Adviescentrum sekten bezorgd over invloed Pinksterbeweging

Jozef Rulof, Getuigen van jehovah, Opus Dei, Scientology, Mormonen, Avatar, De Graalbeweging, School voor Filosofie, Steiner-pedagogie, Moon, Children Of God, Pinkstergemeenten, Belgische Wicca, Belgische Kerk van Satan, Sahaja Yoga, ... Ook info ivm het sektenrapport, slachtofferhulp, en studies over sekten.

Berichtdoor Sisyphus » 10 jun 2008, 01:54

Zie ook: viewtopic.php?t=448

Welke zijn vandaag de schadelijke religieuze bewegingen? Dat zijn niet meer Hare Krisjna of Scientology, zegt het Belgische adviescentrum voor de sekten. De meeste schade richten in ons land de Pinksterkerken aan, vooral bij Afrikaanse immigranten. Gelovigen stoppen medische behandelingen om religieuze redenen.

'Aidsvirus is Satan, alleen bidden helpt'

Van onze redacteur
Pieter Lesaffer
BRUSSEL

Vooral onder de Afrikaanse en Zuid-Amerikaanse migranten in ons land zijn de Pinksterkerken steeds populairder. En precies daarover maakt het Informatie- en Adviescentrum inzake Schadelijke Sektarische Organisaties (Iacsso) zich grote zorgen. Het centrum, dat tien jaar geleden in de nasleep van de parlementaire sektecommissie werd opgericht, houdt vandaag een colloquium over 'de actuele toestand van het sektelandschap in België'. En daarbij staat de Pinksterbeweging centraal. 'We maken ons vooral zorgen over de gezondheidszorg', zegt Eric Brasseur, directeur van het Iacsso. 'Wanneer gelovigen zelfs om religieuze redenen medische behandelingen stopzetten, dan is er een belangrijk maatschappelijk probleem.' Het adviescentrum voor de sekten focust op die manier op één deeltje van de hele Pinksterbeweging. De allochtone kerken waarover het hier gaat, zijn maar één verschijningsvorm. Ook bijvoorbeeld de charismatische beweging, die in het koningshuis populair is, behoort tot de Pinksterbeweging. Het enige wat alle onderdelen bindt, is een sterk geloof in de heilige Geest. De Afrikaanse Pinksterkerken in ons land spelen heel erg met de tegenstelling tussen Satan en God. Via duiveluitdrijving en langdurige gebeden kan het kwaad worden bestreden. Eenzelfde behandeling geldt ook voor ziektes. Zo is het aidsvirus voor Afrikaanse gelovigen een teken van Satan, dat niet met de medische wetenschap kan worden verdreven. Daarover komen vandaag op het colloquium in het federale parlement Anne-Françoise Gennotte en Marcella Ares getuigen. Zij zijn arts en psycholoog in het Brusselse Universitair Medisch Centrum Saint-Pierre (zie interview blz. 12) en zien in hun dagelijkse praktijk Afrikaanse patiënten uit de buurt afhaken. Massaal gebeurt dat niet, maar toch genoeg om zich zorgen te maken. Zo zijn er de afgelopen jaren een tiental gevallen geweest van patiënten die de behandeling bruusk hebben stopgezet. 'En dat zijn dan alleen de mensen die we bereiken', zeggen Gennotte en Ares. 'Wie weet hoeveel besmette mensen er rondlopen die hun weg naar het ziekenhuis niet vinden?' In een reactie zegt John van der Dussen, secretaris van de Federale Synode van Protestante en Evangelische kerken in België, dat het vooral om 'overenthousiaste leiders van privékerken' gaat. 'De vertegenwoordigers van onze erkende kerken maken geen tegenstelling tussen geloof en medische zorg. Daarover hebben we trouwens twee jaar geleden een resolutie ondertekend.' Daarnaast zijn er volgens Van der Dussen ook de gelovigen zelf die, ondanks de gematigde houding van hun predikant, op eigen initiatief te ver gaan in hun geloof, en medische behandelingen stopzetten.

http://www.standaard.be/Artikel/Detail.aspx?
www.stpierre-bru.be
www.iacsso.be

© 2008 Corelio
Publicatie: De Standaard
Publicatiedatum: 6 juni 2008
Auteur: Pieter Lesaffer
Laatst bijgewerkt door Sisyphus op 18 aug 2008, 08:09, in totaal 1 keer bewerkt.
Sisyphus
Beheerder

Berichtdoor Enigma » 10 jun 2008, 23:42

Pinksterbeweging, Charismatische stromingen en bijv. Torontomovement kunnen daarnaast ronduit schadelijk voor de geestelijke gezondheid van mensen zijn. Het geloof predikt dat àlle genezing van àlle ziekten van God komt, wordt je niet beter dan is je geloof niet sterk genoeg, ben je occult belast of doe je iets anders verkeerd is het oordeel. Mensen worden zo verantwoordelijk gemaakt voor iets waar ze machteloos in zijn wat psychische schade opleverd in de vorm van depressie ed.

Ik heb een tijdje tussen zulke aanhangers verkeerd op het Internet en het is een geloofswijze die mensen buitengewoon afhankelijk maakt. Heel naar en akelig.

groetjes

Enigma
Geen mens is intelligent genoeg om de eigen domheid te begrijpen.
Enigma

Berichtdoor Piet5 » 11 jun 2008, 14:24

Enigma, zonder gegevens van IACSSO op deze topic te zetten en vanuit je ervaringen te reageren op het woord 'pinksterbeweging' behoeft kritiek.
Pinkstergroepen zijn christocentrisch en verschillen in geloofsbeleving, de door jou genoemde Toronto-beweging was een opschudding in pinksterkringen, maar die pinksterkerk ik Toronto is uit het kerkverband gezet, waartoe men behoorde, werd sektarisch en is nu opgeheven.
Welke daadwerkelijke medische schade heb je opgelopen door welke pinkstergroep en heb je die gemeld bij de inspectie gezondheidszorg?
Wees wijs op je levensreis
Piet5

Berichtdoor Henriette » 11 jun 2008, 23:22

sorry Piet maar ik snap in je vorige bericht niet welke boodschap je uitzendt:

Enigma, zonder gegevens van IACSSO op deze topic te zetten en vanuit je ervaringen te reageren op het woord 'pinksterbeweging' behoeft kritiek.

Welke daadwerkelijke medische schade heb je opgelopen door welke pinkstergroep en heb je die gemeld bij de inspectie gezondheidszorg?

Een enigma voor enigma :lol:
Henriette

Berichtdoor Enigma » 13 jun 2008, 17:14

Zo he Piet5 jij bepaald wat ik wel of niet mag vinden van de pinksterbeweging inclusief de afsplitsingen daarvan?

Ben zo vrij dat naast me neer te leggen. :P

Waar zeg ik dat ik ziek ben geworden van deze stroming? Beter lezen graag.

Ik heb o.a. een paar jaar op fora gezeten tussen deze mensen en inde praktijk een charismatische kerk bezocht en heb dus van heel nabij kunnen zien wat een desctructieve manier van godsgeloven dit kan zijn.

Mensen die volkomen verdwaasd raakten door deze wijze van prediking. De manier waarop het geloof wordt beleden, de manier waarop de bijbel wordt uitgelegd, de wijze waarop men met elkaar omgaat.......... een ieder die is ingevoerd in de psychiatrie kan de gevaren zo zien en herkend de patiënten snel. Daarnaast is het voor een ieder die zich verdiept heeft in de mens, in de menselijke geest en psyche niet moeilijk om te zien hoe gemakkelijk men ten prooi valt door de eigen emoties, wensen, angsten, dromen en hoop. De afhankelijkheid van de kerk is dan ook snel heel groot.

De basis van de pinksterbeweging is precies zoals ik hem vermeld heb; "Het geloof predikt dat àlle genezing van àlle ziekten van God komt, wordt je niet beter dan is je geloof niet sterk genoeg, ben je occult belast of doe je iets anders verkeerd is het oordeel."

Mijn conclusie is correct en dagelijkse praktijk;
"Mensen worden zo verantwoordelijk gemaakt voor iets waar ze machteloos in zijn wat psychische schade opleverd in de vorm van depressie ed."

Het is letterlijk en figuurlijk een ziekmakende vorm van godsgeloof een ziekmakende stroming, alle "opgewekte, blijheid" ten spijt.

groetjes

Enigma
Enigma

Berichtdoor Piet5 » 13 jun 2008, 18:45

Er zijn genoeg pinkstergemeentes, het gros, waar medisch verantwoord te werk gegaan wordt als het om ziekte en genezing gaat.
Verder gaat het om Afrikaanse pinksterkerken en dan heb je ook te maken met cultuurverschillen in Europa.
Ten derde merk ik je geraakt te hebben, maar als je iets overkomen is of als je iets gezien hebt in pinksterkringen wat strafbaar is dan kun je dat aangeven bij de inspectie gezondheidszorg.
Wees wijs op je levensreis
Piet5

Berichtdoor Enigma » 17 jun 2008, 00:52

Ach ja, dan trekken we de emotie kaart als we te ver gaan? :roll:

Je hebt me niet geraakt Piet, ik heb een imo gezonde afkeer en weerzin ontwikkeld tegen ziekmakende religieuse stromingen en kerken.

Blijkbaar heb ik jou ergens geraakt door zo duidelijk stelling te nemen en de hele pinksterbeweging als (geestelijk) ziekmakend af te wijzen?

groet

Enigma
Enigma

Keer terug naar Klachtenlijn over sekten of sektarisme - sektenleiders en goeroes