Iedereen die bovenstaande website leest, zal zich afvragen hoe iemand zo dom kan zijn dat hij zich aansluit bij een dergelijke beweging. Het is eenvoudig, dat gebeurt ook niet, want zoals daar beschreven bestaat ze niet. Je kan je niet bij een fictieve organisatie aansluiten, tenzij op second life misschien ?
De 7 Criteria van Prof. Vermeersch [2]
De mate van inpalming van de leden.
De aanwezigheid van een dogmatische leer.
De mate van hiërarchie binnen de organisatie.
De aanwezigheid van een charismatisch leider.
Geslotenheid
Gevoel van beter te zijn dan de anderen.
De mate van bekeringsijver
[2] zoals ze enkele jaren geleden geformuleerd werden in een radio-interview op Radio 1 - zie ook cursus Prof. Etienne Vermeersch: ’Historisch overzicht van de wijsbegeerte", Hoodstuk 1.5
Sektarische bewegingen
In verband met het recente succes van dogmatische sekten of ideologische groeperingen, is het nuttig in de relatie tussen een individu en een godsdienst of ideologie de volgende karakteristieken te onderscheiden, die in meer of minder sterke mate aanwezig kunnen zijn.
1. Inpalming : de mate waarin men een meer of minder belangrijk deel van zijn leven, denken en handelen door de wereldbeschouwing laat bepalen (men kan bijvoorbeeld driemaal in het leven naar de kerk gaan of in een slotklooster intreden, met alle varianten daartussen).
2. Groepsvorming : de mate van wederzijdse controle die de groepsleden op elkaar kunnen uitoefenen (in grote mate mogelijk bij het samen in één huis wonen).
3. Hiërarchie : de mate van macht die de leidende figuren op de volgelingen kunnen uitoefenen, inclusief de mogelijkheid tot straffen en het verwekken van angst.
4. Charismatische leider : de macht kan ook volledig in handen zijn van een figuur die door iedereen als de 'verlichte', of de 'Messias' wordt beschouwd.
5. Afzondering van de wereld: de mate waarin de handelingen en gebruiken (bijvoorbeeld voeding, kledij, arbeid) afwijken van die van de omgeving of van het eigen verleden; afzondering van familie en vroegere vrienden, werkkring, enzovoort.
6. Uitverkiezing : de leden van de groep kunnen ervan overtuigd zijn dat ze een apart statuut van 'uitverkorenen' hebben; ze menen bepaalde informatie te hebben, of bepaalde dingen te kunnen, waarvan ze menen dat andere mensen die niet hebben of kunnen.
7. Geslotenheid voor informatie: de mate waarin het contact met de media en met kritische of alternatieve informatie wordt verbroken.
8. Irrationalisme van geloofsovertuigingen: de mate waarin de groepsleden bepaalde overtuigingen hebben die in strijd zijn met algemeen aanvaarde of wetenschappelijk onderbouwde opvattingen (bijvoorbeeld complottheorieën, het geloof in buitenaardse wezens, niet werkzame 'geneesmethodes', enzovoort).
9. Proselytisme : de mate waarin de leden van de groep intense pogingen aanwenden om nieuwe leden te werven.
In het algemeen kan men zeggen dat een beweging des te meer als een 'sekte' kan worden betiteld, en een des te meer dogmatiserende, en verstarrende invloed heeft op zijn aanhangers, naarmate deze karakteristieken sterker aanwezig zijn. In extreme gevallen wordt het uiterst moeilijk om van opinie te veranderen. Niet alleen hangt men een fantasie aan, men is er ook aan vastgekluisterd, wat het einde betekent van alle vrijheid en redelijkheid. In verband met sekten wordt ook gesproken over 'brain washing'. Ongetwijfeld bestaan er methodes om gedurende een zekere periode de suggestibiliteit te verhogen (bijvoorbeeld drugs, onthouding van voeding en slaap, gesaccadeerde, dat wil zeggen schuddende bewegingen, vooral met het hoofd). Het belang van deze methodes wordt evenwel overschat; het zijn vooral de karakteristieken 1 tot 9 die uiteindelijk de starheid in stand houden.
Zelfs al is het IACSSO streng veroordeeld, toch blijft het gewraakte advies voorlopig op het web beschikbaar. Daar kunnen dan weer andere goedgelovigen uit citeren (is natuurlijk al uitgebreid gebeurt), of hoe het rodelkransje vrolijk verder zijn gang gaat. Wie gelooft deze mensen (websites) nog?
2. Groepsvorming
3. Hiërarchie
4. Charismatische leider
6. Uitverkiezing :
PeterN schreef:Digit,
De drie opeenvolgende vonnissen (telkens drie rechters) stellen allen dat het iaccso niet objectief te werk is gegaan. Men zou van een dergelijk centrum nochtans objectiviteit mogen verwachten. Dit sleept al jaren aan, en ze hebben nog niet één bewijs van schadelijkheid gevonden.
vraag schreef:2. Hoeveel Belgische kinderen werden reeds naar het buitenland gebracht voor het volgen van een opleiding tot « soldaat van Sahaya Yoga » ?
antwoord schreef:2. Aan de hand van de inlichtingen waarover wij thans beschikken, is het moeilijk zich een juist beeld te vormen van het aantal Belgische kinderen, die toegelaten werden in ashrams in het buitenland, om er hun opleiding verder te zetten, volgens de regels van de « Sahaja Yoga » sekte.
Men moet weten, dat de kinderen van hun ouders gescheiden kunnen worden rond de leeftijd van drie jaar en op dat moment naar een ashram gestuurd. Rond de leeftijd van zeven jaar bevinden bepaalde kinderen zich in Dharamsala in een ashram van de sekte gesitueerd in India, om er hun opleiding van yogi voort te zetten tot de leeftijd van achttien jaar.
.....
8. Mijn departement volgt aandachtig het verloop van de dossiers betreffende de sekten. Het is zich ten zeerste bewust van het gevaar dat kinderen, die leven in dergelijke middens, lopen.
Piet5 schreef:1. Dat een Australische oudleerlinge in Dharmsala positief schrijft op de website, die je vermeldt, is logisch, maar welke ouders doen zoiets?
Niet zelden diplomaten die zo vaak verhuizen dat een internaat een stabiele schoolomgeving vormt.
Daarnaast is dit in een angelsaksische schoolcultuur, zoals in Engeland en India, heel gewoon om je kinderen op internaat te sturen.
De enige reclame die binnen SY gemaakt wordt voor deze school zijn de kinderen zelf. Het pas nadat ik er enkele van heb ontmoet dat het voor mij duidelijk is geworden dat dit een heel erg goede school is. Deze kinderen hebben een zeer sterke persoonlijkheid en zijn tegelijkertijd heel integer. En niet te vergeten, ze zijn goed voorbereid op verder studies. Veel onder hen zijn ondertussen afgestudeerd aan gerenomeerde universiteiten. De laatste twee jaar van de humaniora wordt steeds in het land van herkomst gevolgd => Geen problemen met diploma's
2. Dat bij echtscheidingen over en weer geprojecteerd wordt om een kind toegewezen te krijgen gebeurt vaker, ook bij sekte-aangelegenheden.
3. De affaire van de collectieve zonnetempelzelfmoord in Zwitserland maakte destijds alle collectieve zelfmoordsekten, te beginnen met Jonestown, weer actueel.
4. IACSSO is een informatiecentrum met voorlichtingsmateriaal, geen antisektenbeweging wat het Europees actieve Fecris wel was.
Piet5 schreef:Toen ik in Dharmsala was was er niet zo'n school, zoals jij beschrijft.
PeterN schreef:Piet5 schreef:Toen ik in Dharmsala was was er niet zo'n school, zoals jij beschrijft.
Heb je daar alle scholen bezocht en bestudeerd?
Ik weet niet of je dit schooltje in de bergen hebt aangedaan?
http://wikimapia.org/1505820/
PeterN schreef:Piet5 schreef:Toen ik in Dharmsala was was er niet zo'n school, zoals jij beschrijft.
Heb je daar alle scholen bezocht en bestudeerd?
Ik weet niet of je dit schooltje in de bergen hebt aangedaan?
http://wikimapia.org/1505820/
Wikipedia schreef:Coney reports that another child arrived home having lost a stone (= 6,35 kg. nvdr) in weight, and so changed in appearance that his mother could not recognise him, although the school had consistently reported that he was 'doing fine'
PeterN schreef:Het was niet en is nog steeds niet mijn bedoeling hier een welles-nietes spelletje te gaan spelen. Het enige wat ik betracht is een iets genuanceerder beeld te geven over een onderwerp waarover onwaarschijnlijk ongenuanceerd wordt geschreven. Ook hier weer en in het kwadraat op de bovengenoemde website.
(DAT ER ZééR VEEL ONZIN GESCHREVEN WORDT IS EEN FEIT EN VOLLEDIG JUIST . HETGEEN HIER STAAT http://members.tripod.com/~bavo/yoga.html
IS EERDER EEN DWAZE EN ONJUISTE VOORSTELLING VAN DE FEITEN - ECHTER DIT NEEMT NIET WEG DAT DAAROM DE FEITEN IN CASU MINDER ERG ZOUDEN ZIJN OF BETEKENEN DAT ER NIETS VERKEERD IS -
NEEM BVB DE VEEL GECITEERDE KLACHT VAN MENSEN DIE OP EEN BEPAALD OGENBLIK TE HOREN KREGEN DAT ZE HUN PROBLEMEN ZELF MAAR MOESTEN OPLOSSEN ,DEZE EN ANDERE ABERRATIES ZOUDEN INDERDAAD BETER AAN BOD KOMEN IN EEN PROGRAMMA OP TV ZOALS PANORAMA , DAAR ZOU MEN DAN OOK DUIDELIJK KUNNEN STELLEN WAAR HET OM GAAT IN SY .HET ZIJN DEZE EN ANDERE VRAGEN WAAR HIER GEEN ANTWOORD OP KOMEN DIE MIJN ERGEREN ,HET FEITELIJK VOORSTELLEN VAN GOEDE SCHOOLRESULTATEN ALS HET GEVOLG VAN ....LIJKT MIJ EEN SCHIJNREDENERING NET ZOALS BVB EEN CHINEES MOET WEL MEER WETEN OVER BOEDISME DAN WIJ ETC
GRTJS
Henriette schreef:yep helemaal gelijk... ik trek het me een beetje boel aan als er kinderen in dat soort dingen worden betrokken.
FURRY schreef:Het was niet en is nog steeds niet mijn bedoeling hier een welles-nietes spelletje te gaan spelen. Het enige wat ik betracht is een iets genuanceerder beeld te geven over een onderwerp waarover onwaarschijnlijk ongenuanceerd wordt geschreven. Ook hier weer en in het kwadraat op de bovengenoemde website.
(DAT ER ZééR VEEL ONZIN GESCHREVEN WORDT IS EEN FEIT EN VOLLEDIG JUIST . HETGEEN HIER STAAT http://members.tripod.com/~bavo/yoga.html
IS EERDER EEN DWAZE EN ONJUISTE VOORSTELLING VAN DE FEITEN - ECHTER DIT NEEMT NIET WEG DAT DAAROM DE FEITEN IN CASU MINDER ERG ZOUDEN ZIJN OF BETEKENEN DAT ER NIETS VERKEERD IS -
NEEM BVB DE VEEL GECITEERDE KLACHT VAN MENSEN DIE OP EEN BEPAALD OGENBLIK TE HOREN KREGEN DAT ZE HUN PROBLEMEN ZELF MAAR MOESTEN OPLOSSEN ,DEZE EN ANDERE ABERRATIES ZOUDEN INDERDAAD BETER AAN BOD KOMEN IN EEN PROGRAMMA OP TV ZOALS PANORAMA , DAAR ZOU MEN DAN OOK DUIDELIJK KUNNEN STELLEN WAAR HET OM GAAT IN SY .HET ZIJN DEZE EN ANDERE VRAGEN WAAR HIER GEEN ANTWOORD OP KOMEN DIE MIJN ERGEREN ,HET FEITELIJK VOORSTELLEN VAN GOEDE SCHOOLRESULTATEN ALS HET GEVOLG VAN ....LIJKT MIJ EEN SCHIJNREDENERING NET ZOALS BVB EEN CHINEES MOET WEL MEER WETEN OVER BOEDISME DAN WIJ ETC
GRTJS
PeterN schreef:Ik heb hier tot nog toe vooral flauwe beschuldigingen waargenomen.
Etienne Vermeersch schreef:7.Geslotenheid voor informatie : de mate waarin het contact met de media en met kritische of alternatieve informatie wordt verbroken.
Digit schreef:PeterN schreef:Ik heb hier tot nog toe vooral flauwe beschuldigingen waargenomen.
Over ernstige en onderbouwde kritiek heb je klaarblijkelijk overheen gelezen !
Sektair criterium 7 :Etienne Vermeersch schreef:7.Geslotenheid voor informatie : de mate waarin het contact met de media en met kritische of alternatieve informatie wordt verbroken.
Groetjes,
Digit
PeterN schreef:Het was niet en is nog steeds niet mijn bedoeling hier een welles-nietes spelletje te gaan spelen. Het enige wat ik betracht is een iets genuanceerder beeld te geven over een onderwerp waarover onwaarschijnlijk ongenuanceerd wordt geschreven. Ook hier weer en in het kwadraat op de bovengenoemde website.
Voor hen die toch nog geïnteresseerd zijn in een iets correctere weergave van de waarheid zal ik nog een antwoord geven op het laatste bericht van Furry. Daarna houd voor mij deze discussie op, omdat een forum zoals dit nooit voldoende diep kan gaan om de echte en genuanceerde waarheid naar boven te brengen.
Over de uitspaak in Frankrijk ben ik niet in detail op de hoogte. Dus hier moet ik bondig blijven. De ouders zijn daar inderdaad wellicht niet volledig ten onrechte veroordeeld omdat ze te weinig concrete informatie hadden over de school ( hoeveel lesuren van een bepaald vak, dat soort dingen.) én grootouders niet akkoord waren. Wel stond letterlijk in dat vonnis, dat Sahaja Yoga als organisatie, geen enkele fout had gemaakt. => Geen veroordeling van SY.
De andere zaak, over de moeder in Italië, ben ik wel goed op de hoogte. Het is een complexe zaak die werkelijk hallucinant is. Ook hier is een forum als dit ongeschikt om dit uit te spitten, je kan er makkelijk een volledige uitzending van bv. panorama aan wijden over de schade die zogenaamde anti-sekte organisaties kunnen aanrichten.
Bondig gezegd gaat dit over een vechtscheiding met de inzet van een kind. Er is hier in mijn ogen door alle partijen fouten gemaakt, door de moeder, de vader, media, politiek, advocaten… iedereen die betrokken was, ook SY.
- Door de moeder omdat zij het advies volgde van haar pro-deo advocaat, en zonder kind naar België terugkeerde voor de rechtzaak over het hoederecht. Ook niet helemaal onbrijpelijk dat ze haar kind niet wilde overhandigen aan een vader, die in het drugsmilieu zat en in geen jaren naar zijn kind had omgekeken. De moeder woonde al geruime tijd in Italië voor de vader zich terug begon te interesseren in zijn zoon.
- Door de vader omdat hij zijn hoofd werkelijk zot heeft laten (zich heeft laten brainwashen zeg maar) maken door de horror verhalen van een anti-sekte organisatie. Zoals mooi door Digit geschetst heerste er in de jaren 90, in de nasleep van de collectieve zelfmoord van zonnetempel sekte, een sfeer van complete angst. Men geloofde zelfs dat er in bepaalde groepen kinderen geofferd werden. Men dacht dat alle kinderen in SY verplicht van de ouders gescheiden werden en overgebracht naar ashrams om daar als soldaten te worden opgevoerd… En nog meer van die onzin waarvan nu nog veel sporen terug te vinden zijn op het internet. Zoals ook op bovengenoemde site.
- Door de politiekers, door De Vroom hoofd van de toenmalige BOB, de media, die dat ook allemaal, zonder dit te onderzoeken, maar al te graag wilden geloven. Kwestie van zich eens goed te kunnen profileren.
- Door de verantwoordelijken binnen SY omdat zij de moeder volledig zichzelf liet verdedigen waardoor zij een pro-deo advocaat heeft gekregen die zich in het geheel niet had voorbereid op de zaak.
Alles is uiteindelijk goed afgelopen zodat moeder en vader nu in co-ouderschap het kind opvoeden. De vader geeft toe dat hij zich erg heeft vergist in die tijd en zich heeft laten beïnvloeden.
Ook hier blijft gelden dat Sahaja Yoga zelf nooit is veroordeeld. Bovendien, meer dan 10 jaar later is van alle die kwakkels die toen als waarheid zijn verkocht nog steeds niets bewezen.
Als laatste nog dit. Ook ik houd ervan mijn kinderen zo pluralistisch mogelijk op te voeden, maar tegelijkertijd een aantal fundamentele waarden, ook religieuze, mee te geven. In SY is dat niet zo moeilijk. Er wordt aandacht besteed binnen onze familie aan alle grote religies, als zijnde bloemen aan eenzelfde spirituele boom. Ze worden vanzelf geconfronteerd in de lessen zedenleer met het atheïsme. We krijgen voor onze kinderen zoveel pluimen dat het soms wat gênant wordt. Zowel van hun leerkrachten op school, van de pianoleraar als van de Judo coach.
Laatst ook nog van het Chinese vriendje van onze oudste: die kent meer van het Boeddhisme als ik….
Het is makkelijk te denken dat het allemaal aan de goede opvoeding ligt die we hen geven. Dat is zeker een belangrijk onderdeel, ze hebben een hele goede moeder. Maar even belangrijk bij de ontwikkeling van hun sterke persoonlijkheid is het feit dat zij de kracht mee hebben van een Kundalini ontwaking en ook regelmatig en graag mediteren op hun manier.
Meer over de kinderen in SY en de scholen op : http://www.sahajayoga.be/article4.html
PeterN schreef:Toch nog even ter verduidelijking, Ik ben in detail op de hoogte van de juridische strijd tussen SY en IACSSO.
Deze topic gaat (of ging) over de uitspraak in deze rechtszaak => gaat dus ook over SY.
In het eerste bericht wordt verwezen naar een uiterst bedenkelijke website zogenaamd over SY, niet over IACSSO. => gaat dus ook over SY.
De genoemde website heeft zo'n bedenkelijke inhoud, begrijpelijk als je weet wie de auteur is, dat enige nuance op zijn plaats was.
De rest is een conversatie die daarop volgde.
De juridische doelstellingen van het IACSSO zijn nobel. De actuele werkwijze zeer bedenkelijk, want niet objectief. Ook weer niet verassend als je weet dat de voorzitter van het centrum ten tijde van het advies, priester A. Deneaux was, ook nog kandidaat aartsbisschop (http://www.isidorusweb.nl/asp/default.asp?t=article&newsid=4747). Tevens lid, samen met de huidige paus, van de Theological Comission of Rome (door sommigen de hedendaagse inquisitie genoemd) . Is hier misschien sprake van enig belangen conflict?
Blueflame schreef:PeterN schreef:Piet5,
Waarom hoort het onderwerp SY hier niet thuis wanneer het eerste bericht expliciet daarover ging?
Uiteraard. Doet u maar rustig verder in dit topic. Geen probleem.
Mvg.
"Vooraan in het advies dient te worden opgenomen in drukletters:
Bij vonnis van de rechtbank van eerste aanleg te Brussel van 29/02/2008 werd de Belgische Staat veroordeeld wegens fouten bij het totstandkomen van het hierna volgende advies van 07/03/2005 over Sahaja Yoga, opgesteld door het Informatie- en Adviescentrum inzake Schadelijke Sektarische Organisaties (I.A.C.S.S.O.), met name kwam dit advies niet met de nodige zorgvuldigheid en fair-play tot stand en werd het gebrekkig gemotiveerd. De integrale versie van dit vonnis is raadpleegbaar op de website van het I.A.C.S.S.O. (www.iacsso.be)."
Gelet op de aard en de omvang van deze veroordeling kan een dwangsom opgelegd worden van om de uitvoering ervan te verzekeren. Deze dwangsom kan in alle redelijkheid bepaald worden op 100,00 per dag (...)
Door het advies van iacsso wordt de vsw Sahaja Yoga België (...) geraakt in haar eer en goede naam (...). Door de aangehaalde dubbelzinnigheid van het advies wordt de indruk gewekt als zou zij zich inlaten met schadelijke en strafbare prkatijken.
SY had geen rechtsherstel kunnen bekomen zonder een geding aanhangig te maken
Keer terug naar Klachtenlijn over sekten of sektarisme - sektenleiders en goeroes
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast