pita aap: de minirok

Aardstralen, wateraders, wichelroeden, leylijnen, Loch Ness, hypnose, UFO-meldingen, complottheorieën, het Mars gezicht, buitenaardse wezens, aliens, buitennatuurlijk graancircels, de Yeti, ...

pita aap: de minirok

Berichtdoor redwasp » 13 okt 2008, 13:19

salaam,

ik ga veel met mensen uit de roma-cultuur om. al een paar jaar doet er onder de islamitische roma's uit de balkan een verhaal de ronde dat ongeveer als volgt luidt:

het verhaal speelt zich in een duitse stad (onduidelijk de welke) af. een vrouw die altijd gekleed ging in minirok en mouwloos t-shirt sterft en wordt begraven. een paar nachten later verschijnt ze in de dromen van haar man, dit gebeurt meerdere keren. de man raadpleegt de imam hierover, deze adviseert hem om de dromen te negeren, het is niet abnormaal dat mensen dromen van geliefden die onlangs overleden zijn. de volgende nacht heeft de imam echter dezelfde droom, hierdoor raakt deze overtuigd dat er toch iets niet in de haak is. hij besluit om het lichaam te laten opgraven. de vrouw blijkt inderdaad nog in leven te zijn. haar armen en benen zijn echter zwaar verbrand. ze zegt dat dit komt doordat god haar naar de hel had gestuurd, waar alle delen van haar lichaam die door minirok en t-shirt niet bedekt werden, aan de vlammen blootgesteld werden.

het verhaal lijkt me duidelijk de islamitische variant op onze westerse broodje aap verhalen. dat wat beweerd wordt is zo absurd dat ik niet eens zou weten hoe het te weerleggen (waar te beginnen om het te weerleggen).

ik ben echter behoorlijk geïnteresseerd naar de manier waarop dit soort verhaaltjes ontstaan en zich dan verder verspreiden. ik zou het dan ook leuk vinden indien iemand weet heeft van alternatieve versies van dit verhaal of misschien zelf iets gehoord heeft wat er op lijkt. ook zou ik het wel plezant vinden om gepubliceerde versies van het verhaaltje te vinden, evenueel op het internet. meestal wordt het verhaal afgesloten met de mededeling dat dit op tv geweest is, en dus wel waar moet zijn. is er iemand die weet of er inderdaad ooit ergens een tv-utzending is geweest waarin dit verhaal verteld of op zijn minst vermeld werd? helemaal leuk zou natuurlijk zijn dat iemand weet waar en wanneer het verhaal juist ontstaan is.

smirom,

redwasp
la illaha ila allah, wahdahu, la sharikalahu
redwasp

Berichtdoor axxyanus » 13 okt 2008, 13:39

Ik kan niet helpen bij dit verhaal. Maar er is een legende "the angels of mons" waar onderzoek gedaan is naar het onstaan van de legende. Misschien dat dat je ideeën kan geven over hoe jouw legende is ontstaan. Je kan je speurtocht beginnen op google
Al mijn hier geuite meningen zijn voor herziening vatbaar.
axxyanus

Berichtdoor Faction Fictory » 13 okt 2008, 14:45

Angstverhalen komen in alle culturen voor, hun 'opvoedende' functie maakt ze universeel en verklaart ook waarom het functionele memen zijn en ze dus makkelijk verspreiden.

Gr
Faction Fictory

Berichtdoor willem_betz » 13 okt 2008, 14:59

Misschien kan dit helpen: een bekend lid van de USA skeptici heeft een boek (meerdere) geschreven over urban legends. Hij is (was) professor aan de univ van Utah. Graag had ik het boek opgezocht en je zijn gegevens gestuurd maar wegens schilderwerken zit heel mijn bibliotheek nu in dozen in de garage :cry:
Het interessante van zijn onderzoek is dat hij verschillende versies en de evolutie van die "broodjeaap verhalen" in kaart brengt en per land klasseert.
Je zou hem kunnen de vraag stellen.
Trouwens een Google naar "urban legend" of "broodjeaap" geeft al zeer veel mogelijkheden.
Geloof je alle nonsens, of sommige niet? Hoe maak je het onderscheid?
De hevigste missionarissen en propagandisten voor kwakzalvers zijn vaak hun slachtoffers zelf.
willem_betz
Beheerder

Berichtdoor redwasp » 13 okt 2008, 16:18

vrede,

ik heb gegoogled (is dit het juiste voltooid deelwoord?), maar ben over dat specifieke verhaal niets tegengekomen. ik heb het ook alleen nog maar gehoord bij islamitische roma's uit voormalig joegoslavië. misschien kan het feit dat het op dit moment blijkbaar nog maar in een kleine groep verspreid is, een aanwijzing zijn voor het feit dat het een vrij jong verhaal is.

willem, ik zou het meer dan op prijs stellen als je, van zodra de schilderwerken achter de rug zijn, de gegevensvan dat boek eens doorgeeft.

shalom,

redwasp
redwasp

Berichtdoor Blueflame » 13 okt 2008, 16:51

redwasp schreef:ik heb gegoogled (is dit het juiste voltooid deelwoord?)

Neen. 'Gegoogeld'. Zie : http://woordenlijst.org/zoek/?q=googelen&w=w

En Joegoslavië moet met een hoofdletter, als ook elke letter van een nieuwe zin. Ik begrijp wel dat het Arabisch, dat de Arabieren de 'Zuivere Taal' noemen, geen hoofdletters kent. Fundamentalistisch-simplistisch predikanten-trekje ?

Mvg.
Nonsense is our core business
Blueflame
Site Admin

Berichtdoor gjb » 13 okt 2008, 17:04

willem_betz schreef:Misschien kan dit helpen: een bekend lid van de USA skeptici heeft een boek (meerdere) geschreven over urban legends. Hij is (was) professor aan de univ van Utah.

Waarschijnlijk gaat het om Jan Harold Brunvand, die heeft een behoorlijk aantal boeken over urban legends op zijn naam, maar heeft ook werk gedaan over Amerikaanse folklore. Hij doceerde aan de University of Utah.

Titels terug te vinden op Amazon, de man heeft ook een entry in Wikipedia.

Interessant is misschien ook werk van [url="http://dx.doi.org/doi:10.1037/0022-3514.81.6.1028"]Heath et al., 2001[/url], zij proberen na te gaan op basis van welke eigenschappen broodjes-aap succes hebben. Hun artikel is vrij beschikbaar.

Een zoektocht naar deze specifieke urban legend levert niet veel op. For the record een paar interessante sites:
Beste groeten, -gjb-
gjb

Berichtdoor Henriette » 13 okt 2008, 18:02

...
Laatst bijgewerkt door Henriette op 16 sep 2009, 22:06, in totaal 1 keer bewerkt.
Henriette

Berichtdoor Henriette » 13 okt 2008, 18:14

...
Laatst bijgewerkt door Henriette op 16 sep 2009, 22:06, in totaal 1 keer bewerkt.
Henriette

Berichtdoor redwasp » 13 okt 2008, 18:18

vrede,

Blueflame schreef:Neen. 'Gegoogeld'. Zie : http://woordenlijst.org/zoek/?q=googelen&w=w

bedankt voor de tip.

Blueflame schreef:En Joegoslavië moet met een hoofdletter, als ook elke letter van een nieuwe zin. Ik begrijp wel dat het Arabisch, dat de Arabieren de 'Zuivere Taal' noemen, geen hoofdletters kent. Fundamentalistisch-simplistisch predikanten-trekje ?

ik was als puber, jaren voor ik me met de islam ging bezighouden, heel sterk onder de indruk van herman de coninck. in zijn bundel de lenige liefde, de eerste van hem die ik las, gebruikte hij geen hoofdletters. ik ben dat dan gaan overnemen. vrij puberaal copieergedrag dus eigenlijk. dat trekje is blijven hangen. dat heeft volgens mij meer te maken met een soort simplistisch westvlaams koppigheidssyndroom dan met predikanten fundamentalisme.

toch een beetje eigenaardig dat, wanneer hier een moslim aan de discussies deelneemt, een aantal mensen af en toe moeite hebben om verder te kijken dan hun eigen vooroordelen over moslims. reken me alstublieft af op wat ik zelf zeg of doe, niet op wat jij verwacht dat een moslim zal zeggen of doen.

frieden,

redwasp
redwasp

Berichtdoor willem_betz » 13 okt 2008, 19:26

Alice,
ja dat is hem: Brunvand, met dank aan gjb!
zijn website:
http://www.janbrunvand.com/

gjb schreef:
willem_betz schreef:Misschien kan dit helpen: een bekend lid van de USA skeptici heeft een boek (meerdere) geschreven over urban legends. Hij is (was) professor aan de univ van Utah.

Waarschijnlijk gaat het om Jan Harold Brunvand, die heeft een behoorlijk aantal boeken over urban legends op zijn naam, maar heeft ook werk gedaan over Amerikaanse folklore. Hij doceerde aan de University of Utah.

Titels terug te vinden op Amazon, de man heeft ook een entry in Wikipedia.

Interessant is misschien ook werk van [url="http://dx.doi.org/doi:10.1037/0022-3514.81.6.1028"]Heath et al., 2001[/url], zij proberen na te gaan op basis van welke eigenschappen broodjes-aap succes hebben. Hun artikel is vrij beschikbaar.

Een zoektocht naar deze specifieke urban legend levert niet veel op. For the record een paar interessante sites:
Geloof je alle nonsens, of sommige niet? Hoe maak je het onderscheid?
De hevigste missionarissen en propagandisten voor kwakzalvers zijn vaak hun slachtoffers zelf.
willem_betz
Beheerder

Berichtdoor Blueflame » 13 okt 2008, 19:36

redwasp schreef:toch een beetje eigenaardig dat, wanneer hier een moslim aan de discussies deelneemt, een aantal mensen af en toe moeite hebben om verder te kijken dan hun eigen vooroordelen over moslims. reken me alstublieft af op wat ik zelf zeg of doe, niet op wat jij verwacht dat een moslim zal zeggen of doen.

frieden,

redwasp

Persoonlijk vind ik dat dat niet gemakkelijk leest, zo zonder hoofdletters. Met het Arabisch dat je er soms tussen gooit, vermoedde ik dat het van die kant kwam. Ik vroeg het me al een tijdje af. Vandaar.

Het spreekt verder voor zich dat het op dit forum om de inhoud gaat. Als ik iets anders zou beweren, zou ik zelf tegen de forumregels in gaan. Maar ik blijf er bij dat als je wil dat men je verstaat, dat je dan best in het Nederlands schrijft. Dat lijkt me nu niet zo moeilijk om in te zien.

Mvg.
Nonsense is our core business
Blueflame
Site Admin

Keer terug naar Fictie of werkelijkheid?