Peter D. OUSPENSKY

Jozef Rulof, Getuigen van jehovah, Opus Dei, Scientology, Mormonen, Avatar, De Graalbeweging, School voor Filosofie, Steiner-pedagogie, Moon, Children Of God, Pinkstergemeenten, Belgische Wicca, Belgische Kerk van Satan, Sahaja Yoga, ... Ook info ivm het sektenrapport, slachtofferhulp, en studies over sekten.

Peter D. OUSPENSKY

Berichtdoor GAC » 30 apr 2012, 01:53

Peter Damian OUSPENSKY (of USPENSKY) was een esotericus die in grote mate werd beïnvloed door George GURDJIEFF. OUSPENSKY is vooral gekend van het boekwerk 'Op zoek naar het wonderbaarlijke'. Beiden zijn in grote mate te plaatsen binnen de New Age beweging en werden op hun buurt beïnvloed door een veelheid van denkers, voelers en dromers.

OUSPENSKY's boekwerk wordt actief gepromoot en exemplaren ervan worden op strategische wijze op specifieke plaatsen aangebracht (vb. in specifieke rekken in boekenhandels als De Kleine Johannes in Leuven). Volgelingen van OUSPENSKY zijn internationaal georganiseerd en hebben een hoofdkantoor in Sacramento, LA, VSA. In alle landen en steden van belang zijn er een aantal volgelingen - volgelingen zijn zeer specifiek gericht op artistieke ervaring. Volgelingen van OUSPENSKY noemen zich 'studenten' en blijven continu studeren.

Die beknopte bovenstaande info heb ik van een vriend die actief is in de beweging. Tot nader orde is er wat mij betreft niet echt iets mis met die beweging. Wat me echter stoort is dat ik het gevoel heb dat mijn vriend in een mentaal zwakke periode nog meer in de beweging verzeild is geraakt en daar bijzonder veel geld aan heeft opgedaan. Wat me eveneens stoort is dat zijn karakter veranderd lijkt. Hij is nu constant bezig met het hier en het nu, met bewust leven. Hij verwijt me dat ik me niet genoeg focus en dat ik bij momenten mijn leven maar wat aan me voorbij laat gaan. Hij vindt het ook al helemaal niet meer leuk om gewoon iets te gaan drinken met enkele vrienden.

Dat laatste is volgens velen mogelijk een gezonde houding - ik begin het allemaal daardoor net wat fishy te vinden. Kent iemand de beweging? Is ze schadelijk? Heeft iemand het boek ooit gelezen?

Alvast dank voor mogelijke adviesen.
Groeten,
GAC.
GAC

Keer terug naar Klachtenlijn over sekten of sektarisme - sektenleiders en goeroes