Krav Maga: een gevechtssport of een sekte.

Jozef Rulof, Getuigen van jehovah, Opus Dei, Scientology, Mormonen, Avatar, De Graalbeweging, School voor Filosofie, Steiner-pedagogie, Moon, Children Of God, Pinkstergemeenten, Belgische Wicca, Belgische Kerk van Satan, Sahaja Yoga, ... Ook info ivm het sektenrapport, slachtofferhulp, en studies over sekten.

Krav Maga: een gevechtssport of een sekte.

Berichtdoor Kristof » 08 jan 2010, 19:32

Hallo,

Recentelijk is er een nieuwe door het Israëlische leger ontwikkelde gevechtssport in zwang.

Wat is Krav Maga?

Krav Maga is het meest doeltreffende en realistische zelfverdedigings- en close-combatsysteem dat vandaag bestaat. Internationaal erkend door experts in krijgskunsten en gevechtsinstructeurs wordt het beschouwd als een praktische, doeltreffende en innoverende gevechtsmethode.

Grootmeester Imi Sde-Or (Lichtenfeld) ontwikkelde oorspronkelijk de Krav Maga methode. Ontwikkeld voor de Israëlische Verdedigingsmacht (I.D.F, Israeli Defence Forces) en voor de andere Israelische veiligheidsdiensten. Sindsdien werd de methode ook aangepast voor gebruik door burgers in het dagelijkse leven.

Krav Maga is zo ontworpen dat om het even wie, jong en oud, man of vrouw, haar succesvol kan toepassen, onafhankelijk van de lichamelijke mogelijkheden van de betrokkene.

Krav Maga is een zelfverdedigingssysteem dat gekenmerkt wordt door zijn eenvoud. Het geheim van zijn doeltreffendheid berust in natuurlijke technieken die makkelijk aan te leren zijn, door middel van moderne en vernuftige trainingmethodes in combinatie met logisch gestructureerde verdedigingstaktieken.

De dagelijkse realiteit van de staat Israël heeft de Krav Maga school talrijke mogelijkheden geboden om getest te worden in werkelijke situaties die veel gevaarlijker zijn dan een gewoon straatgevecht.

http://www.kravmaga.be/
http://kravmagaleuvenabout.blogspot.com/
...en verder Google.

Het feit is dat deze sportscholen een beetje dezelfde eigenschappen vertonen als een sekteafdeling:
1. Ze vragen veel geld voor de opleidingen (zie kravmagaleuven bij de tariffs).
2. Ze beloven snel fantastische resultaten. Na een paar lessen kun je je evengoed verdedigen als iemand die al jaren een andere gevechtssport volgt. Als zelf een gevechtssportbeoefenaar te zijn geweest weet ik dat dit onmogelijk is.
3. Het wordt centralistisch geleid vanuit een centrum in Amerika betreffende certificaten en opleidingen tot instructeurs, dus ook financieel.
4. In sommige trainingscentra mag je komen kijken naar trainingssessies enkel na uitnodiging van een trainer (of dat zou nu verandert moeten zijn).
5. Krav Maga heeft wel degelijk een religieuze invloed in zijn oorsprong, namelijk Israëlisch-Joods.
6. Tevens is er een soort uniforme kledij voor de leden, maar dat kan ik nog wel begrijpen.

Toch, de drie eerste punten geven me toch een beetje een sektegevoel.
Wat vinden jullie hier van?

Groetjes.
For me, it is far better to grasp the Universe as it really is than to persist in delusion, however satisfying and reassuring.
Carl Sagan - RIP
http://www.carlsagan.com/
Kristof

Re: Krav Maga: een gevechtssport of een sekte.

Berichtdoor willem_betz » 09 jan 2010, 02:26

Kijk eens naar de criteria van sekte die we hier hanteren:
http://forum.skepp.be/viewtopic.php?p=20#p20
dan herken ik er toch niet zoveel van, wel sluwe business, en waarschijnlijk overdreven beloften.
Geloof je alle nonsens, of sommige niet? Hoe maak je het onderscheid?
De hevigste missionarissen en propagandisten voor kwakzalvers zijn vaak hun slachtoffers zelf.
willem_betz
Beheerder

Berichtdoor Kristof » 09 jan 2010, 15:26

@WB

Inderdaad, een sekte is waarschijnlijk overdreven maar in ieder geval is er een overeenkomst met alternatieve geneeswijzen.
Men vraagt veel geld voor iets wat in mijn ogen toch niet echt bewezen is. Vanuit Amerika komen er spectaculaire demonstratiefilmpjes die waarschijnlijk zwaar zijn ingeoefend en de Europese lijken veel op spielerei. Een andere overeenkomst met het "alternatieve" zijn de vele lovende verklaringen van "gebruikers". In feite wou ik met dit onderwerp aantonen dat het "alternatieve" en zelfs kwak zich niet zich enkel in de geneeskunde afspelen. Maar ja, waar had ik dit onderwerp anders moeten posten en noemen?

Groeten.
For me, it is far better to grasp the Universe as it really is than to persist in delusion, however satisfying and reassuring.
Carl Sagan - RIP
Kristof

Berichtdoor digifredje » 11 jan 2010, 08:16

Hun beloftes zijn inderdaad nogal sterk, maar om een jaar les te krijgen betaal je 360 euro + 50 euro licentie.
Dat is 410 euro. Ik denk dat je bij de meeste fitnesscentra ook aan dat bedrag zou liggen.

Wat de religieuze invloeden betreft, ook de Oosterse gevechtssporten hebben allemaal een zweem van religie of mysterie over zich hangen. Het is natuurlijk te zien hoeveel je je daarop wil focussen als je die sporten wil beoefenen.

Of de gevechtssport effectief is of niet, daar kan ik me niet over uitspreken. Het kan dus inderdaad zijn dat het vooral veel kwak is, maar een sekte lijkt me ook een stap te ver.
The universe is a strange and wondrous place.
The truth is quite odd enough to need no help from pseudoscientific charlatans.
- Richard Dawkins -
digifredje

Berichtdoor Planoudes » 11 jan 2010, 10:14

Misschien niet helemaal on topic, maar wat ik me altijd afgevraagd heb: die gasten die met hun blote handen betonblokken en dergelijke klieven, is dat echt of is dat een truuk?
Tantum religio potuit suadere malorum
http://atheistmovies.blogspot.com/
Planoudes

Berichtdoor Fishstick » 11 jan 2010, 10:34

Planoudes schreef:Misschien niet helemaal on topic, maar wat ik me altijd afgevraagd heb: die gasten die met hun blote handen betonblokken en dergelijke klieven, is dat echt of is dat een truuk?

Dat is echt, maar heeft wel degelijk een realistische verklaring. Discover had hier laatst een goed artikel (met formules) over: http://discovermagazine.com/2008/the-bo ... ng-machine
Fishstick

Berichtdoor Planoudes » 11 jan 2010, 11:28

Mooi artikel, bedankt voor de link.
Tantum religio potuit suadere malorum
http://atheistmovies.blogspot.com/
Planoudes

Berichtdoor Digit » 11 jan 2010, 11:42

Reactie op het artikel : Vandaar de noodzaak van goed inschatten en juist doseren, want al shet blok niet breekt, dan moet jouw hand al die energie absorberen ! Oeioeioei :shock:

Groetjes

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor Kristof » 11 jan 2010, 16:02

Hallo,

Waarom heb ik dit onderwerp in feite geplaatst?

Er wordt hier iets voor veel geld aangeboden wat de veiligheid van veiligheidsdiensten moet verhogen. Zij geven namelijk ook privé-opleidingen aan politie, veiligheidsdiensten en zelfs legeronderdelen. Een van hun populaire onderdelen is hoe je een gewapende overvaller met je blote handen dient te ontwapenen. :lol: Dit is erger dan "Bringing a knife in a gun fight...!"
Natuurlijk worden er presentatiefilmpjes en demonstaties ter plaatse gegeven. Deze mogen niet mislukken dus zijn de voorstellingen goed ingeoefend en zal de "bewapende" persoon zich niet verzetten. Hier stellen zich twee problemen:

1) Een opgeleide persoon zal WEL in aanraking komen met gewapende en gevaarlijke personen in zijn beroepsleven.
2) Na een te korte opleiding zal de opgeleide persoon deze kunsten nooit zo goed beheersen als de opleiders die deze kunstjes tot treurenstoe hebben ingeoefend en gedemonstreert.

M.a.w. de opgeleide personen worden hun beroep ingestuurd met de kennis dat ze nu de mogelijkheden hebben om gewapende gevaarlijke personen uit te schakelen met hun blote handen. :!: Als dat niet mensen in levensgevaar brengen is met een "alternatieve" gevechtssport! Zie hier de overeenkomst met alternatieve geneeswijzen.

Groetjes.
Carl Sagan - RIP
Kristof

Berichtdoor Digit » 11 jan 2010, 16:23

Dit is inderdaad ronduit moorddadig ! Maar ik denk dat geoefende politiemensen het achteraf wel zullen oefenen en daarbij op de interne "smeerlap" stuiten die "vergeten" heeft in het Krav Maga boekske te lezen hoe hij zich moet laten inpakken !

Minstens even erg is de praktijk van sommige "chi gong"-charlatans die leren hoe je iemand zonder contact, dooor het "sturen (of werpen) van kinetische energie" moet uitschakelen !

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor Lorre » 11 jan 2010, 17:36

Heb zelf een paar jaar geleden gedurende een jaar 3 x per week Hapkido gevolgd. Was wel leuk. Je leerde ook om jezelf te verdedigen tegen aanvallen met een mes, weliswaar allemaal traag uitgevoerd met grote bewegingen. Maar de ervaren leerlingen deden dit uiteraard veel sneller. Ik vroeg ooit aan de leraar wat hij zou doen wanneer iemand met een revolver voor hem zou staan.
Hij antwoordde: Gaan lopen!

Ben er uiteindelijk mee gestopt omdat er een paar rare figuren rondliepen, die in mijn ogen een beetje te fanatiek met hun sport bezig waren...

Dit uiteraard volledig ter zijde :)
Lorre

Berichtdoor Penyfan » 18 maart 2010, 21:39

Hallo,

Ik vind dat sommige personen nogal vrij radicale uitspraken maken waaruit naar mijn mening geconcludeerd kan worden dat ze totale leken zijn of wel heel snel door de bocht gaan. Enig onderzoek zou dan wel op zijn plaats zijn vooraleer tot straffe uitspraken over te gaan.

500 euro voor een jaar training is een koopje! Niet naar belgische normen, want hier kan je een heel jaar Judo beoefenen voor 100 euro. Toen ik 6 maanden in de VS(jaren 90) was voor een deel van mijn opleiding, was een tarief van 300 euro per maand een gunsttarief. En dan moet je je accomodatie, reizen,... ook nog betalen. Ik zou een gat in de lucht gesprongen hebben als ik indertijd in Belgie voor die bedargen les kon krijgen. Maar om daar nu de conclusie uit af te leiden dat ze dan een sekte zijn???

Met betrekking tot hun zogezegde kunsten: je leert iets anders dan de klassieke Japanse krijgskunsten, die naar mijns insziens een te beperkte versie zijn om in realiteit toe te passen. Maar zoals met alles natuurlijk: als je die 20 jaar beoefent zal je wel je mannetje kunnen staan, laat daar geen twijfel over bestaan. Maar als je naar de VS wil gaan kan je ook kiezen voor een dubbeldekker of je kan een jet nemen.
Ik heb een demo gezien van een Krav Maga leraar(als ik me niet vergis), die een wapen sneller kon ontwapenen als de persoon de persoon tijd had om de trekker over te halen. We spreken hier over onder de 0.2 seconden en op highspeed camera vastgelegd.
Natuurlijk zegt zoiets niets over de volledige krijgskunst, want een karateka die dat daar op oefent, zal daar misschien ook wel toe in staat zijn.

Zelf ken ik Krav Maga, maar heb het nooit bestudeerd omdat mijn voorkeur uitging naar de Zuidoost-Aziatsche krijgskunsten.
Maar ontwikkelt door het Israelisch leger waar een no-nonsense aanpak vereist is, zou het wel eens dicht kunnen aanleunen tegen hetgeen ze beweren. Natuurlijk schrijven ze op hun website: "Krav Maga is het meest doeltreffende en realistische zelfverdedigings- en close-combatsysteem dat vandaag bestaat". Dat zegt bijna elke krijgskunst en zoniet dan denken ze het wel, maar dat is ook normaal.

Wat is een te korte opleiding? Als je 3x 2u per week traint, kom je aan een 300u per jaar. Ik zat toenertijd aan 25 uur per week zonder cardio of krachttraining. Fysiologisch wordt gesproken dat je na een 2000 tal herhalingen(in trainingsmodus, niet als een pannenkoek die er zijn tijd staat te verdoen) een techniek kan toepassen. Om een beroemd iemand te citeren: "ït's not the daily increase, but the daily decrease that's important". Het is mijn mening dat een paar een goede technieken gebalanceerd over je lichaam je genoeg backup zullen geven when the going gets though. Dus om te stellen dat als je 6 maanden Krav Maga traint en er niets van terecht zou brengen...??? Nu ja, wat natuurlijk wel is, is dat de manier waarop je het traint het zal bepalen of het effectief is of niet: the way you train, the way you fight.

Om nu te zeggen dat de krijgskunst de personen het levensgevaar instuurt is wel heel kort door de bocht. Persoonlijk ken ik politiemensen genoeg die heel bewust met hun kunde omgaan en die heel bewust zijn van hun eigen capaciteiten en tekortkomingen. De meesten kunnen echt wel crap van kwaliteit onderscheiden. Dus lijkt het me eerder de cowboy-agent/soldaat die overmoedig de conflictarena instapt.

Finaal, er zijn inderdaad wel enkele uitwassen in de krijgskunsten, denken we maar aan het hele tai chi, chi-gung gebeuren, maar ook de kickerobics of atebo. Maar eerder dan te denken aan sektes, zou ik eerder denken aan kapitalistische bedoelingen. Want mijn ervaring is dat het eerder vanuit het individu komt om het "sektarisch"te maken, dan wel dat het van bovenuit zou gestimuleerd worden.
Ik heb ze ook wel allemaal meegemaakt: het trouw zweren aan de stijl, geen andere stijl beloven te leren,...maar dat is toch niet een sekte. En darenboven vergeet niet: het gaat over krijgskunsten! Mijn techniek moet in principe beter zijn dan de jouwe, dus wil ik ook niet dat jij daar kennis van hebt. Het is misschien heel oubollig, maar in essentie komt het daar veelal op neer.

Laat me heel duidelijk zijn: ik heb totaal geen affiliatie met Krav Maga Leuven, ik wist zelfs niet dat het tot hier doorgedrongen was.

Met vriendelijke groeten,

@Kristof: kan je eens laten weten welke krijgskunsten je allemaal gedaan hebt?
Penyfan

Berichtdoor Kristof » 18 maart 2010, 23:42

Hallo Penyfan,

Mijn ervaringen in de gevechtssporten zijn:

Judo
Karate
Close Combat
Ninjitsu

Waarom ik dit artikel geschreven heb?
Men belooft gigantische resultaten na een te veel te korte opleiding (voor veel geld) met fantastische resultaten die zelfs levensbedreigend zijn. Ik daag ieder van jullie uit om een gevaarlijke terorrist uit te schakelen met een ECHT vuurwapen in zijn hand.
Dit is onmogelijk.

Groeten,

Kris.
Carl Sagan - RIP
Kristof

Berichtdoor charlielima » 18 aug 2010, 13:50

Mijn eerste post op dit forum .. misschien een oude koe uit de sloot halen maar waar beter starten dan iets waar je ervaring in hebt ?

Ikzelf heb enkele jaren Krav Maga achter de kiezen ...
Ik heb eveneens kunnen genieten van wat Karate en zelfs Engels Boksen - dus ik denk dat ik de sport al wat kan gaan plaatsen.

Is Krav Maga sneller aan te leren dan bv Karate ?
Naar mijn mening : ja
Krav Maga werd nooit als "sport" ontwikkeld, er waren geen bewegingen waarmee punten te verdienen waren en een slag geven in een bepaalde zone stond niet gelijk aan het winnen van de kamp. De bedoeling van Krav Maga is dat een gevecht op zich zo snel mogelijk afgelopen is. Oosterse sporten vragen jaren aan training om beenbewegingen aan te leren en een zekere lenigheid te verwerven. Bij Krav Maga is dat absoluut niet de hoofdzaak. zo kun je in 1 les een klem of techniek aanleren die je nagenoeg dadelijk kan uitvoeren, dus voor betalende klanten geeft dit ergens een bevredigend gevoel. Ze betalen immers voor iets dat ze dadelijk al kunnen gebruiken.
Krav Maga kan ook perfect aangeleerd worden in jeans en tshirt, wat het dus eenvoudiger te gebruiken maakt in het dagdagelijkse leven (om het kind ook maar een naam te geven)
Als laatste is het ook een feit dat Krav Maga perfect kan worden beoefend door iemand met een erbarmelijke lichamelijke conditie, waardoor dit de ideale aanloop is naar een intensieve Oosterse sport.
! Ik spreek absoluut niet over het "beheersen" van de sport - dat is een ander punt "

Is het aanleren van Krav Maga onverantwoord ?
Naar mijn mening : neen
Hoewel een neveneffect van toegepaste Krav Maga ernstig lichamelijk letsel is (je leert in spe armen en benen te ontwrichten om de tegenstander in zijn geheel te neutraliseren op een zo kordaat mogelijke manier), leer je ook van dag 1 dat de eenvoudigste overwinning het vermijden van een gevecht is. Een degelijke Krav Maga opleiding focust zich vooraleerst op het leren herkennen van gevaar en niet op het vechten met alles wat ademt. Spot je gevaar, dan kun je op voorhand actie ondernemen om het gevaar te ontwijken. Vandaar dat echte Krav Maga zo populair is bij politionele diensten. Je leert immers eerst hoe je escalatie van een situatie kunt gaan vermijden.
Het probleem is dan wel dat je altijd wel ergens paljassen hebt die hun technieken gaan gebruiken op jan en alleman waardoor het kan lijken alsof Krav Maga een supergevaarlijke onderneming is.

Is Krav Maga een sekte ?
naar mijn mening : neen
De voorbeelden die in deze topic werden aangehaald geven eerder blijk van platte commerce dan van sektevorming.
Spectaculaire slogans worden sedert jaar en dag gebruikt om klanten aan te trekken, waarom zou het hier dan anders gaan zijn ?
Als je een club start moet je betalende klanten hebben die het zaakje rendabel maken. Een uitspraak als "leer vechten als Rambo in 1 uur" zal je veel meer commerce opleveren dan een uitspraak als "leer gevaar vermijden op 1 jaar tijd" ..

Conclusie ...
Zoek je een activiteit waarbij je kan aanleren hoe je gevaar best vermijd of hoe je een situatie zo snel mogelijk kan beëindigen, dan ben je bij Krav Maga aan het juiste adres.
Zoek je een sport die je ook in competitie kan doen of waarmee je leert hoe je caferuzies kunt uitvechten ... dan ben je bij krav maga aan het slechte adres.
Wees ook kieskeurig naar de school toe, want helaas bestaat er nog niet echt een officieel controle orgaan vanuit de overheid, waardoor zo ongeveer iedereen wel Krav Maga kan leren.
charlielima

Berichtdoor pietV » 22 aug 2010, 20:05

Kristof schreef:Men belooft gigantische resultaten na een te veel te korte opleiding (voor veel geld) met fantastische resultaten die zelfs levensbedreigend zijn. Ik daag ieder van jullie uit om een gevaarlijke terorrist uit te schakelen met een ECHT vuurwapen in zijn hand.
Dit is onmogelijk.

Groeten,

Kris.

Een gevaarlijke terrorist met een vuurwapen kun je maar beter uit de weg gaan. Tenzij hij ongewapend is en een vliegtuig met een tandpasta tube vol met semtex tracht op te blazen. Dan is de keuze snel gemaakt. Ik noem Krav Maga geen sport. Tenzij jij het schoppen in iemands kruis vindt getuigen van iets sportiefs. Krav Maga is gewoon een optelsom van gemene trucjes. Die je in elke verdedigingssport aanleert. Ik heb zelf 6 jaar actief aan Kyokushinkai gedaan en ook hier leerde je een paar naargeestige bewegingen. Echter binnen het totaalbeeld was het te verwaarlozen. Bij Krav Maga is het omgekeerde het geval. Verzamel zoveel mogelijk misdadige handelingen. Steek 4 vingers naar voren, spreidt en plaats ze krachtig op iemand oogbol. Blindheid of ernstige beschadigingen. En zo leer je dus iemand invalide te maken. Het heeft niets met sport te maken.
pietV

Berichtdoor Digit » 22 aug 2010, 20:33

pietV schreef:En zo leer je dus iemand invalide te maken. Het heeft niets met sport te maken.

Inderdaad !

Maar heb je al ooit oog in oog gestaan met een inbreker ? Ik dus wél. En die was - gelukkig voor ons beiden - snel genoeg weg. Zoniet was invaliditeit voor hem veruit de beste mogelijkheid geweest. Ik denk dat ik maar eens op zoek ga naar een goede leraar ! Kwestie van mijn zelfverdediging terug op te schroeven.

charlielima schreef:Zoek je een activiteit waarbij je kan aanleren hoe je gevaar best vermijd of hoe je een situatie zo snel mogelijk kan beëindigen, dan ben je bij Krav Maga aan het juiste adres.

Daar is m. i. niets mis mee. En overdreven bezorgdheid voor de gezondheid van onze criminelen lijkt mij daarbij misplaatst !

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor Blueflame » 22 aug 2010, 21:55

Als ik het juist plaats, is Krav Maga ontstaan in Israël, uit methodes die toegepast werden en worden in straatgevechten. In de straat heerst geen eer, daar heerst geen code. Met sport heeft dat dus absoluut niets te maken. Maar daar is het ook niet voor bedoeld. Het is gewoon een verzameling van technieken die je kan gebruiken als je plots oog in oog komt te staan met gevaar dat je leven kan bedreigen en je dat gevaar wil afwenden.

Mvg.
Nonsense is our core business
Blueflame
Site Admin

Berichtdoor charlielima » 29 aug 2010, 09:20

Digit schreef:
Daar is m. i. niets mis mee. En overdreven bezorgdheid voor de gezondheid van onze criminelen lijkt mij daarbij misplaatst !

Groetjes,

Digit

Correct,
Ik heb steeds gezegd dat de eerste waaghals die zich een weg baant in mijn woning terwijl mijn familie en ikzelf leuk liggen te slapen - er best alles aan doet om mij niet wakker te maken want die raakt niet meer weg.
Een inbreker maakt op een ogenblik een keuze, deze keuze zijnde in te breken. Een mogelijks gevolg van zijn keuze is dat hij oog in oog komt te staan met de eigenaars en dat die eigenaars misschien wel van zich af zouden bijten. Als ik nog maar denk dat de gezondheid van vrouw en kinderen in het gedrag komt, dan doe ik er alles aan om dat gevaar te gaan neutraliseren - ongeacht het gevolg voor de inbreker. Iedere keuze heeft een gevolg en daar moet je mee leren leven.

MAAR ...

Je moet dergelijke confrontatie steeds in een context plaatsen.
Het voorgaande voorbeeld stelt dat mijn vrouw en kinderen in hun bed liggen en ikzelf oog-in-oog sta met een al dan niet gewapende inbreker. Dat wil dus zeggen dat er nog steeds minimum 1 verdieping tussen het gevaar en mijn familie bevindt, op zich kansen waarmee ik kan leven.

Laat ons nu een vergelijkbaar voorval in een andere omgeving zetten.
Ikzelf ben leuk op wandel met vrouw en kinderen, op een stralende zondag en plots staan we oog in oog met 2 schavuiten die op onze portefeuille uit zijn. Gewapend met een blank wapen (laat ons hier nu een mes nemen) zetten ze hun eisen kracht bij.
Hoewel ik denk (en ik leg de nadruk op DENK, want iedere dodelijke vergissing begint met iemand die ervan overtuigd is dat hij iets kan) dat ik hen het mes kan afhandig maken met minimaal letsel aan mezelf, sta ik hier wel in het bijzijn van mijn vrouw en kinderen. Iedere actie die ik onderneem kan ook hen letsel toebrengen (al was het maar het beeld van hun vader die in een handgemeen betrokken is).
Op dit ogenblik is de betere optie het vermijden van een escalatie en het herkennen van gevaar op voorhand is daarbij onmisbaar.
Hoewel dit veel minder macho is dan de gemiddelde oer-man wil horen, is dit ook erg effectief en maakt dit ook deel uit van een degelijke Krav Maga opleiding.

We kunnen nog extremer gaan in het geven van een voorbeeld en we kunnen het voorgaande voorval gaan aanpassen. Van mes naar vuurwapen !
Met een mes moet een dader zich binnen armlengte van jezelf bevinden om enig letsel te kunnen toebrengen. Dat wil dus ook zeggen dat hij binnen afstand staat om een pak slaag te krijgen.
Met een vuurwapen kan hij vanop afstand een dodelijke beslissing nemen, zonder dat je ook maar enige vorm van verdediging hebt. Dan was het herkennen en vermijden van de situatie de ENIGE oplossing.

We kunnen voorbeelden blijven aanhalen, maar punt is dat iedere gevechtsport uiteindelijk iemand EERST zou moeten aanleren hoe ze NIET te gebruiken.

Trouwens, een algemene verkeerdelijke opvatting van Krav Maga is dat deze werd ontwikkeld in Israël.
Dit is helaas fout, hoewel Krav Maga Hebreeuws is en wel degelijk in Joodse kringen is ontstaan, liggen de roots van Krav Maga in Slovakije, nog voor de aanvang van de 2de Wereldoorlog, toen Joden reeds het mikpunt waren van vandalen en etnische mishandelingen.
charlielima

Berichtdoor Blueflame » 29 aug 2010, 10:45

charlielima schreef:Trouwens, een algemene verkeerdelijke opvatting van Krav Maga is dat deze werd ontwikkeld in Israël.
Dit is helaas fout, hoewel Krav Maga Hebreeuws is en wel degelijk in Joodse kringen is ontstaan, liggen de roots van Krav Maga in Slovakije, nog voor de aanvang van de 2de Wereldoorlog, toen Joden reeds het mikpunt waren van vandalen en etnische mishandelingen.

Tja .... Ik vertelde wat ik me herinnerde van een thema-avond over allerlei gevechtsporten op National Geographic. De naam 'Krav maga' werd denk ik niet vernoemd, maar het lijkt zo veel op wat ik hier lees, dat het wel om hetzelfde moet gaan.

Ik ben net eens gaan kijken op wikipedia en ik zie dat daar in feite precies staat wat ik vertelde.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Krav_maga .
Als jij gelijk hebt, dan is het artikel op wiki verkeerd ?

Overigens wel akkoord met de rest van wat je schrijft.

Mvg.
Blueflame
Site Admin

Berichtdoor Digit » 29 aug 2010, 12:22

Ontstaan - ontwikkeld - verder ontwikkeld ! En dat hoeft niet allemaal op dezelfde plaats te zijn.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Imrich_Sde-Or : de aanzet zou wel degelijk in het huidige Bratislava gegeven zijn !

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor charlielima » 29 aug 2010, 22:33

Blueflame schreef:Ik ben net eens gaan kijken op wikipedia en ik zie dat daar in feite precies staat wat ik vertelde.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Krav_maga .
Als jij gelijk hebt, dan is het artikel op wiki verkeerd ?

Krav Maga heeft - net zoals zovele zaken in de wereld - verschillende stromingen die in verschillende delen van de wereld werden ontwikkeld.
We kunnen dus stellen dat niemand ongelijk heeft :D
charlielima

Berichtdoor Blueflame » 29 aug 2010, 22:38

Digit schreef:Ontstaan - ontwikkeld - verder ontwikkeld ! En dat hoeft niet allemaal op dezelfde plaats te zijn.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Imrich_Sde-Or : de aanzet zou wel degelijk in het huidige Bratislava gegeven zijn !

Groetjes,

Digit

Ok.
Weer iets dat we bij weten.
Bedankt,
ps. Wel stom dat ik niet zelf even op die man zijn naam geklikt heb natuurlijk :oops: :evil: .

Mvg.
Blueflame
Site Admin

Berichtdoor MaartenKoller » 14 dec 2010, 12:20

Tip: kijk eens op veoh.com
zoek naar "fight quest krav maga"

Gaat over twee kerels (ervaren in vechten, de een via militaire ervaring, de andere via wedstrijden) die elke aflevering ervaring in een vechtsport opdoen. Het gaat er nou niet echt flauw aan toe. (vrouwelijke instructrice die elleboogstoot tegen hoofd geeft om iets voor te doen bijvoorbeeld, de volgende keer bukt ie wel ;), als ik het me goed herinner).

In elk geval zeer de moeite waard om via veoh te kijken. Meen dat je iets moet installeren ervoor (een of andere player) en dan pas werkt het. Moeite waard om te doen.

gr

Maarten
MaartenKoller

Berichtdoor mountainbiker » 02 apr 2011, 14:07

:lol:
Krav-Maga:
:lol:
Ok, als je dat allemaal geloven kan heb je vast te veel spannende boeken gelezen en/of te veel spannende films gezien.
mountainbiker

Berichtdoor LucVL » 20 aug 2011, 16:36

Beste Kristof,

U leest hier en daar iets, gooit het op een hoopje en trekt een aantal conclusies die kant noch wal raken. U vergeet bronnen en gegevens te checken en stelt iets dat u nog nooit van dichtbij heeft gezien, laat staan meegemaakt in een slecht daglicht.

Ik overloop de punten uit u eerste post:

1. ze vragen veel geld voor opleidingen

De meeste Krav Maga instructeurs zijn goed opgeleid, ze hebben geïnvesteerd in hun kennis.
We hebben het hier over kennis over anatomie, neurofysiologie, ehbo en uiteraard Krav Maga zelf. De meeste instructeurs doen ook nog eens de moeite zich te verdiepen in wapenkunde en ballistiek. Zodat ze op z'n minst weten hoe het wapen dat ze leren ontwapenen precies werkt.

Kijk maar eens op Youtube, het merendeel van de Sensei weet nog niet eens hoe ze een wapen moeten vasthouden of kennen spreken over een geweer terwijl het een pistool is. Ze houden de loop van het wapen in hun richting terwijl ze ontwapenen, ze bedreigen hun tegenstander op Steven Seagal wijze met het ontwapende pistool...

2. Ze beloven snel...

Uw vergelijking met vechtsporten loopt mank. Krav Maga is geen sport maar een systeem. En natuurlijk kunnen vechtsporters niet vatten dat je snel tot een resultaat komt met Krav Maga. Ze focussen zich op fijnmotorische bewegingen en ze krijgen een hoop restricties opgelegd waardoor ze in een echt gevecht volledig de mist ingaan. Je moet inderdaad jaren oefenen om je met een vechtsport uit de slag te kunnen trekken in een straatsituatie.

Ik krijg hier de ene vechtsporter achter de andere over de vloer. Allemaal komen ze na 1 (ja 1) les tot de conclusie dat Krav Maga effectiever is dan wat zij ooit hebben gezien. En het zijn heus niet allemaal witte gordeltjes. Onze groep telt meer dan 1 vechtsportmeester die zijn sport aan de haak heeft gehangen na kennis te hebben gemaakt met Krav Maga.

3. het wordt centralistisch geleid vanuit de US.

Onzin, u heeft het over KMW, één van de vele federaties. Check uw bronnen en baseer u niet allen op 1 site van 1 organisatie. Ik heb nog nooit iets te maken gehad met de US en ik moet zelfs geen verantwoording afleggen aan één of andere Israëlische organisatie.

4. In sommige trainingcentra mag je enkel op uitnodiging komen kijken.

Wel, bij mij mag u niet komen kijken. Als u wil meedoen dan vraagt u een proefles aan, geen probleem. Maar kijkers verstoren de les.

We zijn niet bezig met een sport maar met een reality based systeem. Het is niet ons doel u te entertainen maar iets te leren. U gaat toch ook niet zomaar een basis- of middelbare school binnen om 'eventjes te kijken'?

5. Krav Maga heeft een religieuze invloed in zijn oorsprong.

U weet echt niet waarover u het heeft. Zoekt u Abir eens op, daarvan mag u van mijn part schrijven dat het een religeuze oorsprong heeft.

6. tevens is er een soort uniforme kledij voor leden

En uw oosterse vechtsporten dan?

Trouwens, ook hier heeft elke federatie haar richtlijnen. Ik spreek enkel over de onze: we trainen in een zwart T-Shirt met wit logo, broek is voorlopig nog vrij, schoenen ook.

Het moet me hier vooral van het hart dat het me enorm stoort dat leraars van oosterse vechtsporten hun verhaal verkopen als zelfverdediging. Judo, karate, Tae Kwon Do, aikido, kung fu, mma, thaiboks etc hebben NIKS met zelfverdediging te maken.
Dat wil niet zeggen dat ze geen waarde hebben. Integendeel. Elke sport heeft zijn waarde. Ze kunnen zelfbeheersing en motoriek verbeteren of gewoon leuk zijn om te doen of om naar te kijken, maar stop met ze te verkopen als of vergelijken met zelfverdediging. Dat getuigt enkel van een gebrek aan inzicht.

Ik heb het al aangehaald: (oosterse) vechtsporten gebruiken meestal fijne motoriek. De motoriek die wegvalt als je onder stress staat. Ze hebben 300 technieken of meer, die je dus telkens een goede 2000 keer moet oefenen (600 000 oefeningen) om ze te conditioneren en dan heb je ze meestal maar vanuit 1 hoek in een statische situatie kunnen trainen. Restricties (geen ellebogen, niet bijten, niet naar de keel, ogen, kruis...), die je overlevingskansen verminderen. Trainen in een statische situatie, aanvallers die precies moeten doen wat is voorgeschreven...

Ik bewaar bovenstaande misschien beter voor een topic in fictie of waarheid.

Luc Van Laere
LucVL

Berichtdoor LucVL » 20 aug 2011, 17:02

Kristof schreef:Hallo,

Er wordt hier iets voor veel geld aangeboden wat de veiligheid van veiligheidsdiensten moet verhogen. Zij geven namelijk ook privé-opleidingen aan politie, veiligheidsdiensten en zelfs legeronderdelen. Een van hun populaire onderdelen is hoe je een gewapende overvaller met je blote handen dient te ontwapenen. :lol: Dit is erger dan "Bringing a knife in a gun fight...!"
Natuurlijk worden er presentatiefilmpjes en demonstaties ter plaatse gegeven. Deze mogen niet mislukken dus zijn de voorstellingen goed ingeoefend en zal de "bewapende" persoon zich niet verzetten. Hier stellen zich twee problemen:

1) Een opgeleide persoon zal WEL in aanraking komen met gewapende en gevaarlijke personen in zijn beroepsleven.
2) Na een te korte opleiding zal de opgeleide persoon deze kunsten nooit zo goed beheersen als de opleiders die deze kunstjes tot treurenstoe hebben ingeoefend en gedemonstreert.

M.a.w. de opgeleide personen worden hun beroep ingestuurd met de kennis dat ze nu de mogelijkheden hebben om gewapende gevaarlijke personen uit te schakelen met hun blote handen. :!: Als dat niet mensen in levensgevaar brengen is met een "alternatieve" gevechtssport! Zie hier de overeenkomst met alternatieve geneeswijzen.

Groetjes.

Oordelen met een gebrek aan inzicht en kennis. Krav Maga is niet alternatief en zeker al geen gevechtsport. Het is een systeem dat gebaseerd is op reflexen en fysica. Geen hokus pokus maar feiten. Feit is dat als een gemiddelde tegenstander een wapen tegen je hoofd of lichaam houdt hij je onmogelijk kan neerschieten als jij het wapen goed vasthebt en je het doel (lichaam, hoofd) uit de vuurlijn brengt.

En om dit te bewijzen stel ik voor dat je, gewapend met je camera langskomt. Je mag het eens proberen. We gaan een scenariootje spelen en jij mag diegene zijn die mij of één van m'n leerlingen overvalt en een (airsoft?)pistool tegen het hoofd, lichaam of rug houdt. Je zult merken dat we niet altijd (kunnen) ontwapenen. We zijn namelijk geen idioten of rambo's. Maar geloof me, de keren dat we ontwapenen zijn we zeker van ons stuk en is het niet echt leuk voor diegene met het schiettuig.

Gezien we niks te bewijzen hebben zullen we dat laatste stukje er voor jou helemaal uitlaten.

Gelieve dus niet meer te veralgemenen... dat is voor domme mensen.
LucVL

Berichtdoor Kristof » 21 aug 2011, 23:52

Hallo Luc,

Wegens tijdgebrek zal ik later intensiever reageren op je postings die ik wel degelijk waardeer.
Feitelijk heb ik wel ervaring in Krav Maga, in het Belgisch leger noemt men dit Close Combat wat mij aangeleerd is tijdens mijn diensttijd in een gevechtseenheid. Deze lessen bestonden voornamelijk in hand tot hand gevechten en het ontwapenen van mensen met steekwapens zoals messen. Maar nooit hebben mijn instructeurs (sergeanten) beweerd dat hiermee men met vuurwapens gewapende personen kan uitschakelen. Niemand is sneller dan een kogel. Als je dit beweert dan beweer bij wijze van spreken dat je over paranormale krachten beschikt.

Groeten.
Carl Sagan - RIP
Kristof

Berichtdoor Kristof » 22 aug 2011, 00:02

Kristof schreef:Hallo,

Groetjes.

Ik blijf trouwens voor 100% achter mijn hierboven getoonde post staan.
Carl Sagan - RIP
Kristof

Berichtdoor LucVL » 22 aug 2011, 13:53

Dag Kristof,

Ik beweer niet dat ik sneller ben dan een kogel, je moet lezen wat er staat beste. Ik beweer wel dat als iemand een pistool tegen m'n hoofd zet om me te bedreigen (dus niet onverwacht pistool tegen m'n hoofd met de intentie om meteen te schieten want dan verminderen m'n kansen met 95%) dat ik hem kan ontwapenen. Ik hoef dus niet sneller te zijn dan de snelheid van een kogel, enkel sneller dan zijn beslissingstijd + de tijd die hij nodig heeft om de trekker over te halen. DUS ook niet sneller dan alleen de tijd om de trekker over te halen!

Trouwens, ik heb liever dat iemand een pistool tegen m'n hoofd houdt dan dat iemand een mes tegen m'n keel zet.

Wat jullie deden in het leger waren statische drills. Close combat (nabij gevecht zonder vuurwapens) van het belgisch leger heeft niks met Krav Maga te maken. Hier en daar zit er wel een instructeur die weet waarover hij het heeft, dat zal ik niet ontkennen. Ik heb zelfs weet van een zeer bekwaam Krav Maga instructeur bij ABL maar ik weet niet of de man in kwestie niet gebonden is aan een handboek. Ik ken die problematiek maar al te goed.

Het oeverloos gezever over de noodzaak van eindeloos trainen is iets waar ik regelmatig mee te maken krijg. Ik ben full time Krav Maga instructeur (ik ben dagelijks met die materie bezig, dus niet alleen na m'n uren)... Mocht je de moeite nemen om het systeem te ontdekken dan zou je snel ontdekken hoe het werkt. Je zou snel tot het besef komen dat we 1) vooral een verhaal hebben dat 100% klopt en 2) je een systeem kunnen bieden waarmee je echt iets kunt aanvangen zonder 15 jaar te moeten trainen.

Wat jij schrijft is een grove belediging voor, en onderschatting van alle politie-, veiligheidsdiensten en legereenheden die Krav Maga gebruiken/beoefenen. Die mensen hebben eigenlijk zelfs geen externe instructeurs nodig. Het is zelfs beter om iemand te hebben die de problematiek van de job kent (niet alle KM instructeurs hebben een relevante achtergrond). Mijn persoonlijk visie daarop is simpel, breng me een flik, ik leer hem Krav Maga en hij kan zijn mensen opleiden.

Daarmee valt dus je winstbejag verhaal ook als een kaartenhuisje in elkaar, want aan zo'n instructeur verdien ik niks meer...

Kan dat dan? Hoor ik dan regelmatig... Natuurlijk, Krav Maga is geen Rocket science hé mannen. Het is een systeem dat ontwikkeld werd ten behoeve van Israëlische militairen. Meer niet. In Israël krijgen de militaire het ganse verhaal in 20 uur, om instructeur te worden ben je daar grofweg 100 uur bezig.

In onze organisatie zit het iets anders omdat we niet zomaar iedereen toelaten en omdat de lat bijzonder hoog ligt. We eisen kennis van EHBO, wapenkunde (en ballistiek) en nog een hoop andere zaken.

En natuurlijk lopen er in dat Krav Maga wereldje een hoop would-be's en charlatans rond. Grote namen die zelfs niet eens weten hoe je een pistool moet vasthouden en daar maar ik me dan ook druk om, net zoals ik me druk maak om mensen die oordelen zonder kennis van zaken.

Maar nogmaals, het is niet echt persoonlijk. Je bent altijd welkom om het één en ander uit te testen. Skeppers vinden dat leuk... en ik ook. Ik begrijp je skeptisisme, en tot op een bepaalde hoogte kan ik begrijpen dat mensen raar opkijken van bepaalde uitspraken, vooral als je ze uit de context rukt. Maar wees dan aub zo eerlijk om niet stug achter een standpunt te staan dat niet klopt want zoals ik al schreef, dan is het domheid.
LucVL

Berichtdoor Kristof » 22 aug 2011, 15:45

Luc,

Eeuwen geleden heeft de westerse wereld bijna de rest van de wereld verovert. Dit gebeurde niet vanwege onze gevechtstechnieken maar omdat we op dat moment een fantastische uitvinding deden: het vuurwapen (en het kanon). Zonder deze tuigen was de kans groot dat de plaatselijke inboorlingen de blanken er gewoon terug uit kieperden. Zelfs de Noord Amerikaanse indianen kunnen goed vechten en hadden een zeer goede kennis van hun omgeving. Voor dezen begon het tij te keren nadat zij zich ook vuurwapens konden aanschaffen. Zelfs het Japanse rijk met zijn levenslange (van kinds af aan) zéér goede opgeleide samoerai besloot een modern leger op te richten met geweren en kanonnen. In de prachtige film “The Last Samourai” met Tom Cruise wordt dit prachtig gereconstrueerd doordat de laatste samoerai worden neergeschoten met een machinegeweer.

En nu staat er een groep van mensen op die beweren dat ze terug beter zijn met hun lichaam ten opzichte van vuurwapens. Want dat wordt letterlijk beweerd in Krav-Maga. Dat kun je niet ontkennen. Het is zelfs het paradepaardje in jullie nogal overdadige reclame(filmpjes).

Als ik de foto's zie van als paddenstoelen uit de grond opschietende nieuw opgeleide instructeurs dan twijfel bij velen over de lichamelijke fitheid van deze mensen. Trouwens, als je in bijvoorbeeld de karate leraar wil worden dan dien al enkele jaren de sport beoefend en een vrij hoge graad behaald te hebben. Bij Krav-Maga vind ik dat allemaal nogal vlotjes verlopen. Alhoewel, ik moet eerlijk bekennen dat bijhorende opleidingen zoals EHBO een goed punt is waar man in ander (gevechts)sporten meer aandacht zou moeten aan besteden.

En betreffende die effectiviteit bij Israëlische militairen dat zou ik toch met een dikke korrel zout nemen. Als ik er een paar zwaar bewapende van dezen op mijn nek krijg dan doe ik ook alles wat ze willen. Niet vanwege hun Krav-Maga kunsten maar omdat ze een paar M16's in mijn nek duwen.

Groeten.
Carl Sagan - RIP
Kristof

Berichtdoor Kristof » 23 aug 2011, 10:21

En dan wil ik nog de volgende bedenking bijvoegen. Er zijn veel truuks bij Krava-Maga waarbij de dader beslopen wordt. Buiten het feit dat de echte dader zich WEL zal verweren dient men rekening te houden met het volgende:

1. Zijn er geen spiegelende objecten in de buurt die de besluiper kunnen zichbaar maken? Een bril, die tegenwoordig veel gedragen wordt, kan al fataal zijn.
2. Kan de schaduw van de besluiper niet gezien worden door een lichtbron, buiten in open lucht eventueel de zon?
3. Kan er geruisloos gelopen worden op het oppervlakte wat een pak moeilijker wordt op bvb grind en grond met twijgen?
4. En onderschat vooral deze niet: gaan de bedreigden niet plotseling hoopvol kijken als de besluiper nadert?

Als je rekening moet houden met een of meerdere van de voorgaande punten gaat de effectiviteit van vooral de vuurwapens ontwapeningstruken dalen tot bijna nul. Dus niet de moeite meer om het aan te leren en je leven in gevaar te brengen. Iemand met een vuurwapen uitschakelen? Zelf vuurkracht inzetten. :mrgreen:
Carl Sagan - RIP
Kristof

Berichtdoor Digit » 23 aug 2011, 11:10

Met wat ik er van weet durf ik te stellen dat je de close-combat technieken van de "special forces" écht niet moet onderschatten. Misschien wél wat nuanceren, want veel ligt ook aan de omstandigheden, en dat kun je ook wel uit de tekst van LucVL halen (wat explicieter had ook gemogen !). Als de man met het pistool ook de technieken kent, dan is de situatie natuurlijk meteen véél precairder. Maar een leek die het waagt om een pistool tegen het hoofd van bv. een SAS-man te houden, die gaat volgens mij inderdaad een paar bijzonder onaangename momenten beleven.

Wat de opleidingsduur betreft, daar denk ik dat de door LucVL genoemde lestijden misschien haalbaar zijn voor iemand die in prima conditie is en enigermate geoefend is in gevechtshandelingen, evt. zelfs via een gevechtssport - waarvan hij dan wél de belemmeringen moet kunnen afleggen. Maar ik denk niet dat de doorsnee burger van middelbare leeftijd, zelfs na 50 uur opleiding, met gerust gemoed een nachtelijke wandeling moet gaan maken in Kuregem ! :wink:

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor LucVL » 26 aug 2011, 12:00

Kristof,

Je mist het punt en het heeft blijkbaar geen zin om je te vragen om de zaak eens persoonlijk te komen testen. Je gaat er zelfs niet eens op in.

Ook je oorlogsverhaaltje raakt kant noch wal. We zijn geen strijders die 'naakt' ten oorlog trekken tegen bewapende vijanden. Voor militairen is Krav Maga een bijkomstig instrument. Voor burgers... idem. Voor militairen is het een extra tool, naast tactiek, ondersteuning, wapens. Voor burgers staat Krav Maga naast de-escalatie.

Kristof, hoeveel keer nog: karate is een sport of kunst, Krav Maga is een systeem. Niks moeilijk aan. Hoewel ik de indruk krijg dat het een beetje boven je petje gaat.

Ik ben hoofdinstructeur van een federatie (ECKMF) en van mijn eigen academy (EKMA), fysieke capaciteiten zijn geen absolute voorwaarde om instructeur te kunnen worden. Zolang de instructeurs de oefeningen kunnen voordoen is het wat mij betreft ok. Ik denk echter dat je een gigantisch probleem zou hebben mocht je ooit je explosieve kracht en uithouding moeten meten met één van onze instructeurs. We hebben er één ouder dan 60 die je alle hoeken van de zaal laat zien, wees gerust. Maar eigenlijk is dat niet het belangrijkste. Een instructeur moet z'n vak kennen. Bij ons toch. Als blijkt dat hij of zij onzin verkoopt gaat hij of zij er onverbiddelijk uit.

Ik spreek hier niet over andere federaties, ik zeg ook niet dat wij beter of slimmer zijn maar neem gerust van me aan dat de EKMA instructeurs zelfverdediging zeer ernstig nemen.

En dan over de truuks van het besluipen: jij denkt echt dat wij idioten zijn hé? Er zijn geen truuks beste... Denk je dat je hier nu een analyse hebt gemaakt die in de afgelopen 80 jaar nog niet is gemaakt? We baseren ons niet op geloof, veronderstellingen of overlevering maar op feiten.

Digit,

Als iemand die een deftige opleiding heeft genoten je wil bedreigen dan zal hij zeker geen pistool tegen je lichaam zetten. Hij zal buiten 'grijpafstand' blijven. Je ziet op Youtube wel eens filmpjes waarin de bedreigde een koprol maakt (om de afstand te overbruggen) om dan het wapen af te nemen, wel dat is zever. Mensen die dat instrueren moesten ze afschieten, dat zijn gevaarlijke gekken.

En ja, ook in het Krav Maga zijn er zeveraars. Maar daar ben ik niet verantwoordelijk voor hé!

Ik ben best bereid een antwoord te formuleren op specifieke vragen, maar het aanbod is ook voor jou geldig: boek een gratis proefles...

De opleidingsduur bij het IDF is anders, korter dan onze opleidingsduur. Die van ons is afhankelijk van een aantal factoren zoals achtergrond en kennis over de onderdelen (ehabo, neurofysiologie, ballistiek,... ).

En wat die gemiddelde burger betreft: iedereen zou met een gerust gemoed om het even wanneer in Kuregem moeten kunnen rondlopen. Ik zal nooit beweren dat ik iemand kan klaarstomen om die tocht te ondernemen maar ik kan wel zijn of haar overlevingskansen verhogen. Het is toch allemaal maar een kwestie van gezond verstand.

Wij leggen de nadruk op het mentale aspect van de zaak en het conceptuele, dat gaat nu éénmaal sneller dan 2000 statische oefeningetjes doen per situatie en aanvalshoek.
LucVL

Berichtdoor sensei » 02 feb 2015, 20:10

Ik ben een ervaren vechtsporter met hoge graad in 2 Japanse gevechtsporten. Tevens trainer B Bloso, Ex-para commando( onderoff.) en momenteel politieman in een interventie-eenheid.
Ik sta op straat en ben van de straat en ik denk dat KM vele mensen een illusie verkoopt als men spreekt over de snelheid en de doeltreffendheid van het hele systeem.
KM heeft zeker zeer interessante punten en is een goed systeem, maar je moet er net als voor andere systemen jaren voor trainen . LucVL zegt het indirect trouwens zelf : men werkt ( en terrecht !) ook op het mentale aspect. Bewegingen kan je snel aanleren , de geest volgt veeeeeeel trager, vooral in een echte stress-situatie.
Ik geloof dus echt wel in KM, maar ik denk toch ook dat men omwille van commerciële redenen iets meer belooft dan wat het werkelijk is.
sensei

Berichtdoor sensei » 02 feb 2015, 20:11

NB: nee, het is geen sekte ;-)
sensei

Berichtdoor Kristof » 12 jun 2015, 16:59

LucVL,

Ik weet niet of dit topic nog volgt maar je schreef dat de instructeurs nogal geïnvesteerd hebben in hun opleiding en dat graag willen terugverdienen.
Dienen de instructeurs in opleiding ook de federaties te betalen of enkel hun instructeurs want anders lijkt dit erg op een piramidesysteem wat door de wet verboden is?

Het boek VI "Marktpraktijken en consumentenbescherming" van het Wetboek van economisch recht (Boek VI WER) beschouwt onder alle omstandigheden als oneerlijk, elke misleidende handelspraktijk die erop gericht is een piramidesysteem op te zetten, te beheren of te promoten waarbij de consument tegen betaling kans maakt op een vergoeding die eerder voortkomt uit het aanbrengen van nieuwe consumenten in het systeem dan uit de verkoop of het verbruik van producten (art. VI.100, 14° WER).

Het art. VI.109 WER, verbiedt een piramidesysteem op te zetten, te beheren of te promoten waarbij een onderneming tegen betaling kans maakt op een vergoeding die eerder voortkomt uit het aanbrengen van nieuwe ondernemingen in het systeem dan uit de verkoop of het verbruik van producten.

Deze praktijk wordt strafrechtelijk gesanctioneerd (art. XV.86 WER)

Bron: http://economie.fgov.be/nl/onderneminge ... XrvJUbLLHQ

Multi-level marketing

Er kan geld verdiend worden door de directe verkoop van producten (in dit geval diensten) aan klanten, en aan de verkoop van producten (of diensten) door distributeurs die "onder" iemand werken. Naast directe verkoop houdt men zich ook bezig met het aanwerven van nieuwe leden. Dit gebeurt via speciale websites, advertenties in kranten, grote conventies, etc. Die nieuwe leden nemen hun producten (of diensten) af van de persoon die ze aangebracht heeft, en hierop krijgt die een commissie. Als de nieuwe leden weer nieuwe deelnemers aanbrengen, krijgen zij daarvoor een commissie en de originele verdeler ook. Mensen bovenin de organisatie worden dus beloond voor de resultaten uit hun eigen verkopen en die uit alle onderliggende lagen. De onderste laag ontvangt alleen een commissie over hun eigen directe verkopen.

Mensen zijn failliet gegaan door dit systeem want wat als je geen nieuwe klanten vindt door verzadiging? In dit geval zal niet heel België Krav-Maga willen volgen.

Voorbeelden:
http://www.skepsis.nl/nikken.html
http://nl.wikipedia.org/wiki/Herbalife

Groeten,

Kristof
Carl Sagan - RIP
Kristof

Keer terug naar Klachtenlijn over sekten of sektarisme - sektenleiders en goeroes