Helium 3

Aardstralen, wateraders, wichelroeden, leylijnen, Loch Ness, hypnose, UFO-meldingen, complottheorieën, het Mars gezicht, buitenaardse wezens, aliens, buitennatuurlijk graancircels, de Yeti, ...

Helium 3

Berichtdoor rob kiekens » 21 sep 2009, 11:32

Enige tijd geleden zond de VRT een dokumentaire uit waarin gesteld werd dat de maan vol helium 3 ligt. Helium 3 is een isotoop van helium 4 en zou dé brandstof van de toekomst kunnen zijn. Het zou al onze toekomstige energieproblemen oplossen, op voorwaarde dat men gekontroleerde fusie onder de magnetische knie zou krijgen. In ieder geval was de boodschap duidelijk: de massale aanwezigheid van helium 3 op de maan is voldoende reden om bemande vluchten te organiseren en zwaar over exploitatie van de maan na te denken.

Het helium 3 zou volgens de makers van de doku op de maan terechtgekomen zijn met de zonnewind, gebonden in maanrotsen, en daar nu massaal 'voor het rapen' liggen. Helaas herinner ik me uit een ver scheikundig verleden dat helium een bijzonder vluchtig edelgas is dat zich niet met andere elementen bindt, dat isotopen nagenoeg dezelfde eigenschappen hebben, en dat helium 3 maar een minieme fraktie van alle helium uitmaakt. Bovendien meen ik dat de zwaartekracht van de maan ondermaats is om lichte gassen als helium vast te houden.

Het leek me dan ook een doku die bedoeld was om het grote publiek fondsvriendelijk te stemmen voor bemande ruimtevluchten. Of vergis ik me?

Rob
rob kiekens

Re: Helium 3

Berichtdoor Fishstick » 21 sep 2009, 13:53

Helium-3 op de maan bevind zich vooral in de losse ondergrond, nog onder de maankorst, en in het maanstof zelf. Let op, het gaat om grote voorraden, maar dan relatief gesproken. Maanstof uit die ondergrond bevat namelijk 2800 keer meer Helium-4 dan Helium-3. Het is economisch en praktisch niet haalbaar om enkel naar de maan te gaan om helium-3 te ontginnen - door de lage concentratie zou je meer dan 100 miljoen ton ondergrond nodig hebben voor één ton helium-3. Nee, dan is een gasreus ontginnen makkelijker.

"The Estimation of Helium-3 Probable Reserves in Lunar Regolith" : http://www.lpi.usra.edu/meetings/lpsc2007/pdf/2175.pdf
Fishstick

Berichtdoor rob kiekens » 22 sep 2009, 03:39

Waar haal je die 'gegevens'? En leg het me eens uit. Sta me toe skeptisch te blijven.
Rob
rob kiekens

Berichtdoor Fishstick » 22 sep 2009, 09:17

Je wat uitleggen? De bron link staat in m'n post verdorie.
Fishstick

Berichtdoor rob kiekens » 23 sep 2009, 10:43

Verhelderend. Ik zal voortaan alles goed bekijken. Dank.
rob kiekens

Keer terug naar Fictie of werkelijkheid?