Wat vloog er tussen Koksijde en Oostende ?

Aardstralen, wateraders, wichelroeden, leylijnen, Loch Ness, hypnose, UFO-meldingen, complottheorieën, het Mars gezicht, buitenaardse wezens, aliens, buitennatuurlijk graancircels, de Yeti, ...

Wat vloog er tussen Koksijde en Oostende ?

Berichtdoor JanJac » 17 sep 2008, 23:32

In Humo 3549 van 9/09/08 verscheen een lezersbrief van een ongeruste lezer:
Ik ben al drie weken terug van een vakantie in Oostduinkerke en al drie weken vraag ik me af wat ik daar eindelijk gezien heb.
Vrijdagavond, 15 augustus, omstreeks 23u30 Ht is een heldere nacht, volle maan, Venus, Mars en vele sterren schitteren. IK besluit m even op het balon te gaan om nar vallende sterren te kijken – ik tuur geregeld naar de nachtelijke hemel en ben vrij goed op de hoogte van alle fenomenen die zich daar afspelen. Plots zie ik op ongeveer 40 ° boven de horizon en niet al te ver verwijderd, een tuig dat zich horizontaal, mooi parallel met de kustlijn, in de richting van Oostende verplaatst. Ik geloof mijn ogen niet: dat ding staat in band. Over de gehele oppervlakte zie ik oranjerode vlammen. Mijn eerste idee is: een vallend ster (een meteoriet dus), zo groot dat ze nog niet totaal is opgebrand. De gedachte moet ik onmiddellijk weer opbergen, want de gloed van vallende sterren is eerder geelwit, niet oranje. En bovendien: een vallende ster valt, en vliegt niet horizontaal. Er vinden aan de kust diverse festivals en straattheaters plaats rond het thema ‘vuur’: misschien is het tuig afgevuurd? Neen, toch niet. Een vliegtuig dat in band staat? Dan zal het elk moment neerstorten en ontploffen.
Maar er klopt iets niet: het tuig vliegt eerst vrij snel, vertraagt dan plotseling maar blijft voorvliegen. De ‘vlammen’ die ik meen te zien slaan niet uit naar achteren, wat bij voortbeweging normaal zou zijn, maar blijven mooi verticaal boven het toestel.
Ik heb dit fenomeen meer dan een volle minuut waargenomen. Het tuig blijft horizontaal vliegen, de vlammen leken stilaan te doven, maar dat had net zo goed gezichtsbedrog kunnne zijn, omdat het zich van mij verwijderde. Helemaal bizar was dat het, net voor het aan de horizon verdween (of uitdoofde) nog een steile klim van circa 45° maakte. Dat ik niet droomde, bewees de groep mensen die in een aanpalende tuin aan het barbecueën waren: zij hadden het ding ook zin vliegen. Ik hoorde hen zich verwonderd afvragen wat het wel kon zijn, en ik ving enkele keren het woord ‘ufo’ op. Nu, het was inderdaad een mij onbekend vliegend voorwerp …………. Wie heeft er een verklaring voor wat ik gezien heb ?
M.B

In de volgende Humo 3550 van 16/09/08 gaf een briefschijver de oplossing:

Het tuig met de oranje gloed dat M.B. op vrijdagavond 15 augustus in Oostduinkerke in de richting van Oostende heeft zien voorbijkomen was geen ufo, maar een Thaise luchtballon die wij die avond hebben opgelaten. Zo’n ballon is ongeveer 80 cm hoog en heeft een brandertje onderaan hangen. Een prachtig zicht!
Troost u, meneer B., toen wij het voor de eerste keer zagen in Thailand dachten wij ook dat er een vliegtuig in zee verdween, of dat ze iets in onze cocktail hadden gedaan ...
Martiaanse groeten uit Oostduinkerke,
S.V en M.D.

:wink:
Soms denk ik juist, soms denk ik mis ..
Maar ik denk tenminste!
JanJac

Berichtdoor Astrosmurf » 17 sep 2008, 23:51

Waarschijnlijk heeft de tweede briefschrijver gelijk. De eerste briefschrijver is in tegenstelling tot wat hij beweert niet zo goed op de hoogte van de hemelverschijnselen. Zo zegt hij dat het 15 augustus volle maan was, maar de volgende dag was er een maansverduistering, wat alleen maar kan bij volle maan. ergo: geen volle maan op 15 augustus (maar wel bijna). Mars was op dat tijdstip al slapen en Venus was al helemaal niet zichtbaar in Augustus. En de gloed van "vallende" sterren kan varieren van helder wit over geel, oranje, rood en zelfs groen, afhankelijk uit wat ze samengesteld is, en op welke hoogte ze zich bevindt.
Astrosmurf

Keer terug naar Fictie of werkelijkheid?