bladsteenschaar schreef:Iets uitsluiten als onzin is onzin.
Is dat zo? Wat als iemand mij komt vertellen dat zijn huis elke nacht door kabouters wordt opgeruimd? Mag ik dat dan als onzin beschouwen, of mag ik dan enkel jaloers zijn?
Wat met het grote spaghettimonster? Mag dat als onzin worden afgedaan?
Wat met creationisme?
Het is goed om kritisch te zijn. Want ook inhoud dat men niet zomaar alles wat door de meerderheid als waar wordt aangenomen, ook voor waar dient aan te nemen en omgekeerd, niet alles wat erg onwaarschijnlijk lijkt en volgens de meerderheid ook onzin is, ook zomaar als onzin en onmogelijk dient te beschouwen.
Die te verdedigen visie kan echter op verschillende manieren doorslaan:
- Men kan het besef verliezen dat niet elke mening, elke visie evenwaardig is. Nochtans zijn niet alle meningen en visies evenwaardig. Hun waarde is o.a. afhankelijk van hoe grondig die mening/visie onderbouwd is.
- Ook kan men gaan denken dat er niet zoiets bestaat als onzin. Ook dat is ten onrechte. Als een mening ingaat tegen alle huidige kennis, er heel veel bewijzen zijn voor het tegendeel en geen bewijzen voor die mening, dan kan men die mening gerust afdoen als onzin en dit tot het moment dat door een wijziging in kennis en bewijzen de situatie fundamenteel wijzigt.
- Men kan uit het oog verliezen dat de bewijslast niet gelijkwaardig is voor elke visie.
Het is niet voor niets dat men (mijn inziens terecht) het principe hanteert dat voor onwaarschijnlijke stellingen, sterk bewijs nodig is. Om het met een voorbeeld te verduidelijken, dan zal iemand die beweert dat zijn huis elke nacht door kabouters wordt opgeruimd met meer moeten komen dan met foto's van een opgeruimd huis.
Bovendien is het altijd veel moeilijker (vaak onmogelijk) te bewijzen dat iets niet bestaat, dan te bewijzen dat iets wel bestaat. Om die reden ligt de bewijslast dan ook meestal bij degene die beweren dat iets wel bestaat.
Zo kan ik onmogelijk bewijzen dat de bewering dat een boom die 's nachts omvalt terwijl er niemand in de buurt is en er geen geluidsapparatuur in de buurt is geen enkel lawaai maakt bij het omvallen. Het is dan ook aan degene die dat beweren, om te bewijzen dat dat effectief zo is. (Lees hiervoor maar wat over onfalsifieerbare stellingen en als voorbeeld Russells theepot.)