Frans sektenrapport waarschuwt voor satanisme

Jozef Rulof, Getuigen van jehovah, Opus Dei, Scientology, Mormonen, Avatar, De Graalbeweging, School voor Filosofie, Steiner-pedagogie, Moon, Children Of God, Pinkstergemeenten, Belgische Wicca, Belgische Kerk van Satan, Sahaja Yoga, ... Ook info ivm het sektenrapport, slachtofferhulp, en studies over sekten.

Berichtdoor Sisyphus » 20 aug 2008, 01:12

(BELGA) = Op 3 april overhandigt de Franse sektencommissie haar jaarlijks rapport aan de Franse premier. In dit rapport, dat ongeveer 200 bladzijden telt, waarschuwt de commissie onder meer voor het satanisme, zo heeft de religieuze website RKnieuws.net dinsdag gemeld.

Het satanisme zou in Frankrijk zo'n 25.000 mensen omvatten. Tachtig procent van de satanisten zou jonger zijn dan 21 jaar. Volgens een Franse socioloog zou het aantal satanisten echter veel lager liggen.

In 2007 heeft de Franse politie 97 gevallen van profanatie vastgesteld die als duivels worden bestempeld.

Frankrijk voert al jaren strijd tegen sekten. Minister van Binnenlandse zaken Michèle Alliot-Marie heeft onlangs aangekondigd dat zij nog meer middelen ter beschikking wil stellen van de sektencommissie.

Vorige maand kreeg de commissie heel wat kritiek omdat zij enkel jaarlijkse rapporten publiceert "en verder niets doet", aldus RKnieuws.ne.

----------------
© 2008 Belga
Publicatie: Belga
Publicatiedatum: 25 maart 2008
Sisyphus
Beheerder

Berichtdoor axxyanus » 20 aug 2008, 10:30

Ik weet eerlijk gezegd niet wat ik hier van moet denken. Is dat rapport ergens online te raadplegen. Enkele vragen waar ik mee zit:

1) Welke concrete klachten zijn er t.o.v. het satanisme? Ik kan mij op dit moment moeilijk van de indruk ontdoen dat vooral de naam een rol speelt.

2) Hoe relevant is het feit dat een geval van profanatie als duivels wordt bestempeld? Als ik vandalenstreken zou willen uithalen door op een of andere manier heiligschennis te plegen dan zou ik dat ook doen met duivelse symboliek omdat dat nu eenmaal een groter effect heeft op de slachtoffers.

Ik wil best aannemen dat de Franse sektencommissie serieuze redenen heeft om bezorgd te zijn over het satanisme. Alleen is er in dit bericht IMO geen enkel element aangereikt dat die bezorgdheid op een objectieve manier ondersteunt en dat vind ik wel spijtig.
Al mijn hier geuite meningen zijn voor herziening vatbaar.
axxyanus

Keer terug naar Klachtenlijn over sekten of sektarisme - sektenleiders en goeroes