Daniel Kahneman over experten

Einde der tijden, mislukte voorspellingen, Nostradamus, voorspellingen in verschillende culturen, self-fulfilling prophesies, ...

Daniel Kahneman over experten

Berichtdoor On track! » 23 aug 2012, 10:59

Wat gereedschap voor in de skeptische toolbox:

When do judgments reflect true expertise? When do they display an illusion of validity? The answer comes from the two basic conditions for acquiring a skill:

■an environment that is sufficiently regular to be predictable
■an opportunity to learn these regularities through prolonged practice

...

http://www.commentarius.org/2012/07/11/ ... n-experts/

Dit betekent dat in bepaalde omgevingen (met zero/ low - validity) zoals de beurs, politiek, ... langetermijnsvoorspellingen van 'experten' heel erg onbetrouwbaar zijn! Het is onmogelijk om in zo'n omgeving expertise op te bouwen.

Mvg
"Everything is vague to a degree you do not realize till you have tried to make it precise."
-Bertrand Russell-
On track!

Re: Daniel Kahneman over experten

Berichtdoor Digit » 23 aug 2012, 11:24

Inderdaad, en voeg het weer ook maar toe aan dat rijtje !

De oorzaak moet volgens mij gezocht worden in enerzijds het chaotisch gedrag van bijzonder complexe systemen en anderzijds het irrationele gedrag en kuddegeest bij menselijke actoren.

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor Blueflame » 23 aug 2012, 12:25

On track! schreef:
Dit betekent dat in bepaalde omgevingen (met zero/ low - validity) zoals de beurs, politiek, ... langetermijnsvoorspellingen van 'experten' heel erg onbetrouwbaar zijn! Het is onmogelijk om in zo'n omgeving expertise op te bouwen.

Mvg

Inderdaad.
Dat is dan ook de reden dat ik hier op dit forum liever geen topics over economie of politiek zie.
Niet dat er niets 'sceptisch' over te zeggen valt, maar meestal bijzonder weinig.

Mvg.
Nonsense is our core business
Blueflame
Site Admin

Berichtdoor axxyanus » 24 aug 2012, 14:39

Blueflame schreef:
On track! schreef:

Inderdaad.
Dat is dan ook de reden dat ik hier op dit forum liever geen topics over economie of politiek zie.
Niet dat er niets 'sceptisch' over te zeggen valt, maar meestal bijzonder weinig.

Dit begrijp ik niet goed. Wat valt er dan zoveel over bv homeopathie te vertelllen?

Persoonlijk lijkt me dat het heel nuttig is om sceptisch te staan ten opzichte van bepaalde uitspraken uit de economische sector. Als de banken hun bonussysteem verdedigen aan de hand van de expertise van hun "traders" maar onderzoek toont aan dat er weinig expertise op te bouwen is op dit gebied dan lijkt mij dat ook een onderwerp voor skepp in het algemeen en dit forum in het bijzonder.
Al mijn hier geuite meningen zijn voor herziening vatbaar.
axxyanus

Berichtdoor Blueflame » 24 aug 2012, 16:10

axxyanus schreef:
Blueflame schreef:
On track! schreef:

Inderdaad.

Dit begrijp ik niet goed. Wat valt er dan zoveel over bv homeopathie te vertelllen?

Persoonlijk lijkt me dat het heel nuttig is om sceptisch te staan ten opzichte van bepaalde uitspraken uit de economische sector. Als de banken hun bonussysteem verdedigen aan de hand van de expertise van hun "traders" maar onderzoek toont aan dat er weinig expertise op te bouwen is op dit gebied dan lijkt mij dat ook een onderwerp voor skepp in het algemeen en dit forum in het bijzonder.

Dat is waar, Axxyanus. In zulk geval zal ik het topic dan ook laten staan.
Wat homeopathie betreft, gaat het meestal over de manier van bewijsvoering.

Mvg.
Nonsense is our core business
Blueflame
Site Admin

Berichtdoor ad randum » 25 aug 2012, 09:43

Ik heb mezelf expert benoemd "in de wetenschap" "dat iedereen zich expert mag noemen".

Slechts zelden een echte expert tegengekomen. Meestal zijn het mensen die zichzelf als een expert beschouwen. En nu ga ik er hier enkelen tegen hun schenen stampen ... vooral in het onderricht.

Ad
“Ad Randum” is “at random” “ad absurdum”. “Ad deliberandum”? Neen, “ad fundum”.
ad randum

Keer terug naar Voorspellingen