Google bril bekijken door een roze bril?

Einde der tijden, mislukte voorspellingen, Nostradamus, voorspellingen in verschillende culturen, self-fulfilling prophesies, ...

Google bril bekijken door een roze bril?

Berichtdoor KittyFloorSonja » 16 mei 2013, 16:27

Google-bril bekijken door een roze bril?

Wat is een google-glass eigenlijk precies? Het is een revolutionair nieuw idee van google dat in staat is om informatie gemakkelijk en razendsnel te delen. De ingebouwde functies zijn er op gericht om de drager alle informatie weer te geven over personen, plekken en gebouwen die hij ziet. De bril reageert op spraak en er zit ook een touchpad aan de zijkant zodat het nemen van bijvoorbeeld een foto in een oogwenk kan worden gemaakt.
De verwachtingen over de gevolgen van de google-glass lopen uiteen. Aan de ene kant wordt gezegd dat intensief gebruik van de glass kan leiden tot fysieke klachten en op de lange termijn de mensen minder in staat zijn fysiek te communiceren en relaties te onderhouden. Aan de andere kant wordt gezegd dat de glass een groot voordeel biedt voor de mensen die er toegang tot hebben. Zij kunnen door de glass sneller communiceren en hebben direct en snel toegang tot een praktisch onuitputtelijke bron van informatie.

In een artikel op nu.nl wordt gewaarschuwd dat de google-glass niet bedoeld is voor kinderen onder de dertien jaar. Verder wordt er gewaarschuwd voor mensen die een bril dragen dat zij last kunnen krijgen van hoofdpijn. Voor mensen die een laseroperatie hebben ondergaan, wordt geadviseerd eerst de dokter te raadplegen, voordat over wordt gegaan op het dragen van een google-glass (http://www.nu.nl/gadgets/3398933/google ... deren.html).

Sociale ideologische verklaringen van de moderne technologie
Stel, over een aantal jaar heeft de google-glass, de nieuwe moderne technologie, het sociale systeem grotendeels van de mens overgenomen. Welke ruimte is er dan nog voor mensen die worden afgeschermd van een google-glass over het algemeen? Denk aan de kinderen jonger dan dertien jaar. Hun ouders, eventueel broers en zussen, vrienden en vriendinnen hebben waarschijnlijk wel een google-glass. Kinderen jonger dan dertien jaar kunnen niet mee doen, hoe zouden zij zich voelen? Denk ook aan de mensen die een bril dragen en hier hoofdpijn van krijgen, worden zij benadrukt dat ze een handicap hebben en niet mee kunnen doen met de rest? Maar ook de ouderen, die een andere sociale achtergrond hebben, wordt van hen verwacht dat zij ‘opnieuw’ leren communiceren? Verder zijn er nog de mensen die niet een google-glass kunnen betalen. Worden zij door nog iets nieuws nog verder buiten de samenleving gedrukt? Hoe zouden zij zich voelen? Hoe zit het met de mensen die een google-glass niet willen aanschaffen, omdat zij bijvoorbeeld fysieke communicatie daadwerkelijk willen blijven behouden? Er is al gebleken dat er een stuk minder sociaal contact is door facebook, twitter, hyves, enzovoort. Wat voor invloed zal deze google-glass hebben?

De google-glass kan als een belangrijk deel in de maatschappij worden geacht. Het zou een ongelijke verdeling van groepen/mensen teweeg kunnen brengen en daarbij, waar blijft het daadwerkelijk fysiek communiceren? Hoe wordt er straks omgegaan met elkaar?

Daarbij hebben we überhaupt nog wel iets te kiezen of wordt ons iets noodgedwongen opgelegd. Dat je iets moet hebben, omdat je er anders niet (meer) bij hoort of achter loopt?! Want zeg nou zelf… de maatschappij is aan het vervreemden. Vervreemden van de mensheid, in contact met anderen en vervreemden van zichzelf…
KittyFloorSonja

Re: Google bril bekijken door een roze bril?

Berichtdoor Blueflame » 16 mei 2013, 19:43

Vooreerst welkom op dit forum, KittyFloorSonja.

KittyFloorSonja schreef: Er is al gebleken dat er een stuk minder sociaal contact is door facebook, twitter, hyves, enzovoort.

Wie beweert dat?
Sinds ik en al mijn vrienden gebruik maken van elektronische media, was afspreken (een datum vinden) om samen te komen nog nooit zo gemakkelijk. Waar vroeger iedereen diende opgebeld te worden (en vaak meerdere keren) om afspraken te kunnen maken, is alles nu op één dag geregeld. Hoe dan ook, ik zie mijn vrienden nu veel vaker dan pakweg 5 jaar geleden.
Ik betwijfel de juistheid van die stelling dan ook ten zeerste.

Het probleem van mogelijke sociale uitsluiting voor minder bedeelden is een probleem dat ik wel (h)erken.
Mogelijk gaan mensen zich in de schulden werken "om erbij te kunnen horen". Maar wat wil jij daar aan doen? Die googlebril dan maar verbieden? Of een betere straathoekwerking?

En om nu direct te zeggen dat een googlebril wordt opgelegd ..... .
Ik heb hem niet nodig en zal hem dan ook niet gebruiken, net zomin als 3D-TV. Maar ik wens wel de vrijheid te laten aan mensen die daar wel voor kiezen.

Mvg.
Nonsense is our core business
Blueflame
Site Admin

Berichtdoor jand » 15 jan 2014, 17:32

Blueflame schreef:Sinds ik en al mijn vrienden gebruik maken van elektronische media, was afspreken (een datum vinden) om samen te komen nog nooit zo gemakkelijk. Waar vroeger iedereen diende opgebeld te worden (en vaak meerdere keren) om afspraken te kunnen maken, is alles nu op één dag geregeld. Hoe dan ook, ik zie mijn vrienden nu veel vaker dan pakweg 5 jaar geleden.
Ik betwijfel de juistheid van die stelling dan ook ten zeerste.

Alles hangt af van de intensiteit waarmee je social media gebruikt. Ik heb ook ondervonden dat het gemakkelijker is om via facebook af te spreken met vrienden, aangezien zij in shiften werken en datums prikken vroeger niet evident was.
Als je natuurlijk je volledige sociale leven gaat vervangen door facebook, is het logisch dat je minder fysiek contact hebt met je vrienden. Dus zoals zovele zaken, gebruik het maar met mate en het kan een waardevolle aanvulling zijn op je sociale leven.

Ikzelf heb dankzij facebook al een aantal nieuwe vrienden gemaakt omdat we een gemeenschappelijke vriend hadden en op statussen samen begonnen te reageren zonder elkaar te kennen en na verloop van tijd ook in het echt hebben afgesproken.
jand

Berichtdoor Renate » 15 jan 2014, 21:09

Ik vind Facebook nogal onpersoonlijk. Je heb eigenlijk geen persoonlijk contact meer met je vrienden, maar je krijgt algemene berichten, waar je vaak weinig aan hebt. Bovendien heb ik kanten van sommige 'vrienden' ontdekt, die ik liever niet had willen kennen.
Renate

Keer terug naar Voorspellingen