'Geloof Pinksterkerken verhindert medische behandelingen'

Jozef Rulof, Getuigen van jehovah, Opus Dei, Scientology, Mormonen, Avatar, De Graalbeweging, School voor Filosofie, Steiner-pedagogie, Moon, Children Of God, Pinkstergemeenten, Belgische Wicca, Belgische Kerk van Satan, Sahaja Yoga, ... Ook info ivm het sektenrapport, slachtofferhulp, en studies over sekten.

'Geloof Pinksterkerken verhindert medische behandelingen'

Berichtdoor Sisyphus » 10 jun 2008, 01:55

'Geloof Pinksterkerken verhindert medische behandelingen'

Wanneer het gaat om de wrijving tussen de medische wetenschap en religie zijn er drie soorten patiënten, zegt Anne-Françoise Gennotte, die in Saint-Pierre verantwoordelijk is voor de behandeling van hiv- en aidspatiënten. Ze heeft het over de Afrikanen, die een groot deel van de patiënten uitmaken.

'Een eerste groep zijn de gelovigen die, soms tegen de leer van hun kerk in, geen probleem maken van de medische behandeling hier in het ziekenhuis. Zij zeggen weleens dat ze moe zijn omdat ze urenlang hebben moeten rechtstaan. Of tijdens een vastenperiode hebben ze een hele dag niet gedronken en hun medicatie overgeslagen. Wanneer ze dat vertellen, doen we daar niet lastig over. Integendeel, we moedigen hen aan steun te zoeken in hun geloof. Het belangrijkste is dat ze naar het ziekenhuis blijven komen. Sommige van die patiënten geven ons zelfs een plaats in hun religieuze beleving. Dat wij bijvoorbeeld de armen van God zijn.'

Een tweede categorie zijn de mensen die 'verloren gaan' tussen de diagnose en de effectieve behandeling. 'Dat is sowieso een moeilijk moment. Het is voor niemand gemakkelijk te vernemen dat je hiv-positief bent. Alle mensen reageren daar heel verschillend op. De meeste van onze Afrikaanse hiv-patiënten hebben een sterk religieus gevoel, en zijn vaak lid van een van de tientallen kerken en kerkjes hier in de buurt. Van sommige pastoors krijgen ze dan te horen dat het slecht is om zich in het ziekenhuis te laten behandelen. Of ze worden door hun gemeenschap verstoten omdat het virus een teken van Satan is, en geraken op de dool.'

'En dan is er ten slotte de categorie van mensen die een behandeling aanvatten, maar deze plots stopzetten. De voorbije twee jaar hebben we er zo een tiental gehad. Officieel krijgen we daar geen reden voor, maar telkens zijn er heel sterke vermoedens dat hun geloof daarmee te maken heeft, dat ze niet meer mogen van hun pastoor.'

Onlangs hebben Gennotte en Ares het bij een jong meisje meegemaakt. 'Zij was hiv-positief en zette op een bepaald moment de behandeling abrupt stop', zegt Marcella Ares. 'We zagen haar niet meer, tot ze twee maanden later samen met haar ouders weer bij ons aanklopte. Die ouders waren razend. Hun pastoor had hen gezegd dat bidden en vasten een veel betere remedie tegen het aidsvirus was dan de ziekenhuisbehandeling. Maar dat bleek helemaal niet te helpen. Twee maanden later was het virus er nog steeds, die mensen geloofden de pastoor niet meer.'

De kerken waarover de twee vrouwen spreken, behoren allen tot de zogenaamde Pinksterbeweging, een heel diverse beweging met als enige binding een sterk geloof in de Heilige Geest. Onder diezelfde vlag bevinden zich zowel de charismatische beweging, die in het koninklijk paleis een sterke aanhang heeft, als deze 'allochtone kerken' in de buurt van het Brusselse Zuidstation.

Deze Pinksterkerken hebben hun roots voornamelijk in zwart Afrika - er zijn ook Zuid-Amerikaanse kerken - en bevinden zich vooral in Antwerpen en Brussel. Een deel ervan zijn erkend. Vele andere, vaak obscure, kleine gemeenschappen zijn dat niet. Die kerken bevinden zich in zaaltjes, garages of huiskamers, waar God en Satan tegenover elkaar worden gezet. Spirituele leiders drijven er de duivel uit lichaam en geest van volgelingen. Andere rituelen zijn streng vasten en lang rechtstaan.

Het meest gevoelige moment voor Afrikaanse migranten om onder invloed van dergelijke kerken te geraken, is bij hun aankomst in ons land. 'Vaak zijn ze op dat moment heel kwetsbaar', zegt Anne-Françoise Gennotte. 'Ze kennen de taal, de gebruiken, de regels niet. Ze hebben vaak ook geen voedsel of dak boven hun hoofd. Van die kwetsbaarheid maken die kerken gebruik. Ze bieden een sociaal vangnet aan, de warmte van een gemeenschap.'

De ledenwerving van die kerken gebeurt niet alleen bij gedesoriënteerde nieuwkomers. Gennotte en Ares hebben al gezien hoe vertegenwoordigers van kerkgemeenschappen het ziekenhuis binnenkomen. 'Het is altijd moeilijk om met honderd procent zekerheid te zeggen dat ze een kerk vertegenwoordigen', zegt Ares. 'In ieder geval zie je hier soms mensen aan een ziekenhuisbed staan, die zeggen familieleden te zijn, maar het niet altijd zijn. Vermoedelijk worden zo de eerste contacten met een van de kerken gelegd.'

'We merken dan ook wel dat er iets niet pluis is, maar we gaan de patiënten daar niet mee confronteren', zegt Marcella Ares. 'We moeten te allen prijze vermijden dat het wankele vertrouwen geschaad wordt. Het laatste wat we willen, is dat er geen enkel contact meer is. Daarom zoeken we nooit het conflict op. Wanneer patiënten het einde van een behandeling aankondigen, proberen we hen natuurlijk van het tegendeel te overtuigen. We discussiëren daarover, maar we laten het nooit tot een breuk komen. Want als we ze verliezen, waar komen ze dan terecht? Ze dreigen verstoten te worden door hun gemeenschap, misschien gaan ze terug naar hun moederland. En dat terwijl ze hiv-positief zijn.'

Hoewel het vaak dansen op het slappe koord is, lijkt de zachte hand vooralsnog de beste oplossing. 'Maar als dat niet werkt, als het niet anders kan, dan moet het via de rechter', zegt Gennotte. 'Dat hebben we al gedaan in het geval van een hiv-besmette zwangere vrouw. Ze weigerde de behandeling, ook voor haar baby. Wat doe je in zo'n geval, wanneer het leven van een derde persoon in het gedrang komt? Het probleem is dat de eerste levensdagen van zo'n kind cruciaal zijn, om eventueel te vermijden dat het zelf ook besmet zou zijn. Maar de moeder wilde het kind niet afstaan, en na de bevalling onmiddellijk naar huis terugkeren. We hebben toen van de jeugdrechter gelijk gekregen, en we hebben het kind enkele dagen gedwongen in het ziekenhuis kunnen houden. Zo kon het de noodzakelijke behandeling krijgen.'

De artsen van het Universitair Medisch Centrum Saint-Pierre willen dergelijke situaties in de toekomst liever vermijden, en vooral voorkomen dat het fenomeen zich verder verspreidt. 'Daarom willen we in de eerste plaats een goed overleg met de vertegenwoordigers van deze kerken', zegt Gennotte. 'Zij kunnen de mensen ervan overtuigen dat hun virus geen teken van Satan is. Deze religieuze leiders kunnen trouwens veel meer doen. Zo zou de voorlichting over condooms via hen beter kunnen verlopen. Want zelfs dat is bij een groot deel van de Afrikaanse gemeenschap nog niet ingeburgerd.'

http://www.standaard.be/Artikel/Detail.aspx?
www.stpierre-bru.be
www.iacsso.be

© 2008 Corelio
Publicatie: De Standaard
Publicatiedatum: 6 juni 2008
Auteur: Pieter Lesaffer
Avatar gebruiker
Sisyphus
Beheerder
 
Berichten: 183
Geregistreerd: 19 okt 2006, 12:55
Woonplaats: div

Re: 'Geloof Pinksterkerken verhindert medische behandelingen

Berichtdoor barbiebarb » 06 jul 2011, 00:53

Gevaarlijk..
Sommige mensen begrijpen de Bijbel verkeerd..
barbiebarb
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 05 jul 2011, 01:18

Re: 'Geloof Pinksterkerken verhindert medische behandelingen

Berichtdoor Mees » 06 jul 2011, 08:59

barbiebarb schreef:Gevaarlijk..
Sommige mensen begrijpen de Bijbel verkeerd..

Is er dan een goede en verkeerde manier ?
Of begrijpt iedereen er gewoon van wat ze willen begrijpen?
Irreverence is the champion of liberty and its only true defence (Mark Twain)
Avatar gebruiker
Mees
 
Berichten: 1679
Geregistreerd: 07 jan 2009, 17:49


Keer terug naar Klachtenlijn over sekten of sektarisme - sektenleiders en goeroes

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 1 gast

cron