"Er is buitenaards leven"

Aardstralen, wateraders, wichelroeden, leylijnen, Loch Ness, hypnose, UFO-meldingen, complottheorieën, het Mars gezicht, buitenaardse wezens, aliens, buitennatuurlijk graancircels, de Yeti, ...

"Er is buitenaards leven"

Berichtdoor Thomas » 22 apr 2009, 09:01

Voor de Amerikaanse astronaut Edgar Mitchell die met een Apollo-capsule naar de Maan is gevlogen, bestaat er geen twijfel: er bestaan buitenaardsen. Hij is er ook vast van overtuigd dat de Amerikaanse regering van hun bestaan afweet en dit voor de bevolking geheim houdt.
"We zijn niet alleen", heeft Mitchell volgens CNN maandag (plaatselijke tijd) in Washington gezegd. De man, die in 1971 naar de Maan is gevlogen, riep de regering van president Barack Obama op, haar kennis omtrent E.T.’s en ufo’s in de openbaarheid te brengen.

Mitchell is opgegroeid in Roswell in de staat New Mexico. Dit is de plaats waar volgens ufo-adepten in 1947 een onbekend vliegend voorwerp met een buitenaards wezen is gecrasht, waarop het Amerikaanse leger er alles heeft gedaan om de zaak toe te dichten.

De vroegere astronaut zegt dat in zijn jarenlange zoektocht om op het Pentagon de waarheid van "Roswell" te achterhalen een admiraal uiteindelijk de ufo-theorie heeft bevestigd en heeft geprobeerd nadere details te verkrijgen om dan vanuit andere hoeken tot staan te zijn gebracht. Nu loochent de militair alles, aldus Mitchell.

Omtrent de kwestie van buitenaards leven heeft Obama zich tot nu toe op de vlakte gehouden. Tijdens de verkiezingscampagne is hij daarover één keer gepolst en luidde zijn antwoord dat het er daarbij op aankomt of E.T. een Democraat of een Republikein zou zijn.

De Standaard 22/04/2009
"science is a culture of (reasonable) doubt" (Richard Feynmann)
Thomas

Berichtdoor Digit » 22 apr 2009, 10:35

Dit is gewoon stokoude heropgewarmde ersatz-koffie ! Een poging om te zien of men bij Obama iets kan bereiken nadat de onzin-molen na al die jaren stilgevallen is bij gebrek aan nieuw materiaal !

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Re: "Er is buitenaards leven"

Berichtdoor Astrosmurf » 22 apr 2009, 12:07

Thomas schreef:De vroegere astronaut zegt dat in zijn jarenlange zoektocht om op het Pentagon de waarheid van "Roswell" te achterhalen een admiraal uiteindelijk de ufo-theorie heeft bevestigd en heeft geprobeerd nadere details te verkrijgen om dan vanuit andere hoeken tot staan te zijn gebracht. Nu loochent de militair alles, aldus Mitchell.

De Standaard 22/04/2009

Waarschijnlijk om van het gezaag af te zijn.
Volgens stephen Hawking bestaan "ze" wel, maar...
Astrosmurf

Berichtdoor Thomas » 22 apr 2009, 21:37

Als ze 'dommer' zijn, dan is het misschien niet meer zo interessant om er achter te zoeken voor ufo-geïnteresseerden.
En als ze intelligenter zijn dan ons, hoeven we ze niet te zoeken. Want dan vinden zij ons eerder dan wij hen.
"science is a culture of (reasonable) doubt" (Richard Feynmann)
Thomas

Berichtdoor Geen » 22 apr 2009, 23:44

Thomas schreef:Als ze 'dommer' zijn, dan is het misschien niet meer zo interessant om er achter te zoeken voor ufo-geïnteresseerden.
En als ze intelligenter zijn dan ons, hoeven we ze niet te zoeken. Want dan vinden zij ons eerder dan wij hen.

Misschien staat er in de Universele Verklaring van de Rechten van de Aliens: het Recht met rust gelaten te worden.
Geen

Berichtdoor Henriette » 23 apr 2009, 23:23

Alleen misschien niet waarneembaar voor ons? :lol:
Henriette

Berichtdoor Homer Simpson » 08 mei 2009, 05:41

Wijlen Armand Pien verklaarde ooit daarover eens dat buitenaards leven evengoed bijvoorbeeld iets zou kunnen zijn wat wij met onze beperkte fantasie zouden omschrijven als een schimmel, die bijvoorbeeld wel dubbel zo intelligent zou kunnen zijn als wij. Ja ik geloof in buitenaards leven in die zin dat ik "leven" in de breedst mogelijke zin van het woord interpreteer (een planeet die uitpuilt van de paddestoelen is ook leven), en dat volgens de wet van de grote getallen er toch érgens in het universum een planeet moet zijn met bewoonbare levensomstandigheden. Zij het dat we er waarschijnlijk nooit mee in contact zullen komen omwille van de grote afstand, zelfs boodschappen sturen die maar hoogstens kunnen reizen tegen de lichtsnelheid kunnen jaren of eeuwen onderweg zijn.

Wat ik uiteraard niet geloof is in grijze of groene mannetjes die in 1946 boven Roswell per ongeluk in volle vlucht hun vliegende schotel per ongeluk in parkeerstand hebben gezet. Leuk voor een aflevering van The X-Files maar dat is uiteraard fictie. Best amusante fictie, maar toch fictie.
Homer Simpson

Berichtdoor Geen » 08 mei 2009, 14:19

Bestaat er een werkelijk exacte definitie van 'leven'? 't Is maar een vraag.
Geen

Berichtdoor Homer Simpson » 09 mei 2009, 01:22

Geen schreef:Bestaat er een werkelijk exacte definitie van 'leven'? 't Is maar een vraag.

D'r was ooit ergens een definitie ja, iets met 3 condities. 1 van de 3 was dat het zich moest voortplanten, hetzij geslachtelijk, hetzij ongeslachtelijk. De rest ben ik vergeten sorry. :oops:
Homer Simpson

Berichtdoor Timmber » 09 mei 2009, 09:12

Geen schreef:Bestaat er een werkelijk exacte definitie van 'leven'? 't Is maar een vraag.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Leven
Timmber

Berichtdoor ajoin007 » 06 jul 2009, 18:10

volgens de vergelijking van drake is het belachelijk niet te geloven dat er geen intelligent leven bestaat, laat staan onintelligent leven!!!!
ajoin007

Berichtdoor Digit » 06 jul 2009, 20:08

ajoin007 schreef:volgens de vergelijking van drake is het belachelijk niet te geloven dat er geen intelligent leven bestaat, laat staan onintelligent leven!!!!

Ajoin,

Volgens jouw dubbele negatie, die we even omkeren, is het dus belachelijk om wél te geloven dat er wél buitenaards leven bestaat ! Maar ik neem aan dat je het omgekeerde bedoelde !

Je hoeft écht niet veel van waarschijnlijkheidsrekening en sterrenkunde te kennen om te beseffen dat er hoogstwaarschijnlijk in het heelal op ontelbare plaatsen "leven" vookomt, al is het dan onder andere vormen dan dat wij dat kennen. Een deel daarvan bereikt hoogst vermoedelijk de status van intelligentie.

Om redenen van fysische en technische aard is het echter hoogswaarschijnlijk dat intelligent leven vroeg of laat radiogolven gaat gebruiken en die blijft gebruiken ! De grote stilte in de "aether" doet ons dan ook vermoeden dat we in onze onmiddelijke omgeving (nog) géén intelligente buren hebben. Kan natuurlijk toeval zijn, maar kan ook aangeven dat intelligentie toch minder frekwent voorkomt dan we zouden verwachten uit de cijfers !

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor Blueflame » 06 jul 2009, 21:07

Tegen de aanwezigheid van aliens in onze contreien zie ik 1 belangrijk argument.
Afstand overbruggen kost tijd. We zouden ze dus op ons moeten zien/horen afkomen en weer zien vertrekken en dat is niet het geval.

Mvg.
Nonsense is our core business
Blueflame
Site Admin

Berichtdoor Berre » 21 okt 2009, 15:04

De kans dat er buiten de aarde levensvormen kunnen bestaan is sinds de ontdekking van exo-planeten flink toegenomen.

Alleen al op aarde leven millioenen soorten. Slechts één ervan is sinds iets meer dan 100 jaar in staat om (zwakke) radiosignalen te versturen en te ontvangen. Die prestatie stelt haast niets voor in de geschiedenis van het leven op aarde.

Het zou een toevalstreffer van formaat zijn mochten we ooit een signaal ontvangen dat het bestaan van intelligent leven buiten de aarde zou bewijzen. Wat niet betekent dat er daarbuiten niet vele duizenden (al dan niet intelligente) soorten kunnen bestaan die nog lang niet aan radio toe zijn, voor zover ze onderling al aan communicatie doen.
Je gaat het pas zien als je het doorhebt. Johan Cruyff
Berre

Berichtdoor Digit » 21 okt 2009, 15:15

Berre,

Je mag niet vergeten dat de mens vrij vroeg in zijn technische evolutie de radio heeft uitgevonden : zelfs vanaf 1901 was transatlantische communicatie mogelijk. Daarnaast heeft het er de schijn van dat het radiogebied om technische redenen de beste interstellaire communicatieband is, zodat het er niet naar uitziet dat de mensheid daar ooit van af stapt. Mutatis mutandis mogen we van andere technologische beschavingen hetzelfde verwachten. Ze oorverdovende radiostilte om ons heen is dan ook veelzeggend !

Voor minder gevorderde levensvormen is je conclusie juist !

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor Planoudes » 21 okt 2009, 15:38

Berre schreef:De kans dat er buiten de aarde levensvormen kunnen bestaan is sinds de ontdekking van exo-planeten flink toegenomen.

De kans dat er buiten de aarde levensvormen bestaan is 100% onafhankelijk van om het even welke menselijke activiteit. Het is niet omdat wij iets ontdekken dat er een grotere kans is dat er buitenaards leven bestaat.
Tantum religio potuit suadere malorum
http://atheistmovies.blogspot.com/
Planoudes

Berichtdoor TUUR » 25 okt 2009, 00:02

Planoudes schreef:
Berre schreef:De kans dat er buiten de aarde levensvormen kunnen bestaan is sinds de ontdekking van exo-planeten flink toegenomen.

De kans dat er buiten de aarde levensvormen bestaan is 100% onafhankelijk van om het even welke menselijke activiteit. Het is niet omdat wij iets ontdekken dat er een grotere kans is dat er buitenaards leven bestaat.

Tuurlijk, maar Berre bedoelde ongetwijfeld dat de kans dat we ze bespeuren toeneemt met de ontdekking van exoplanten of misschien bedoelde hijdat de overtuiging dat ze bestaan bij de mensheid toeneemt.
"Ik zou best christen en verlost willen zijn, als de christenen er maar wat verloster uitzagen."
Friedrich Nietzsche
TUUR

Berichtdoor TUUR » 25 okt 2009, 00:10

Digit schreef:Berre,

Je mag niet vergeten dat de mens vrij vroeg in zijn technische evolutie de radio heeft uitgevonden : zelfs vanaf 1901 was transatlantische communicatie mogelijk. Daarnaast heeft het er de schijn van dat het radiogebied om technische redenen de beste interstellaire communicatieband is, zodat het er niet naar uitziet dat de mensheid daar ooit van af stapt. Mutatis mutandis mogen we van andere technologische beschavingen hetzelfde verwachten. Ze oorverdovende radiostilte om ons heen is dan ook veelzeggend !

Groetjes,

Digit

Even verlaat ik de skeptische boot ;) Ik hoop oprecht dat de radiostilte niet betekent dat "intelligente aliens" er niet zijn. Ik zou het bijzonder lullig vinden moest in die ongelofelijke hoeveelheid materie er geen vergevorderde organisatie zijn zoals hier op Aarde. Misschien beheren de aliens hun communicatie, zonder tijdverlies, wel met quanta!
http://en.wikipedia.org/wiki/Quantum_computer
En zijn hun radiosignalen ons reeds lang gepasseerd. We zijn eigenlijk een laatkomer, (13 miljard jaar voor het verschijnen van de mens) en mss hebben we die "primitieve" vorm van communicatie gemist en voldoen enkel levensvormen die quanta beheersen om communicatie met ons te overwegen voor aliens.
Niet wetenschappelijk onderbouwd maar wat een leuk idee.
We horen dus niks van aliens omdat we nog steeds te primitief zijn. Ik weet het, even absurd als de ufo's vab Thomas maar, beste skeptische vrienden, de boog kan niet altijd gespannen staan.
"Ik zou best christen en verlost willen zijn, als de christenen er maar wat verloster uitzagen."
Friedrich Nietzsche
TUUR

Berichtdoor Dwarsdenker » 25 okt 2009, 02:18

Ik heb echt nooit gesnapt waarom het al dan niet bestaan van Aliens ons leven meer of minder zin zou geven.
Wetenschap is gericht op het zoeken naar de best mogelijke verklaring.
Dwarsdenker

Berichtdoor Digit » 25 okt 2009, 10:29

Tuur,

Je hebt uiteraard gelijk !

Onze radiowaarnemingen slaan op een erg beperkt ruimte-tijdsdeel van het heelal. Mijn conclusies gelden uiteraard alléén dáárvoor ! Ik had dat misschien expliciet moeten zeggen, maar het leek mij de evidentie zelf !

Mijn conclusie : er zijn er nu geen in onze buurt. UFO's zijn en blijven waaspraat !

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor Oogje » 27 nov 2009, 20:32

Tuur, Kben het met je eens: je moet af en toe je boog kunnen laten verslappen. Maar kben het ook eens met de Skepp-crew hier: laat de verslapping je niet inpakken! Als je die slappe boog dus maar niet té ernstig neemt. En je het scherpstellen van je verstand toch nooit opgeeft.

Kben altijd beminner van eenvoudige filo-sofie, waar ik aan hecht. En ik speel graag met wijs-begeerte, zonder verdere hechting.
Kbedoel: het ene is het ander niet. Sofie is niet hetzelfde als begeerte.
En om een eenvoudig - vaak goed werkend- minnespel voor de geest te roepen: de gulden middenweg id deze van noch gelover - noch niet-gelover. Niet in aliens, noch in een mogelijk hiernamaals, noch in een parallel universum (-sa).

Maar af en toe geniet ik eens voluit van een gezonde dweep-kunst in de twee expreme uiteinden van eenzelfde contemplatieve AS.
Zonder er verder enig betekenisvol gevolg aan te geven.

Groetjes en liefs aan all-en
Oogje

Berichtdoor Oogje » 27 nov 2009, 20:35

Euh, ik bedoelde FILO is niet hetzelfde als begeerte :lol:
Oogje

Berichtdoor Berre » 29 dec 2009, 21:21

Je mag niet vergeten dat de mens vrij vroeg in zijn technische evolutie de radio heeft uitgevonden : zelfs vanaf 1901 was transatlantische communicatie mogelijk. Digit

Waar begint de technische evolutie van de mens; bij de eerste vuistbijl, de speer, pijl en boog, het wiel, de boemerang, gebruik van vuur, geschreven taal, smeden van brons en ijzer, springstof, of pas vanaf de ontdekking van de electriciteit?

Overwegende dat de mens al een paar miljoen jaar bezig is met zichzelf te overtreffen lijkt het me dus niet zo evident om een werkende radio te fabriceren. Waarschijnlijk ook de reden dat het zo lang heeft geduurd.
Berre

Berichtdoor Digit » 29 dec 2009, 21:25

Als ik het goed voor heb plaatst men die grens historisch bij de industriële revolutie, eind 18° eeuw ! Uit die optiek kwam de radio er dus "vrij snel" !

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor Berre » 29 dec 2009, 21:51

Digit schreef:Als ik het goed voor heb plaatst men die grens historisch bij de industriële revolutie, eind 18° eeuw ! Uit die optiek kwam de radio er dus "vrij snel" !

Groetjes,

Digit

Dat lijkt me een arbitraire keuze. De stoommachine lag aan de oorsprong van de eerste industriele revolutie. Die had met communicatie niet veel te maken, niet meer dan de ontdekking van het vuur, duizenden jaren daarvoor.

Electriciteit en electro-magnetisme en hun toepassingen zouden pas een eeuw later worden ontdekt. In die optiek was de ontwikkeling van de radio dus nog véél sneller dan jij aangeeft. ;)

Feit is dat draadloze communicatie met electronische middelen (radio etc.) op de tijdlijn van de mensheid weinig voorstelt. En op de tijdlijn van het bestaan van Aards leven nog veel minder.
Je gaat het pas zien als je het doorhebt. Johan Cruyff
Berre

Berichtdoor LordDragon » 29 dec 2009, 23:27

Digit

Mijn conclusie : er zijn er nu geen in onze buurt. UFO's zijn en blijven waaspraat !

Er zijn geen groen mannekes in de buurt, maar er zijn toch bepaalde fenomenen, soms heel banaal, die je kan classeren als waarnemeingen van een unidentified flying object. Of dat nu altijd werkelijk een "object" is laat ik even in het midden, weet je wel Hessdalen ensjo.

Planoudes

Evengoed is net niet zo dat we omdat we niks ontdekken er geen buitenaards leven bestaat!

Berre

De kans dat er buiten de aarde levensvormen kunnen bestaan is sinds de ontdekking van exo-planeten flink toegenomen.

Juist, maar exponentieel in verband met de kans dat er intelligent leven tussen zit, is er geen echte "meerkans". Het is ondertussen plausibeler geworden door onderzoek dat zich ergens op mars bacterieel leven ontwikkeld heeft en op Io ook. Maar dat wil niet direct zeggen dat daar intelligent leven is vergelijkbaar met mensen.

Digit

Om redenen van fysische en technische aard is het echter hoogswaarschijnlijk dat intelligent leven vroeg of laat radiogolven gaat gebruiken en die blijft gebruiken ! De grote stilte in de "aether" doet ons dan ook vermoeden dat we in onze onmiddelijke omgeving (nog) géén intelligente buren hebben. Kan natuurlijk toeval zijn, maar kan ook aangeven dat intelligentie toch minder frekwent voorkomt dan we zouden verwachten uit de cijfers !

Ja ze moeten op kosmische tijdschaal ook nog gelijktijdig technologie ontwikkelen met ons om nu met ons contact op te nemen, of dat al een tijdje hebben. Ze kunnen ondertussen al lang uitgestorven zijn , of ook net het meercellig stadium bereikt hebben. :wink:

MVG, LD.
Fear is the mindkiller.
LordDragon

Berichtdoor Blueflame » 30 dec 2009, 00:25

LordDragon schreef:

Juist,

Neen LD: dat is helemaal fout.
De kans dat er buiten de aarde levensvormen bestaan heeft absoluut niets te maken met wat voor activiteit of ontdekking van de mens ook.

Mvg.
Blueflame
Site Admin

Berichtdoor LordDragon » 30 dec 2009, 01:16

Blue

:oops: de kans, is niet toegenomen, mee eens :) Dat was niet juist geformuleerd.

Maar doordat die exoplaneten werden ontdekt, en natuurlijk nog door ander onderzoek, zien we wel dat er mogelijk veel meer vormen van eenvoudig leven zijn in het heelal dan van complex intelligent ontwikkeld leven zoals wij nu. Is dat beter?

MVG, LD.
Fear is the mindkiller.
LordDragon

Berichtdoor Blueflame » 30 dec 2009, 01:47

LordDragon schreef:Blue

:oops: de kans, is niet toegenomen, mee eens :) Dat was niet juist geformuleerd.

Maar doordat die exoplaneten werden ontdekt, en natuurlijk nog door ander onderzoek, zien we wel dat er mogelijk veel meer vormen van eenvoudig leven zijn in het heelal dan van complex intelligent ontwikkeld leven zoals wij nu. Is dat beter?

MVG, LD.

Eigenlijk niet.
Is er op die exoplaneten enige vorm van leven ontdekt, hoe eenvoudig ook?

Als je bedoelt dat het heelal enormigastisch groot is en dat de kans dat er elders iets 'leeft' alles behalve NUL is, dan ben ik het met je eens.

Mvg.
Blueflame
Site Admin

Berichtdoor Planoudes » 30 dec 2009, 11:49

Hoe kunnen we dat weten, dat de kans dat er buiten deze aarde leven bestaat niet nul kan zijn?
Is er ergens al een aanwijzing dat er levensvatbare condities bestaan?
Planoudes

Berichtdoor Blueflame » 30 dec 2009, 12:53

Planoudes schreef:Hoe kunnen we dat weten, dat de kans dat er buiten deze aarde leven bestaat niet nul kan zijn?

Zeker weten doen we dat niet. Misschien beter te herformuleren tot:
de kans dat er buiten deze aarde leven bestaat is hoogst waarschijnlijk NIET NUL.
En dit door de enorme afmetingen van het heelal.

Mvg.
Blueflame
Site Admin

Berichtdoor Planoudes » 30 dec 2009, 13:19

En zijn er al aanwijzingen in deze richting?
Is er bijvoorbeeld al kennis van levensvatbare condities? Wat is daarvoor nodig? Zuurstof, koolstof, water?
Planoudes

Berichtdoor Blueflame » 30 dec 2009, 13:46

Planoudes schreef:En zijn er al aanwijzingen in deze richting?

Ik weet niet precies wat je hiermee bedoelt, maar er is alleszins nog nergens enige vorm van leven gevonden. Het blijft maw oorverdovend stil in dat gigantische heelal.
Het aantal sterrenstelsels loopt in de miljarden en elk sterrenstelsel zelf bestaat ook weer uit miljarden sterren. En we weten dat er rond die sterren planeten draaien. Zo gezien moet daar toch ergens iets aarde-achtigs tussen zitten. Die stilte is dus .... eigenaardig en vervelend.
Overigens bestaat er wel een formule om die kans te bereken: http://nl.wikipedia.org/wiki/Vergelijking_van_Drake. Probleem is zoals wordt uitgelegd dat de meeste waarden van de factoren onbekend zijn.
Is er bijvoorbeeld al kennis van levensvatbare condities? Wat is daarvoor nodig? Zuurstof, koolstof, water?

Ja dat oa. Stikstof ook. Ook fofsfor dacht ik, maar ik weet niet waarom.
Maar ook de afstand tot de(een) zon en nog wat factoren.

Mvg.
Blueflame
Site Admin

Berichtdoor Planoudes » 30 dec 2009, 15:08

Bedankt, dat is zo ongeveer wat ik bedoelde.
Ik meen vaag mij te herinneren dat er wel eens meteoren met (sporen van) bacteriën gevonden zijn. Klopt daar iets van?
Planoudes

Berichtdoor marcdep » 30 dec 2009, 15:22

Planoudes schreef:Bedankt, dat is zo ongeveer wat ik bedoelde.
Ik meen vaag mij te herinneren dat er wel eens meteoren met (sporen van) bacteriën gevonden zijn. Klopt daar iets van?

Indische wetenschappers hebben drie unieke bacteriën en schimmels ontdekt in de stratossfeer die niet voorkomen op aarde.
Ergens gelezen, maar ben de link vergeten.Zou het moeten opzoeken, maar geen tijd nu. Werken , weet je.
marcdep

Berichtdoor LordDragon » 30 dec 2009, 15:49

Blue

Als je bedoelt dat het heelal enormigastisch groot is en dat de kans dat er elders iets 'leeft' alles behalve NUL is, dan ben ik het met je eens.

Ja en ook dat dat leven in de meeste gevallen eenvoudig zal zijn en niet hoogtechnologisch om het zo te stellen. Ik weet niet goed hoe hier cijfers op te plakken, maar stel nu dat je 1000 planeten zou vinden met leven, dan is er misschien bij slechts één ervan een vorm van leven die met de onze te vergelijken valt.

Gewoon leven betekent lang niet altijd de zekerheid op een hoogtechnologische beschaving.

planoudes

Planoudes schreef:Bedankt, dat is zo ongeveer wat ik bedoelde.

refereer je hiermee naar de theorie van die aminozuren, links en rechtsdraaiende?

MVG, LD.
Fear is the mindkiller.
LordDragon

Berichtdoor Digit » 31 dec 2009, 19:01

viewtopic.php?p=45992#p45992 :

Ik schreef:Volgens prof. Dr. C. Waelkens (Sterrenkunde, KUL) in zijn cursus voor de Universiteit Vrije Tijd (Davidsfonds) is panspermie virtueel “bewezen”. In de interstellaire gasnevels zijn immers de basisatomen voor de vorming van de betrokken aminozuren aanwezig. Computermodellen hebben uitgewezen dat random botsingen van deze moleculen, rekening houdend met hun chemische eigenschappen, uiteindelijk de basis-aminozuren van het leven moeten opleveren. En wat blijkt uit de spectrogrammetrie van deze nevels ? Dat die aminozuren daar inderdaad aanwezig zijn in de voorspelde hoeveelheden !

En : http://www.kennislink.nl/publicaties/se ... eteorieten

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor Flip » 30 maart 2010, 20:39

Lijkt mij evident, 'anders zouden ze het zover niet komen zoeken'.

Flip
Flip

Berichtdoor Flip » 30 maart 2010, 20:56

Planoudes schreef:Hoe kunnen we dat weten, dat de kans dat er buiten deze aarde leven bestaat niet nul kan zijn?
Is er ergens al een aanwijzing dat er levensvatbare condities bestaan?

Dit vind ik nu een goeie opmerking van Planoudes.

Flip
Flip

Berichtdoor Flip » 30 maart 2010, 21:09

LordDragon schreef:Blue

Ja en ook dat dat leven in de meeste gevallen eenvoudig zal zijn en niet hoogtechnologisch om het zo te stellen. Ik weet niet goed hoe hier cijfers op te plakken, maar stel nu dat je 1000 planeten zou vinden met leven, dan is er misschien bij slechts één ervan een vorm van leven die met de onze te vergelijken valt.

Gewoon leven betekent lang niet altijd de zekerheid op een hoogtechnologische beschaving.

. . . maar stel nu dat je 1000 planeten zou vinden met leven, dan is er misschien bij slechts één ervan een vorm van leven die met de onze te vergelijken valt.

waarom dit niet (?): Stel nu dat je 1000.000(.000) planeten zou vinden met leven, dan is er misschien bij slechts één ervan een vorm van leven die met de onze te vergelijken valt.

Een 'gewone beschaving', kan natuurlijk ook.
Comfortabel :) : 'niet te warm', 'niet te koud'.

Flip
Flip

Volgende

Keer terug naar Fictie of werkelijkheid?