Open oorlog tussen Scientology en BBC

Jozef Rulof, Getuigen van jehovah, Opus Dei, Scientology, Mormonen, Avatar, De Graalbeweging, School voor Filosofie, Steiner-pedagogie, Moon, Children Of God, Pinkstergemeenten, Belgische Wicca, Belgische Kerk van Satan, Sahaja Yoga, ... Ook info ivm het sektenrapport, slachtofferhulp, en studies over sekten.

Berichtdoor Sisyphus » 17 mei 2007, 11:05

De Scientology Church is een internetoorlog begonnen tegen de BBC en verspreidt filmpjes op YouTube waarop een journalist van de Britse omroep in woede ontsteekt tegen een woordvoerder van de sekte.

Door Ayfer Erkul

Londen l Wat Scientology niet vermeldt, is dat journalist John Sweeney zijn geduld verloor na dagenlang gestalkt te zijn door leden van de kerk.

Het conflict tussen de religieuze beweging en de Britse openbare omroep was al enkele dagen aan de gang, maar dat belette de BBC niet om eergisteren de Panorama-uitzending van Sweeney over Scientology toch uit te zenden. In de uitzending Scientology and me volgt Sweeney de sekte in de Verenigde Staten en praat hij zowel met sekteleden als met mensen die eruit gestapt zijn.

Tom Cruise en John Travolta

Sweeney sprak met personen die Scientologystichter L. Ron Hubbard een leugenaar noemen, die zeiden dat de sekte critici genadeloos aanvalt en dat beroemde leden als Tom Cruise en John Travolta geen idee hebben waar Scientology precies voor staat. "Tijdens het draaien van de Panorama-reportage werd tegen mij geroepen, werd ik bespioneerd, achtervolgd door de straten van Los Angeles door sinistere onbekenden en werd ingebroken in mijn hotelkamer", zegt Sweeney in een artikel op de nieuwssite van de BBC. De plaats van de scène op het YouTubefilmpje is de tentoonstelling Psychiatry: Industry of Death in Los Angeles, waar Scientology de schuld van de opkomst van het nazisme bij de psychiaters legt. Nog afschuwelijker dan de beelden van nazistische marteltaferelen die hij te zien krijgt, zo zegt Sweeney in de uitzending, is dat Scientology de Holocaust probeert te recupereren.

Wat op de beelden die Scientology verspreidt niet staat is dat de woordvoerder, Tommy Davis, eerst begon te roepen tegen Sweeney omdat die lange tijd een ex-sektelid had gesproken. Sweeney verloor toen zijn geduld en riep terug. Hij schreeuwde tegen Davis dat die niet bij het interview was geweest en dat hij daarom niet kon beoordelen wat er gezegd was. "Ik werd al heel de week achtervolgd door scientologist Tommy Davis", schrijft Sweeney op de BBC-site. "Hij vertelde me voortdurend dat ik het woord sekte niet mocht gebruiken."

Sweeney verontschuldigde zich achteraf, maar ondertussen waren de beelden al op YouTube gezet. Althans: enkel de beelden die de Scientologycameraman had gefilmd. Daar was netjes uitgeknipt dat Davis ook had staan roepen, al gebeurde dat met merkbaar minder decibel.

Exploderende tomaat

Sweeney: "Ik zie eruit als een exploderende tomaat, schreeuw als een jetmotor en telkens als ik de beelden zie, krimp ik in elkaar. Als je de ambitie hebt om tv-journalist te worden, is dit een goed voorbeeld van hoe het niet te doen."

De BBC heeft al gezegd achter zijn journalist te staan en heeft zijn versie van de feiten ook in een filmpje op het internet gezet. Ondertussen heeft John Travolta zich ook in de strijd gemengd. Hij probeerde onder andere te verhinderen dat de BBC de Panorama-reportage uitzond.

---------
© 2007 Uitgeverij De Morgen NV
Publicatie: De Morgen
Publicatiedatum: 16 mei 2007
Auteur: Ayfer Erkul
Sisyphus
Beheerder

Berichtdoor Anton » 17 mei 2007, 15:59

Sweeney is tijdens die uitzending nogal uit zijn slof geschoten. Ik hoorde een deel van de reportage op de radio waarin hij vreselijk tekeer ging. Dit past eigenlijk niet binnen het raamwerk van een degelijke zender zoals de BBC, die zich altijd als 'national television' presenteert.

Toch heeft Sweeney uiteindelijk gelijk en goed dat de BBC hem niet afvalt. Die sekte van Ron Hubbard zou zo spoedig mogelijk via alle ter beschikking staande wettelijke middelen aangepakt moeten worden. Mogelijkerwijs hebben Cruise en Travolta geld geaccepteerd om Scientology (on)opvallend te noemen (in feite te promoten) als inspiratiebron van hun succesvolle filmcarrière.
Anton

Keer terug naar Klachtenlijn over sekten of sektarisme - sektenleiders en goeroes