Desteni

Jozef Rulof, Getuigen van jehovah, Opus Dei, Scientology, Mormonen, Avatar, De Graalbeweging, School voor Filosofie, Steiner-pedagogie, Moon, Children Of God, Pinkstergemeenten, Belgische Wicca, Belgische Kerk van Satan, Sahaja Yoga, ... Ook info ivm het sektenrapport, slachtofferhulp, en studies over sekten.

Desteni

Berichtdoor Blauwe Knoop » 16 sep 2010, 18:27

Gegroet

Heeft er al iemand van Desteni gehoord? Dat is een vrij recente sekte afkomstig uit Zuid-Afrika (maar internationaal actief). De leider is Bernard Poolman.
Je kan meer info vinden op:
http://desteni.co.za/
http://desteni.net/
http://equalmoney.org/

Ik heb er zelf nog niet heel veel over gelezen want hun teksten zijn zo psychotisch dat ik ze moeilijk kan volgen. Maar de kern is dat we in een slecht geldsysteem leven en dat alleen een Equal Money System alle problemen zal oplossen. Dat Equal Money System komt erop neer dat iedereen bij de geboorte even veel geld krijgt voor de rest van zijn leven en zo hopen ze alle ongelijkheden weg te werken. Actievoeren om iets aan maatschappelijke problemen te veranderen is verboden. Je moet aan uw gebrainwashte Mind werken; uw geest moet gedeprogrammeerd worden zodat alle slechte invloeden van het huidige Systeem weg zijn. Je mag ook geen eigen wil en mening hebben. Als sekteleden op het goede pad zijn, kunnen ze tot een belangrijker en gesloten deel van Desteni toegelaten worden. Zeer trouwe leden mogen een cursus volgen (die 1000den euro’s kost) om zo van de laatste restjes manipulatie af te geraken. Op hun site staat er vast meer en uitgebreide info maar ik snapte het niet echt en heb dan ook niet de moeite gedaan alles grondig te lezen (ik ben als gewone mens vast te dom om hun intelligente hersenkronkels te kunnen volgen :-)).

Andere kenmerken van deze sekte is dat ze allemaal filmpjes maken van zichzelf en het via hun YouTube-kanaal of via Facebook verspreiden. Onder de naam van de sekteleider vind je er al heel wat. Raar genoeg zie je nooit het echte gezicht van de leider. De “onderdanen” verspreiden wel filmpjes van zichzelf. De meeste sekteleden zijn ook kaal. Ze moeten zich kaal scheren van de sekteleider omdat ze geen belang mogen hechten aan hun uiterlijk. Ik heb de indruk dat het vooral vrouwen zijn die zich scheren en dat de meeste sekteleden ook vrouwen zijn. In Zuid-Afrika is er ook een boerderij van die sekte waar sommigen naartoe gaan. Ze zijn ook sterk tegen alcohol en ik las ook ergens iets over geloof in UFO’s.

Verder hebben ze nog wel van alle regeltjes en principes maar ik denk dat ik het belangrijkste wel gezegd heb. De reden waarom ik dit post is omdat die sekte veel “linkse” eigenschappen heeft en daardoor goedgelovige wereldverbeteraars in haar macht krijgt. Ze willen zogezegd een beter “systeem” voor alle mensen en willen alle onrechtvaardigheden wegwerken. Ik heb de indruk dat de meeste leden kwetsbare individuen zijn uit radicaal linkse, vegetarische/veganistische, spirituele kringen die het goed bedoelen maar gewoon gemanipuleerd worden. In het Nederlands taalgebied lijkt er nog niet veel rond geschreven dus misschien zijn nog maar weinig sceptici op de hoogte van heel dit gebeuren, ofwel is het gewoon zo’n kleine sekte dat het geen kritisch onderzoek waard is. Dat kan ook natuurlijk :-) Maar er zijn alleszins verschillende Belgen (vaag) bij betrokken en sommigen daarvan maken zich zorgen over de evolutie van hun vrienden bij die sekte … Daarom ook dat ik het hier post want ik weet dus niet in welke mate Desteni hier (negatieve) invloed heeft en of het de moeite is die sekte eens nader te onderzoeken.
Blauwe Knoop

Re: Desteni

Berichtdoor Blauwe Knoop » 16 sep 2010, 18:30

oh ja, het zou ook iets te maken hebben met de Zeitgeist Movement (blijkbaar een beweging opgericht naar aanleiding van de "complotfilm Zeitgeist) maar het juiste verband is me niet duidelijk, die Zeitgeist Movement lijkt me alleszins ook maar iets bizar
Blauwe Knoop

Re: Desteni

Berichtdoor 0blivious » 30 mei 2011, 14:30

Correctie:

De Zeitgeist beweging heeft niets te maken met de complotfilm Zeitgeist..
(bron: http://www.zeitgeistmovie.com/qa.html "WHAT IS 'THE ZEITGEIST MOVEMENT' AND HOW IS IT RELATED TO THE FILMS?")
0blivious

Keer terug naar Klachtenlijn over sekten of sektarisme - sektenleiders en goeroes