Scientology

Jozef Rulof, Getuigen van jehovah, Opus Dei, Scientology, Mormonen, Avatar, De Graalbeweging, School voor Filosofie, Steiner-pedagogie, Moon, Children Of God, Pinkstergemeenten, Belgische Wicca, Belgische Kerk van Satan, Sahaja Yoga, ... Ook info ivm het sektenrapport, slachtofferhulp, en studies over sekten.

Re: Scientology

Berichtdoor Mees » 07 nov 2015, 17:30

Calvin schreef:Ik ben geraakt tot het punt dat het nog aannemelijk was, een empathische vrouw die bezig was met gezondheid en je je af en toe de vraag kon stellen: is ze niet wat extreem. Tussen het moment van ontmoeting en de onthulling dat ze van scientology is ( door een oerdomme scientologycollega dan nog) ging heel wat tijd. Ik weet dat ze toen haar collega heeft aangesproken dat het nog te vroeg was voor de onthulling.

OK Calvin maar als je haar googelt zie je direct dat die vrouw stelt geïnspireerd te zijn door Ron Hubbard, oprichter van scientology. Dus echt verbergen doet ze het toch niet.

Calvin schreef:Nog zoiets wat zich voordeed: heb je zin om onze webpagina te beheren? ( die gezondheidssite) want ik heb gehoord dat je daar een krak in bent. Is wel op vrijwillige basis, maar het staat altijd mooi op je CV als je dat kunt. Komt over als: doe het gratis, maar het zal je "helpen" om een goede webdesigner te worden, ik geef je oefenruimte. Ik ben daar toen aan begonnen en na 1 keer mee gestopt. Dan had ik wel spijt dat ik geen "neen" durfde te zeggen. Want eerst ja zeggen en dan weer neen, maakte wel angstig.
Gratis werken voor wat lijkt "een goed doel", is iets wat wel vaker voorkomt en waar velen uit schuldgevoel toch geen "neen" tegen durven zeggen.
.
Dat begrijp ik best maar dit is iets wat bij ongeveer alle organisaties gebeurt (de meeste draaien op vrijwilligers).
Irreverence is the champion of liberty and its only true defence (Mark Twain)
Mees

Berichtdoor Calvin » 07 nov 2015, 18:22

Akkoord, maar aanvankelijk was er geen dwang. Daarenboven kende ik een koppel dat niet bij scientology zit dat met hen bevriend is en men zei: als wij met die mensen afspreken, wordt er nooit over scientology gepraat.
Een andere vraag die je je kan stellen, is: zijn vriendschappen met scientology-leden mogelijk zonder dat je zelf tot hen toetreedt of is elk contact met die lui te mijden?
Kan je door Hubbard geïnspireerd zijn zonder iets met die sekte te maken willen hebben? Feit is ook dat zij vaak expo's, bijeenkomsten organiseren in zalen waar de dag erna een zanger optreedt of een kerstmarkt plaatsvindt.
Calvin

Berichtdoor Mees » 07 nov 2015, 20:28

Calvin schreef:Akkoord, maar aanvankelijk was er geen dwang.

Wat was er dan van dwang?

Calvin schreef:Daarenboven kende ik een koppel dat niet bij scientology zit dat met hen bevriend is en men zei: als wij met die mensen afspreken, wordt er nooit over scientology gepraat.

Dan wist je het toch?

Calvin schreef:Een andere vraag die je je kan stellen, is: zijn vriendschappen met scientology-leden mogelijk zonder dat je zelf tot hen toetreedt of is elk contact met die lui te mijden?

Voor mij hoef je niemand te mijden. Maar een coyote weet wel wanneer hij met een easy meal te maken heeft.

Calvin schreef:Kan je door Hubbard geïnspireerd zijn zonder iets met die sekte te maken willen hebben?

Natuurlijk, sommigen zijn geïnspireerd door zijn tuiniervakmanschap. :wink:

Calvin schreef:Feit is ook dat zij vaak expo's, bijeenkomsten organiseren in zalen waar de dag erna een zanger optreedt of een kerstmarkt plaatsvindt.

Ik denk niet dat er veel mensen 24 uren op de parking wachten voor de kerstman of een Vlaamse zanger. Hoewel, voor wie graag gelooft is de kerstman misschien nog the way to go :wink: .
Mees

Berichtdoor Calvin » 07 nov 2015, 21:14

De vraag is: zijn zo'n vrouwen ( of mannen) gevaarlijk? Het feit is: ze proberen en een deel van de beschaving zal doorzetten. Zelfs al is deze persoon op zich misschien geen eerste klas crimineel, op die manier komen mensen wel terecht bij anderen die gevaarlijk? Je kan mensen die door hersentrauma of laag IQ zwakker zijn van geest niet betichten dat ze maar beter hadden moeten weten. Heb er een meisje ontmoet die echt zwak van geest is die ze volledig in hun macht hadden en ervan genoten.
Calvin

Berichtdoor Mees » 07 nov 2015, 21:42

Vind ik scientology een sekte?
Ja.
Zijn ze gevaarlijk?
Wat mij betreft (en ik heb er maar een beperkte kennis van) niet echt.
Teren zij op zwakkeren?
Ja maar dat doet nagenoeg elk geloof.
Hebben zij invloed op een serieus nationaal beslissingsniveau?
Neen, toch niet voor zover geweten is.
Moeten zij ontmaskerd worden?
Ja... maar dat is toch al tientallen jaren geleden gebeurd.

Maar niets in jouw verhaal maakt ook maar duidelijk dat er een echt probleem is. Jouw verhaal brengt meer twijfel dan zekerheid of het zo erg wel is.
Dus zij weten dat je een drang hebt naar alterneuterij (misschien gewoon kindred minds), voelen ergens je zwakte en hebben je benaderd. Je kreeg niet direct de volle laag maar na een tijdje kreeg je toch wat meer info en feiten. Dat beviel je niet en dus ben je vertrokken. Zij laten je probleemloos gaan maar laten je nog niet vallen en sturen je nog een verjaardagskaart... En je hebt ook weet dat er al ooit eens "mogelijks" sprake was van een kapot gestoken band.
Om eerlijk te zijn... Ik ben niet verontrust na zo'n verhaal. Het klinkt als een doordeweekse kalverliefde die fout loopt.
Mees

Berichtdoor Calvin » 07 nov 2015, 21:53

Feit is dat er in tegenstelling tot het katholieke geloof ( waar je hooguit parochieblad koopt en wat geld in de schaal stopt) met megabedragen wordt gewerkt voor cursussen, opleidingen, boeken,....
Calvin

Berichtdoor Mees » 07 nov 2015, 22:06

Calvin schreef:Feit is dat er in tegenstelling tot het katholieke geloof ( waar je hooguit parochieblad koopt en wat geld in de schaal stopt) met megabedragen wordt gewerkt voor cursussen, opleidingen, boeken,....

Kijk, dit doe je nu al van in het begin:
- oeeeoeeee mevrouw is zo gevaarlijk en vals en een sekteleidster
- oeeeoeeee mevrouw moet het land uitvluchten
- oeeeoeeee er is dwang
- oeeeoeeee het kost veel geld
- enz.

Maar telkens ik je vraag om dit beter te duiden of feiten te geven zwak jij je beweringen af... tot nagenoeg redelijk normale praktijken bij veel organisaties (wat nog niet betekent dat we dit dan maar aanvaardbaar moeten vinden).

Dus nu na even te verduidelijken dat scientology geen staat is, geen eigen munt heeft, geen gouden troon heeft en evenmin een paleis in Italië en bovendien op wereldschaal maar 1 gram van de RKK-invloed heeft en eigenlijk overal als sekte gebrandmerkt staat... staaf nu eens met feiten wat het juiste gevaar is van scientology. Dan gaan we vooruit.
Mees

Berichtdoor Calvin » 07 nov 2015, 22:13

Het bewust misbruik maken van verdriet van ouders van verdwenen kinderen met als einddoel je dure cursussen te verkopen, dat is toch wel niet ongevaarlijk IMHO.
Calvin

Berichtdoor Mees » 08 nov 2015, 10:00

Calvin schreef:Het bewust misbruik maken van verdriet van ouders van verdwenen kinderen met als einddoel je dure cursussen te verkopen, dat is toch wel niet ongevaarlijk IMHO.

En je blijft het maar doen. Geef eens een bewijs dat scientology het verdriet van ouders van verdwenen kinderen misbruikt. Toon mij bvb. één tekst waar scientology gewoon nog maar gebruik (moet zelfs geen "misbruik" zijn) maakt van één van die ouders. Dan hebben we iets concreets in handen.
Dure cursussen. Ok, hoe duur alles bij mekaar? Is er een verplichting (letterlijk) om die dure cursussen te volgen? Wat als je geen geld hebt, zijn ze dan niet in jou geïnteresseerd? Je zegt altijd iets (ergs) maar nooit iets concreet.

Maar er is veel gelegen aan je schrijfstijl. Ik denk (en dat is dus ook maar een gok) dat je bedoelt dat scientology misbruikt maakt van de grote sympathie van sommige gevoelige mensen voor die ouders om hen daardoor binnen te rijven. Goed, dat kan best maar bewijs het eens. Je zegt veel dat zeer bezwarend is maar bewijst helemaal niets en draait, na de vraag achter feiten en verduidelijking, telkens bij. Niet direct een betrouwbare bron.

Als ik objectieve informatie wil over scientology ben ik bij jou aan het verkeerde adres. Als ik inside informatie wil over scientology ben ik bij jou ook aan het verkeerde adres want die heb je niet. Uiteindelijk begrijp ik dat je na je korte kennismaking je onvrede over scientology wil uitroepen en anderen wil waarschuwen. Dat is op zich zeker goed maar je doet het op zo'n foute manier dat je, alleszins bij mij, eerder scepticisme over je verhaal dan sympathie opwekt. De hiaten, de overdrijvingen, het terugkrabbelen en het flagrante gebrek aan bewijzen ondermijnen de geloofwaardigheid van je verhaal en strijken tegen mijn sceptische haren in. Goed, ik wil er gerust van uitgaan dat je het goed bedoelt maar niet al te best communiceert.

Kijk, er is informatie in overvloed die gemakkelijk én direct beschikbaar is om een correcte inschatting van scientology te maken. Het is een sekte die draait op bedrog en manipulatie (welkom in de wereld van "het geloof") en die op geld uit is. En dat hun succesverhaal vooral effect heeft op zwakkere personen is inderdaad reden genoeg om er tegen in te gaan.

Maar anderzijds is het toch ook wel zo dat het uiteindelijk een redelijk klein groepje mensen is met nagenoeg geen impact op wereldschaal (hebben geen wereldinvloed zoals bvb. hoe de RKK vrouwen discrimineert, andersgeaarden scheef blijft behandelen (ondanks hun recente opgeleukte blablabla), condoomgebruik beperkt in probleemgebieden, hun pedofielen beschermde en in een toppunt van waanzinnige hypocrisie vanop een gouden troon in een gigantisch paleis ligt te declameren dat wij meer moeten doen voor de armen,...) en is het ook zo dat bedrog en manipulatie (ten koste van wie zich ertoe geroepen voelt) nu eenmaal eigen is aan de mens. Ga ik naar de supermarkt dan betaal ik voor met water opgespoten kippen (hoger gewicht, hogere prijs), ga ik een auto kopen dan zit er sjoemelsoftware in en koop ik een tweedehands wagen dan riskeer ik dat de kmstand teruggedraaid werd, blijf ik thuis dan doen ze mij betalen voor de zonnepanelen van een ander of beweert de regering dat de vreemdelingen mijn pensioen zullen betalen, krijg ik een proefstuk toegestuurd dan blijkt later dat er een duur abonnement aan vasthing, kijk ik even naar de tv dan doen ze mij producten kopen die witter dan wit zouden moeten wassen, ... die lijst is gewoon eindeloos en het financiële verlies is hoogstwaarschijnlijk een groot veelvoud van die scientology cursussen. Het is nu eenmaal een feit dat wij constant bedrogen en gemanipuleerd worden... door zowat iedereen. Zelfs de omgang tussen de meeste mensen berust voor een niet onbelangrijk deel op bedrog en manipulatie (zich anders voor doen dan men is, interesse tonen die er niet is, ...). Het is dus - altijd - oppassen geblazen en vooral bij mensen die beweren dat ze het voor jouw goed doen.

Dus dat bedrog en die manipulatie even op zij gelaten, had ik wel graag eens geweten wat scientology concreet in België dan wel zo misdadigs doet.
Mees

Berichtdoor willem_betz » 08 nov 2015, 11:28

voor wie nog eens wil lezen wat er zoal mis is met Scientology, een redelijk goed overzichtsartikel in Knack: http://www.knack.be/nieuws/wereld/scientology-de-kinderarbeid-de-gevangenis-voor-leden-de-terreur-en-wat-er-toch-leuk-aan-is/article-opinion-545231.html
en een zeer uitgebreide info (in het Engels) http://www.xenu.net/index.html
later toegevoegd, nog meer zeer uitgebreide kritische info:
http://www.cs.cmu.edu/~dst/Secrets/
Geloof je alle nonsens, of sommige niet? Hoe maak je het onderscheid?
De hevigste missionarissen en propagandisten voor kwakzalvers zijn vaak hun slachtoffers zelf.
willem_betz
Beheerder

Berichtdoor Renaat » 08 nov 2015, 12:23

Mees schreef:Teren zij op zwakkeren?

Maar niets in jouw verhaal maakt ook maar duidelijk dat er een echt probleem is.

Je zou een goede advocaat zijn voor bepaalde oplichters als je het teren op zwakkeren niet als een probleem beschouwt.

Renaat
Renaat

Berichtdoor Mees » 08 nov 2015, 12:47

Renaat schreef:
Maar niets in jouw verhaal maakt ook maar duidelijk dat er een echt probleem is.

Je zou een goede advocaat zijn voor bepaalde oplichters als je het teren op zwakkeren niet als een probleem beschouwt.
Renaat

Jij moet toch heel dringend eens begrijpend leren lezen. Je zit met een serieus probleem.
Mees

Berichtdoor Calvin » 08 nov 2015, 12:51

Een concreet voorbeeld: heb je diabetes, dan moet je stoppen met je insuline spuiten, een dieet is voldoende. Stop onmiddellijk.
Als je je antidepressiva wil afbouwen, dan mag je dat niet met een psychiater doen, maar met hen.
Bloeddrukverlagers,....allemaal de vuilbak in.

De beste manier om dit te bewijzen, zou zijn dat iemand contact opneemt met de persoon in kwestie en zich voordoet als een depressieve diabeet en zegt dat de bijwerkingen van de medicatie toch wel niet altijd makkelijk zijn. Ze zullen meteen wel "een oplossing" voor je klaar hebben.
Calvin

Berichtdoor willem_betz » 08 nov 2015, 12:57

Calvin:
heb je diabetes, dan moet je stoppen met je insuline spuiten

Je wordt minder en minder geloofwaardig. Zelfs bij Scientology zijn ze niet zo dom denk ik. Die diabeticus zal niet lang en niet ver lopen zonder zijn insuline :( , en dan is er niet veel aan verdiend.
De hevigste missionarissen en propagandisten voor kwakzalvers zijn vaak hun slachtoffers zelf.
willem_betz
Beheerder

Berichtdoor Mees » 08 nov 2015, 12:58

Calvin schreef:Een concreet voorbeeld: heb je diabetes, dan moet je stoppen met je insuline spuiten, een dieet is voldoende. Stop onmiddellijk. Als je je antidepressiva wil afbouwen, dan mag je dat niet met een psychiater doen, maar met hen.
Bloeddrukverlagers,....allemaal de vuilbak in.

Calvin, heb jij dit meegemaakt?
Hebben ze je gezegd dat je moet stoppen met insuline spuiten, dat je met hen je antidepressiva moet afbouwen en dat je geen bloeddrukverlagers meer mag nemen. Of waar haal je dat?

Calvin schreef:De beste manier om dit te bewijzen, zou zijn dat iemand contact opneemt met de persoon in kwestie en zich voordoet als een depressieve diabeet en zegt dat de bijwerkingen van de medicatie toch wel niet altijd makkelijk zijn. Ze zullen meteen wel "een oplossing" voor je klaar hebben.

Dit hoef je niet te bewijzen, dat zijn allemaal gekende zaken over die organisatie.
Wat mij telt in dit verhaal is dat jij als getuige die scientologywijze extra kan staven... of tegenspreken.
Jouw getuigenis is van belang maar dan moet het concreet zijn en enkel bij die zaken blijven die echt gebeurd zijn met jou of die je zelf meegemaakt hebt. Dat hearsay brengt me niets bij.
Mees

Berichtdoor Calvin » 08 nov 2015, 13:28

Ik heb geen diabetes, ze vroeg me af ik medicatie nam en ik nam er geen meer op dat moment. Anders moest ik Cold Turkey onmiddellijk stoppen of ze kon me onmogelijk nog kennen.
Ik ken wel een vrouw met diabetes waar ze tegen zei: stop onmiddellijk, we hebben voor alles alternatieven. Die heeft erover nagedacht, maar het uiteindelijk toch niet gedaan, dus ik veronderstel wel dat het reeds is gebeurd.
Calvin

Berichtdoor Mees » 08 nov 2015, 16:02

Mees schreef:Dure cursussen. Ok, hoe duur alles bij mekaar? Is er een verplichting (letterlijk) om die dure cursussen te volgen? Wat als je geen geld hebt, zijn ze dan niet in jou geïnteresseerd?

Kan je hier even op antwoorden?

Mees schreef:
Calvin schreef:Akkoord, maar aanvankelijk was er geen dwang.
Wat was er dan van dwang?

En ook hier graag een antwoord op.
Mees

Berichtdoor Calvin » 08 nov 2015, 16:22

Het bouwt zich op: het begint met een gratis test om je persoonlijkheid te analyseren volgens hun normen. Daarna kan je boeken aankopen ( die je toch absoluut eerst moet gelezen hebben) aan een prijs van het dubbele van een boek in de standaard en dan volgen er cursussen zoals denktechnieken die dan 1000 euro voor een dag kosten waar ze het excuus gebruiken: we konden niet goedkoper, het hotel moet ook afgehuurd worden. Heb je dan die "denktechnieken" voltooid, dan zijn daar nog variaties op die ook zoveel kosten en vaak laat men je naar het buitenland gaan voor vervolgcursussen. Heb je eenmaal zo'n 1000 euro cursus gevolgd, dan lacht men je uit en zegt men: oh maar enkel en alleen met dit ben je niets hoor. Dat is de basis van de basis. Men belooft je ook meer macht binnen de sekte als je x aantal cursussen hebt gevolgd, gebruiken woorden als "investering in jezelf".

Ik heb nooit die cursussen gevolgd, maar wat ik wel merk, is dat bepaalde goeroes dit type cursussen gaan onderwijzen buiten scientology om en dan getuigschriften van coach of burn out coach uitschrijven ( maar je moet uiteraard wel zelfstandige worden). Daar heb ik me wel aan laten vangen, zo'n zevenledige cursus waar ik na één sessie wist: dit is oplichterij, maar ik had uiteraard al betaald voor de andere 6 sessies. De andere cursisten hadden veelal een neurose en wilden "mensen helpen". De lesgever, een niet onbekend schrijver, ging daar naar hartelust op in. Al tijdens de eerste sessie sprak die dat je denktechnieken en afgeleide cursussen kon volgen ook in hotelachtige omgevingen aan zo'n dagprijs van om en bij de 1000 euro ( maar je krijgt dan wel een heerlijke broodmaaltijd erbij).
Calvin

Berichtdoor Renaat » 08 nov 2015, 16:36

Mees schreef:Jij moet toch heel dringend eens begrijpend leren lezen. Je zit met een serieus probleem.

Ik denk dat jij toch een groter probleem hebt met begrijpend te schrijven dan ik met begrijpend te lezen. :roll:
Renaat

Berichtdoor Mees » 08 nov 2015, 16:53

Mees schreef:
Renaat schreef:

Renaat

Jij moet toch heel dringend eens begrijpend leren lezen. Je zit met een serieus probleem.
Renaat schreef:
Mees schreef:Jij moet toch heel dringend eens begrijpend leren lezen. Je zit met een serieus probleem.

Ik denk dat jij toch een groter probleem hebt met begrijpend te schrijven dan ik met begrijpend te lezen. :roll:

Goed, ik had het al lang zien aankomen.
Wat ik weet is dat jouw enigzins onderpastoormentaliteit botst met mijn volgens jou brutale, onbeschofte, respectloze houding (gemakkelijk op te maken uit al onze conversaties), volgens mij gewoon directe en duidelijke houding.
Ik heb daar begrip voor, ik ben niet de gemakkelijkste en al zeker niet voor een onderpastoortype.
Laat het er ons bij houden dat ik je negeer en jij mij. Zo eenvoudig kan de wereld zijn.
Mees

Berichtdoor Renaat » 08 nov 2015, 17:30

Mees schreef:Goed, ik had het al lang zien aankomen.

Gefeliciteerd :roll:

Mees schreef:Wat ik weet is dat jouw enigzins onderpastoormentaliteit botst met mijn volgens jou brutale, onbeschofte, respectloze houding (gemakkelijk op te maken uit al onze conversaties), volgens mij gewoon directe en duidelijke houding.
Ik heb daar begrip voor, ik ben niet de gemakkelijkste en al zeker niet voor een onderpastoortype.

LOL. Je kan veel van mijn zeggen, maar dat ik een onderpastoormentaliteit heb is te belachelijk voor woorden en zal door niemand die mij echt kent (vrienden, collega's, kennissen, ...) bevestigd worden. Meer zelf, het feit dat ik recht voor de raap ben wordt mij vaak niet in dank afgenomen. Maar jij verwart genuanceerd denken blijkbaar met een onderpastoormentaliteit.

Ik daag je trouwens uit om die beschuldiging te staven met wat ik schreef op dit forum. Het is overigens ook zo makkelijk om het daar op te steken. En eerst had ik nog een (psychisch) probleem en nu is het plots een onderpastoormentaliteit. (Wat voor jou waarschijnlijk gelijk staat met een psychisch probleem.)

Mees schreef:Laat het er ons bij houden dat ik je negeer en jij mij. Zo eenvoudig kan de wereld zijn.

Jou negeren op dit forum is nogal moeilijk, zeker als je onzin schrijft. (Of mag een onderpastoor dat niet zeggen en moet ik je voeten kussen?)

Renaat
Renaat

Berichtdoor Mees » 08 nov 2015, 18:32

Renaat schreef: LOL. Je kan veel van mijn zeggen

Ja daar ben ik het dan ook helemaal mee eens maar ik wou toch nog ietwat vriendelijk blijven en dus heb ik mij beperkt tot één ding.

Renaat schreef: Maar jij verwart genuanceerd denken blijkbaar met een onderpastoormentaliteit.

En telkens weer kijk jij in die grote glazen bol van jou die je zegt wat een ander denkt. Mocht ik jou zijn ik zou toch eens proberen die sisyphusprijs binnen te halen, of gewoon om wat minder pedant te zijn.

Renaat schreef: En eerst had ik nog een (psychisch) probleem

Sorry dan, dat wist ik niet. Maar het verklaart natuurlijk wel een en ander.

Renaat schreef:en nu is het plots een onderpastoormentaliteit. (Wat voor jou waarschijnlijk gelijk staat met een psychisch probleem.)
En altijd weer die glazen bol.

Renaat schreef:
Mees schreef:Laat het er ons bij houden dat ik je negeer en jij mij. Zo eenvoudig kan de wereld zijn.
Jou negeren op dit forum is nogal moeilijk, zeker als je onzin schrijft.
Ik heb er geen probleem mee dat je mij op mijn onzin wijst. Dat is de essentie van dit forum. Maar wil je het eerst wel degelijk lezen tot je het begrijpt. Dat vergemakkelijkt een en ander.

Renaat schreef:en moet ik je voeten kussen?

Je zou de eerste zijn maar ik dacht nu wel aan iets anders dat je kon kussen (ik zou die glazen bol dus toch maar van de hand doen).

Voor de rest: maak je niet zo druk. Vroeg of laat word je ook wel pastoor.
Mees

Berichtdoor Saar » 08 nov 2015, 19:59

Moet dit echt op die manier jongens?
"Every word or concept, clear as it may seem to be, has only a limited range of applicability."
(Werner Heisenberg)
Saar

Berichtdoor Calvin » 08 nov 2015, 20:30

We zijn weer al een bericht of 5-6 off topic.
Calvin

Berichtdoor willem_betz » 09 nov 2015, 01:16

Calvin schreef:We zijn weer al een bericht of 5-6 off topic.

Juist! om dus terug te gaan naar Scientology: er was een vraag naar wat die "opleiding" kost, hoeveel moet iemand betalen om in de hogere regionen te geraken?
Een uitgebreide prijslijst kan je vinden op http://www.xenu.net/archive/CoS_prices.html
echt goedkoop kan je het niet noemen :lol:
willem_betz
Beheerder

Berichtdoor Mees » 09 nov 2015, 08:00

Dat is inderdaad duur.
Is het dan zo dat mensen die niet bemiddeld zijn niet aangetrokken worden of is er daar evengoed interesse voor (kunnen dan nuttig zijn om gratis of voor slavenloon te werken)?
En wat die dwang betreft: Fysiek of louter juridisch of ?
Hoe kunnen zij bij uittreding deelnamegeld met terugwerkende kracht vorderen? Dan moet er toch iets van een contract getekend zijn door de betrokkene? En zelfs als er een contract getekend werd, hoeveel kans op slagen heeft die invordering dan gezien toch algemeen geweten, vaak zelfs erkend is dat het een sekte betreft?
Mees

Berichtdoor Calvin » 09 nov 2015, 11:05

Meestal begin je als slaaf: dat gaat van flyeren tot meehelpen om een tentoonstelling op poten te zetten ( veel fysiek werk). Vaak werken scientologyleden nog in de privésector en stellen ze je daar een job voor ( die niets met scientology te maken heeft) zodat ze perfect weten hoeveel je verdient. Stel: je verdient 1600 netto en je vaste kosten zijn 1000 euro, dan schiet er nog 600 over en zullen ze in die categorie cursussen en giften voorstellen, en werk je 5 dagen op 7, zijn er nog altijd de weekends en avonden om als slaaf in dienst te zijn.
Ik ga bij "meldpunt" een topic starten rond Luc Swinnen die geen scientoloog is, maar met wie ik ervaring heb en mij in vele opzichten aan scientology deed denken.
Calvin

Berichtdoor willem_betz » 09 nov 2015, 15:08

Calvin schreef:Ik ga bij "meldpunt" een topic starten rond Luc Swinnen die geen scientoloog is, maar met wie ik ervaring heb en mij in vele opzichten aan scientology deed denken.

Calvin, let op dat je geen haatcampagne begint tegen één persoon, zonder dat je elke bewering kan staven. De censuur- of delete-schaar ligt gereed.
willem_betz
Beheerder

Berichtdoor Calvin » 09 nov 2015, 17:43

Ik breng zo objectief mogelijk mijn ervaringen, heb ze gepost bij het topic.
Calvin

Berichtdoor willem_betz » 13 mei 2017, 17:08

Op 11 mei 2017 kreeg skepp volgende mail:
Net ben ik er achter gekomen dat een zeker Calvin (die niet eens zichzelf met eigennaam op het forum plaatste, want zijn echte naam is S*** K*****) eind 2015 een boel leugens op het Skepp Forum heeft geplaatst zonder mijn medeweten. Aangezien hij mij met naam en toenaam op dit forum linkte met deze grove leugens, zou ik vriendelijk willen vragen om deze discussie van het forum te verwijderen, of er in elk geval mijn naam uit te nemen.
Die betwiste vermelding stond op het forum: http://forum.skepp.be/viewtopic.php?p=92154&sid=8cb2d58a8ca0bee0cfc57c15cb18ae3d#p92154
Haar volledige naam werd vandaag vervangen door de initialen Ilse VdW.

Om iets meer te weten waarop die beschuldigingen door Calvin gebaseerd waren, en of er een link is met Scientology, heb ik wat opgezocht:
Deze dame heeft een Linkedin pagina, ze beschrijft zich daar als gezondheidscoach, "Board Certified Holistic Health Coach", ze verstrekt Kangen-water en verkoopt blijkbaar dan de machines om het te maken: I coach parents and adults with chronic illness to take on a more healthy lifestyle, thus helping them to create a positive change in their energy level, a better quality of life, more enjoyment in their relationships. In addition to that, I strive to make Kangen water known throughout Europe, created by a Japanese medical device and used by over 250 hopitals in Japan as part of their healing protocol. I give workshops, demonstrations and hand out hundreds of liters of water every week to people wanting to try the water before purchasing their own machine.
Voor wie enige twijfel zou hebben of de beweringen over de genezende werking van Kangen water enige grond van waarheid bevatten, er is een bespreking op de skepp-site onder de rubriek rare apparaten, afdeling "oplichtende wateren" http://skepp.be/nl/apparatuur/water-verbeteraars en vandaar verder naar Kangen. Heel wat wetenschappelijke websites raden het af en noemen het gevaarlijke oplichterij. De super-TV-kwak Dr Oz beveelt het aan voor alle mogelijke kwalen.
Het lijkt er sterk op dat die Kangenverkopers aan onwettelijke uitoefening van de geneeskunde doen, en aan consumentenmisleiding.
Wat is de waarde van die titel of "diploma" Health Coach ?
Je kan dat diploma in één jaar of minder behalen via het Institute for Integrative Nutrition in New-York. Verplaatsen hoeft niet, alles kan via internet, on-line. Volgens Quackwatch is het een duur en onwetenschappelijk diploma fabriekje: http://www.credentialwatch.org/reports/iin.shtml Een Google search toont dat het klachten regent, bijv: http://www.vegsource.com/talk/nutrition/messages/26312.html
Een goede commerciele vondst is dat wie nieuwe studenten aanbrengt daar geld voor krijgt, sommige critici vergelijken het met een pyramidesisteem. Dus zijn er ook heel wat blogs die enthousiast trachten te ronselen.
Een negatief commentaar: http://www.ideafit.com/answers/has-anyone-compared-the-precision-nutrition-certification-to-the-institute-of-integrative-nutrition-cert-to-ace-lifestyl I researched background information and reviews on the Institute for Integrative Nutrition. Every review that I read was negative...curriculum based on opinions and little on scientific, medical or proven facts; legal problems; bias and prejudice toward female employees (of IIN); extremely poor employee morale; high employee turnover...to name a few. Most reviews that I read stated that the "expensive" program does not adequately prepare anyone for any health related career. After "graduating" one is not adequately prepared with the education and background to counsel or coach anyone. I would not trust my health, concerns or needs with a so called "Health Coach" from IIN. Be very careful....do your homework and research this organization thoroughly.
Samengevat: dat diploma is waardeloos, het is noch in de VSA noch in Europa erkend, het geeft geen enkele medische bevoegdheid. De verwarring die deze gezondheidscoaches soms trachten te maken met een wel erkend beroep als dietist, is misleiding.
Aan reclame die deze dame voor haar winkeltje maakt is er geen gebrek, bijv http://www.bewustengezondmetjekind.be/ of ze laat maken via een organisatie http://www.holistichealthfinder.com/pro/coach/ilse-van-de-wiele-consciously-in-balance-belgium
of http://www.carinalyall.com/womans-circle-self-compassion-simple-living-mindful-living-everyday-pleasure2/day-20-with-ilse-van-de-wiele wat beweert: Ilse is a Holistic Health Coach, graduate of the Institute for Integrative Nutrition in New York. She helps parents to age gracefully and provide a healthy life for their children, businessmen to gain more energy and people with weight issues to achieve their goals with lasting results. She is part of the Advisory Board of the National Health Federation.
Wie verder zoekt vindt ook haar kruistocht tegen vaccins, chemtrails, tegen aluminium enz enz... soms via een groep die zich graag als een officieel organisme voordoet, het NHF: https://www.thenhf.com/resources/news-releases/3911-14news-release-success-in-norway-aluminum-eliminated-as-a-food-additive-for-fish-by-scott-c-tips-nhf-president This year, however, NHF saw an opportunity to build upon its success at the March 2013 Codex Food Additives Committee meeting in Beijing by swooping in to this Norwegian meeting and ensuring that sodium aluminum phosphate was eliminated as a food additive from fish and fish batters. NHF’s delegation – local NHF-Norway leader Ilse Van de Wiele and I – succeeded in that task and at a cheap cost, so attending the meeting was worth the $750 it cost us. Die kruistocht tegen dat ongevaarlijke aluminium is zowat de meest recente vondst van groene fundamentalisten. Uiteraard geldt ook hier dat de dosis bepaalt of iets gevaarlijk is. Een Belgische die zich als vertegenwoordiger van Noorwegen laat benoemen, geen klein bier !
Over enig verband met Scientology heb ik geen spoor gevonden, maar zoals mijn kwakvrienden altijd zeggen: afwezigheid van bewijs betekent niet dat het niet waar is.
willem_betz
Beheerder

Vorige

Keer terug naar Klachtenlijn over sekten of sektarisme - sektenleiders en goeroes