Pinkstergemeente Alphamega troggelde miljoenen af.

Jozef Rulof, Getuigen van jehovah, Opus Dei, Scientology, Mormonen, Avatar, De Graalbeweging, School voor Filosofie, Steiner-pedagogie, Moon, Children Of God, Pinkstergemeenten, Belgische Wicca, Belgische Kerk van Satan, Sahaja Yoga, ... Ook info ivm het sektenrapport, slachtofferhulp, en studies over sekten.

Pinkstergemeente Alphamega troggelde miljoenen af.

Berichtdoor Sisyphus » 29 jan 2007, 11:21

Pinkstergemeente Alphamega troggelde goedgelovige volgelingen miljoenen af

Cees en Agnes lachen er niet mee: ze noemen zich 'het lichaam van de heilige geest': 'U betaalt best snel, want er ligt een gifslang in uw bed'

'In een uur was mijn man overtuigd: hij moest 'doorbidden'. Ik volgde maar, want ze zagen een gifslang in ons bed liggen. Tien jaar later zijn we ongeveer een miljoen kwijt.' Twintig leden van de Lommelse pinkstergemeente Alphamega verspeelden fortuinen aan haar leiders die met hun geld jaren grote sier maakten.

LOMMEL

Van onze verslaggeefster

Anne de Graaf

In januari 1985 gaat het niet zo best met Louise (44) en Norbert (45) uit het Limburgse Lutlommel. Het echtpaar heeft hoogoplopende ruzies. Hij is van protestantse afkomst, zij rooms-katholiek. De meningsverschillen over de opvoeding van de kinderen dompelen het gezin in een diepe crisis.

Maar dan lijkt het alsof er een engel neerdaalt in het Limburgse gehucht: een vriendin adviseert Louise en Norbert om Rehoboth te raadplegen, een Nederlandse pinksterbeweging die voet aan de grond krijgt in de regio. "Ze zijn 'anders'-gelovig en verrichten mirakels voor mensen zoals jullie."

Een week later is het echtpaar verkocht. Louise en Norbert krijgen bezoek van een Rehoboth-gezant. Hij belooft hen de hemel op aarde, op voorwaarde dat ze plechtig beloven 'door te bidden', lees: alles, maar dan ook alles op te biechten wat ze ooit in hun leven mispeuterden. Norbert zit zo aan de grond dat hij door de knieën gaat, de volgende dag is ook Louise verkocht.

Zondag, in het chique gebedshuis van Rehoboth gaat een nieuwe wereld voor hen open. Louise: "Het was magisch, die mensen hadden zo'n charisma, het was een schitterend gebouw en het zangkoor was magistraal. Maar ze hadden vooral oor naar onze problemen. Onze relatie verbeterde op slag."

Louise en Norbert laten zich 'dopen'. Dat gebeurt integraal, en zodoende in het stedelijk zwembad van het Nederlandse Eersel. Beiden gaan te water in een witte pij en zweren alles 'doorgebeden' te hebben. Nu ze denken volwaardig deel uit te maken van de club, komt plots de vraag om geld.

Louise en Norbert gaan in een witte pij te water en zweren alles 'doorgebeden' te hebben. Nu ze denken volwaardig deel uit te maken van de club, komt plots de vraag om geld.

Cees en Agnès Laurey, de spirituele leiders van Rehoboth, beroepen zich op 'Maleachi vers tien' van het Oude Testament, waarin verzocht wordt "een tiende van de inkomsten naar de voorraadkamer voor de wezen te brengen". Cees en Agnes lachen niet met de regel: ze noemen zich het lichaam van de heilige geest.

Louise: "In het begin gaven we wat we konden, maar toen begonnen ze een inventaris te maken van onze bezittingen. Ze hadden de organisatie intussen omgedoopt tot Alphamega. "Als u zich een Mercedes kunt veroorloven", zeiden ze. "Dan kunt u ons ook een tiende van de waarde van die wagen afgeven. Hetzelfde geldt voor uw huis. We vermoeden dat het zoveel waard is, dus kunt u maar best een tiende van dat bedrag aan onze beweging overmaken. En als u dat niet hebt, dan sluit u een lening af. U hebt er echt baat bij, want we hadden een visioen waarin er een slang in uw bed ligt. Als u betaalt, verdwijnt ze vanzelf."

Toen was voor Norbert de maat vol. Het was inmiddels 1994 en het echtpaar had bijna een miljoen oude franken aan Alphamega verspeeld. "Daarmee waren we niet genezen. Het duurde een jaar voor we onze geest konden 'zuiveren'. De dominee heeft ons gered", verzucht Louise, die uit angst voor een aanslag besloot jaren te zwijgen.

"Pas toen vorige maand een ledenoproep van Alphamega in Het Belang van Limburg stond, besloten we de kat de bel aan te binden in diezelfde krant. Intussen blijkt dat er meer dan twintig gedupeerden zijn. Die mensen hebben niet alleen hun ziel, maar hun hele bezit aan Alphamega gegeven. Schandelijk. Terwijl Cees en Agnès Laurey met de collectebus op reis trokken naar de Algarve en hier werden opgemerkt in de duurdere restaurants."

Het Nederlandse echtpaar was gisteren niet voor commentaar bereikbaar.

----------------------------------------
© 2004 Uitgeverij De Morgen NV
Publicatie: De Morgen
Publicatiedatum: 5 november 2004
Auteur: Anne de Graaf
Sisyphus
Beheerder

Berichtdoor Ramon Janssen » 05 apr 2007, 01:32

De gemeente rehoboth is mij ook bekend,
Ik heb er bepaalde dingen op voor,maar net zoals ik op elke gemeente heb die ik bezocht heb,,ik heb er ook dingen op tegen..

Ik vind dat een mens een vrijwillige bijdrage moet leveren,geen opgelegde..
Iets uit liefde gegeven heeft waarde,,iets gegeven zonder liefde is niets waard..

maar goed,Het nadeel van de vele gemeenten vind ik dat de mensen blindelings de interpretatie van schriftplaatsen van de leidinggevende volgen,,

ooit was ik te gast bij 'n willekeurige gemeente, die gemeente zou een nieuw pand krijgen,,dat nieuwe pand wist men gelijk te koppelen aan een schriftplaats uit de bijbel,,,ik zocht het even na,,en werd zacht gezegt een beetje boos,,de schrift plaats was geheel uit z'n verband gerukt,,maar het zou de gemeente wel het uitverkoren volk maken (of zo wou men de gemeente gangers doen laten geloven)
Bij elke gemeente tref ik dit soort dingen aan,,om die reden heb ik mij bij geen gemeente aangesloten.
Het enigste wat men mag zeggen naar mijninziens is:
Geloof in jezelf(dit door eerlijkheid naar jezelf,in hoeverre vertrouw je jezelf)
onderzoek of God wel of niet bestaat,,laat het antwoord je kern zijn,,en de rest veranderlijk(wij zijn niet alwetend)
( Je hoeft het wiel miet opnieuw uit te vinden,controleer alleen even zeeer goed of het wel een wiel is)
De groeirichting van de wetenschap,is de wetenschap van onwetenschap
Ramon Janssen

Keer terug naar Klachtenlijn over sekten of sektarisme - sektenleiders en goeroes