Kan een mens geconserveerd worden en opnieuw leven?

Aardstralen, wateraders, wichelroeden, leylijnen, Loch Ness, hypnose, UFO-meldingen, complottheorieën, het Mars gezicht, buitenaardse wezens, aliens, buitennatuurlijk graancircels, de Yeti, ...

Kan een mens geconserveerd worden en opnieuw leven?

Berichtdoor Theo Pepe » 07 nov 2006, 17:30

VRAAG: Graag had ik de mening van SKEPP over 'Cryonics' , het bewaren van een menselijk lichaam onder extreem lage temperaturen. Volgens aanhangers van 'cryogene suspensie', zou men in staat zijn een mens na dood te conserveren en in de toekomst te repareren en te reanimeren. Zo zou men bij een ziekte waar nu nog geen medicijn voor bestaat, het lichaam even 'bewaren' om dan in de toekomst, als de ziekte geneesbaar is, de mens de reanimeren en te genezen. Naast de gecompliceerde aspecten van cryonisme vraag ik me ook iets meer voordehandliggende zaken af: stel dat het inderdaad technisch mogelijk zou zijn om iemand te reanimeren na jarenlange invriezing, zijn je spieren daarna wel nog in staat om te functioneren na zolang op inactief te staan, is je lichaam aangepast aan nieuwe leefomstandigheden, ziektes, voeding, .... ?

ANTWOORD:

Men moet een onderscheid maken tussen de principiële stelling: "als men een menselijk lichaam en meer bepaald het brein zo kan invriezen dat de fysiologische en micochemische structuren onaangetast blijven, dan zou dezelfde persoon na x jaar (100, 1000) opnieuw kunnen wakker worden en leven" en de factische stelling dat zoiets kan gerealiseerd worden of nu reeds gerealiseerd is. De eerste stelling lijkt mij onbetwijfelbaar: onze persoonlijkheid hangt volkomen samen met de structuren van ons brein. De tweede en de derde stelling zijn vragen van feitelijke aard. De laatste stelling zou een hoge probalititeit krijgen als men het bv. met een chimpansee zou gerealiseerd hebben; bij mijn weten is dat niet gebeurd.
Het probleem is dat o.m. wegens de aanwezigheid van water in ons lichaam veel cellen bij het invriezen bartsten (water zet bij bevriezing uit), wat uiteraard de delicate structuren in het brein onherroepelijk verwoest. Vermoedelijk kan dit euvel slechts worden weggenomen als men erin zou slagen al het water in ons lichaam te vermengen met een soort antigel die ervoor zou zorgen dat het kristalliseren voorkomen wordt; daarbij zou men de garantie moeten hebben dat ook andere scheikundige verbindingen ongewijzigd blijven.
Zolang wij geen garantie hebben dat het invriezen zonder schade kan gebeuren (en, zoals ik zei, dierenexperimenten zouden dat gemakkelijk kunnen waarschijnlijk maken) is het huidig invriezen niets meer dan onnozel weggegooid geld.

Etienne Vermeersch

------------------------------

Meer info

Vol.1 #2 van The Skeptic http://www.skeptic.com/mag12.html Scientific American sept 2001: Michael Shermer column over cryonics en nanotechnologie
[url]
http://www.quackwatch.org/04ConsumerEdu ... onics.html[/url]

http://www.skepdic.com/refuge/funk27.html

http://www.phact.org/phact/cryonics.htm

--------------------------------------------------------------------------------------
REPLY Mr Funny 04

zoals hieboven ook al vermeld staat is cryonics een experminent die nog in kinderschoenen staat en waarbij het grootste probleem celbeschadeging is. Toch lijkt dit probleem in de toekomst misschien oplosbaar te kunnen worden d.m.v nanotechnologie. Nanobots, superkleine robotjes op moleculaire schaal zouden dan in grote getallen in het lichaam kunnen aangebracht worden om celbreuken te repareren. Maar zelfs als dit lukt denk ik dat er nog vele obstakels zijn die zullen moeten overwonnen worden en dat er ook vele hindernissen zijn waar we totaal nog geen weet van hebben. Tegen de tijd dat we cryonics onder controle zullen hebben denk ik dat de mens van nature al van een admirabele leeftijd zal kunnen genieten en dan is er misschien geen intresse meer voor cryonics.

-------------------------------------------------------------------------------------
REPLY DavidVerbeke:

Beste mr. Funny,

Uw analyse is kort maar correct. De kans op slagen met de huidige invriestechniek is waarschijnlijk bijzonder klein. Niet alleen is de technische haalbaarheid op heden bijzonder twijfelachtig, naast de technische kant zijn er vanzelfsprekend nog een heel aantal sociaal-maatschappelijke vraagstukken aan het experiment verbonden. En zelfs al kan men in de toekomst met moleculaire precisie reparaties aan het menselijke lichaam uitvoeren, dan is het nog maar de vraag of huidige invriestechnieken geen neurale structuren danig beschadigen zodat deze misschien nooit meer in hun originele toestand gerepareerd kunnen worden.

Het is inderdaad ook zo dat wanneer men cellulair kan repareren cryonics overbodig wordt, daar het constant bijschaven van het menselijk lichaam d.m.v. cellulaire reparatie in technische complexiteit vanzelfsprekend ondergeschikt is aan het cellulair repareren en reanimeren van een beschadigd en ingevroren lichaam. Voor een kans op reparatie en reanimatie van lichamen die met de huidige technieken bewaard worden is moleculaire nanotechnologie echter een absolute vereiste. Ik denk dat we kunnen concluderen dat cryonics op heden het inruilen is van de enige zekerheid in dit leven, voor een bijzonder onzeker waterkansje. Zoals iemand in de documentaire technocalyps zei tijdens het festival Homo Futuris in de Vooruit in Gent, it™s a game, but it™s the only game in town.

David Verbeke
Cryonics Belgium
Member Skepp Belgium
Site Admin

Keer terug naar Fictie of werkelijkheid?