Het Romeinse Rijk (Fictieve jongens, die Romeinen?)

Aardstralen, wateraders, wichelroeden, leylijnen, Loch Ness, hypnose, UFO-meldingen, complottheorieën, het Mars gezicht, buitenaardse wezens, aliens, buitennatuurlijk graancircels, de Yeti, ...

Het Romeinse Rijk (Fictieve jongens, die Romeinen?)

Berichtdoor frank06 » 16 sep 2009, 18:30

Beste allemaal

The Greatest Show on Earth van Richard Dawkins begint met een vergelijking. Kort samengevat vraagt hij ons een classicus in te beelden die telkens weer geconfronteerd wordt met een kleine maar luidruchtige groep mensen die het bestaan van het Romeinse Rijk ontkennen. Met als gevolg dat de classicus zijn tijd en energie verliest in het voeren van eindeloze discussies met deze groep mensen. Dat hij refereert aan het evolutie-creationismedebat hoeft hier verder geen betoog, me dunkt.
"If my fantasy of the Latin teacher seems too wayward, here's a more realistic example", besluit hij de paragraaf en hij gaat verder met een andere vergelijking.

Ik denk niet dat we Dawkins kunnen verwijten dat hij Henk Feikema* niet kent. Deze oud-docent natuurkunde en voorzitter van een genealogische vereniging stelt, kort samengevat, dat het Romeinse Rijk een literaire constructie, een vervalsing is die dateert uit de late middeleeuwen en de renaissance. Zijn bijdrage in De Peutingerkaart en de Lage Landen laat niets aan de verbeelding over (of net iets te veel).

Twee vraagjes:
1. Is er iemand vertrouwd met het werk van Feikema?
2. Kent iemand andere, euh, onderzoekers (internationaal of nationaal) die het Romeinse Rijk naar het land der fabelen verwijzen?

Alvast bedankt.

Groetjes,

Frank

* Ik heb een lezing van Feikema gevonden op het www, maar die handelt niet specifiek over het Romeinse Rijk. 't Is dus enkel maar om u een idee te geven.
frank06

Re: Het Romeinse Rijk (Fictieve jongens, die Romeinen?)

Berichtdoor Wig » 16 sep 2009, 20:10

1/ Nee
2/ Helemaal nee
Wig

Berichtdoor Shaughn » 18 sep 2009, 09:46

Idem.
Shaughn

Berichtdoor LordDragon » 18 sep 2009, 13:54

Ik dacht dat het Romeinse rijk er nou net om gekend stond veel documenten te hebben nagelaten ivm, schattingen, grondbezit, de graanschuren, de hoeveelheid soldaten de provincies. Ook de wijdverbreide ruïnes die overal opgegraven worden en dateren van een romeinse cultuur vallen moeilijk te ontkennen. Ik snap überhaupt niet waarom iemand dat zou willen ontkennen.

MVG, LD.
Fear is the mindkiller.
LordDragon

Berichtdoor kil » 18 sep 2009, 15:42

Ik heb zijn naam in google ingegeven en ik kreeg welgeteld 0 (nul!) hits. Het zal een of andere plaatselijke fantast zijn vermoed ik.
kil

Berichtdoor frank06 » 18 sep 2009, 19:20

Hoi,
kil schreef:Het zal een of andere plaatselijke fantast zijn vermoed ik.

Ik heb gezocht in een paar andere talen, maar ik heb (voorlopig) niets of niemand gevonden, dus geen message boards bijvoorbeeld of anderstalige locale amateurhistorici met gelijkaardige ideeën.
Hartelijk dank, allemaal, voor jullie antwoorden.

Groetjes,

Frank
Laatst bijgewerkt door frank06 op 18 sep 2009, 21:43, in totaal 1 keer bewerkt.
frank06

Berichtdoor Digit » 18 sep 2009, 21:18

Ik heb de lezing van Feikema doorgenomen ( http://www.prometheus-delft.org/Lezing% ... -2003.html) !

Kniediep in de onzin : die jongen is totaal de pedalen kwijt !

In Djaaremonne zouden ze zeggen : "Nen toer teveul op de pjeirremeule gezéte !" :wink:

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor Blueflame » 18 sep 2009, 23:30

kil schreef:Ik heb zijn naam in google ingegeven en ik kreeg welgeteld 0 (nul!) hits. Het zal een of andere plaatselijke fantast zijn vermoed ik.

Nou nee niet echt. Ik had er al van gehoord.
Enfin, van die Feikema niet, maar wel van het principe.
Zie ook http://en.wikipedia.org/wiki/Anatoly_Fomenko en http://en.wikipedia.org/wiki/History:_F ... Science%3F .

Voor wie tijd te veel heeft .... .

Mvg.
Nonsense is our core business
Blueflame
Site Admin

Berichtdoor Timmber » 18 sep 2009, 23:47

Blueflame schreef:
kil schreef:Ik heb zijn naam in google ingegeven en ik kreeg welgeteld 0 (nul!) hits. Het zal een of andere plaatselijke fantast zijn vermoed ik.

Zie ook http://en.wikipedia.org/wiki/Anatoly_Fomenko en http://en.wikipedia.org/wiki/History:_F ... Science%3F .

Mvg.

"De Chinese geschiedenis is "fake". Zullen ze in Peking graag horen! :oops:
Timmber

Berichtdoor kil » 19 sep 2009, 17:19

Blueflame schreef:

Mvg.
Ik ben er aan begonnen, maar in link 2 na de opsomming meteen doorgegaan naar de kritiek. Daar viel ten minste iets interessants te lezen.
kil

Berichtdoor Wig » 24 sep 2009, 20:12

Oh... er valt IETS te zeggen over de brondocumenten zelf,
doch, 1000% los van het onzinnige Romeintje-negatie.
Namelijk:
Er zijn natuurlijk documenten die een beetje gemanipuleerd werden.... omdat het politieke instrumenten waren...
Zo weten we dat de beruchte veldslag-verslagen van Caesar alhier (o.a. over onze Belgae die de moedigste aller Kelten waren... :lol: ) werden aangedikt vanuit het oogpunt dat de Romeinse veldtocht "subsidies" rechtstreeks afgewogen werden aan het "boekje" dat in Rome op tafel kwam. Schrijven "we hakten die Eburonen vlot in de pan" , zou géén enkel extra goudstuk hebben opgeleverd. Het moet moeilijk gaan, maar trage vorderingen... "afhankelijk van extra middelen".... :twisted: ... Er waren géén onafhankelijke kroniekschrijvers in de buurt... er is in dit voorbeeld slechts één bron, en dat is een politiek/financieel betrokken bron.
Niks veranderd in de oorlogspolitiek.
Wig

Keer terug naar Fictie of werkelijkheid?