10 kenmerken van de goede voorspeller

Einde der tijden, mislukte voorspellingen, Nostradamus, voorspellingen in verschillende culturen, self-fulfilling prophesies, ...

Berichtdoor Sisyphus » 30 dec 2006, 04:59

1. Doe zeer veel voorspellingen, er zullen gegarandeerd altijd een paar uitkomen.

2. Wees voeldoende vaag en dubbelzinnig. Geen verdere uitleg nodig.

3. Gebruik veel metaforen en evenveel symbolen, dat geeft een grote
interpretatieruimte.

4. Maak voorspellingen die op zoveel mogelijk situaties toepasbaar zijn. Dit laat de mogelijkheid om de voorspelling aan de reële situatie aan te passen.

5. Schrijf geslaagde voorspellingen toe aan het eigen vermogen, de mislukkingen aan externe oorzaken.

6. Gewoon verder doen. Het lichtgelovige publiek zal wel voor jou selecteren.

7. Voorspel catastrofen, succes is automatisch verzekerd.

8. Je hebt algemeen psychologisch voordeel: rake voorspellingen worden onthouden, de vele missers niet.

9. Als je een "voorspelling" na de feiten doet en voorstelt als gedaan vòòr de feiten, zorg ervoor dat de overeenkomst niet te goed is.

10. Mijd schrijffouten als je de info elders vandaan haalt.
Sisyphus
Beheerder

Berichtdoor alice » 26 nov 2008, 00:40

Echt goed voorspellen, vooral als het te voorspellen is, natuurlijk wel belangrijk, aandachtig zijn, en stille signalen niet negeren, wanneer ze een onverwachte, (of verwachte maar onvoorstelbare) gebeurtenis aankondigen....want das natuurlijk ook waarzeggerij in de omgekeerde richting.
Zo was Stalin bv gewaarschuwd door de britten voor de inval van Hilter in 1941, en negeerde het, iets gelijkaardigs was blijkbaar ook het geval met 11 september, onverwachts maar was te voorzien.
Onverstelbaar en in die zin "onverwachts", klinken tegenwoordig veel waarschuwingen langs de futuristen hun kant over nanotechnologie en artificiele intelligentie. Dit zijn stille signalen, gelijdelijk toenemend, ze vallen niet echt op, en niemand zoekt ze ...
De inpakt zou wel eens enorm kunnen zijn, en zo snel dat geen enkele sociale of politieke voorziening ze opvangen kan...Geschiedenis blijft zich herhalen niet waar? Waarzeggerij? Ik denk het niet in dit geval :shock:
alice

Die 10 kenmerken ....

Berichtdoor Ramuntxo » 18 dec 2008, 15:39

Die tien kenmerken .... komen die uit "De tien vuistregels van de succesvolle politieker." ?
Niets is erger dan hardnekkig volgehouden onwetendheid.
Ramuntxo

Berichtdoor Faction Fictory » 18 dec 2008, 15:40

:D
Faction Fictory

Re: 10 kenmerken van de goede voorspeller

Berichtdoor TUUR » 18 dec 2008, 16:20

Sisyphus schreef:10 kenmerken van de goede voorspeller

1. Doe zeer veel voorspellingen, er zullen gegarandeerd altijd een paar uitkomen.

2. Wees voeldoende vaag en dubbelzinnig. Geen verdere uitleg nodig.

3. Gebruik veel metaforen en evenveel symbolen, dat geeft een grote
interpretatieruimte.

4. Maak voorspellingen die op zoveel mogelijk situaties toepasbaar zijn. Dit laat de mogelijkheid om de voorspelling aan de reële situatie aan te passen.

5. Schrijf geslaagde voorspellingen toe aan het eigen vermogen, de mislukkingen aan externe oorzaken.

6. Gewoon verder doen. Het lichtgelovige publiek zal wel voor jou selecteren.

7. Voorspel catastrofen, succes is automatisch verzekerd.

8. Je hebt algemeen psychologisch voordeel: rake voorspellingen worden onthouden, de vele missers niet.

9. Als je een "voorspelling" na de feiten doet en voorstelt als gedaan vòòr de feiten, zorg ervoor dat de overeenkomst niet te goed is.

10. Mijd schrijffouten als je de info elders vandaan haalt.

1) Ik voorspel dat iemand met de letter a of b of c of d of e of f, moeglijks zelfs r of s of t op de banlijst komt. Dit zal gebeuren binnen de volgende 6 maanden.
2) Dit zal gebeuren omdat een zeker taalgebruik, al dan niet buitenlands, de moderator stoort.
3) In zeker zin gaat het om een ongeleid projectiel, gevangen binnen de grenzen van obscene dialectiek, roomachtige denkbeelden, voorbij de grenzen van het Avogradisch verdunde gedachtengang.
4) Iemand, ergens, zal de mond gesnoerd worden.
5) Door skeptische interferentie lokken mijn voorspellingen wel eens verkeerde conclusies uit.
6) Geloof mij, bij mij zijt ge veilig.
7) Ik heb al vaak gelijk gehad, de bewijzen liggen bij mij thuis. Voor slecht 50 € per consultatie laat ik ze zien.
8/9) Ik had eerder al in de smiezen dat een groot schip, de tritanic tegen een bepaalde harde substantie rijs aan zou varen.
Uw vriend,
TUUR
"Ik zou best christen en verlost willen zijn, als de christenen er maar wat verloster uitzagen."
Friedrich Nietzsche
TUUR

Berichtdoor Piet5 » 18 dec 2008, 17:22

Sociale en economisch/financiële/ecologische overtroevingstechnieken werken beter als je voor twee met elkaar in strijd zijnde eindtijdprofeten speelt, die via columns en ingezonden brieven het publiek bespelen. Als je twee of drie vaktalen spreekt en erin schrijft tuint iedereen m.i. wel ergens in.
Wees wijs op je levensreis
Piet5

Voorspellingen

Berichtdoor Ramuntxo » 18 dec 2008, 20:31

Ik voorspel dat er hier op het Skepp-forum nog veel gezeverd gaat worden.
Ramuntxo

Re: Voorspellingen

Berichtdoor Psycop » 18 dec 2008, 21:36

Ramuntxo schreef:Ik voorspel dat er hier op het Skepp-forum nog veel gezeverd gaat worden.

En de zon zal over 10 jaar nog steeds branden...

En de honger zal de wereld niet uit zijn,
En kwaks zullen nog steeds munt slaan uit arme zielen,
....

Ben ik nu een helderziende?
De illusie vanalles te begrijpen
Psycop

Berichtdoor Elennaro » 18 dec 2008, 21:57

Nee. Pas over tien jaar.
Ceci n'est pas une signature.
Elennaro

Berichtdoor Ramuntxo » 18 dec 2008, 22:11

Als de zon dan nog schijnt !
Ramuntxo

Re: 10 kenmerken van de goede voorspeller

Berichtdoor Harry » 24 feb 2016, 19:39

Ik kan 1 voorspelling doen waarvan ik weet dat deze uitkomt.

Als ik me vandaag aanmeld op een forum als geloofsgesprek.nl heb ik binnen 1 week een ban te pakken (heb er al 2 dus ben er klaar mee).
En dat is niet omdat ik onbeschoft ben. Het enige dat ik er voor moe(s)t doen is: beargumenteren, redeneren en logisch nadenken.
Een doodzonde!
Scepticism is the first step towards truth.
Denis Diderot
Harry

Keer terug naar Voorspellingen