Satanisch Ritueel Misbruik

Aardstralen, wateraders, wichelroeden, leylijnen, Loch Ness, hypnose, UFO-meldingen, complottheorieën, het Mars gezicht, buitenaardse wezens, aliens, buitennatuurlijk graancircels, de Yeti, ...

Satanisch Ritueel Misbruik

Berichtdoor willem_betz » 24 aug 2009, 18:34

Iemand schreef aan skepp:
Submitted on 24/08/2009 - 08:24
Submitted by anonymous user: [87.210.252.114]

Ik heb het item over satanisch ritueel misbruik gelezen, en ik moet zeggen dat de stellingname vanuit jullie zijde weer eenzijdig is. Natuurlijk willen jullie het vanuit die zijde bekijken want zou je moeten erkennen dat satanisch ritueel misbruik bestaat dan is de andere stap naar het feit dat God bestaat ook heel dicht bij. Ik ga niet omslachtig doen . Ik heb in mijn jeugd veel meegemaakt maar laat ik het dan niet over mezelf hebben maar wel over de andere kinderen waarvan ik gezien heb hoe het hun verging. Kinderen van soms nog geen twee jaar die de meest gruwelijke dingen moesten ondergaan. SRM is zeker ook niet altijd seksueel gericht wat men wel vaak denkt. Een voorbeeld is dat er een meisje was wat op de kleutreschool kwam en eigenlijk meteen een soort lievelingetje van de juf werd. Het meisje woonde wat ver van de school vandaan en zo ook ik. Wij werden altijd opgehaald door mijn vader als hij uit werk kwam, dat betekende dat wij tussen half vier en vijf uur daar nog overbleven. Op zich was het een leuke school met veel dingen waar je ook buiten jezelf mee kon vermaken. Er was ook een klein kinderboerderijtje met wat konijntjess en geiten. Als al de andere kinderen naar huis waren mochten wij altijd met juf mee naar de komijntjes kijken. OP een goeie dag waren er konijntjes geboren , kleine witte we mochten er beide een vasthouden.Nou was ik niet zo`n figuur die echt heel gek was op dieren en dat heeft die juf toen goed begrepen. Steeds vaker richtte zij zich op dat andere meisje en op een moment zei ze tegen haar dat 1 van die konijntjes wel van haar mocht zijn en ze mocht het ook een naam geven.Dat is zo een tijdje doorgegaan en op een dag het nam ze ons weer mee naar de dieren, ze gaf het konijn van het meisje ook aan haar in haar armen en toen ging ze allerlei vreemde klanken uitspreken , ik weet dat ik als kind dat alleen maar grappig vond. Ik weet nog dat ze steeds om lucifer riep, ik had toen natuurlijk nog nooit van satan gehoord en dacht aan de lucifers die mijn moeder gebruikte om het gas aan te steken. Toen pakte zij hethet konijntje bij de kop terwijl het nog in de armen van dat meisje was en sneed met een mes de keel van het konijntje door ving wat van het bloed op en dwong het meisje ervan te drinken. IK weet dat ik vanaf dat moment begreep dat het niet helemaal zo goed was maar wat wist ik niet. Ik ben het voorval nooit vergeten, bij mij is het dus ook niet verborgen geraakt. Bij dat andere meisje bleek later dat zij het voorval had verdrongen en om het aan te kunnen wat stoere vriendjes in zichzelf had gecreërd, zij werd een DIS patiente. Ze is nu net als ik 55 jaar en vijf jaar geleden kwam het bij haar allemaal naar boven, en bleek trouwens dat die juf wel vaker dat soort dingen had gedaan. BIj Dis patienetn gaat het vaak om de eigen emotionele ervaring en hoe iemand daar op reageerd. De 1 kan meer aan dan de ander. Ook dit was satanisch ritueel misbruik en lijkt misschien niet zo heftig maar de combinatie van alle facetten hebben er toe geleid dat het voor dat meisje een trauma is geworden. Meestal wordt er ook druk uitgeoefend op het kind in verband met het vertellen aan ouders of wie dan ook. Als je het verteld maak ik je moeder ook dood is een veel voorkomende zin waar kinderen waarde aan hechten. Ik vind het verschrikkelijk dat oranisatisch zoals die van jullie zo ontkennend staan tegen over deze slachtoffers ik vind dat jullie je moeten schamen en dat meen ik echt.
AMDB
Geloof je alle nonsens, of sommige niet? Hoe maak je het onderscheid?
De hevigste missionarissen en propagandisten voor kwakzalvers zijn vaak hun slachtoffers zelf.
willem_betz
Beheerder

Re: Satanisch Ritueel Misbruik

Berichtdoor The Menace » 24 aug 2009, 23:10

Wat moet je met zo'n brief?
Nog voor je de kans krijgt er serieus op in te gaan, word je ervan beschuldigd oranisatisch ( :?: die zoeken we op) ontkennend tegenover zulke slachtoffers te staan.

De dissociatieve identiteitsstoornis wordt toch beschreven in de DSM-IV? Waarom zou je die dan ontkennen?

Heeft AMDB al antwoord op haar mail gehad?
Utinam logica falsa tuam philosophiam totam suffodiant.
The Menace

Berichtdoor willem_betz » 25 aug 2009, 00:02

The Menace schreef:Heeft AMDB al antwoord op haar mail gehad?

We krijgen om de haverklap dergelijke brieven.Ze krijgen een standaard antwoord dat het op het forum werd gezet en dat ze daar kunnen discussieren.
De hevigste missionarissen en propagandisten voor kwakzalvers zijn vaak hun slachtoffers zelf.
willem_betz
Beheerder

Berichtdoor windsurfer » 25 aug 2009, 17:54

willem_betz schreef:We krijgen om de haverklap dergelijke brieven.Ze krijgen een standaard antwoord dat het op het forum werd gezet en dat ze daar kunnen discussieren.

Oh ja? verbaast me toch...

Deze zinsnede vond ik nog het boeienste:
want zou je moeten erkennen dat satanisch ritueel misbruik bestaat dan is de andere stap naar het feit dat God bestaat ook heel dicht bij

Het verband tussen het erkennen van dergelijke zaken en het bestaan van god ontgaat mij ten eerste. Voorts een onwetendheid van mij, wordt het bestaan satanisch ritueel misbruik door Skepp ontkend?
"keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out"
windsurfer

Berichtdoor Henriette » 25 aug 2009, 18:06

...
Laatst bijgewerkt door Henriette op 16 sep 2009, 18:22, in totaal 1 keer bewerkt.
Henriette

Berichtdoor Kitty » 25 aug 2009, 18:12

windsurfer schreef:wordt het bestaan satanisch ritueel misbruik door Skepp ontkend?

Indien er een bestaande Satan in het geding is, wel zeker toch?
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Kitty

Berichtdoor Blueflame » 25 aug 2009, 20:33

windsurfer schreef: Voorts een onwetendheid van mij, wordt het bestaan satanisch ritueel misbruik door Skepp ontkend?

Daar gaat het eigenlijk niet over.
Ik denk dat je best zelf even kijkt en leest:

http://skepp.be/artikels/randwetenschap ... -satanisme
en
http://skepp.be/artikels/randwetenschap ... peuteraars

Mvg.
Nonsense is our core business
Blueflame
Site Admin

Berichtdoor windsurfer » 25 aug 2009, 20:40

Blueflame schreef:
windsurfer schreef: Voorts een onwetendheid van mij, wordt het bestaan satanisch ritueel misbruik door Skepp ontkend?

Daar gaat het eigenlijk niet over.
Ik denk dat je best zelf even kijkt en leest:

http://skepp.be/artikels/randwetenschap ... -satanisme
en
http://skepp.be/artikels/randwetenschap ... peuteraars

Mvg.

Die artikelen ken ik, maar het gaat me om het feit of Skepp - zoals de briefschrijfster beweert- een stellingname jegens dit fenomeen heeft ingenomen.
windsurfer

Berichtdoor Blueflame » 25 aug 2009, 21:00

Bij mijn weten niet, Windsurfer, maar laat het voor alle zekerheid aan Willem_Betz over.

Mvg.
Blueflame
Site Admin

Berichtdoor willem_betz » 25 aug 2009, 22:18

windsurfer schreef: wordt het bestaan satanisch ritueel misbruik door Skepp ontkend?

Doe eens een search op deze website, het is al zo lang geleden dat er daarover iets in het nieuws kwam.
Er was indertijd Ouwe Pekela, getuige X, notaris X, maar die zijn toch alle weerlegd dacht ik, idem voor het false memory syndrome.
Zou het weer mode worden ?
willem_betz
Beheerder

Berichtdoor Blueflame » 25 aug 2009, 23:26

Dan toch een vraag, Willem.

Hier en daar - dus zéér sporadisch - zou het toch kunnen voorkomen en dus echt zijn, niet?
Ik heb het dan over (sexueel) misbruik tijdens satanische rituelen in de praktijk. Onderzoek van oa dossier X heeft inderdaad aangetoond dat het allemaal zo'n vaart niet loopt. Maar af en toe kan het misschien wel voorkomen. Mensen die iets te veel naar de verkeerde films hebben gekeken, krijgen misschien ideeën.

Tweede punt is dan het false memory syndrome. Het punt lijkt mij dat door het 'onbenul' van sommige therapeuten dit fenomeen opgeblazen is/werd tot proporties die ver buiten de realiteit liggen. Of het fenomeen is misschien zelfs onbestaande.

Ik meen dat hier 2 zaken dreigen door elkaar te worden gehaald en ik probeer gewoon de knoop te ontwarren om de discussie duidelijker te maken.

Mvg.
Blueflame
Site Admin

Berichtdoor willem_betz » 26 aug 2009, 01:16

Blue, ik denk dat er een onderscheid moet gemaakt worden tussen de handelingen van één geschift individu of een koppel dat wat wreedheden begaat en een vijfpuntige ster tekent, of de beschuldigingen dat er echt "kerken" zouden bestaan waar dat dat door geheime genootschappen in groep bedreven wordt tijdens zgn zwarte missen, met geslachte baby's; rituele verkrachtingen, bloed drinken , enfin de inquisitie en Hollywood hebben er al sappige verhalen over gemaakt.
De verhalen uit Nederland (Ouwe Pekela bijv) was een heel dorp in het complot, ook de pastoor of dominee, en de arts, en zelfs de politie hielp mee aan de doofpot.
Op wiki is er wel een redelijk goede uitleg, vooral op de Engelse versie
http://nl.wikipedia.org/wiki/Satanisch_ritueel_misbruik
Ik dacht dat die kwakkel toch al meer dan 10 jaar vergeten en begraven was.
willem_betz
Beheerder

Berichtdoor Blueflame » 26 aug 2009, 10:16

Da's duidelijk, Willem. Bedankt.

Mvg.
Blueflame
Site Admin

Berichtdoor The Menace » 26 aug 2009, 16:39

willem_betz schreef:Blue, ik denk dat er een onderscheid moet gemaakt worden tussen de handelingen van één geschift individu of een koppel dat wat wreedheden begaat en een vijfpuntige ster tekent, of de beschuldigingen dat er echt "kerken" zouden bestaan waar dat dat door geheime genootschappen in groep bedreven wordt tijdens zgn zwarte missen, met geslachte baby's; rituele verkrachtingen, bloed drinken , enfin de inquisitie en Hollywood hebben er al sappige verhalen over gemaakt.
De verhalen uit Nederland (Ouwe Pekela bijv) was een heel dorp in het complot, ook de pastoor of dominee, en de arts, en zelfs de politie hielp mee aan de doofpot.

De briefschrijfster heeft het volgens mij niet over geheime genootschappen, maar over een geschifte juf, die zowel zij, als haar oude vriendinnetje zich kunnen herinneren.
De benaming 'satanisch' doet er volgens mij niet zo toe; het ergste trauma zal toch het moeten drinken van het bloed van het zojuist vermoorde konijntje geweest zijn, waar eerst een band mee werd opgebouwd. Ik (maar ik ben maar een leek) kan me voorstellen dat je daar een rare kronkel van in je hoofd krijgt.

De link naar God die gelegd wordt, begrijp ik ook niet zo goed. Maar Skepp zal toch niet bij voorbaat (!) ontkennend tegenover DIS patienten staan? Want dat is in feite de beschuldiging.
Utinam logica falsa tuam philosophiam totam suffodiant.
The Menace

Berichtdoor windsurfer » 26 aug 2009, 21:19

Blueflame schreef:Dan toch een vraag, Willem.

Hier en daar - dus zéér sporadisch - zou het toch kunnen voorkomen en dus echt zijn, niet?
Ik heb het dan over (sexueel) misbruik tijdens satanische rituelen in de praktijk. Onderzoek van oa dossier X heeft inderdaad aangetoond dat het allemaal zo'n vaart niet loopt. Maar af en toe kan het misschien wel voorkomen. Mensen die iets te veel naar de verkeerde films hebben gekeken, krijgen misschien ideeën.

Los van het voorvoegsel 'satanisch' dat specifiek verwijst naar satanisten, komt misbruik waarbij geweld en rituelen worden gebruikt , ook in groepsverband, helaas voor. Stel je dan bijvoorbeeld een groepsverkrachting voor binnen een sekte of andere samenscholing waarbij rituele handelingen een rol spelen.

Tweede punt is dan het false memory syndrome. Het punt lijkt mij dat door het 'onbenul' van sommige therapeuten dit fenomeen opgeblazen is/werd tot proporties die ver buiten de realiteit liggen. Of het fenomeen is misschien zelfs onbestaande.

Ik meen dat hier 2 zaken dreigen door elkaar te worden gehaald en ik probeer gewoon de knoop te ontwarren om de discussie duidelijker te maken.

Mvg.

Valse herinneringen zijn een feit, dat is door geheugenonderzoek uitgebreid aangetoond en lijkt me toch geen punt van discussie of wel? Mensen kunnen zich allerlei zaken herinneren die niet gebeurd zijn ( Ze kunnen zich ook zaken niet herinneren die wel gebeurd zijn)
Edit: er is volgens mij als een verdrongen herinneringen topic waar alles met betrekking tot dit onderwerp wel gezegd is.
windsurfer

Berichtdoor Blueflame » 27 aug 2009, 09:58

windsurfer schreef:
Blueflame schreef:Dan toch een vraag, Willem.

Los van het voorvoegsel 'satanisch' dat specifiek verwijst naar satanisten, komt misbruik waarbij geweld en rituelen worden gebruikt , ook in groepsverband, helaas voor. Stel je dan bijvoorbeeld een groepsverkrachting voor binnen een sekte of andere samenscholing waarbij rituele handelingen een rol spelen.

Akkoord dat dat voorkomt. Maar ik voeg er toch 'zeer zeldzaam' aan toe.

windsurfer schreef:
Blueflame schreef:Tweede punt is dan het false memory syndrome. Het punt lijkt mij dat door het 'onbenul' van sommige therapeuten dit fenomeen opgeblazen is/werd tot proporties die ver buiten de realiteit liggen. Of het fenomeen is misschien zelfs onbestaande.

Mvg.

Valse herinneringen zijn een feit, dat is door geheugenonderzoek uitgebreid aangetoond en lijkt me toch geen punt van discussie of wel?

Neen. Ik snap de verwarring want ik zie dat ik mij bijzonder slecht heb uitgedrukt. Excuses daarvoor.
Valse herinneringen lijken mij een feit. Punt is dat die mogelijk zijn aangepraat door de therapeut.

MVg.
Blueflame
Site Admin

Berichtdoor windsurfer » 27 aug 2009, 20:39

Blueflame schreef:
Akkoord dat dat voorkomt. Maar ik voeg er toch 'zeer zeldzaam' aan toe.

Ik denk niet dat er mensen van rede zijn die dat betwisten Blue...

Blueflame schreef:Neen. Ik snap de verwarring want ik zie dat ik mij bijzonder slecht heb uitgedrukt. Excuses daarvoor.
Valse herinneringen lijken mij een feit. Punt is dat die mogelijk zijn aangepraat door de therapeut.
MVg.

Dat begrijp ik. Ik wil aangeven dat ondanks dat ik toegeef dat er therapeuten zich hieraan schuldig gemaakt hebben, er ook een rol voor de patient is weggelegd. Vergis je niet met wat voor verhalen patienten soms voor je neus zitten, nog voordat je één woord gezegd hebt!
windsurfer

Berichtdoor Blueflame » 28 aug 2009, 00:31

Ik kan me voorstellen dat sommigen met vreemde verhalen afkomen.
Maar dat de patiënt een rol heeft, dat begrijp ik niet.

MVg.
Blueflame
Site Admin

Berichtdoor willem_betz » 28 aug 2009, 01:23

dergelijke fantasieën en vertekeningen van de werkelijkheid horen toch gewoon bij sommige psychiatrische ziekten. Ze zijn zelfs een element in de diagnose. Een goed arts zal dat toch snel wel herkennen en er niet in mee gaan, hoop ik
willem_betz
Beheerder

Berichtdoor Henriette » 28 aug 2009, 09:37

...
Laatst bijgewerkt door Henriette op 16 sep 2009, 18:10, in totaal 1 keer bewerkt.
Henriette

Berichtdoor windsurfer » 28 aug 2009, 09:46

Blueflame schreef:Ik kan me voorstellen dat sommigen met vreemde verhalen afkomen.
Maar dat de patiënt een rol heeft, dat begrijp ik niet.

MVg.

Er zijn psychiatrisch zieken die van alles verzinnen, al dan niet vanuit een psychose. Er zijn ook mensen die een verhaal maken om maar serieuze hulp te krijgen, of een verhaal enorm opblazen, maar die niet kampen met realiteitstoetsingsproblemen. Deze groep is lastig op zijn waarheidsgehalte te beoordelen.

Dan zijn er de problemen rondom de betrouwbaarheid van ons geheugen. Er zijn mensen die zelf van alles associeren, omdraaien, interpreteren, een bepaalde herinnering construeren en dat als waar gebeurd beschouwen. Kijk, als iemand beweert dat de duivel een microfoontje in zijn hoofd heeft geplaatst is wel duidelijk wat er speelt. Maar stel dat iemand zegt dat vader toen hijzelf 10 was moeder met een knuppel heeft geslagen: hoe weet je dan of het waar is of niet?

Vooral op het gebied van de rechtspsychologie kampt men momenteel met dit probleem: mensen blijken zeer onbetrouwbaar als getuigen van zaken die ze uit hun geheugen moeten opdiepen. Als iemand vertelt dat vader moeder met een knuppel sloeg, kan het zijn dat moeder vader sloeg, dat het geen knuppel was maar een schoen. Het kan ook zo zijn dat het kind een film op tv zag, ging fantaseren dat vader dat bij moeder deed en dat laatste screnario 'als herinnering' heeft.

Kortom, het is erg complex. Ik kan voor de geinteresseerde lezer het boek 'psychologie in de rechtszaal' van Wagenaar aanraden. Hierin beschrijft hij al dit soort fenomenen rond de problemen met ons geheugen.

Als je als psychotherapeut meegaat in een verhaal, kan je daarmee onbedoeld de laatste twijfels die iemand aan zijn herinnering had, wegnemen. Als je zou zeggen alles wat iemand zegt te betwijfelen kan je niet werken. Het is aan de therapeut om zo voorzichtig mogelijk om te gaan met informatie, niet alles klakkeloos voor waar aan te nemen zonder iemand niet meer serieus te nemen, maar dat bedoel ik met er is ook een rol voor de patient: in interactie tussen twee mensen komt informatie van twee kanten. Als je er steevast vanuit gaat dat de schuldige aan dergelijke valse herinneringen de therapeut is, heb je het mis.
windsurfer

Berichtdoor Blueflame » 28 aug 2009, 10:13

Windsurfer schreef:Als je er steevast vanuit gaat dat de schuldige aan dergelijke valse herinneringen de therapeut is, heb je het mis.

Akkoord, want zo denk ik niet.

Blueflame schreef:Punt is dat die mogelijk zijn aangepraat door de therapeut.

Denk dus aub niet dat ik alle therapeuten onbekwaam vind, want dat is absoluut niet het geval.

Mvg.
Blueflame
Site Admin

Berichtdoor willem_betz » 28 aug 2009, 12:25

windsurfer schreef:Als je er steevast vanuit gaat dat de schuldige aan dergelijke valse herinneringen de therapeut is, heb je het mis.

Dat beweert toch niemand, die valse herinneringen kunnen ook uit boeken, films, uit de suggesties van de omgeving gekomen zijn.
Mogen we wel stellen dat als de therapeut zijn toevlucht neemt tot technieken om "verborgen" herinneringen boven te halen, zoals hypnose, dat de kans op het inplanten van valse herinneringen zeer groot is ?
willem_betz
Beheerder

Berichtdoor Henriette » 28 aug 2009, 13:36

...
Laatst bijgewerkt door Henriette op 16 sep 2009, 18:07, in totaal 1 keer bewerkt.
Henriette

Berichtdoor Digit » 28 aug 2009, 14:00

Henriette schreef:Wordt dat nog gedaan dan? Hypnose?? Kan me niet voorstellen!

Quack will never die !

Google op "hypnotherapie" en zet je schrap : de duizelingwekkende trip op de glijbaan naar Absurdistan gaat van start ! :|

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor willem_betz » 28 aug 2009, 14:09

Henriette schreef:Wordt dat nog gedaan dan? Hypnose?? Kan me niet voorstellen!

Toch wel, ze hebben zelfs verenigingen, die hypnotherapeuten. Ze geloven sterk in de werking van post-hypnotische suggestie, maar er zijn er nogal wat bij die nog denken op die manier de Freudiaanse verborgen lusten, wensen, herinneringen, kortom het onbewuste naar boven te brengen. Het hoort bij het arsenaal van de Freudianen.
Veel gevallen van false-memory syndrome werden onder hypnose gefabriceerd.
Je niet kunnen voorstellen ? Dat klinkt afkeurend. Pas maar op of je zal hier ook beschuldigd worden van eenzijdig, ongeinformeerd Freud-bashen 8)
willem_betz
Beheerder

Berichtdoor windsurfer » 28 aug 2009, 14:13

willem_betz schreef:Mogen we wel stellen dat als de therapeut zijn toevlucht neemt tot technieken om "verborgen" herinneringen boven te halen, zoals hypnose, dat de kans op het inplanten van valse herinneringen zeer groot is ?

Die stelling zou ik niet verdedigen, omdat ik weinig van hypnose weet. Ik ken geen literatuur die onderbouwt dat hypnose werkt. Hypnose is in het alternatieve circuit aanbeland.
Om suggestibele mensen van alles te laten geloven heb je daarnaast ook geen hypnose nodig. Overtuigingskracht is genoeg.

henriette schreef:Want maakt absoluut geen deel uit van mijn opleiding... zit toch ook niet in de GZ opleiding? (kan me niet zo goed voorstellen eigenlijk..)

Zit er inderdaad niet in. Als suggestieve techniek wordt hypnotherapie door kinderartsen vaak gebruikt in geval van IBS. Nu zijn kinderen voor suggestie natuurlijk erg gevoelig.
windsurfer

Berichtdoor Henriette » 28 aug 2009, 16:21

...
Laatst bijgewerkt door Henriette op 16 sep 2009, 18:06, in totaal 1 keer bewerkt.
Henriette

Berichtdoor Digit » 28 aug 2009, 16:28

H & WS,

De titel therapeut is niet beschermd, en daardoor aantrekkelijk voor kwaks. Wanneer jullie het expliciet uitsluitend over bona-fide geschoolde therapeuten (zoals psychologen) willen hebben, dan zouden jullie er volgens mij beter aan doen om expliciet het onderscheid te maken ! Ook bij mij geeft de term "therapeut" as such een flinke uitslag aan mijn kwakverklikker. Dat heeft niets met jullie van doen, maar alles met de gangbare praktijk !

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor willem_betz » 28 aug 2009, 17:09

windsurfer schreef: Ik ken geen literatuur die onderbouwt dat hypnose werkt. Hypnose is in het alternatieve circuit aanbeland.
Om suggestibele mensen van alles te laten geloven heb je daarnaast ook geen hypnose nodig.

W-surf,
Blijkbaar gaat er meer in de psychiatrie om dan je vermoedt,
kijk eens naar
http://www.vvp-online.be/nl/activiteiten/2009/a_opleiding_hypnose-299.html
De Vlaamse vereniging voor psychiatrie, met toch wel een aantal ronkende namen in het bestuur, biedt cursussen aan in hypnose.
Als je een Google doet naar hypnotherapie krijg je een lange reeks instituten te zien in NL en B, ze noemen zich soms ook academies, die allen hypnose in de opleiding aanbieden. Zijn dat allemaal alterneuten voor jou? Denk je echt dat ze die hypnose enkel evidence based gebruiken ?
Wordt je nu stilaan niet een beetje bescheidener, of denk je nog steeds dat je parels aan het werpen bent naar de zwijnen ?
De psychiatrie en psychologie zijn dringend aan een evidence based grote schoonmaak toe. De normale geneeskunde is daar nu al jaren mee bezig. Het gaat niet op om elke gefundeerde kritiek op bepaalde twijfelachtige praktijken af te doen alsof de klokkenluider niet weet waarover hij praat.
willem_betz
Beheerder

Berichtdoor windsurfer » 28 aug 2009, 17:29

Ik zie het. Maar evengoed ken ik geen literatuur die aantoont dat hypnose werkt. Ik weet dat er reguliere artsen en psychologen zijn die het regulier inzetten, ik ken er gevallen van. In geval van IBS zoals ik al zei. Maar dan toch slechts als suggestieve techniek.

Ik nóg bescheidener? Je moest eens weten hoe ik me op dit forum af en toe inhoud. Verder zit die 'parels voor de zwijnen' opmerking je blijkbaar hoog. Niet nodig, als je je persoonlijk beledigd voelt is dat niet mijn bedoeling geweest. Ik bedoelde daar mee dat de kennis van veel forumbezoekers aangaande bepaalde zaken gewoon behoorlijk tekort schiet. Dat is op zichzelf geen punt, ik lees hier ook graag om te leren. Maar dat wordt het wel als die mensen zeer stellige uitspraken gaan doen met betrekking tot die zaken. Jammer is dat op moment dat je het verschil in kennisniveau argument gebruikt, men direct met argumentatietechnieken van alterneuten aankomt en een link daarmee legt. Terwijl soms bepaalde mensen toch echt meer weten dan een ander. En terwijl het soms gewoon nodig is voor de discussie dat één van beide partijen zijn kennisniveau verheft. Zie de discussie met betrekking tot homoseksualiteit, ik vind het ongelooflijk wat voor vragen mensen stellen die van tevoren zeer duidelijk stelling genomen hebben met betrekking tot dat onderwerp. Dan denk ik dat de bescheidenheid in zo'n geval eerder bij de andere partij gezocht moet worden.
windsurfer

Berichtdoor willem_betz » 28 aug 2009, 18:28

Ook ik ben van mening dat hypnose geen plaats heeft in de geneeskunde, tenzij enkele (en dan nog twijfelachtige) toepassingen als suggestie (= in het kader van een soort directieve therapie ?)
In de skepp-lijn noemen we het toepassen van niet bewezen behandelingen "kwak", ook als het toegepast wordt door mensen met ronkende titels. Geen omfloerste taal, geen halfzachte rond-de-pot-draaierij, gewoon kwak, zelfs gevaarlijke kwak.
Zo was er P. een professor psychiatrie van de KULeuven die jaren geleden zich zwaar heeft verbrand aan de zaak notaris X (valse aanklachten kindermisbruik) , die dan daarna verbod kreeg van de univ om zich nog met patienten bezig te houden, maar nog wel les mocht blijven geven. Dezelfde man heeft in Nederland nog jaren overal satanische misbruiken aangeklaagd, waar telkens geen greintje van waar was. Wat zou die in zijn lessen verteld hebben ?
Ik meen me te herinneren dat hij allerlei technieken (ook hypnose) gebruikte om verborgen herinneringen op te halen, en dan zijn we weer bij een link naar de Freudianen.
De man en gelijkaardige adepten hebben enorm veel miserie veroorzaakt bij onschuldige mensen, waarvan ik er sommige persoonlijk ken.
Misschien vandaar mijn nogal hard reageren als er weer iemand met dergelijke kwakkels aankomt.
willem_betz
Beheerder

Berichtdoor Geen » 28 aug 2009, 22:44

Dat is de reden waarom ik mijn vertrouwen heb verloren in een weekblad en een 'kwaliteits'-krant, niet zozeer omdat ze "feiten" (tussen aanhalingstekens) vermeld hebben, maar omdat ze het daarna niet hebben rechtgezet. Dat laatste vind ik onvergeeflijk.
Geen

Keer terug naar Fictie of werkelijkheid?