel.... stel we hebben een technologisch ontwikkelde 'buur' in de melkweg en morgen hebben we de technologie waarbij we deze 'buur' vinden. Zou je nu je geld erop verwedden dat die ook op zoek is naar 'buitenbuurs' leven? :roll:

Digit schreef:Omdat radio nu eenmaal vrij eenvoudig te ontwikkelen is. En omdat dat door de combinatie van bandbreedte en storingsbestendigheid nu eenmaal het beste gebied is voor interstellaire communicatie ! Een technologische beschaving met interplanetaire ambities (zie 2) zal dus vermoedelijk ooit radiocommunicatie ontwikkeld hebben en nooit geheel verlaten ! Goede reden om juist in dát deel van het spectrum te zoeken !

Idd. voor ons momenteel het beste spectrum om in te zoeken. Onze technologie geeft ons momenteel weinig andere opties, met de seinlamp of rooksignalen zullen we niet ver komen. :?
Of dit ook het beste gebied is voor interstellaire communicatie????? Met die stelling ga je ervan uit dat we per vandaag alles weten over de natuurwetten om die conclusie te trekken.
Met wat wij PER VANDAAG kennen is dat voor ons het beste alternatief.... wie weet wat de toekomst brengt.... (beam me up scotty :lol: )
Onze 'technologische beschaving' is tenslotte nog maar jong.... of zijn we misschien toch alleen in het universum :?:

Digit schreef:
flup64 schreef:My 2 cents...

Kwijt ! :wink:

Dan maar ff 2 dollarcent geprobeert voordat de Euro in vrije val gaat...

Groetjes,

Filip
flup64

Berichtdoor Digit » 13 aug 2010, 11:34

flup64 schreef:Hoi Digit

Ja, je hebt wss gelijk.... en nee.... ik denk toch dat we niet a priori zo een 'menselijk' gedrag mogen vooropstellen.

Digit schreef:Inderdaad, en ze horen ….. niets !

Gelukkig voor onze mogelijke buren zijn we nog maar 50 jaar aan het schreeuwen. :wink:
1) Om iets terug te sturen, en wij het al ontvangen te hebben, mogen ze uiteraard maar op halve afstand zitten, maar das een detail...
2) Dan ga je er weer van uit dat ze aan het luisteren zijn....bemerk dat wij ook niet meteen zijn beginnen luisteren, en als het van de meerderheid van de bevolking in onze technologische beschaving af zou hangen waren we niet aan het luisteren... (politieke, financiële, religieuze belangen...)

Dat lijkt op het eerste gezicht inderdaad zo. Maar ondertussen zijn onze wetenschappers toch maar aan het luisteren. En de bevolking weet ook wel dat dat spin-off’s oplevert. Zonder de relativiteitstheorie hadden we bv. géén GPS.

flup64 schreef:
Digit schreef:Omdat gesofistikeerde technologie de aanwezigheid van wetenschap vereist. En omdat men waarschijnlijk niet aan wetenschap begint als men niet nieuwsgierig is. Het is dus geen gewaagde veronderstelling om te denken dat diegenen die over de technologie beschikken om met ons in contact te treden, vermoedelijk ook nieuwsgierig genoeg zijn om dat ook effectief te doen.

Zoals je zegt een veronderstelling.... we willen maar al te graag ons eigenbeeld op anderen projecten. Anders zou disney niet zo'n succes hebben.
Vanuit onze nieuwsgierigheid zijn enkele aardbewoners/wetenschappers beginnen speuren in de ruimte.
Dat hoeft niet overal zo te zijn.
Ff een gedachtenspel.... stel we hebben een technologisch ontwikkelde 'buur' in de melkweg en morgen hebben we de technologie waarbij we deze 'buur' vinden. Zou je nu je geld erop verwedden dat die ook op zoek is naar 'buitenbuurs' leven? :roll:

Dat klopt ook, maar wetenschap en technologie vragen inspanningen. En die lever je nu eenmaal niet zonder motivatie. “Willen weten” is op termijn winstgevend (zie hierboven). En kennis verzamel je niet door in een grot te zitten navelstaren. Dus ik ga er van uit dat wezens die genoeg “weten” om te “kunnen” die inspanning hebben geleverd omdat ze “wilden weten” met het oog op de toekomst. Vandaar dat er wel degelijk een redelijke kans is dat ze nieuwsgierig zijn.

Over de weddenschap als gedachtenspel : ik speel in principe geen kansspelen. En met de huidige formulering is het dat dus deels wél. We konden immers altijd één van de weinige uitzonderingen treffen, en dan was ik met alle gelijk van de wereld toch mijn centjes kwijt ! Maar als we een staal zouden nemen van 10 willekeurige hoogtechnologische beschavingen, dan wilde ik er wel op wedden dat minstens 6 daarvan nieuwsgierig zijn naar eventuele buren. Om daarbij 95 % winstkans te hebben (voor minder doe ik het niet), moet je ergens gemiddeld aan 80 à 90 % nieuwsgierigen zitten. In die voorwaarden wil ik bv. € 1.000 inzetten tegen € 250 van jou !

flup64 schreef:
Digit schreef:Omdat radio nu eenmaal vrij eenvoudig te ontwikkelen is. En omdat dat door de combinatie van bandbreedte en storingsbestendigheid nu eenmaal het beste gebied is voor interstellaire communicatie ! Een technologische beschaving met interplanetaire ambities (zie 2) zal dus vermoedelijk ooit radiocommunicatie ontwikkeld hebben en nooit geheel verlaten ! Goede reden om juist in dát deel van het spectrum te zoeken !

Idd. voor ons momenteel het beste spectrum om in te zoeken. Onze technologie geeft ons momenteel weinig andere opties, met de seinlamp of rooksignalen zullen we niet ver komen. :?
Of dit ook het beste gebied is voor interstellaire communicatie????? Met die stelling ga je ervan uit dat we per vandaag alles weten over de natuurwetten om die conclusie te trekken.
Met wat wij PER VANDAAG kennen is dat voor ons het beste alternatief.... wie weet wat de toekomst brengt.... (beam me up scotty :lol: )
Onze 'technologische beschaving' is tenslotte nog maar jong.... of zijn we misschien toch alleen in het universum :?:

We kennen (en scannen) nu het volledige electromagnetische spectrum (voor zover de atmosfeer het doorlaat), en we kunnen dat tot op het niveau van het individuele deeltje, kwantumgedrag incluis. We kunnen zelfs al individuele neutrino’s uit de ruimte waarnemen !

Buiten dat spectrum en materiële boodschappen hebben we niet de geringste aanwijzing dat er communicatie mogelijk is. Zelfs als we die ooit zouden ontdekken en leren gebruiken betekent dat niet noodzakelijk dat we daardoor het radiogebied opgeven. De stilte aldaar is dus zeker niet betekenisloos ! En als “ze” ooit de barrières van ruimte en tijd zouden kunnen overwinnen, dan is de vraag waarom ze niet hier zijn !

Conclusie : zeg niet te rap nooit, maar in termen van “aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid” denk ik dat de conclusie voor de hand ligt. We zijn hier en nu alleen (als technolische beschaving) in ons ruimtetijdsdeel van de mekweg.

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor flup64 » 13 aug 2010, 13:47

Digit schreef:Zonder de relativiteitstheorie hadden we bv. géén GPS.

Die wist ik nog niet.... idd, ff gegoogled, en heel logisch, weer wat bijgeleerd vandaag :D

Digit schreef:Conclusie : zeg niet te rap nooit, maar in termen van “aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid” denk ik dat de conclusie voor de hand ligt. We zijn hier en nu alleen (als technolische beschaving) in ons ruimtetijdsdeel van de mekweg.

Met die nuance dat we te weinig weten om zeker te zijn.... vrees ik dat je gelijk hebt. :wink:

Grtz
Filip
flup64

Vorige

Keer terug naar Fictie of werkelijkheid?