Is NASA een militaire organisatie?

Aardstralen, wateraders, wichelroeden, leylijnen, Loch Ness, hypnose, UFO-meldingen, complottheorieën, het Mars gezicht, buitenaardse wezens, aliens, buitennatuurlijk graancircels, de Yeti, ...

Is NASA een militaire organisatie?

Berichtdoor Thomas » 14 aug 2009, 20:12

Wat zijn astronauten?
Zijn dat wetenschappers..
Neen. Fout. De meeste astronauten zijn, ja juist: ex-gevechtspiloten.
Het zijn militairen.
En waarin zijn militairen vooral getraind, denkt u?
Juist: in het uitvoeren van militaire operaties. Ze kennen de protocollen, de informatiebrenging.

Een aantal bekende en minder bekende astronauten:

Neil Armstrong was gevechtspiloot voor de U.S. Navy.
Buzz Aldrin ex-gevechtspiloot bij de U.S. Navy.
Alan LaVern Bean diende 4 jaar als gevechtspiloot en werd vervolgens testpiloot bij de Amerikaanse marine.
John Watts Young was aanvankelijk testpiloot bij de marine.
Charles Duke studeerde op de Admiral Farragut Academy in Saint Petersburg, Florida, een militaire eliteschool.
Frank Borman studeerde in 1950 af aan de United States Military Academy. Samen met een groot deel van zijn medestudenten ging hij na zijn afstuderen werken bij de United States Air Force (USAF) . Hier werd hij vechtpiloot. In 1957 haalde hij zijn Master of Science in luchtvaarttechniek aan Caltech.
Michael Collins studeerde aan de militaire academie West Point.
Enz....

Wetenschappers?
Slechts enkelen.

Ik zou astrofysici, astronomen, geologen, chemici enz... verwachten, niet?
Enkelingen.

Naast dat deze recrutering van militairen bij NASA de boventoon voert voor hun ruimtemissies, moet je weten dat er ook NACA is, waaruit NASA onstond.
En wat is NACA, denk je?
Idd.: een militaire organisatie die is opgegaan in NASA.

Waarom zou NASA niet enkel wetenschappers naar de maan hebben gestuurd of naar mars willen sturen?
Dat zou toch eerder voor de hand liggen?

Waarom zit het niet vol astrofysici of astronomen in zo'n capsule, maar kiest men (ESA) voor ruimteprogramma's bvb. met een Frank de Winne?
Zijn curriculum: Hij studeerde in 1979 af aan de Koninklijke Kadettenschool in Lier.
Van april 1995 tot juli 1996 was hij gedetacheerd als senior testpiloot van de EPAF (European Participating Air Forces) bij Edwards Air Force Base in Californië.

Dus moeten we alle berichten uit de ruimte als 'van zuivere wetenschappers komend' onthalen?
Wat mij betreft, zou ik daar best wat skeptisch tegenoverstaan. :wink:

En nog verder...
wat doen gevechtspiloten daarboven?
Laatst bijgewerkt door Thomas op 15 aug 2009, 10:28, in totaal 1 keer bewerkt.
"science is a culture of (reasonable) doubt" (Richard Feynmann)
Thomas

Re: Is NASA een militaire of een organisatie?

Berichtdoor Astrosmurf » 14 aug 2009, 22:12

Daar is een heel simpel antwoord op: die tuigen space-shuttle edg moeten bestuurd worden. Wie kan dat het beste denk je, een piloot of een fysicus? En zou iedere piloot voor zo'n missie geschikt zijn? Of geef je de voorkeur aan piloten die erop getraind zijn om in extreme omstandigheden te presteren? Armstrong, Aldrin, en ook Frank De Winne waren testpiloten, ze vlogen met verschillende toestellen, en hebben bewezen stressbestendig en in goede conditie te zijn. Waar haal je zulke piloten vandaan? Uit de luchtmacht. Trouwens niet alle astronauten zijn piloten, Dirk Frimout b v is wel een wetenschapper. André Kuipers eveneens. Waren de eerste lichting astronauten piloten, later versterkten echte wetenschappers het team. De volgende generatie zal wellicht een mix van beide zijn, De Winne is naast piloot ook burgerlijk ingenieur, wat hem in staat stelt twee dingen te kunnen, het tuig besturen én wetenschappelijke experimenten uitvoeren. Voor de eerste vluchten kwam het er vooral opaan om tot in de ruimte of op de maan te raken, én terug. Voor wat stenen te rapen en een vlag te planten moet je geen astrofysicus zijn. Wat vliegervaring daarentegen kan dan best nuttig zijn.
Astrosmurf

Berichtdoor Thomas » 15 aug 2009, 00:45

Merci Astrosmurf, zo leer ik nog wat bij. Maar welke reden men ook geeft, het militaire heeft er het overwicht.
Thomas

Berichtdoor Blueflame » 15 aug 2009, 01:12

Thomas schreef:Merci Astrosmurf, zo leer ik nog wat bij. Maar welke reden men ook geeft, het militaire heeft er het overwicht.

NASA vliegt zijn piloten en wetenscappers naar het ISS en de Russen vliegen hun piloten en wetenschappers naar het ISS ( Zie F. De Winne). Zouden die aan boord van het ISS niet met lkaar praten ?

Mvg.
Nonsense is our core business
Blueflame
Site Admin

Berichtdoor Thomas » 15 aug 2009, 01:17

Blueflame schreef:
Thomas schreef:Merci Astrosmurf, zo leer ik nog wat bij. Maar welke reden men ook geeft, het militaire heeft er het overwicht.

NASA vliegt zijn piloten en wetenscappers naar het ISS en de Russen vliegen hun piloten en wetenschappers naar het ISS ( Zie F. De Winne). Zouden die aan boord van het ISS niet met lkaar praten ?

Mvg.

Tuurlijk wel.
Maar het militaire is geen aardse aangelegenheid. Het is een buiten-aarde gegeven. (Maar hoe dat zit moet ik zelf nog uitzoeken)
Zoals Digit ergens zei zouden de zogenaamde UFO's ook militaire toestellen kunnen zijn, waarvan men de technologie niet aan de neus van het publiek gaat hangen. Er zouden bvb. vliegtuigen zijn, die tot boven de dampkring kunnen met hun gigantische snelheden. En dus de diepe ruimte inkunnen. Maar ik zoek voor die gegevens nog bevestiging. Voorlopig niks gevonden. Het gevechtspilootgegeven krijgt binnen dat publiekgeheime scenario al een heel andere betekenis. Maar laat me niks voorbarig zeggen. Dit is ongecheckt en dus niet valide. Uiteraard zal iets wat militair wordt geheimgehouden, zeer moeilijk na te gaan zijn. Nochthans zijn hiervan getuigenissen te vinden, van mensen die én betrokken waren bij projecten van NASA én die een academische achtergrond hadden, ingenieur waren of technicus. Dat laatste is belangrijk omdat ze getraind zijn in het kritisch waarderen, checken en dubbelchecken van informatie. Dus ik wil daar toch nog wat meer over uitzoeken eerst ,vooraleer ik hier gelijkwat ga beweren.
Laatst bijgewerkt door Thomas op 15 aug 2009, 10:21, in totaal 2 keer bewerkt.
Thomas

Berichtdoor macetaria » 15 aug 2009, 01:29

Thomas,

Ik denk niet dat je het te ver moet gaan zoeken hoor. Naar mijn mening is NASA trouwens een zeer mooi voorbeeld van een goede internationale samenwerking (wat vrij moeilijk zou zijn indien de ruimtreizen een voornamelijk militair doel zouden hebben). Ook is NASA bijzonder open in zijn communicatie. Volgens mij hebben ze zeker geen gevaarlijke verborgen agenda.
macetaria
Site Admin

Berichtdoor Thomas » 15 aug 2009, 09:33

Gevaarlijk is die verborgen agenda niet, denk ik. Maar ik ben nieuwsgierig naar wat we eventueel niet te zien krijgen.
Thomas

Berichtdoor Fishstick » 15 aug 2009, 10:09

A-ha, het nieuwste vage what-ifje :)

Edit: Weet niet waarom ik het doe want Astrosmurf heeft het voor het grootste deel al uitgeled. Gevechtspiloten/testpiloten zijn populair bij NASA omdat zij al bij de luchtmacht zitten, pilootervaring hebben in extreme situaties en onder grote G-krachten.

"Wat doen die gevechtspiloten daarboven?" is dus makkelijk te beantwoorden.

Wetenschappers?
Slechts enkelen.

Ik zou astrofysici, astronomen, geologen, chemici enz... verwachten, niet?
Enkelingen.

Ook weer simpel te beantwoorden: data-analyse wordt op Aarde gedaan. Niet in de ruimte.

Er zijn inderdaad enkele astronauten (bijvoorbeeld op ISS missies (STS-126 bvb)) die pure wetenschappers zijn, maar in de meeste gevallen moeten degenen die effectief naar boven gaan enkel te weten hoe je het experiment uitvoert. Waarom moet er een geoloog mee om steentjes op te rapen en plaats innemen op 95% van de rit, terwijl een piloot dat evengoed kan en wél nuttig is op de rest van de reis?

Waarom zit het niet vol astrofysici of astronomen in zo'n capsule, maar kiest men (ESA) voor ruimteprogramma's bvb. met een Frank de Winne?

Zie hierboven. Waarom moet een astronoom mee in dat ding terwijl hij de dingen na de missie evengoed vanop de grond kan analyseren?

Als je écht eens meer over NASA als organisatie van binnenuit (door het oog van een astronaut) wilt leren kan ik je zeker "Riding Rockets" aanraden, geschreven door Mike Mullane, astronaut op drie shuttle missies (STS41, 27 & 36) en voormalig wapensysteemoperator (oh no!).
Fishstick

Re: Is NASA een militaire organisatie?

Berichtdoor Thomas » 15 aug 2009, 10:31

ok merci Fishstick.
Ik gebruik dit maar als een soort (amateuristische) werkhypothese om vandaaruit eens een andere denkpiste te onderzoeken. De zelfde feiten in een ander licht bekijken en zien of er een andere consistente verklaring uit de bus komt, die minder voor de hand ligt. En te zien waar ik uitkom. Alternatieve verklaringen voor eenzelfde fenomeen. Maar inderdaad, er zijn aannemelijkere oorzaken te bedenken.
Thomas

Berichtdoor macetaria » 15 aug 2009, 14:12

Ter info: het is zo dat al die proeven op voorhand klaargezet worden op aarde. De astronaut moet als het ware af en toe op een knopje duwen, de computer controleren of soms eens iets uitvoeren met de handen. Meestal weten ze niet precies wat er getest wordt - en dat hoeft ook niet.
De proeven en opstellingen worden door diverse universiteiten en privé bedrijven uitgedacht. De meest zinvolle en practisch uitvoerbare gaan mee, de rest blijft nog even op aarde.

Ik geloof dat Frank De Winne ondermeer plantjes gaat doen groeien. Bij deze rit is hij (de laatste 2 maanden) trouwens gezagvoerder, maar dat wist je wellicht wel.
Wat meer info (zij het wel oppervlakkig): http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/b ... HHendrickx
macetaria
Site Admin

Berichtdoor Digit » 17 aug 2009, 20:49

Thomas schreef:
Blueflame schreef:

Mvg.

Tuurlijk wel.
Maar het militaire is geen aardse aangelegenheid. Het is een buiten-aarde gegeven. (Maar hoe dat zit moet ik zelf nog uitzoeken)
Zoals Digit ergens zei zouden de zogenaamde UFO's ook militaire toestellen kunnen zijn, waarvan men de technologie niet aan de neus van het publiek gaat hangen. Er zouden bvb. vliegtuigen zijn, die tot boven de dampkring kunnen met hun gigantische snelheden. En dus de diepe ruimte inkunnen. Maar ik zoek voor die gegevens nog bevestiging. Voorlopig niks gevonden. Het gevechtspilootgegeven krijgt binnen dat publiekgeheime scenario al een heel andere betekenis. Maar laat me niks voorbarig zeggen. Dit is ongecheckt en dus niet valide. Uiteraard zal iets wat militair wordt geheimgehouden, zeer moeilijk na te gaan zijn. Nochthans zijn hiervan getuigenissen te vinden, van mensen die én betrokken waren bij projecten van NASA én die een academische achtergrond hadden, ingenieur waren of technicus. Dat laatste is belangrijk omdat ze getraind zijn in het kritisch waarderen, checken en dubbelchecken van informatie. Dus ik wil daar toch nog wat meer over uitzoeken eerst ,vooraleer ik hier gelijkwat ga beweren.

Thomas,

Kan je eens aangeven waar die "ergens" staat ? En wat ik daar precies zegde ?

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor Blueflame » 17 aug 2009, 21:46

Digit schreef:
Thomas schreef:
Blueflame schreef:

Mvg.

Tuurlijk wel.

Thomas,

Kan je eens aangeven waar die "ergens" staat ? En wat ik daar precies zegde ?

Digit

Zou thomas al een lancering van de Space Shuttle gezien hebben. Vliegtuigen die zomaar de diepe ruimte in kunnen ?
Ik wil best geloven dat je daar nog niks van gevonden hebt .... .

Mvg.
Blueflame
Site Admin

Berichtdoor Thomas » 17 aug 2009, 22:06

Dr. Richard Boylan (Ph.D., LLC
Behavioral scientist, researcher, educator, Councillor ) getuigt van insidegetuigenissen dat er spacecrafts zijn die in de deep space kunnen gaan:

Hij stelt:

"De Nautilus is een ander ruimtetuig,een geheim militair toestel dat werkt op magnetische trillingen. Het opereert vanuit de nieuwe, niet erkende hoofdkwartieren van het V.S. ruimtecommando, diep onder een berg in Utah. Het maakt tweemaal per week een trip naar het geheime militaire intelligentie-ruimtestation, dat zich de laatste 30 jaar bevond in de diepste ruimte en bemand is met Amerikaanse en Russische (nu CIS) militaire astronauten. Hij wordt ook gebruikt voor supersnelle bewakingsopdrachten, gebruik makend van zijn bekwaamheid om binnen te dringen in ruimtedoelen in de verste ruimte, een richting die meestal niet wordt verwacht."
Thomas

Berichtdoor Blueflame » 17 aug 2009, 22:22

Schrap die ph D. eigenlijk maar. Hij is zijn licentie als psycholoog kwijt.
Niet moeilijk als je op je website pure onzin plaatst:
http://www.drboylan.com/strkidsigns.html

Many astute observers, including teachers, parents and medical doctors have noticed that over the last few decades a dramatic change has been happening in the children and young adults they deal with. These newer children and young adults are brighter but in often non-traditional ways. They grow up faster both physically and mentally. They tackle problems and school subjects in often unconventional ways that work but often leave the on-looker baffled. They are more naturally spiritual but less interested in church-going religion. They abhor violence and tend towards compassion for suffering and misfortune. They often have a fascination with space and life elsewhere, and many feel a connection to other worlds and their peoples as “home” and “family”.
These are the Star Kids, and the Star Seed adults.
These are the Star Kids, and the Star Seed adults.
A Star Kid may be defined as a child of both human and Star Visitor origin.
The Star Visitor contribution to the child's makeup may come from:
1) Star Visitor genes spliced into the human parent's reproductive material, (genetic engineering);
2) from a deliberately-chosen “missionary” incarnation of an Star Visitor into a human body to accomplish important work here, bringing useful awareness and competencies;
3) from advanced Star Visitor biomedical technology able to alter an already-grown human to become more robust, psychic, etc.;
4) from a “Walk-In” situation in which a human somewhere during childhood or later begins to die from an accident or serious illness, but the departing human spirit/soul/personality is simultaneously replaced by a Star Visitor spirit/soul/personality, which carries on and completes the lifetime; and,
5) by a Star Visitor personality/ consciousness coming in and sharing his own consciousness/personality within the human’s awareness field as dual, or alternating, consciousnesses.
These descriptions also apply to Star Seed adults.
Some Star Kids do not yet remember any Star Visitor contact until a later time in their life.
These children are special, as their sometimes bewildered and bemused parents know all too well. They often seem to be little adults in children's bodies. And they often have a gaze and a knowingness that belies their years.

Wel even serieus blijven.
En meer heb ik daar niet over te zeggen.

Mvg.
Blueflame
Site Admin

Berichtdoor Thomas » 17 aug 2009, 22:26

Correctie, voor zover ik me herinner, Digit, heb je wel eens gesteld dat UFO's eerder militaire vliegtuigen kunnen zijn dan vliegende schotels met aliens. Je hebt nergens gesteld dat er militaire vliegtuigen zijn die de ruimte in kunnen, da's juist.
Thomas

Berichtdoor Thomas » 17 aug 2009, 22:43

Ja, dat Star-Kid verhaal vind ik inderdaad om mee te lachen. Jammer dat ondergraaft al de geloofwaardigheid van de rest.
Ik zoek verdere informatie.
Thomas

Berichtdoor Blueflame » 17 aug 2009, 22:52

Thomas schreef:Correctie, voor zover ik me herinner, Digit, heb je wel eens gesteld dat UFO's eerder militaire vliegtuigen kunnen zijn dan vliegende schotels met aliens. Je hebt nergens gesteld dat er militaire vliegtuigen zijn die de ruimte in kunnen, da's juist.

Ik wil niet voor Digit spreken, maar ik vermoed dat hij het hier mee eens zal zijn. Ik ook trouwens.

Heb je trouwens al eens nagedacht over wat je nu weer lanceert?
NASA zou dus over vliegtuigen beschikken waarmee ze gemakkelijk 'deep space' kunnen bereiken.
Waarom gebruiken ze die dan niet ? Bij mijn weten is elke lancering van de shuttle nog ver van risicovrij. En duur. En ingewikkeld.
De lancering van de shuttle zal NOOIT een routineklus worden. Vergeet dus die trip tweemaal per week maar. Een trip alsof het een wandelingetje door het park betreft. Kom nou zeg ...... .

Mvg.
Blueflame
Site Admin

Berichtdoor Thomas » 17 aug 2009, 22:59

Ik weet het ook allemaal niet Blueflame. Maar ik ga af op geruchten... soms van mensen, die toch een titel in iets behaalden, waardoor ze informatie toch filteren (veronderstel ik dan toch) op toetsbaarheid, betrouwbaarheid enz...
En ik probeer... zeg wel 'probeer', zelf ook daar nog eens uit te filteren wat eventueel plausibel kan zijn.
Maar ik kan daar zelf zeker geen consistent verhaal in aanbrengen.
Het boeit me wel en hopelijk vind ik er wat meer solide materiaal tussen.
Grote lijnen zijn wel: "Nasa weet meer over buitenaards leven dan we te zien krijgen."
De achterliggende wensgedachte is: er is dus buitenaards leven. De Amerikanen waren het al op het spoor. Er is zelfs al contact mee geweest, maar het wordt geheimgehouden, omdat anderen dan ook hun technologie kunnen leren kennen.
Zoals een bedrijf dat een ontdekking doet, maar er een patent op neemt en dus geheimhoudt op welke technologie zij hun produkt baseren en hoe ze dit ontdekten.
Ex-werknemers van dat bedrijf kunnen dan, na ontslag bvb., die geheime informatie elders gaan vertellen.
Zij worden daaromn niet altijd geloofd, omdat ze ontslagen werden of toch 'ongeloofwaardige' verhalen vertellen.

Om mij ongekende redenen merk ik dat er overal fora te vinden zijn waar gesteld wordt dat NASA en de VS cruciale informatie geheim houden over Alien Visitors.

Dat is ook de teneur in al deze geruchten.
Het probleem is, dat wanneer je je er mee bezig wil houden,
zoiets zeer moeilijk na te gaan is, vooral als het om door militairen geheimgehouden informatie gaat.

En we weten dat militairen in staat zijn tot het geheim houden van informatie.
We weten ook dat overheden in staat zijn mensen iets wijs te maken. (zie andere topic)
En we weten ook dat media de waarheid van de dag soms naar een bepaalde kleur zetten.
Maar daarom is het nog niet zo natuurlijk.

Of Nasa ook geheime informatie achterhoudt is de vraag?
En dat het daarom die informatie is, die niet geweten mag zijn, is natuurlijk ook een vraag.
Thomas

Berichtdoor Timmber » 17 aug 2009, 23:22

Thomas schreef:Ik weet het ook allemaal niet Blueflame. Maar ik ga af op geruchten... soms van mensen, die toch een titel in iets behaalden, waardoor ze informatie toch filteren (veronderstel ik dan toch) op toetsbaarheid, betrouwbaarheid enz...
En ik probeer... zeg wel 'probeer', zelf ook daar nog eens uit te filteren wat eventueel plausibel kan zijn.
Maar ik kan daar zelf zeker geen consistent verhaal in aanbrengen.
Het boeit me wel en hopelijk vind ik er wat meer solide materiaal tussen.
Grote lijnen zijn wel: "Nasa weet meer over buitenaards leven dan we te zien krijgen."
De achterliggende wensgedachte is: er is dus buitenaards leven. De Amerikanen waren het al op het spoor. Om mij ongekende redenen merk ik dat er overal fora te vinden zijn waar gesteld wordt dat NASA en de VS deze cruciale informatie geheim houdt.
Dat is ook de teneur in al deze geruchten. Het probleem is dat zoiets zeer moeilijk na te gaan is, vooral als het om door militairen geheimgehouden informatie gaat.
En we weten dat militairen in staat zijn tot het geheim houden van informatie.
Of Nasa ook geheime informatie achterhoudt is de vraag? (het kan duiden op een paranoïde persoonlijkheidsstoornis dat te veronderstellen, maar aangezien heel wat Amerikanen dit geloven, zal het wel niet zo zijn.).
En dat het daarom die informatie is, die niet geweten mag zijn, is natuurlijk de vraag.

Je zal mij dan toch op zijn minst eerst een goede reden moeten geven waarom NASA telkens hun budget naar beneden geschroefd wordt niet gewoon een foto van die alien op tafel legt. 1 zo'n foto en ze hoeven nooit meer om geld te zeuren. Laat staan met de pet de wereld aflopen om toch maar het ISS in de lucht te houden.

NB: Amerikanen staan trouwens bekend voor hun notoire gebrek aan vertrouwen in de overheid.
Timmber

Berichtdoor Thomas » 17 aug 2009, 23:27

Ja, het enige wat ik dan kan bedenken is, dat men (diegenen die de informatie achterhouden) er meer nadeel bij denkt te hebben dit publiek te maken (alles beschouwd), dan de voordelen die ze zouden hebben wanneer ze het wel publiek maakten.
Natuurlijk in de veronderstelling dat ze zo'n ontdekkingen zouden achterhouden.

Maar het klopt. De overheid, vooral toen Bush nog president was, was voor Amerikanen een bolwerk van achtergehouden informatie en leugens. (van WTC-torenleugens tot massavernietigingswapens in Irakleugens, Guantanamobay 'berechtingen' (eerst niet gekend voor publiek!!!) enz...).
Thomas

Berichtdoor Fishstick » 17 aug 2009, 23:54

Thomas schreef:van WTC-torenleugens

Ik durf het bijna niet te vragen...
Fishstick

Berichtdoor Thomas » 17 aug 2009, 23:57

wees gerust, daar geloof ik niet in en zal ik dus geen boom over opzetten in een topic hier;)
Alhoewel het wel interessant lijkt..... :)
Thomas

Berichtdoor macetaria » 22 aug 2009, 02:15

Thomas schreef:Grote lijnen zijn wel: "Nasa weet meer over buitenaards leven dan we te zien krijgen."

Daar ben je zeker van? Ook met het gevolg, want hiermee geef je aan dat buitenaards bezoek op aarde een zekerheid is.
macetaria
Site Admin

Berichtdoor Thomas » 22 aug 2009, 22:37

Wow wow... je legt me woorden in de mond (waar las ik dat nog ergens? :D )
neen... buitenaards leven hier? Interessante denkpiste, maar zover wil ik niet gaan. Trouwens, sluit deze mogelijkheid echter niet uit. Als je de zaken universalistischer gaat bekijken, en niet enkel van een earth-point-of-view kan dat best wel eens zo zijn. Alleen zouden we niet weten hoe we het zoeken daarnaar moeten beginnen.
Ik heb het enkel over de mogelijkheid van het 'achterhouden of vervormen van informatie'. Wat die informatie dan specifiek is, daar spreek ik mij nog niet ten volle over uit.
Thomas

Berichtdoor willem_betz » 23 aug 2009, 00:12

Thomas schreef: Wat die informatie dan specifiek is, daar spreek ik mij nog niet ten volle over uit.

We wachten jouw onthullingen af in angstige spanning :wink:
Wacht niet tot 2012, dan is het misschien te laat !
Geloof je alle nonsens, of sommige niet? Hoe maak je het onderscheid?
De hevigste missionarissen en propagandisten voor kwakzalvers zijn vaak hun slachtoffers zelf.
willem_betz
Beheerder

Berichtdoor Thomas » 23 aug 2009, 12:13

:lol:
Thomas

Keer terug naar Fictie of werkelijkheid?