Orde der Transformanten

Jozef Rulof, Getuigen van jehovah, Opus Dei, Scientology, Mormonen, Avatar, De Graalbeweging, School voor Filosofie, Steiner-pedagogie, Moon, Children Of God, Pinkstergemeenten, Belgische Wicca, Belgische Kerk van Satan, Sahaja Yoga, ... Ook info ivm het sektenrapport, slachtofferhulp, en studies over sekten.

Orde der Transformanten

Berichtdoor JanJac » 16 sep 2008, 23:57

Een gevaarlijke sekte of gewoon een groep gelovige mensen?
Bron: De Volkskrant.nl

http://www.ordedertransformanten.nl/

HOEVEN - Op internet woedt al maanden een heftige discussie, ‘maar de eerste christenen werden ook een sekte genoemd’.

De buitenwereld noemen ze ‘de matrix’. Zelf wonen ze in ‘de compound’, een aantal woningen in een woonwijk in Hoeven. Ze eten gezamenlijk, maar mannen en vrouwen zitten wèl aan aparte tafels. Kinderen eten gescheiden van volwassenen. Iedereen mag bij elkaar naar binnen lopen.

De Orde der Transformanten heeft veel weg van een commune. Ze noemen zichzelf een christelijke geloofsbeweging, die streeft te leven naar het voorbeeld van Jezus Christus.

Voorganger
In het Rasopark in Hoeven wonen ongeveer zestig mannen, vrouwen en kinderen. Robert Baart, personal coach en leider van de orde, ook wel ‘voorganger’ geheten, woonde al in de wijk toen hij in 2003 de geloofsgemeenschap oprichtte. Sindsdien hebben de leden zes aangrenzende woningen opgekocht.

Is de Orde der Transformanten een gevaarlijke sekte of gewoon een groep gelovige mensen die met elkaar leven? Marla Baart, partner van de voorganger en woordvoerder van de orde, zegt daarover: ‘We zijn een sekte in de zin dat we een geloofsbeweging zijn die afgesplitst is van andere geloofsbewegingen. De eerste christenen werden ook een sekte genoemd. Maar we zijn absoluut geen sekte met een charismatische leider die alles bepaalt.’

Daarover verschillen de meningen. Op internet woedt al maanden een heftige discussie, vooral gevoed door tegenstanders.

Gehersenspoeld
Vast kritiekpunt van familieleden en vrienden is dat transformanten lijken te worden gehersenspoeld en geïsoleerd, waardoor ze het contact met de oude omgeving verbreken. ‘Een gevaarlijke club. De eigenaar probeert via coaching zieltjes te winnen’, schrijft de een. ‘Ik heb familie in de orde zitten die ik er zo graag uit wil hebben, voordat ik straks helemaal geen contact meer met ze heb’, aldus een ander.

Jeroen van Hasselt zag zijn vrouw en kinderen vertrekken naar de geloofsgemeenschap. ‘Lieve Jeroen, na de dienst van zondag heb ik besloten er helemaal voor te gaan. Vanaf vandaag wonen de kinderen en ik op Raso’, schreef zijn vrouw in een kort briefje. Van Hasselt heeft zijn ervaringen beschreven op de website www.wegvanpapa.nl. Volgens hem bedient de orde zich van ‘manipulatie, indoctrinatie en dwingende beïnvloeding van mensen’.

Destructieve gedragscontroletechnieken
Exit-counselor Sjoukje Drenth-Bruintjes heeft een aantal ex-leden en familieleden van de Orde der Transformanten als cliënt. Ze constateert dat hun klachten erg lijken op de klachten van mensen die het slachtoffer zijn van wat zij noemt ‘destructieve gedragscontroletechnieken. Dat zijn technieken om mensen in de ban van iemand of de groep te brengen, waardoor hun zelfbeschikkingsrecht verloren kan gaan.’

Voorbeelden daarvan zijn: isoleren van familie en vrienden, geleidelijke hervorming van het denken, taalmanipulatie en psychologische dreiging: als je de groep verlaat, gebeurt er iets vreselijks.

De orde zelf ontkent dat sprake is van dwang of manipulatie.

De ervaringen van de beheerder van de website www.wegvanpapa.nl :

Mijn vrouw en kinderen zitten bij de Orde der Transformanten. Ik mag hen niet zien en/of spreken... .

Er lijken vreemde dingen te gebeuren, er zijn vele vragen waarvan er een aantal hieronder staan:

* waarom mag ik mijn vrouw en kinderen niet zien?
* waarom mag ik niet met mijn vrouw en kinderen spreken?
* waarom kom je er niet zo maar weg?
* waarom zo afgeloten van de buitenwereld?
* waarom heb je het eerst niet in de gaten?
* waarom ben ik bedreigd?

Alles waar ik echt om geef en van hou lijk ik verloren te hebben. Het is moeilijk, soms loodzwaar en een enorm gemis. Maar één ding heb ik gewonnen: ECHTE VRIJHEID!
Soms denk ik juist, soms denk ik mis ..
Maar ik denk tenminste!
JanJac

Berichtdoor Piet5 » 27 sep 2008, 20:48

Omdat de leider van motorrijden houdt en op een Harley Davidson rijdt vindt dat navolging, een aparte motorclub van leden van de commune.
Transformanten zijn nudisten, jalouzie is fout, sexuele vrijheid geoorloofd.
Men is verwikkeld in rechtzaken t.g.v. stalken en bedreiging, waarvan ze aangifte gedaan hebben, maar ook zijn er verdachten van moord en wapenbezit uit de transformanten aangehouden.
Hoe kom je de rechtzaken daarvan te weten, die waarschijnlijk zullen gaan dienen voor de rechtbank in Breda?
Wees wijs op je levensreis
Piet5

Berichtdoor tom » 29 sep 2008, 09:28

Als er kinderen bij betrokken zijn, moet er volgens mij ingegrepen worden. Dit is effectief hersenspoelen. Wanneer gaan mensen nu een begrijpen dat een kind uit christelijke ouders, niet hetzelfde is als een christelijk kind!!!!
tom

Berichtdoor Piet5 » 01 okt 2008, 09:32

Deze kinderen vinden het normaal dat hun ouders met elkaar vreemd gaan en dat er geen jalouzie is, want elke rivaliteit op sexueel gebied is volgens de leider fout, die daardoor als een "Godfather" de moraal aldaar bestiert en doordat hij zich op God beroept wordt hij als almachtig ervaren.
Men is zo slim dit statutair acceptabel aan de staat der Nederland te hebben kunnen verkopen en de orde op grond van de vrijheid van godsdienst geaccepteerd is, tenzij er iemand een foutje kan vinden en via de rechter ontbinding van die orde vordert.
Wees wijs op je levensreis
Piet5

Keer terug naar Klachtenlijn over sekten of sektarisme - sektenleiders en goeroes