Nieuwe artikelenserie over Jozef Rulof

Jozef Rulof, Getuigen van jehovah, Opus Dei, Scientology, Mormonen, Avatar, De Graalbeweging, School voor Filosofie, Steiner-pedagogie, Moon, Children Of God, Pinkstergemeenten, Belgische Wicca, Belgische Kerk van Satan, Sahaja Yoga, ... Ook info ivm het sektenrapport, slachtofferhulp, en studies over sekten.

Nieuwe artikelenserie over Jozef Rulof

Berichtdoor Anton » 17 dec 2006, 11:26

Ik ben op dit forum ingelogd met mijn 2e naam Anton. Als Herman Nimis schreef ik in het verleden voor 'Wonder en is gheen wonder' 2 kritische artikelen over de leer van de occultist Jozef Rulof.

Als je op deze link klikt: http://www.xs4all.nl/~afa/alert/

vind je daar deel 3 (tevens laatste deel) van mijn artikelenserie "Rassenleer van ziener Jozef Rulof opnieuw onder de loep" en ook een verwijzing naar de eerste 2 delen die in de loop van 2006 verschenen.
Anton

Berichtdoor Anton » 30 dec 2006, 12:26

I.v.m. de al zeer lang lopende rechtzaak die het Centrum voor Gelijkheid van Kansen en Antiracisme te Brussel tegen Rulof-uitgeverij Wayti heeft aangespannen het volgende: de definitieve uitspraak zou oorspronkelijk op 14 november '06 plaatsvinden. Maar omdat Wayti de besluiten pas begin november had overgemaakt aan het parket van de rechtbank (Dendermonde) was 10 dagen te kort om tegenbesluiten te formuleren. De uitspraak werd daarom uitgesteld naar 6 februari 2007.
Anton

Berichtdoor C. Romuald » 10 mei 2007, 13:17

Hoi Herman (Anton),
Je kent me van het Rulofforum als NWB!
Ik heb in het verleden op dat forum steeds je berichten gelezen en opgevolgd.

Het laatste jaar ben ik meer bezig geweest met het lezen van de Rulofboeken dan er over te discussiëren, maar wou bij SKEPP zeker registeren om de meningen van andere te horen over alles wat in de 'paranormale' hoek zit.

Na je laatste (derde) artikel over Rulof gelezen te hebben, moet ik zeggen dat je nog altijd een heldere, analytische geest hebt, maar ik denk dat je rechtvaardigheids- en gelijkheidsgevoel je ook parten speelt.
Je zal tijdens je verblijf op het forum gemerkt hebben dat de schrijvers daar ook maar mensen zijn, met hun goede en slechte punten, en dat buiten wat haarkloverij over visies, er geen vreemdelingenhaat heerst op het forum.

Zelf had ik het eerst ook zeer moeilijk met de inhoud van Volkeren der Aarde, omdat het me oneerlijk leek, en ook niet begreep over hoe een mens kan schrijven over een 'God van Liefde' en langs de andere kant bladzijden volschrijft met het 'goedpraten' van daden to. andere volkeren en/of rassen.

Daarom ben ik begonnen met het te herlezen, en alles in vraag te stellen, en toen werd het me allemaal wat duidelijker. Hieronder ga ik steeds Jozefs Rulof naam gebruiken als schrijver, omdat deze ook de kaft van de boeken siert, maar je weet dat een Rulofiaan hiermee bedoelt dat het geschreven is door verdergevorderde zielen in contact met de schrijver.

Als Rulof de nazi's prijst, doet hij dat niet om hun ideeën, maar om hun overtuiging, hun geloof in hun zaak. Als hij zegt dat Napoleon evolutie bracht, gebeurt dat niet uit adoratie voor de kleine generaal, maar omdat Napoleons daden andere landen ertoe brachten allianties te vormen (samen te werken). De spreekwoordelijke bloemen die Hitler zal krijgen, zijn niet om de man te prijzen voor z'n daden, maar omdat die daden evolutie brachten, de mensheid tot nadenken brengt over zichzelf en de wereld.

IK denk dat wie deze boeken leest, en ze vanuit verschillende oogpunten analyseert, niet kan zeggen dat er haat gepredikt wordt, maar eerder een beschouwing wordt gemaakt van wat de mens is: een zijn dat evolueert door de tijden heen. Een wezen vol fouten, en goede karaktertrekken, dat door het maken van fouten leert (trial and error). Er wordt gezegd: mens, werk aan jezelf, accepteer de mensen rondom je, ook al geven ze je veel redenen om ze te haten of te doden.

In de boeken lees je vooral over mensen die fouten gemaakt hebben, of erover vertellen, en wat ze hiermee doorgemaakt hebben in hun evolutie. En ik denk echt dat iedereen die deze boeken begint te kennen en de materie erin blijft analyseren en in vraag te stellen uiteindelijk tot de conclusie komt dat hij er bij gebaat kan zijn, ook al lijkt alles op het eerste zicht zo onrechtvaardig.

Herman, ik hoop dat je bovenstaande niet als een verwijt ervaart, want dat is het natuurlijk niet, en ik hoop nog veel reacties van je te lezen hierover! Greetz,

C.
C. Romuald

Berichtdoor VIN » 10 mei 2007, 16:24

C. Romuald schreef:Hieronder ga ik steeds Jozefs Rulof naam gebruiken als schrijver, omdat deze ook de kaft van de boeken siert, maar je weet dat een Rulofiaan hiermee bedoelt dat het geschreven is door verdergevorderde zielen in contact met de schrijver.
C.

Romuald, hoe maak je onderscheidt tussen iemand die contact
heeft met 'vergevorderde zielen' en iemand die zegt dat hij contact
heeft met vergevorderde zielen ?
VIN

Berichtdoor C. Romuald » 10 mei 2007, 16:51

Dat weet je niet, Vin.
Maar als wat die mens neerschreef pure fictie is, verdient hij zowiezo ons respect om nog betere verhalen te maken dan J.R.R Tolkien of Dan Brown.
In mijn post wou ik gewoon duidelijk maken dat iemand die in Rulof gelooft, zowiezo deze stelling zal overnemen, en iemand die dat niet doet, gewoon dat hij 't uit zijn duim zoog.
Wat ik wel - nu - weet, is dat geen van die schrijfsels geschreven zijn uit rassenhaat of standenverschil.
C. Romuald

Berichtdoor Anton » 11 mei 2007, 08:42

Hallo NWB,

Ik herinner mij nog wel aan jouw kritisch-humoristische en daarmee relativerende bijdragen op het Rulof-forum dat nu bijna opgeheven wordt. Ik vond dat vaak een verademing vergeleken met het soms 'sektarisch' geschrijf van andere forummers, met alle respect overigens, want het zijn beslist geen xenofoben of dergelijke. En ik ervaar jouw tegenwoordige bevindingen niet als een verwijt maar merk wel dat jouw instelling t.a.v. de boeken is gewijzigd.

Inmiddels blijkt dat je het meest geruchtmakende boek van Rulof, 'De volkeren der aarde' hebt bestudeerd en dit op jou niet meer onrechtvaardig overkomt.

Wat betreft rechtvaardigheid in combinatie met karma blijf ik bij mijn standpunt uit een van de vroegere discussies: ten eerste moeten er nog steeds harde bewijzen voor reïncarnatie worden gevonden en ten tweede mist daarom karma van één ziel/entiteit over verschillende incarnaties uitgespreid ook alle bewijs en dan wordt het een twijfelachtig gegeven. Dit wil immers zeggen, voor wat je in het ene leven hebt uitgespookt zal je op een of andere wijze ter verantwoording worden geroepen in een volgend leven. Bovendien beschik je niet over een overzicht van daden uit vorig levens die mogelijk later een gevolg kunnen hebben. Het wordt dan een kwestie van geloven en aanvaarden van dit gedachtengoed, niet van zeker weten. Op die wankele basis wordt het m.i. puur fictie en gevaarlijk om belangrijke feiten uit de geschiedenis in te vullen, zoals Rulof cq. zijn meester Zelanus in dat boek doet.

Bovendien ben ik tegenstander van het idee dat karma in de vorm van gewelddadige handelingen -groepsgewijs of individueel- gerechtvaardigd wordt, zoals uit Rulofs werken blijkt. Daarin worden zeer graverende feiten uit de geschiedenis ingepast en als nuttig beschouwd, waarbij het soms gaat om onschuldige lijkende mensen. Misschien herinner je je nog dat ik van dat forum werd verbannen vanwege de kwestie Mussolini-Abessinië. Rulof schrijft dat Mussolini in 1935 wel naar dat land moest trekken om de bevolking te overmeesteren omdat het een gevoelige les nodig had en te ontvangen en ook de zwartjes moesten ontwaken. Dan rijzen mij de haren te berge. Misschien heeft dat volk stamoorlogen gevoerd, waarover geen woord in het boek staat, want dan zou nog van enige logica sprake zijn, maar in wezen lijkt het mij onschuldig. Dan komt Mussolini met een groot leger en voor die tijd en hun normen geavanceerd wapentuig, terwijl zij zich met de speer moesten verdedigen. Het doel was uiteindelijk kolonisatie. Maar Rulof legt uit dat dit volk wakker moest worden voor een vorm van occult christendom, genaamd ' Universiteit van Christus' en zich tot dat moment dus niet met het geloof in Christus bezig hield. Dit begint langzamerhand op een variant van de kruistochten te lijken (een uitwas van de kerken die door Rulof juist weer zo verafschuwd worden) en op die manier kan elke koloniale oorlog wel gerechtvaardigd worden. Die slachtpartij kostte zo’n 350.000 mensenlevens en dat wordt in het boek als nuttig beschouwd, terwijl anderzijds weer met Mussolini wordt afgerekend als het laagste soort. Tegenstrijdigheid ten top en het meest frappante zou zijn dat geweldloosheid als een rode draad door alle boeken heen zou lopen.

En zo zijn er meer voorbeelden. Ook al is er ooit geweld gepleegd, vormen van tegengeweld om dit 'goed te maken' en karma op te lossen kan niet rechtvaardig zijn, want dat houdt geweld op zich in stand. En begrijpen de volkeren die het overkomt dit dan tenminste? De joden zullen nooit beseffen -een ander gewaagd thema in het boek- dat zij in de gaskamers moesten sterven voor mogelijke wandaden van vorige generaties, waarbij de kruisiging van Christus als hoofdoorzaak van hun groepskarma wordt aangewezen.

Dus als je stelt dat dit op het eerste zicht onrechtvaardig overkomt heb je helemaal gelijk. Maar dat geldt niet alleen voor de eerste indruk. Ik kan mij moeilijk voorstellen dat men eeuwen na nu tot een ander inzicht zal komen. M.a.w., men zou dan inzien dat al die gewelddadige feiten uit de geschiedenis toch van nut waren in het kader van evolutie. Evolutie houdt opbouw in, maar geweld is niet evolutionair om dat het afbreekt. Het kan hooguit tot het inzicht leiden: dat nooit meer. Rulof denkt blijkbaar aan reculer pour mieux sauter en maakt de fout door gewelddadige feiten uit de geschiedenis in te passen om het te rechtvaardigen. En ik vind in dat verband het enerzijds prijzen van dictators misplaatst, want de ontwikkelingen die zij volgens het boek op gang zouden brengen vallen m.i. in het niet bij de schanddaden die onder hun bewind plaatsvonden. Maar ik kan geen eeuwen vooruit kijken. Veel Ruloflezers, gesterkt door het futuristische gedachtengoed in de boeken, denken dat echter wél te kunnen.

Ik hoop dat je nog eens reageert.

Groet, Anton/Herman
Anton

Berichtdoor Piet5 » 11 mei 2007, 14:26

Alcar en Zelanus zijn gewoon dwaalgeesten, die vat kregen op Jozef Rulof doordat Jozef Rulof door de esoterie dwaalde.
Wees wijs op je levensreis
Piet5

Berichtdoor Anton » 12 mei 2007, 08:44

Piet5 schreef:

Alcar en Zelanus zijn gewoon dwaalgeesten, die vat kregen op Jozef Rulof doordat Jozef Rulof door de esoterie dwaalde.

Precies hetzelfde heb ik 6 jaar geleden ook al eens durven te veronderstellen; ik kreeg toen een flinke scheldkannonade over mij heen van fervente Rulofianen. Ik suggeeerde toen dat aan gene zijde -mits die bestaat- net zulke wannabe's kunnen existeren als aan deze zijde. Ze kunnen zich tooien met weet ik wat voor titels of benamingen en evenmin wars zijn van machtsmisbruik. Want het gaat hen uiteindelijk om macht. Maar aan gene zijde heeft men een aards medium nodig om boodschappen door te geven. Dat diende zich aan met de weinig geletterde Jozef Rulof die toen idd in de esoterie ronddwaalde. Bovendien was hij goedgelovig en niet skeptisch en stelde geen lastige ondermijnende vragen aan zijn 'superieuren'. En dat waren voor hen ideale eigenschappen. Deze redenering volgend misbruikten ze in feite de mediamieke kwaliteiten van Rulof.

Een andere optie is dat dit wel bonafide meesters zijn, maar dat Rulofs eigen fantasie op een gegeven moment op hol is geslagen en hij hun boodschappen steeds meer daarmee heeft verwoven en vertroebeld.
Anton

Berichtdoor Timmber » 12 mei 2007, 10:54

Anton schreef:
Een andere optie is dat dit wel bonafide meesters zijn, maar dat Rulofs eigen fantasie op een gegeven moment op hol is geslagen en hij hun boodschappen steeds meer daarmee heeft verwoven en vertroebeld.

De enige juiste optie is: Jozef Rulof was een fantast.
Timmber

Berichtdoor Anton » 12 mei 2007, 14:12

Beste Timmber, het lijkt erop dat je gelijk hebt. Het voorwoord in de latere drukken van Rulofs 'Het ontstaan van het heelal', waarin hijzelf informatief aan de lezers laat weten dat hij de teksten onmogelijk zelf verzonnen kan hebben, doet het tegenovergestelde vermoeden. Maar ik ben agnost en sluit niet helemaal uit dat er zoiets bestaat als een hiernamaals. Of daar ook vergevordere meesters existeren die vooral aan het weinig geletterde volk op aarde willen laten weten hoe het universum precies in elkaar zit en zich dan uitsluitend bedienen van het medium Jozef Rulof, daarover heb ik idd mijn twijfels.
Anton

Berichtdoor Piet5 » 15 mei 2007, 09:51

Volgens mij leed Jozef Rulof aan een associatiedrang door zijn geboorteplaats 's Heerenberg te vergelijken (en te vereenzelvigen) met Jeruzalem, waarvan beschreven staat dat er een "berg des Heeren" is. Daardoor creëerde Jozef Rulof zijn eigen "Jezus," die hij "Jeus" noemde.
Daar zullen de dwaalgeesten Alcar en Zelanus zeker de hand in gehad hebben om hem op het spoor van het spiritisme te krijgen en aldaar zijn eerste gelovigen, in Den Haag, rondom zich te krijgen.
Wees wijs op je levensreis
Piet5

Berichtdoor Anton » 20 mei 2007, 16:07

Piet5, voor zover ik uit die boeken heb begrepen zou 'Jeus' Achterhoeks dialect voor 'Jozef' zijn. Rulofs meesters spreken hem dikwijls zo aan tijdens zijn uittredingen.
Anton

Keer terug naar Klachtenlijn over sekten of sektarisme - sektenleiders en goeroes