Film: Jesus Camp

Jozef Rulof, Getuigen van jehovah, Opus Dei, Scientology, Mormonen, Avatar, De Graalbeweging, School voor Filosofie, Steiner-pedagogie, Moon, Children Of God, Pinkstergemeenten, Belgische Wicca, Belgische Kerk van Satan, Sahaja Yoga, ... Ook info ivm het sektenrapport, slachtofferhulp, en studies over sekten.

Film: Jesus Camp

Berichtdoor Merel » 11 jul 2007, 10:59

De documentaire Jesus Camp begint met beelden van Missouri: wegen, auto's, borden ('God Bless USA') en fier wapperende Amerikaanse vlaggen. Op de geluidsband klinken radioflarden over de benoeming tot het hooggerechtshof van Samuel Alito, een conservatieve rechter die fel tegen abortus is. Een vrouwenstem zegt dat Amerika teruggewonnen moet worden voor Jezus Christus. Een man merkt op dat de Christelijke machthebbers het land verdelen. 'Het is wij tegen zij. En er is geen speld tussen te krijgen; alles gebeurt in de naam van God. Wij voeren ook weer oorlog in de naam van God.' Vertwijfeld vraagt hij zich af wat er over is van de scheiding tussen kerk en staat.
De invloed van christelijk rechts op de Amerikaanse politiek en de aanwas van jonge strijders in het leger van God; dat zijn de terugkerende elementen in Jesus Camp. Becky Fischer, een gezette vijftiger die zomerkampen organiseert voor bevattelijke, godvruchtige jongeren, stelt alles in het werk om ervoor te zorgen dat de Amerikaanse jeugd net zo gecommitteerd is aan God als de kinderen in Pakistan en Palestina aan Allah. 'De Palestijnen leren hun kinderen hoe ze bommen en machinegeweren moeten gebruiken. Wij moeten in actie komen, want wij hebben het gelijk aan onze zijde. Het is onze tijd, met dank aan president Bush.' Mike Papantoni zorgt in zijn radioshow Ring of Fire voor het (genuanceerde) tegengeluid.

Hoe kneedbaar de (Amerikaanse) jeugd is, wordt geïllustreerd door een aantal kinderen op zomerkamp. Hen wordt voorgehouden dat Harry Potter de duivel is, en dat eenderde van hun vriendjes en vriendinnetjes er helaas niet bij kan zijn; die zijn geaborteerd. Het gaat erin als zoete koek. Samen bidden ze voor een kartonnen foto van (Born Again Christian) George Bush.

De grootste verdienste van Jesus Camp, die het eerder dit jaar in de strijd om de Oscar voor de beste lange documentaire moest afleggen tegen An Inconvenient Truth, is dat Ewing en Grady het laten zien zoals het is. Ze oordelen niet, moraliseren niet en ze manipuleren niet of nauwelijks in de montage.

Op een mega-jongerendag verschijnt Ted Haggard ten tonele, een invloedrijke televisiepredikant die op dat moment wekelijks overlegt met president Bush. 'We hoeven geen woorden vuil te maken aan homoseksualiteit', zegt Haggard. 'De bijbel spreekt voor zich.' Dan richt hij zich rechtstreeks tot de camera: 'Ik weet wat jij vannacht deed', sneert hij. 'Voor duizend dollar zal ik het niet tegen je vrouw zeggen.' De volle zaal lacht. Haggard lacht ook.

Het is waarschijnlijk koren op de molen van de criticasters van Haggard, religieus rechts en Bush. Want veel later moest Haggard terugtreden als voorganger van zijn New Life Church in Colorado, omdat hij zich schuldig had gemaakt aan 'seksueel immoreel gedrag' (dat wil zeggen: seksuele handelingen met een mannelijke prostitué).

Aan de andere kant zullen EO-coryfeeën Knevel & Van den Brink ook een warm gevoel aan de documentaire overhouden. Jesus Camp is even goed te zien als een waarschuwing tegen conservatief rechts, als een promotiefilm voor de zomerkampen van Becky Fischer. Met Fischer als kloeke moeke, die eerlijk en openhartig, zonder schaamte praat over de noodzaak van evangelisatie, in de onwrikbare overtuiging dat God aan haar zijde staat.

Iemand de film al gezien, en heeft iemand er al een mening over?
Ofwel mening over de film ofwel mening over het jesus camp?
Merel

Berichtdoor Merel » 24 jul 2007, 14:25

jammer dat er geen reacties op komen, film gewoon niet gezien? geen mening? of gewoon geen interresant onderwerp?

Naja hopelijk heeft toch nog iemand er wat op te zeggen.
Merel

Berichtdoor TUUR » 24 jul 2007, 15:11

Merel schreef:jammer dat er geen reacties op komen, film gewoon niet gezien? geen mening? of gewoon geen interresant onderwerp?

Naja hopelijk heeft toch nog iemand er wat op te zeggen.

Sorry Merel,
Ik denk dat niemand de film gezien heeft...
"Ik zou best christen en verlost willen zijn, als de christenen er maar wat verloster uitzagen."
Friedrich Nietzsche
TUUR

Berichtdoor Digit » 24 jul 2007, 15:19

Inderdaad, ik heb de film ook al niet gezien, en ik denk niet dat ik ga kijken. Het probleem van de verrechtsing en religieuze radicalisering in de VS is mij voldoende bekend.

Het onderwerp op zich is ongetwijfeld ernstig en boeiend ! Ik hoop dat je nog reactie krijgt, Merel. Alleen heb ik al genoeg hooi op mijn vork !

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor tool » 24 jul 2007, 15:56

Voor de liefhebbers:

http://www.jesuscampthemovie.com/

grtz

Tool
I must arm myself to fight you by making weapons out of my imperfections.
tool

Berichtdoor Merel » 25 jul 2007, 09:49

Ik heb de film dus nog niet gezien en vraag mij dan ook af of ik wel voldoende op de hoogte ben van de religieuze verrechtsing.

Die Becky fisher waar komt ze vandaan is ze al langer actief, heeft ze ooit een klap van de molen gehad?

Zaterdag ga ik kijken en zal ik geinterresseerde mijn mening geven.

Voor zover ik de trailers heb gezien, zou het verboden moeten worden, dit is de reinste indoctrinatie.
Geestelijke afstomping, staat gelijk aan mishandeling. Dit soort dogmatische kampen zouden niet mogen bestaan.
Als een jongetje van 9 op een gegeven moment verteld dat hij op z'n 5e weer contact heeft gekregen met god, omdat hij meer in het leven wilde weet je dat die woorden erin geduwd zijn.
een jongetje van 5 wil indd meer in het leven: autootjes, schommels, lego...
Merel

Berichtdoor willem_betz » 07 nov 2007, 04:28

De ganse documentaire Jezus Camp is nu te zien op:
http://www.guba.com/watch/3000040658
duurt ongeveer 45 min, de 2e helft is het meest spectaculair
Inmiddels is het kamp gesloten.
Laatst bijgewerkt door willem_betz op 08 nov 2007, 03:29, in totaal 1 keer bewerkt.
Geloof je alle nonsens, of sommige niet? Hoe maak je het onderscheid?
De hevigste missionarissen en propagandisten voor kwakzalvers zijn vaak hun slachtoffers zelf.
willem_betz
Beheerder

Berichtdoor Sisyphus » 07 nov 2007, 17:10

willem_betz schreef:De ganse documentaire Jezus Camp is nu te zien op:
http://www.guba.com/watch/3000040658
duurt ongeveer 45 min, de 2e heft is het meest spectaculair
Inmiddels is het kamp gesloten.

Heb het gezien in bioscoop. Straffe kost.
De cynische en combatieve anti-homo-predikant Haggard, die in 2006 in het nieuws kwam (http://en.wikipedia.org/wiki/Ted_Haggard) omdat hij zelf een homoseksuele affaire gehad had, kwam er ook predikend in voor. Zou nog meer consternatie gegeven hebben mocht zijn toegeving er ook in hebben gestaan. Wellicht weten de meeste kijkers dat niet meer.
Sisyphus
Beheerder

Keer terug naar Klachtenlijn over sekten of sektarisme - sektenleiders en goeroes