Religie, een fauw afgietsel van een superieure wetenschap

Aardstralen, wateraders, wichelroeden, leylijnen, Loch Ness, hypnose, UFO-meldingen, complottheorieën, het Mars gezicht, buitenaardse wezens, aliens, buitennatuurlijk graancircels, de Yeti, ...

Religie, een fauw afgietsel van een superieure wetenschap

Berichtdoor Mavayo » 06 sep 2009, 12:02

Religie, een fauw afgietsel van wat ooit een superieure wetenschap was.

Als men de kennis van de oudste volkeren effe in beschouwing neemt, dan merk je dat wij nog in hun kinderschoenen staan wat betreft kennis en wetenschap.
Onze huidige religie is daar een flauw afkooksel van.
Er zijn bewijzen genoeg, maar de heersende paradigma's laten ons niet toe om er een klare en objectieve kijk op te hebben van wat het verre verleden ons te zeggen heeft.
Mavayo

Re: Religie, een fauw afgietsel van een superieure wetenschap

Berichtdoor Timmber » 06 sep 2009, 12:25

Mavayo schreef:Religie, een fauw afgietsel van wat ooit een superieure wetenschap was.

Als men de kennis van de oudste volkeren effe in beschouwing neemt, dan merk je dat wij nog in hun kinderschoenen staan wat betreft kennis en wetenschap.
Onze huidige religie is daar een flauw afkooksel van.
Er zijn bewijzen genoeg, maar de heersende paradigma's laten ons niet toe om er een klare en objectieve kijk op te hebben van wat het verre verleden ons te zeggen heeft.

Idd. Armstrong keek raar op toen hij op de maan een mayatempel tegen kwam. :oops:
Timmber

Berichtdoor Digit » 06 sep 2009, 12:27

Von Däniken revisited ?

Wat of wie bedoel je eigenlijk ?

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor Shaughn » 06 sep 2009, 13:20

Persoonlijk prefereer ik de gemiddelde levensverwachting, gezondheid(szorg) en welstand als product van onze inferieure wetenschap boven die van die 'superieure' wetenschap van vroeger.
Shaughn

Berichtdoor Mavayo » 06 sep 2009, 17:06

Ik heb het namelijk over wat het oude Soemerië ons te zeggen heeft, de Maya's, Olmeken en andere oude volkeren.
Hoe komt het dat zij zo'n kennis hadden van ons zonnestelsel en de sterren, hoe komt het dat zij precies wisten wat de precessiecyclus was.
Zij wisten toen reeds van het bestaan af van Pluto en dat de aarde zeker geen platte schijf was, zij wisten tot in het hedendaagse iedere zons -maansverduistering te voorspellen en dat terwijl wij andere dingen opgelepeld krijgen.
Wij maken nog steeds gebruik van dingen , waarden die zij ons uit die tijd hebben meegegeven.
Dit op vlak van sterrekunde, geneeskunde, architectuur enz...
Is dat niet es een stof om es deftig over na te denken?
Mavayo

Berichtdoor Timmber » 06 sep 2009, 17:47

Mavayo schreef:Ik heb het namelijk over wat het oude Soemerië ons te zeggen heeft, de Maya's, Olmeken en andere oude volkeren.
Hoe komt het dat zij zo'n kennis hadden van ons zonnestelsel en de sterren, hoe komt het dat zij precies wisten wat de precessiecyclus was.
Zij wisten toen reeds van het bestaan af van Pluto en dat de aarde zeker geen platte schijf was, zij wisten tot in het hedendaagse iedere zons -maansverduistering te voorspellen en dat terwijl wij andere dingen opgelepeld krijgen.
Wij maken nog steeds gebruik van dingen , waarden die zij ons uit die tijd hebben meegegeven.
Dit op vlak van sterrekunde, geneeskunde, architectuur enz...
Is dat niet es een stof om es deftig over na te denken?

Ge moogt niet alles geloven wat op het internet staat. Das ook stof om eens deftig over na te denken.
Timmber

Berichtdoor Digit » 06 sep 2009, 19:49

Timmber,

Ik had het zelf niet beter kunnen zeggen ! :D

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor Shaughn » 07 sep 2009, 19:38

Misschien moeten we maar eerst eens zien vast te stellen naar welke objectieve criteria gemeten die oude sumerische enzovoort wetenschappen superieur zijn aan de onze.

De maatstaven van onze inferieure wetenschap (die we kennen als Poppers' demarcatiecriterium, en de Lakatos-criteria bijvoorbeeld) zijn uiteraard inferieur en mogen we niet gebruiken.

Dus bij deze de vraag aan Mavayo: naar welke superieure criteria zijn die oude sumeriers enzovoort zo superieur?
Shaughn

Berichtdoor Mavayo » 08 sep 2009, 09:02

Gewoon één vraagske :D

Wat weten jullie van het begrip " precessiecyclus " af?

Grts,

Mavayo
Mavayo

Berichtdoor Mavayo » 08 sep 2009, 09:05

Dorie .... was het vergeten .... zeker internet raadplegen hé .... misschien hadden ze dat 20.000 jaar geleden ook al :D :D !
Mavayo

Berichtdoor Digit » 08 sep 2009, 09:21

Mavayo schreef:Gewoon één vraagske :D

Grts,

Mavayo

Ik ? Ongeveer evenveel als de meeste leken in astronomie die er een redelijk ruime belangstelling voor hebben, gepaard aan enige kennis van de mechanica !

Waarom ?

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor Blueflame » 08 sep 2009, 10:08

Grts,

Mavayo

Dat dit begrip gebruikt wordt om (bijvoorbeeld) de piramides verkeerd te dateren.

Mvg.
Nonsense is our core business
Blueflame
Site Admin

Berichtdoor Shaughn » 08 sep 2009, 10:42

Grts,

Mavayo

Wat ik ervan weet is dat het ook in nogal wat occulte bijgeloven een astraal-magische rol speelt.

Maar ik stelde eerder een vraag aan je, Mavayo, heb je daar inmiddels het antwoord op gevonden?
Shaughn

Berichtdoor Digit » 08 sep 2009, 10:53

Hiermee onderschrijf ik volledig de door Shaughn gestelde vraag !

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor Kitty » 08 sep 2009, 12:12

Heeft nu geen enkel modje de behoefte om de fout in de titel van dit topic te corrigeren?
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Kitty

Berichtdoor Mavayo » 08 sep 2009, 13:02

Shaughn
Maar ik stelde eerder een vraag aan je, Mavayo, heb je daar inmiddels het antwoord op gevonden?

Nou ik vermoed dat je wel als es gehoort hebt over "ultrasoonboren".

Onze huidige industriële diamantboren kunnen graniet bewerken met 900 omwentelingen/minuut en een bewerkingssnelheid van 0,0005 cm/sec.

Een Engels ingenieur, Chris Dunn heeft een constructie onderzocht en wat bleek ... het blok graniet had een bewerking ondergaan, met een bewerkingssnelheid van 0,25 cm/omwenteling.
Als ik dan goed kan rekenen is dit een bewerkingssnelheid die 500 maal hoger ligt dan onze huidige techniek.
En dat in een periode waar we het stenen tijdperk pas ontgroeid waren.

Kan jij me dit uitleggen?
Je hebt het daar ook over levensverwachting en gezondheid .... héhé wij zijn met zijn allen gezonde E-stoffen genieters wat is er lekkerder en gezonder dan dat!
Als dus denkt aan de precessiecyclus, dan denk je enkel aan oculte zaken .... kun je daar dan echt het wetenschappelijke niet van inzien. Hoe waren ze instaat om deze cyclus 20.000 jaar geleden zo acuraat te meten en ons te voorzien van de dierenriem die we nog steeds gebruiken, mag ik hierbij dan nog vermelden dat ze toen niet het tiendelig stelsel gebruikten maar wel het sexagesimaal stelsel. doet dat echt geen vragen rijzen, of denkt de huidige mensheid van zichzelf als ultra superieur zijnde???
Het spijkerschrift blijkt enigszins een zuiver wiskundig geschrift te zijn. Wie waren die, welke dat uitgevonden hebben?? Vanwaar die kennis?
Mavayo

Berichtdoor Digit » 08 sep 2009, 13:14

Vooraleer een verklaring te zoeken zou je je eerst moeten afvragen of er wel iets te verklaren valt.

De bibliografie-pagina van Chris Dunn verwijst overvloedig naar o. a. Hancock, Beauval, Cayce en aanverwante. Allemaal, net zoals Dunn overigens, charlatans van het zuiverste water. Cfr. "stamvader" Von Däniken : die schreef zijn eerste boek terwijl hij in de nor in Bern een straf uitzat voor oplichterij ! Zonder ooit ter plaatse te zijn geweest. http://www.skepsis.nl/piramidomanie.html

Het spijkerschrift was in eerste instantie vrij eenvoudig, en het heeft, gedurende eeuwen, een continue evolutie gekend. Er waren overigens talrijke streekgebonden varianten, wat bij een wiskundige oorsprong niet te verwachten zou zijn : http://nl.wikipedia.org/wiki/Spijkerschrift

Indianenverhalen !

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor Mavayo » 08 sep 2009, 16:11

Digit schreef :Indianenverhalen !

Ja en de verhalen van de druïdes van Stonehenge zijn nog straffer, die hebben dat bouwwerk meerdere keer geheroriënteerd op ons aardaske .... vanwege die precessiecyclus waar je het met geen woorden over hebt.
Hoe kan iemand die 20.000 jaar geleden leefde en naar normen van de ons bijgebrachte geschiedenis weet hebben over een fenomeen dat er 25.920 jaar over doet om een cyclus te beeindigen?
Digit, ik ben er zeker van dat jij het weet :-)
Mavayo

Berichtdoor Dwarsdenker » 08 sep 2009, 16:27

Mavayo schreef:Ja en de verhalen van de druïdes van Stonehenge zijn nog straffer, die hebben dat bouwwerk meerdere keer geheroriënteerd op ons aardaske .... vanwege die precessiecyclus waar je het met geen woorden over hebt.

Daar geloof ik niets van.
Konden die hun werk dan niet van de eerste keer goed uitvoeren? Moet nogal een gezeul met stenen zijn geweest. :lol:
Wetenschap is gericht op het zoeken naar de best mogelijke verklaring.
Dwarsdenker

Berichtdoor Digit » 08 sep 2009, 16:48

De bouw van Stonehenge dateert pas van 3.100 VGT, de eerste steenconstructie pas vanaf 2.600 VGT ! Het "verplaatsen" van eerder geplaatste stenen dateert van tussen 2.280 tot 1.930 VGT en heeft niet noodzakelijk te maken met de precessie. Indien wel, dan is dat best te verklaren door het opschuiven van de eveningen, wat voor landbouwculturen belangrijk was en met de kennis van die tijd kon vastgesteld worden !Het kan ook te maken hebben met de betekenis van het monument die in de loop der eeuwen kan veranderd zijn !

Verder konden de Babyloniërs slechts vanaf de 7° eeuw VGT astronomische voorspellingen doen op langere termijn. daarbij kenden zij slechts 5 planeten, en Pluto was daar nu eenmaal niet bij !

Dat enige oude cultuur weet had van de aardprecessie, anders dan door de verschuiving van de knopen die eenvoudig waar te nemen is, is iets waarvoor ik eerst argumenten wil zien ! Anderzijds kenden de Sumeriërs klaarblijkelijk wél de helling van de aardas, maar hoogstwaarschijnlijk zonder er de ruimtelijke betekenis van in te zien. Ook dit is een waarde die gemakkelijk is af te leiden uit het ritme van de seizoenen, en die voor landbouwvolkeren veel betekenis heeft.

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor Mavayo » 08 sep 2009, 21:15

Digit, je begint me echt te amuseren :D

Landbouwers die het nodig achten om een monument op te stellen die zowel de zonnecyclus bevat als de maancyclus wat met zich de complexiteit van dat bouwwerk meebrengt en ook de daar aan verbonden astronomische, wiskundige en architecturale kennis. Waw die boeren van toen waren toch slimme gasten hé :D
Waren de Maya’s en de Egyptenaren en Soemeriërs dan ook boeren die wiskundige, of beter, wetenschappelijke kennis nodig hadden om hun oogst te voorspellen?
Al hun tempels of voorname bouwwerken waren georiënteerd op astronomische wijze en een geluk dat ze dit hebben gedaan, want als we dan via een computersimulatie naar de stand van zon of maan in de tijd terug gaan, dan kan er een exacte datering uit afgeleid worden die soms nogal verbazingwekkend is.

Wat die gekende planeten betreft Digit … dan moet ik spijtig genoeg zeggen “Mis poes” ..Pluto was reeds bekend bij de Soemeriërs en alle andere planeten, ze hebben ze zelfs beschreven, qua omvang en kleur.
Ik weet het klinkt ongelofelijk, ik had het er in het begin ook moeilijk mee, geloof me.

Heb je de kaarten al es bekeken die Mercator en admiraal Piri Reis, lees misschien es op internet http://nl.wikipedia.org/wiki/Piri_Reis-kaart

In Zuid-Amerika en Egypte zijn er in graven artefacten gevonden kleine gouden vliegtuigjes en houten in Egypte. Welke verklaring heb je daar voor?
Ik weet al wat je gaat antwoorden op dit laatste … wacht er zelfs op maar eerts heb ik toch graag dat je het hierboven vermeldde es grondig onder de loepe neemt.

Allé tot schrijfs :wink: :wink:
Mavayo
Mavayo

Berichtdoor Shaughn » 08 sep 2009, 22:45

Mavayo schreef:Shaughn

[casuïstiek met wedervragen]

Dat is geen antwoord op mijn vraag, Mavayo. Die luidde:

"Naar welke superieure criteria zijn die oude sumeriers enzovoort zo superieur?"

Ik zie in jouw antwoord geen enkel criterium.

Laat ik toelichten:
Het modern-wetenschappelijke inferieure demarcatiecriterium van Popper is dat een toetsbare uitspraak een wetenschappelijke uitspraak is; een niet-toetsbare is dat niet. Toetsbaarheid is het criterium.
De evenzeer modern-wetenschappelijke, inferieure Lakatoscriteria gebruiken 'verklarend vermogen', 'voorspellend vermogen' en 'empirische bevestiging' om de betere van de slechtere theorie te onderscheiden.

Dus nogmaals: aan de hand van welke superieure criteria stel jij vast dat de oude sumerische etc wetenschap superieur is aan de moderne?

Graag je antwoord op deze vraag tegemoetziend,
S.
Shaughn

Here come the piramidiots.

Berichtdoor Blueflame » 08 sep 2009, 23:30

Mavayo schreef:Al hun tempels of voorname bouwwerken waren georiënteerd op astronomische wijze en een geluk dat ze dit hebben gedaan, want als we dan via een computersimulatie naar de stand van zon of maan in de tijd terug gaan, dan kan er een exacte datering uit afgeleid worden die soms nogal verbazingwekkend is.

Ik wist dat dit ging komen [ ref. viewtopic.php?p=48323#p48323 ] . Ik zou moeten meedoen aan 'het Zesde Zintuig' :wink: .
Hoe oud zijn de piramides dan wel, mijn beste ? En waarom?

Mvg.
Nonsense is our core business
Blueflame
Site Admin

Berichtdoor Digit » 09 sep 2009, 09:38

Mavayo,

Het is niet omdat Von Däniken, Dunn & co. dat schrijven dat het ook waar is. Lees daarover het uitstekende boekje van R. Story : "Von Däniken weerlegd" ! De meeste beweringen in die trant hoeven geen verklaring omdat ze simpelweg niet waar zijn ! En wat wél waar is, dat is ook verklaarbaar.Zie o. a. : http://xoomer.virgilio.it/dicuoghi/Piri ... is_eng.htm !

Overigens heeft Von Däniken zijn eerste boek geschreven (grotendeels afgeschreven van R. Charroux) zonder ooit ter plaatse te zijn geweest of zonder enige kennis ter zake. Hij zat toen trouwens in Bern in de nor voor oplichting !

De Sumeriërs hadden een relatief hoog beschavingspeil. Hun economie berustte wel degelijk op de landbouw, maar daarnaast was er een priesterkaste die astronomische / astrologische waarnemingen deed, o. a. met het oog op het bepalen van zaai- en oogsttijdstippen en religieze activiteiten. Vandaar hun kennis. Dat pseudo-wetenschappelijke broodschrijvers aan de kost komen met allerlei verzinsels daarover is te betreuren, vooral voor diegenen die geld uitgeven aan dergelijke onzinnige boeken ! Helaas is het nu zelfs in de Wikipedia binnengeslopen.

En eigenlijk hoort dit niet thuis onder "Godsdienst" (want niets mee te maken), maar onder "Fictie of Werkelijkheid", afdeling fictie natuurlijk !

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor Mavayo » 09 sep 2009, 10:55

Digit wrote: En eigenlijk hoort dit niet thuis onder "Godsdienst" (want niets mee te maken), maar onder "Fictie of Werkelijkheid", afdeling fictie natuurlijk !

Sorry Digit, maar hier heb je het wel helemaal mis! De priesterkaste van toen waren wetenschappers en door de millennia heen verwaterde die kennis met enkel een flauw aandenken aan diegenen die hun ooit die kennis hebben bijgebracht. Deze resterende kennis werd een godsdienst, of beter gezegd de grondslag voor de huidige godsdiensten.
Dus het hoort wel degelijk thuis onder de noemer “Religie”.

Shaughn wrote: "Naar welke superieure criteria zijn die oude sumeriers enzovoort zo superieur?"

Wat de kennis betreft van een superieure wetenschap, daar kan ik als voorbeeld genetica aanhalen. De genetische kennis om er creatief mee om te gaan, m.a.w. de genetica had geen geheimen toen, nu staan we nog in de kinderschoenen van die kennis.
Zelfs de architectuur kan ik als voorbeeld aanhalen en dan mede de inplanting van deze bouwwerken zoals de piramides van Gizeh. Zoals ik eerder heb vermeld de cartografie.
Welke transportmiddelen gebruikten ze om monolieten van zo’n 1000 ton te verplaatsen ( laat mankracht er even buiten hé)?

Waarom gebruiken wij nog steeds hetzelfde geneeskundig symbool als toen “aesculaap” de dubbele slang staat ook voor de dubbele helix van het DNA.

Het zijn wij die denken dat we het allemaal uitgevonden hebben, wij die ons zo arrogant voelen en superieur dat we denken de enigen te zijn die kennis hebben in het heelal … we denken er niet bij na dat er anderen kunnen zijn die miljoenen jaren voor staan op ons.

Ben je vergeten dat als je in de middeleeuwen plachte te zeggen dat de aarde rond was, je heel veel kans had om op de brandstapel te eindigen. Zelfs nu nog zijn er religies die dat aanhouden.
Het is heel makkelijk om te zeggen dat kan niet en daarmee is de kous af. Het zou beter zijn om alle paden grondig onder de loep te nemen i.p.v. alles zo maar af te ketsen als fantasie.

Toen men vroeger de gedachte uitte om naar de maan te gaan werd je voor gek verklaard, maar toch is het ons gelukt nietwaar. Ik denk dat we heel veel kan leren uit dat verre verleden, maar de wil ontbreekt, meer nog deze onderzoeken worden zelfs gesaboteerd …. Waarom?
Dat snap ik niet!
Mavayo

Berichtdoor Digit » 09 sep 2009, 11:49

Mijn repliek in rood !

Mavayo schreef:
Digit wrote: En eigenlijk hoort dit niet thuis onder "Godsdienst" (want niets mee te maken), maar onder "Fictie of Werkelijkheid", afdeling fictie natuurlijk !

Sorry Digit, maar hier heb je het wel helemaal mis! De priesterkaste van toen waren wetenschappers en door de millennia heen verwaterde die kennis met enkel een flauw aandenken aan diegenen die hun ooit die kennis hebben bijgebracht. Deze resterende kennis werd een godsdienst, of beter gezegd de grondslag voor de huidige godsdiensten.
Dus het hoort wel degelijk thuis onder de noemer “Religie”.

De godsdiensten waren in die tijd voornamelijk "natuurgodsdiensten" of daar nauw van afgeleid. De grote godsdiensten van vandaag, in het bijzonder de monotheïstische, zijn daar niet uit ontstaan. Slechts het hindoeïsme vertoont daar nog facetten van. Er was toen inderdaad geen onderscheid tussen religie en wetenschap, maar nú wél ! En de onderwerpen die jij aansnijdt behoren integraal tot de pseudo-wetenschap ! Enfin, we zien wel wat de moderators er evt. van vinden !

Shaughn wrote: "Naar welke superieure criteria zijn die oude sumeriers enzovoort zo superieur?"

Wat de kennis betreft van een superieure wetenschap, daar kan ik als voorbeeld genetica aanhalen. De genetische kennis om er creatief mee om te gaan, m.a.w. de genetica had geen geheimen toen, nu staan we nog in de kinderschoenen van die kennis.

Graag onderbouwing d. m.v.verwijzingen !

Zelfs de architectuur kan ik als voorbeeld aanhalen en dan mede de inplanting van deze bouwwerken zoals de piramides van Gizeh. Zoals ik eerder heb vermeld de cartografie.

De cartografie is hierboven duidelijk weerlegd ! Gelieve daar rekening mee te houden. En voor de rest ernstige (inplanting) bronnen a. u. b. !
viewtopic.php?p=48396#p48396 http://xoomer.virgilio.it/dicuoghi/Piri ... is_eng.htm

Welke transportmiddelen gebruikten ze om monolieten van zo’n 1000 ton te verplaatsen ( laat mankracht er even buiten hé)?

De directeur van het Egyptisch departement voor oudheden (dr. Zahi Hawass) heeft samen met NGC proefondervindelijk aangetoond dat mankracht wel degelijk volstond ! Bovendien zijn de voedselinventarissen voor de dagloners deels teruggevonden !

Waarom gebruiken wij nog steeds hetzelfde geneeskundig symbool als toen “aesculaap” de dubbele slang staat ook voor de dubbele helix van het DNA.

De aesculaapstaf uit de oudheid en de officiële aesculaapstaf vandaag (WHO) hebben slechts één enkele slang. Het verband tussen de slang en de geneeskunde is goed gedocumenteerd, en heeft niets met genetica te maken !

Het zijn wij die denken dat we het allemaal uitgevonden hebben, wij die ons zo arrogant voelen en superieur dat we denken de enigen te zijn die kennis hebben in het heelal … we denken er niet bij na dat er anderen kunnen zijn die miljoenen jaren voor staan op ons.

Geen enkele wetenschapper voelt zich superieur aan onze voorouders uit die periode, want die hebben met de beperkte kennis en middelen van die tijd fantastische dingen gerealiseerd ! Qua intelligentie, vindingrijkheid, fantasie en wilskracht waren ze allesbehalve inferieur aan ons !

Ben je vergeten dat als je in de middeleeuwen plachte te zeggen dat de aarde rond was, je heel veel kans had om op de brandstapel te eindigen. Zelfs nu nog zijn er religies die dat aanhouden.

Wat betreft de wetenschap zijn de middeleeuwen duidelijk voorbij ! En het waren geen wetenschappers die de brandstapels aanstaken ! Integendeel, soms stonden ze er op !

Het is heel makkelijk om te zeggen dat kan niet en daarmee is de kous af. Het zou beter zijn om alle paden grondig onder de loep te nemen i.p.v. alles zo maar af te ketsen als fantasie.

Dat is allemaal gebeurd, maar helaas vinden sommige mensen de waaspraat van Von Däniken interessanter dan de wetenschap. Die is nochtans minstens even boeiend, maar ze vraagt wat meer inspanning ! Misschien ligt het daaraan !

Toen men vroeger de gedachte uitte om naar de maan te gaan werd je voor gek verklaard, maar toch is het ons gelukt nietwaar. Ik denk dat we heel veel kan leren uit dat verre verleden, maar de wil ontbreekt, meer nog deze onderzoeken worden zelfs gesaboteerd …. Waarom?

En datgene dat ons gelukt is, dat hebben we meestal te danken aan wetenschappers die met hun beide voeten (figuurlijk) op de grond bleven, niet aan waaspraters en charlatans die bezorgd zijn over de verkoopscijfers van hun boeken, en hélemáál niet over het waarheidgehalte van de inhoud !

Dat snap ik niet!

Dat is duidelijk ! Gewoon een abonnement nemen op Skepp of Skepsis, en véél zal je duideljk worden !

Groetjes,

Digit

P. S. Herlees eerst eens dit : http://www.skepsis.nl/piramidomanie.html
Laatst bijgewerkt door Digit op 09 sep 2009, 12:11, in totaal 1 keer bewerkt.
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor Shaughn » 09 sep 2009, 12:11

Mavayo,

Je beantwoordt nog steeds de vraag niet. Dat zijn nog steeds allemaal voorbeelden die je noemt, maar geen beoordelingscriteria. Wàt hebben die voorbeelden gemeen, aan welke onderliggende eigenschappen voldoen ze allemaal meer of beter, dan de moderne wetenschap?

Ik vraag om abstracte criteria, niet om concrete voorbeelden.
Shaughn

Berichtdoor Lorre » 09 sep 2009, 12:21

de Sumeriërs en genetica...

misschien doelt Mavayo hier op...

http://www.seriewoordenaar.nl/seriewoordenaar/content/lees.asp?InleidingKey=30

wat een BS :lol:
Lorre

Berichtdoor kil » 09 sep 2009, 12:54

Ik denk dat er deels verwarring is door een foutje (of ik zit er gewoon zelf naast):

Mavayo zegt:

Digit zegt:
De aesculaapstaf uit de oudheid en de officiële aesculaapstaf vandaag (WHO) hebben slechts één enkele slang. Het verband tussen de slang en de geneeskunde is goed gedocumenteerd, en heeft niets met genetica te maken !

Mavayo heeft het volgens mij over de godheid Ningishzida waar een dubbele slang inderdaad terug te vinden is. Zoals Digit terecht zegt is het huidige symbool maar 1 slang rijk en dan gaat het specifiek om de staaf van Asclepius. Het Ningishzida-symbool was wel een voorloper van het Asclepius-symbool.

Dit geheel ter zijde.
kil

Berichtdoor Mavayo » 09 sep 2009, 13:02

:D :D Sorry Digit, het was zeker mijn bedoeling niet om je rood te laten aanlopen, maar toch blijf ik bij mijn standpunt dat die oude wetenschap de grondlegger is van onze huidige godsdienst en dat meen ik in alle ernst.

Wie ze waren laat ik in het midden, maar iemand moet de mensheid die kennis bijgebracht hebben, de mens toen zag naar hen op als goden en behandelde hen ook in die zin. Om één of andere reden, hoogst waarschijnlijk de zondvloed of andere catastrofale gebeurtenissen werd die kennis aan de mensheid ontzegt, er was enkel een herinnering achtergebleven, maar die verering bleef . En als we dan effe naar de bijbel gaan dan waren de Israëlieten in staat om met hun god te communiceren via de Ark des verbonds, het lijkt me veel op een radio en dan nog enen die onder hoogspanning staat, want als een niet ingewijde zonder de voorgeschreven kledij er te dicht bij kwam, dan liet ie het leven. Toch raar hé.

Stel dat er een wereldomvattende catastrofe gebeurt, waarbij alles vernietigd wordt en dat enkel een paar duizend niet wetenschappelijk onderrichte mensen deze wereldramp overleven, hoe zie jij dan de verdere evolutie tegemoet. De mensen zullen zich de vliegtuigen nog herinneren en er misschien tekeningen van maken of maquettes, maar ze zelf gaan ontwerpen dat zal voor een veel latere datum zijn, zullen zij nog iets afweten van de astronomie, zullen zij nog iets afweten van wiskunde?
Welke godheid gaan zij eren?
En na een paar honderd of duizend jaar vinden ze dan een CD-ke…. Gaan ze dan nog weten wat dat is/was … héhé moet altijd denken aan die film waar dat flesje cola uit de lucht kwam gevallen en bij de bosjesmannen terecht kwam … en toch toont het wat dit in realiteit kan betekenen.

Dachten de Maya’s ook niet dat Quetzal Quoatl er was toen Cortez aan land kwam.
Waren die effe abuus.
Ik zal je later wat meer info geven over de wiskunde die de boeren in jouw ogen gebruikten.
Mavayo

Berichtdoor Digit » 09 sep 2009, 13:31

Antwoorden opnieuw in rood, maar dus wél voor de duidelijkheid !

Mavayo schreef::D :D Sorry Digit, het was zeker mijn bedoeling niet om je rood te laten aanlopen, maar toch blijf ik bij mijn standpunt dat die oude wetenschap de grondlegger is van onze huidige godsdienst en dat meen ik in alle ernst.

Jouw bewering vereist dat die "oude wetenschap" (zoals jij ze beschrijft) zou bestaan hebben. En dat is helaas (voor jou) niet het geval ! Dus .... !

Wie ze waren laat ik in het midden, maar iemand moet de mensheid die kennis bijgebracht hebben, de mens toen zag naar hen op als goden en behandelde hen ook in die zin. Om één of andere reden, hoogst waarschijnlijk de zondvloed of andere catastrofale gebeurtenissen werd die kennis aan de mensheid ontzegt, er was enkel een herinnering achtergebleven, maar die verering bleef .

De evolutie van onze kennis is goed gekend, en de piramidioten-waaspraat zit daar niet tussen ! Dat zijn louter verzinsels !
De vermoedelijke oorsprong van de zondvloedlegendes is bekend : dat is het vollopen van de Zwarte Zee via de Bosporus. Dat gebeurde ergens tussen de 9° en de 7° eeuw VGT !
Oh ja, en wie stelt zich hier arrogant op t. o. v. onze voorouders ? Ik toch niet !

En als we dan effe naar de bijbel gaan dan waren de Israëlieten in staat om met hun god te communiceren via de Ark des verbonds, het lijkt me veel op een radio en dan nog enen die onder hoogspanning staat, want als een niet ingewijde zonder de voorgeschreven kledij er te dicht bij kwam, dan liet ie het leven. Toch raar hé.

Vooral raar dat iemand in het Europa van de 21° eeuw dat nog gelooft !

Stel dat er een wereldomvattende catastrofe gebeurt, waarbij alles vernietigd wordt en dat enkel een paar duizend niet wetenschappelijk onderrichte mensen deze wereldramp overleven, hoe zie jij dan de verdere evolutie tegemoet. De mensen zullen zich de vliegtuigen nog herinneren en er misschien tekeningen van maken of maquettes, maar ze zelf gaan ontwerpen dat zal voor een veel latere datum zijn, zullen zij nog iets afweten van de astronomie, zullen zij nog iets afweten van wiskunde?
Welke godheid gaan zij eren?
En na een paar honderd of duizend jaar vinden ze dan een CD-ke…. Gaan ze dan nog weten wat dat is/was … héhé moet altijd denken aan die film waar dat flesje cola uit de lucht kwam gevallen en bij de bosjesmannen terecht kwam … en toch toont het wat dit in realiteit kan betekenen.

Wat in jouw verhaal ontbreekt is juist dat "CD-ke" ! De cargo-cult is trouwens ontstaan in Melanesië en tot bloei gekomen op Papua - NG. Dat is een halve wereld bij de bosjesmannen vandaan ! Die film is overigens fantasie, net zoals die "oude wetenschap" ! Maar het zou inderdaad opnieuw kunnen gebeuren na een wereldcatastrofe. Alleen te hopen dat ze dan het colaflesje (of CD-ke) bewaren, dan kunnen ze tenminste iets tonen ! :D

Dachten de Maya’s ook niet dat Quetzal Quoatl er was toen Cortez aan land kwam.
Waren die effe abuus.

Die waren inderdaad abuus ! Maar dat is te begrijpen. En dat bewijst niet dat die charlatans gelijk hebben !

Ik zal je later wat meer info geven over de wiskunde die de boeren in jouw ogen gebruikten.

Ik ben er nu al benieuwd naar ! En vergeet vooral de bronvermelding niet !

Groetjes,

Digit

P. S. Nog een goede leestip : http://www.ramtops.co.uk/siren.html
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor Astrosmurf » 09 sep 2009, 13:46

Mavayo schreef:Digit, je begint me echt te amuseren :D

Landbouwers die het nodig achten om een monument op te stellen die zowel de zonnecyclus bevat als de maancyclus wat met zich de complexiteit van dat bouwwerk meebrengt en ook de daar aan verbonden astronomische, wiskundige en architecturale kennis. Waw die boeren van toen waren toch slimme gasten hé :D
Waren de Maya’s en de Egyptenaren en Soemeriërs dan ook boeren die wiskundige, of beter, wetenschappelijke kennis nodig hadden om hun oogst te voorspellen?
Al hun tempels of voorname bouwwerken waren georiënteerd op astronomische wijze en een geluk dat ze dit hebben gedaan, want als we dan via een computersimulatie naar de stand van zon of maan in de tijd terug gaan, dan kan er een exacte datering uit afgeleid worden die soms nogal verbazingwekkend is.

Wat die gekende planeten betreft Digit … dan moet ik spijtig genoeg zeggen “Mis poes” ..Pluto was reeds bekend bij de Soemeriërs en alle andere planeten, ze hebben ze zelfs beschreven, qua omvang en kleur.
Ik weet het klinkt ongelofelijk, ik had het er in het begin ook moeilijk mee, geloof me.

Mavayo

Het waren niet alleen de Sumeriers die dergelijke monumenten oprichtten. Ook in "onze" contreien, waar "onze" wat ruimer bekeken moet worden, werden rond die tijd dergelijke monumenten opgericht. Dat is bv het geval in het Oostduitse Gosseck, daar werd in 1991 dmv van luchtfoto’s een oud zonneobservatorium ontdekt. Het was gebouwd van hout, ipv stenen zoals Stonehenge. Het observatorium van Gosseck werd gebouwd in 4800 VC, wat nagenoeg overeen komt met de sumerische periode.
Dat het wel degelijk de bedoeling was om een soort van zaai-en oogstklalender te hebben, bewijst de vondst van een "hemelschijf" enkele km verderop. Een kleine 40 km van Gosseck verwijderd ligt het plaatsje Nebra. Op een heuvel hier vlakbij, de Mittelberg werd in 1999 door schattenjagers een bronzen schijf gevonden. Deze werd te koop aangeboden, deze verdween echter, maar werd in 2002 in Basel teruggevonden. Op de schijf staan 32 gouden sterren waarvan 7 in een cluster, een volle schijf, een sikkelvormige figuur, en twee boogvormige. De wetenschappers die de 3600 jaar oude schijf hebben bestudeerd vonden bewijzen dat het een complexe astronomische klok voorstelt die de verschillen tussen de zonnekalender en de maankalender harmoniseert.
De schijf werd gebruikt om te bepalen wanneer er een dertiende maand moest worden toegevoegd om gelijke tred te houden met de zonnekalender. Een maandjaar is elf dagen korter dan een zonnejaar, de periode van 12 synodische maanden (nieuwe manen) duurt 354 dagen.
De vondst en de ontcijfering van de Nebra-schijf werpt een volledig nieuw licht op de astronomische kennis van de mensen uit de Bronstijd (circa 3000-800 voor Christus).
Volgens archeoloog Wofhard Schlosser wisten deze mensen al wat de Babyloniërs pas een millennium later ontdekten. Een kopie van de schijf bevindt zich in een tentoonstellingsruimte enkele kilometers van de vindplaats.
Afbeelding
Afbeelding

Wat die gekende planeten betreft… dan moet ik spijtig genoeg zeggen “Mis poes”. De Sumeriers kenden enkel de 5 met het blote oog zeichtbare planeten, en telden eveneens de zon en de maan mee als planeten. Astronomische kennis was eerder klein, en kwam pas later bij de Babyloniërs goed op gang.
Astrosmurf

Berichtdoor Hermax » 09 sep 2009, 14:28

Ik ben nog niet lang aanwezig op dit forum, maar dat is nu al de derde draad waar ik aan begin te lezen met het idee "ziet er leuk uit", en na een post of vijf moet vaststellen dat het weeral een welles/nietes spelletje wordt.
Het is toch duidelijk dat de topicstarter de zaak gewoon belazert. Wat moet je anders denken van mensen die echt (?) geloven in het feit dat de Maya's van het bestaan van Pluto af wisten?
Trol, is dat niet het woord?
Hermax

Berichtdoor kil » 09 sep 2009, 14:31

Hermax schreef:Ik ben nog niet lang aanwezig op dit forum, maar dat is nu al de derde draad waar ik aan begin te lezen met het idee "ziet er leuk uit", en na een post of vijf moet vaststellen dat het weeral een welles/nietes spelletje wordt.
Het is toch duidelijk dat de topicstarter de zaak gewoon belazert. Wat moet je anders denken van mensen die echt (?) geloven in het feit dat de Maya's van het bestaan van Pluto af wisten?
Trol, is dat niet het woord?
Een echte gelovige, in eender wat, zal je nu eenmaal niet "bekeren". Dan kan je dagenlang argumenten geven, baten zal het niet.
kil

Berichtdoor Digit » 09 sep 2009, 14:36

Het ergste is dat al die gelovigen gewoonlijk nogal en fel proselitisme aan de dag leggen en daarbij niet ingaan op tegenargumenten. Omdat het onbeantwoord laten dan voor "passanten" de indruk wekt dat die "trollen" in feite gelijk hebben verzink je uiteindelijk in een welles-niets-spelletje !

Jammer, maar als je er een remedie tegen hebt, dan ben ik afnemer !

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor Dwarsdenker » 09 sep 2009, 14:38

Astro, Digit,....

Kan ik zo stellen? De hier aangehaalde vondsten (of de voorlopers hiervan) dateren uit de periode van de opkomst van de landbouw. Een juiste zaai- en oogsttijd zijn immers noodzakelijk voor een goede opbrengt. We zijn hier dus eigenlijk getuige van de eerste kalenders en (jaar-)klokken.

Ik kan me voorstellen dat dit op vele plaatsen samenging met de ontwikkeling van het schrift.

Omdat de kalender zo belangrijk was, werd een groep mensen vrijgesteld van werk op het veld, om zich met deze zaken bezig te houden. Hieruit ontstond meestal een soort priesterkaste.

De menselijke hersenen volstonden dus om de beschaving en de cultuurgeschiedenis op gang te brengen. Dit getuigt m.i. van veel meer respect voor onze voorouders, dan speculaties over goden en marsmannetjes, die in de prehistorie tot hier gekomen zouden zijn. De mensheid is gekomen tot wat ze nu is op eigen kracht, zonder “hulp” van buiten uit.
Wetenschap is gericht op het zoeken naar de best mogelijke verklaring.
Dwarsdenker

Berichtdoor Mavayo » 09 sep 2009, 14:39

De mathematische constanten

De piramide codeert de mathematische constanten voor Pi en Phi en de natuurlijke logaritme “e”! Deze drie constanten spelen een zeer belangrijke rol in de wiskunde en natuurkunde. De oorsprong van deze constanten heeft vele wiskundigen en wetenschappers eeuwenlang bezig gehouden en blijft tot op de dag van vandaag een mysterie. Maar het feit wil dat deze mystieke constanten overal in de natuur voorkomen. Alle drie de constanten, Pi, Phi en “e”, zijn terug te vinden in één en hetzelfde bouwwerk, namelijk de Grote Piramide! Dit is op zichzelf al een zeer opmerkelijk feit en getuigt van de ingenieusheid van de bouwers van de Grote Piramide.

Het is volstrekt onmogelijk dat deze constanten toevallig opduiken door wat stenen op elkaar te stapelen. De getallen Pi en Phi werden het eerst gevonden, maar het duurde tot 2003 voordat Rick D. Howard de natuurlijke logaritme constante “e” ontdekte. Hij ontwikkelde een theorie die Drievoudige-Driehoek-Theorie genoemd wordt en die mathematisch aantoont dat de drie constanten allemaal voorkomen in de Grote Piramide.

In het plaatje hieronder zijn de dimensies van de Grote Piramide weergegeven in koninklijke cubits. De koninklijke cubit is een antieke Egyptische lengtemaat.

Dimensies van de Grote Piramide in Koninklijke cubits

De mathematische waarde Pi definieert de ratio van de omtrek tot de diameter van een cirkel en wordt aangetroffen in de piramide.

Pi kan gevonden worden door twee maal de basislengte van de piramide te nemen en deze te delen door zijn hoogte: Pi = 2 * 440/280 = 880/280 = 22/7 dit is bij benadering Pi = 3.14159.
De Gulden snede of Phi wordt op de volgende manier in de piramide gevonden:

Phi wordt gevonden wanneer de lengte van de schuine helling van de piramide gedeeld wordt door de helft van de basislengte van de piramide, Phi = 356/220 = 1.618 (220 is de helft van de basis van de piramide).
We laten het bewijs voor de basis van de natuurlijke logaritme “e” weg, omdat de Drievoudige-Driehoek-Theorie nogal complex is.

Het feit dat de piramide Pi, Phi en “e” codeert, de meest belangrijke constanten in de natuur, toont aan dat de bouwers van de piramide wiskundig inzicht moeten hebben gehad met betrekking tot het grote belang van deze constanten.
(4)

De Grote piramide is niet het enige bouwwerk in het oude Egypte dat deze opmerkelijke constanten bevat. Schwaller de Lubicz, die tussen 1837 tot 1952 de tempel bij Luxor bestudeerde, vond bewijs dat de Egyptenaren de Gulden snede (Phi) op meerdere manieren ingenieus gebruikt hadden in de architectuur van deze tempel. Voordat De Lubicz zijn onderzoek deed, werd de ontdekking van de Gulden snede toegeschreven aan de Grieken. Zijn bevindingen waren echter het onweerlegbare bewijs dat de Egyptenaren al zo’n duizend jaar voor Phytagoras een groot wiskundig inzicht hadden.
Mavayo

Berichtdoor digifredje » 09 sep 2009, 14:40

Digit,
ik vrees dat je met nog zoveel argumenten en bewijzen mag komen als je wil. Het heeft volgens mij geen zin.
Mavayo zal niet van gedacht veranderen. Ik heb dezelfde boeken gelezen als hij en toen was ik ook overtuigd van mijn zaak.

Mavayon,
Ik zal je niet van je ongelijk proberen te overtuigen. Het enigste wat ik je kan aanraden is om ook eens een boek te lezen waarin weerleggingen staan over theorieën van von Däniken of Sitchin. De auteurs van die boeken verdienen gewoon grof geld om de mens zijn natuurlijk verlangen naar mysteries te bevredigen. Meestal nemen ze een enkel object (wat van alles kan zijn), voeren ze daar voor de leek overtuigende "bewijzen" voor aan (die niet stroken met de gangbare wetenschap) en gooien ze het kind met het badwater weg.

De geschiedenis op zich is al interessant genoeg zonder dat we er allerlei dingen moeten bij verzinnen.
The universe is a strange and wondrous place.
The truth is quite odd enough to need no help from pseudoscientific charlatans.
- Richard Dawkins -
digifredje

Berichtdoor Mavayo » 09 sep 2009, 14:42

Locatie van de Grote Piramide

De locatie van de Grote Piramide is op zijn zachts gezegd zeer opmerkelijk; er is een opmerkelijk verband met de lichtsnelheid. De lichtsnelheid is precies 299.792.458 meter/seconde of anders gezegd 29,9792458 x 10 miljoen meter per seconde.

Oorspronkelijk werd de meter in het SI stelsel (1791) gedefinieerd als een 10 miljoenste deel van de afstand van de Noordpool tot de equator. Wanneer we de snelheid van het licht delen door de afstand van de equator tot de Noordpool, dan krijgen we het getal 29,9792458. Dit is de breedtegraad van een lijn halverwege de afstand tussen Khufu en Khafre op exact 29,9792458 graden noorderbreedte.

Het zou dus wel eens kunnen zijn dat de locatie van het plateau van Gizeh bewust gekozen is om de lichtsnelheid uit te drukken.

Een ander aanwijzing dat de bouwers van de Grote Piramide op de hoogte waren van de de lichtsnelheid vinden we terug in het aantal dekstenen dat in de gehele constructie gebruikt werd.

Door de ontdekkingen van Bruce Cathie, degene die de octaëder en de kubus ontdekte in het aardraster, weten we dat er een fanscinerende toevalligheid bestaat tussen de snelheid van het licht, de waarde voor licht in de Gematria en het aantal dekstenen van de Grote Piramide. Bruce Cathie drukte de reguliere snelheid van het licht uit in een ander eenheid. Hij noemde dit de rastersnelheid van het licht, ofwel de snelheid die het licht nodig heeft om langs de aardrasterlijnen te reizen. Cathie stelde een andere tijdseenheid voor. Hij introduceerde de rasterseconde als vervanger voor de huidige seconde als eenheid van tijd. In plaats van de normale 3 * 8 uren in een dag, stelde hij 3 * 9 rasteruren voor in een dag. Hij gebruikte ook een andere maat voor afstand: de radiale verplaatsing, ofwel de radiale boog op een cirkel van 360 graden. Vervolgens herberekende hij de snelheid van het licht als het aantal arc-minuten (1/60 van een graad) die het licht aflegt langs een 360 graden cirkel (de aarde) per rasterseconde (verondersteld dat er 27 rasteruren in een dag gaan). Tot zijn verbazing ontdekte hij dat de rastersnelheid van het licht een zeer harmonieus getal was, namelijk 144.000 raster-arcs per rasterseconde.

De harmonische waarde van 144.000 voor de lichtsnelheid stemt aldus exact overeen met het aantal dekstenen dat gebruikt werd in de Grote Piramide. Wanneer we daaraan toevoegen dat de gnostische Kabbala de Gematriawaarde voor licht gelijk stelt aan 144, dan kunnen we veilig aannemen dat de getallen die we hier zien geen toeval zijn. De bouwers van het plateau van Gizeh waren vrijwel zeker bekend met de snelheid van het licht!

Bedenk andermaal dat de locatie van de Grote Piramide de exacte locatie is van de Noordpool van het aardraster en dat het een zeer unieke locatie op aarde is waar de maximale landmassa in verhouding tot water gevonden wordt!

Het plateau van Gizeh is daarom een unieke locatie op aarde en het is om deze reden moeilijk te geloven dat dit feit de ontwerpers ontgaan zou zijn!
Mavayo

Berichtdoor Digit » 09 sep 2009, 14:47

Dwarsdenker schreef:Astro, Digit,....

Kan ik zo stellen? De hier aangehaalde vondsten (of de voorlopers hiervan) dateren uit de periode van de opkomst van de landbouw. Een juiste zaai- en oogsttijd zijn immers noodzakelijk voor een goede opbrengt. We zijn hier dus eigenlijk getuige van de eerste kalenders en (jaar-)klokken.

Ik kan me voorstellen dat dit op vele plaatsen samenging met de ontwikkeling van het schrift.

Omdat de kalender zo belangrijk was, werd een groep mensen vrijgesteld van werk op het veld, om zich met deze zaken bezig te houden. Hieruit ontstond meestal een soort priesterkaste.

De menselijke hersenen volstonden dus om de beschaving en de cultuurgeschiedenis op gang te brengen. Dit getuigt m.i. van veel meer respect voor onze voorouders, dan speculaties over goden en marsmannetjes, die in de prehistorie tot hier gekomen zouden zijn. De mensheid is gekomen tot wat ze nu is op eigen kracht, zonder “hulp” van buiten uit.

Dwarsdenker,

Hier en daar nogal erg kort door de bocht, maar je raakt wél één van de factoren die zeker meegespeeld hebben in het ontstaan van religie-astrologie-astronomie ! Maar de religie was toen in veel opzichten het "cement" van de samenleving, of toch de formalisering van dat cement ! Het in-group-gevoel, de rituele inwijding (met angst en/of pijn) als betrouwbaarheidstest vooraleer "bij de mannen" te horen, ..... !

De laatste paragraaf is zéker juist !

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Volgende

Keer terug naar Fictie of werkelijkheid?