Landmark

Jozef Rulof, Getuigen van jehovah, Opus Dei, Scientology, Mormonen, Avatar, De Graalbeweging, School voor Filosofie, Steiner-pedagogie, Moon, Children Of God, Pinkstergemeenten, Belgische Wicca, Belgische Kerk van Satan, Sahaja Yoga, ... Ook info ivm het sektenrapport, slachtofferhulp, en studies over sekten.

Landmark

Berichtdoor Thomas » 24 jul 2007, 23:47

Vrienden van mij nodigden mij enthousiast uit voor een gratis cursus (inschrijvingsmoment), na hun volle weekend landmarksessies. De vriend van mij, die me mee wil laten doen, beweert dat het niks sectarisch heeft. Ik herken wel het typische enthousiasme, dat mensen kunnen hebben na het volgen van gelijk welke 'zelfontwikkelingscursus', dat je een weekendje in groep meedoet. Na wat internetinfo over landmark en sites allerhande, weet ik niet goed wat ik zou doen. Nu dinsdag ben ik alleszins niet geweest. Maar wat denken 'kenners' ervan? Wetende dat Landmark heel wat hoogopgeleide mensen tot hun 'klanten' heeft, maar waarvan tegelijk ook het (al dan niet terechte) gerucht de ronde doet dat het 'sekteachtige technieken' toepast. Wat is het standpunt erover van skepp? Heeft iemand hier al zo'n cursus meegevolgd, en wat vond je ervan?
"science is a culture of (reasonable) doubt" (Richard Feynmann)
Thomas

Berichtdoor willem_betz » 25 jul 2007, 01:31

Lees eens:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Landmark_Education
Het lijkt erg veel op een sekte en ook wat op scientology.
Meerdere landen hebben het als sekte benoemd.

verontrustend is deze bespreking:
http://www.stelling.nl/landmark/
zeker lezen!
citaat:
Nieuwe cursisten worden kortom door bekenden (vrienden, relaties, familie, collega's) gevraagd om naar een introductie-cursus te komen en vervolgens wordt er behoorlijk grote druk op je uitgeoefend om naar vervolg-bijeenkomsten te komen - die iedere keer weer duurder worden.
Geloof je alle nonsens, of sommige niet? Hoe maak je het onderscheid?
De hevigste missionarissen en propagandisten voor kwakzalvers zijn vaak hun slachtoffers zelf.
willem_betz
Beheerder

Berichtdoor Thomas » 25 jul 2007, 13:42

ah, bedankt voor de links. Nu nog mijn maat overtuigen (dat zal het zwaarste zijn).
Thomas

Berichtdoor Kronkel » 26 aug 2007, 01:39

Ik heb zelf een aantal jaar geleden ook een paar Landmark cursussen gedaan.

Volgens mij is het geen sekte, maar dan moet je er wel eerst bij bedenken wat precies de definitie is van "sekte". Als we de definitie die hier in het forum in dit sticky topic staat:

1. Inpalming : de mate waarin men een meer of minder belangrijk deel van zijn leven, denken en handelen door de wereldbeschouwing laat bepalen (men kan bijvoorbeeld driemaal in het leven naar de kerk gaan of in een slotklooster intreden, met alle varianten daartussen).

Nee, niet van toepassing op Landmark. Er wordt je geen specifieke wereldbeschouwing voorgeschreven.

2. Groepsvorming : de mate van wederzijdse controle die de groepsleden op elkaar kunnen uitoefenen (in grote mate mogelijk bij het samen in één huis wonen).

Er is bij Landmark wel sprake van een soort groepseffect, maar niet op de manier waarop hier wordt bedoeld met "wederzijdse controle" om elkaar "in het gelid" te houden.

3. Hiërarchie : de mate van macht die de leidende figuren op de volgelingen kunnen uitoefenen, inclusief de mogelijkheid tot straffen en het verwekken van angst.

Nee, niet van toepassing op Landmark. Met straffen en angst inboezemen heeft het totaal niets te maken.

4. Charismatische leider : de macht kan ook volledig in handen zijn van een figuur die door iedereen als de "verlichte", of de "Messias" wordt beschouwd.

Nee, niet van toepassing op Landmark. Er is geen sprake van een Grote Leider die alles weet en die je blindelings zou moeten volgen.

5. Afzondering van de wereld: de mate waarin de handelingen en gebruiken (bijvoorbeeld voeding, kledij, arbeid) afwijken van die van de omgeving of van het eigen verleden; afzondering van familie en vroegere vrienden, werkkring, enzovoort.

Nee, niet van toepassing op Landmark. Het tegengestelde is zelfs waar, in de cursus wil men je juist aanmoedigen om dat wat je echt denkt en voelt te gaan communiceren met je familie, vrienden enz.

6. Uitverkiezing : de leden van de groep kunnen ervan overtuigd zijn dat ze een apart statuut van "uitverkorenen" hebben; ze menen bepaalde informatie te hebben, of bepaalde dingen te kunnen, waarvan ze menen dat andere mensen die niet hebben of kunnen.

Nee, met dit soort irrationele zaken hebben de cursussen van Landmark helemaal niets te maken.

7. Geslotenheid voor informatie: de mate waarin het contact met de media en met kritische of alternatieve informatie wordt verbroken.

Nee, ook niet van toepassing. Landmark is een bedrijf wat cursussen wil verkopen. Ze zonderen zich niet af van de rest van de wereld.

8. Irrationalisme van geloofsovertuigingen: de mate waarin de groepsleden bepaalde overtuigingen hebben die in strijd zijn met algemeen aanvaarde of wetenschappelijk onderbouwde opvattingen (bijvoorbeeld complottheorieën, het geloof in buitenaardse wezens, niet werkzame "geneesmethodes", enzovoort).

Nee, de cursussen gaan helemaal niet over dit soort irrationele zaken of over een bepaalde geloofsovertuiging.

9. Proselytisme : de mate waarin de leden van de groep intense pogingen aanwenden om nieuwe leden te werven.

Ja, dit is duidelijk wel iets wat Landmark doet. Ze proberen cursussen te verkopen door de deelnemers enthousiast te laten vertellen over hun ervaringen.

In het algemeen kan men zeggen dat een beweging des te meer als een "sekte" kan worden betiteld, en een des te meer dogmatiserende, en verstarrende invloed heeft op zijn aanhangers, naarmate deze karakteristieken sterker aanwezig zijn. In extreme gevallen wordt het uiterst moeilijk om van opinie te veranderen. Niet alleen hangt men een fantasie aan, men is er ook aan vastgekluisterd, wat het einde betekent van alle vrijheid en redelijkheid. In verband met sekten wordt ook gesproken over "brain washing". Ongetwijfeld bestaan er methodes om gedurende een zekere periode de suggestibiliteit te verhogen (bijvoorbeeld drugs, onthouding van voeding en slaap, gesaccadeerde, dat wil zeggen schuddende bewegingen, vooral met het hoofd). Het belang van deze methodes wordt evenwel overschat; het zijn vooral de karakteristieken 1 tot 9 die uiteindelijk de starheid in stand houden.

Landmark heeft geen dogmatiserende, verstarrende invloed op de deelnemers, sterker nog, ik denk dat het bijna het tegenovergestelde is. Een van de belangrijkste dingen in het Landmark Forum (één van de cursussen) is dat mensen zich bewust worden gemaakt van hoe ze zelf naar de wereld kijken, en dat er ook andere manieren zijn om naar de wereld te kijken. Je wordt dus aangemoedigd om je blik te verruimen, het tegenovergestelde van dogmatisering en verstarring.

Landmark heeft niet één bepaalde ideologische of religieuze denkwijze die je wordt opgedrongen.

Ik heb overigens niets meer met Landmark te maken, het is al een jaar of vijf geleden dat ik er een cursus heb gedaan en ik ben niet van plan om er nog eens een cursus te volgen.

Ik vond zelf de cursussen die ik daar heb gedaan interessant en ik heb er wel wat van opgestoken, maar de opdringerigheid waarmee Landmark zijn cursussen wil pushen heb ik altijd wel irritant gevonden.
Kronkel

Berichtdoor Thomas » 31 dec 2008, 11:37

Volgens mij zijn dergelijke bewegingen gevaarlijker dan sekten: zij die net niet als sekte herkend kunnen worden, doordat ze net niet aan de stricte wettelijke criteria voldoen, waaraan 'een beweging' moet voldoen, wil ze als 'sekte' gecategoriseerd kunnen worden. Dat maakt zulke 'bewegingen' gevaarlijker dan de makkelijk herkenbare sekten, denk ik.
Mensen denken dat het niet gevaarlijk is, maar worden wel gebrainwashed en onder druk gezet met allerlei psychologische technieken.

Landmark geeft 'cursussen' om mensen 'meer succes' te laten bereiken. (aldus vrienden, die landmark volgden)

Wat ik me afvraag is, hoe veel meer succes kan er nog bij?
Meestal komen op zo'n duur te betalen 'cursussen' mensen af, die reeds geslaagd zijn in het leven (hoogopgeleiden).

Als die mensen zo'n 'cursussen' moeten volgen om hun leven zogenaamd een betere wending te doen uitgaan, hoe moet landmark'lesgevers' dan denken over de meerderheid van de mensheid, die niet hoogopgeleid is?

Neen, zulke bewegingen, die op een dag tijd massa's geld kloppen uit zakken door een succesvol leven voor te houden aan mensen, die qua levensstandaard boven de gemiddelde mens kunnen leven (omwille van hun relatief hoge inkomens), vind ik gevaarlijk sektarisch.
Laatst bijgewerkt door Thomas op 02 jan 2009, 00:23, in totaal 2 keer bewerkt.
Thomas

Berichtdoor Piet5 » 31 dec 2008, 13:38

Landmark is een 'kindje' van EST, Erhardt Seminar Training, en dat is een uit scientology voortgesproten sekte, die in het begin dagvaardingen door scientology wist te doorstaan.
Landmark is juridisch net zo doortimmerd als scientology, een door scientology niet erkend tweelingbroertje. Dubbel oppassen!
Wees wijs op je levensreis
Piet5

Re: Landmark

Berichtdoor Thomas » 04 aug 2010, 13:22

Een interessante inkijk bij Landmark.
http://www.culthelp.info/index.php?opti ... &Itemid=12

Overigens lijkt me dit een informatieve site over sekten meer algemeen:
http://www.culthelp.info/index.php?opti ... e&Itemid=1

Mvg
Maarten
Thomas

Keer terug naar Klachtenlijn over sekten of sektarisme - sektenleiders en goeroes