De laatste keuze, geen verzet meer

Einde der tijden, mislukte voorspellingen, Nostradamus, voorspellingen in verschillende culturen, self-fulfilling prophesies, ...

Re: De laatste keuze, geen verzet meer

Berichtdoor Planoudes » 22 jan 2010, 10:07

Ik vind het een heel vreemd verhaal wat je allemaal vertelt. De economie creëert ook veel welvaart, als je het historisch bekijkt is er nog nooit een zo lange periode geweest dat er in (industrie)landen zoveel mensen het zo goed hadden. Akkoord dat het niet allemaal gelijk verdeeld is (dat zou ook onrechtvaardig zijn) maar al bij al hebben we het hier nog niet eens zo slecht. Al eens in een ontwikkelingsland geweest?
Tantum religio potuit suadere malorum
http://atheistmovies.blogspot.com/
Planoudes

Berichtdoor Extract » 22 jan 2010, 10:29

We betalen hier tenslotte de derde hoogste belastingen ter wereld.

Naar mijn persoonlijke perceptie en economisch begrip is een belasting slechts de prijs die we betalen voor het onderhoud van gemeenschapsplaatsen en het overkoepelende management (ic politiek) die erop toekijkt dat gelijkheid wordt bekrachtigd. Het simpele feit dat we nu belastingen dienen te betalen om sociale vangnetten te financieren, is het even simpele bewijs dat er maar weinig van economie begrepen wordt. Vervolgens, en zoals ik begrijp en lees, ons bezighouden met de randfenomenen van een economie dat geen economie meer is, ervaar ik als te zwaar om nog gezond te kunnen noemen. Het gevolg hiervan, en mede gestuurd door het niet maatschappelijk (h)erkennen van wat we zonder meer kunnen lezen in de evolutiepsychologie, is een hoogst zorgwekkende stijging van het aantal depressieven en zelfmoorden in wat we welvarende landen noemen. Ik had beter geen boek gelezen, vraag me zelfs af waarom er nog zoiets bestaat als onderwijs, het wordt toch verworpen of genegeerd door de bevoegde instanties. Althans, zo ervaren we dat, welk voordeel hebben ze daar nu bij ?
Extract

Berichtdoor Planoudes » 22 jan 2010, 10:38

Kun je nu eens concreet vertellen wat precies je ongenoegen met de economie veroorzaakt? Ik krijg er kop noch staart aan. Ik weet ook nog steeds niet welk inflatiecijfer je genomen hebt om aan een broodprijs van 2M te komen in 2500. In feite doet dat er ook helemaal niet toe want wij hebben niets te maken met brood in het jaar 2500, zoals we ook geen brood dat eventueel sinds de middeleeuwen bewaard zou zijn eten.
Planoudes

Berichtdoor Extract » 22 jan 2010, 11:36

Ik neem een inflatiecijfer van 3 % op jaarbasis, een broodprijs van 2 €, reken maar na. De extreme projectie van onze huidige economievorm geeft slechts het bewijs van de absurditeit ervan, dat is wat met deze eenvoudige rekenoefening aangetoond wordt. Mensen worden hiertoe verplicht om steeds meer geld te willen verdienen teneinde voorop te blijven op de inflatie zelf, in het beste geval (en volgens deze denkwijze) kunnen we profiteren van het systeem zelf door zoveel mogelijk geld op onze rekening te verkrijgen en dan de intrest te incasseren. Het feit dat we nu klagen over de prijs die we moeten betalen voor ‘belastingen’ (ic sociale vangnetten), is dan simpelweg een gevolg van deze eenzijdig inflatoire kijk op economie, een manier van denken die al lang alle economische basisprincipes achter zich heeft gelaten, zo ook mensen uitspuwt (zoals ik). En wie vervolgens economische basisprincipes hanteert zoals het een economie waardig is, daarvan zegt men dat ze niets van economie begrepen hebben, de kwelling wordt hierdoor nog ondraaglijker, en dat alsof het zinsverbijstering betreft.

Ps : het is overigens 4.000.000 €, ik zou nu opslag willen vragen maar zonder werk kan ik slechts vragen om meer werkloosheidsuitkering of steungeld van het OCMW. Waar gaan we heen ?
Extract

Berichtdoor Planoudes » 22 jan 2010, 11:54

Sorry, maar aan 3% op jaarbasis klopt ook 4M niet.
Maar dat doet er ook helemaal niet toe, want je redenering die je hierop bouwt loopt helemaal mank. Ten eerste zijn wij in het allerbeste geval tegen 2500 slechts een naam op een stamboom die een verveelde gepensioneerde tegen dan gemaakt heeft. Voor de rest moeten we ons daar niets van aantrekken, en al zeker niet van de eventuele broodprijs dan.
Ten tweede wordt ons loon ook geïndexeerd, dit loopt wat achter op de inflatie, maar hangt ermee samen. In 1970 was (omgerekend) 250 euro een redelijk loon, nu is het bij wijze van spreken zakgeld.
Ten derde is inflatie in het voordeel van wie een (hypothecaire) lening afbetaalt.
Ten vierde heeft inflatie absoluut niets te maken met "mensen uitspuwen". Het uitspuwen heeft deels te maken met de prijs voor de gestegen welvaart die als een boemerang terugkomt. Deels ook met de schandalige fiscale en parafiscale druk in ons land, en de immobiliteit van het nochtans peperdure overheidsapparaat. Deels met concurrentie, met macro-economie, ... Maar niet met inflatie.
Ten vijfde moet je maar eens bedenken dat het verkrijgen van werkloosheidsuitkering of steun van het OCMW een gunst is, geen straf. Al is het natuurlijk geen pretje.
Ten zesde zou je bijvoorbeeld een nieuwe job kunnen zoeken, zelfstandige worden, ... Of zoek een leuke hobby, iets om je dagen te vullen, ... Ik ken iemand die ook haar werk verloor na bijna 30 jaar, wel die heeft nu tijd tekort.
Planoudes

Berichtdoor Extract » 22 jan 2010, 12:30

Sorry, maar aan 3% op jaarbasis klopt ook 4M niet.

Vreemd, hoe bereken je dat dan ? Gekapitaliseerd en zelfs in een eenvoudige spreadsheet kom ik op +/- 4.000.000 €. In 2010 is het 2 € x 1.03 = 2.06 … 2.06 x 1.03 = 2.1218 … gewoon een lineaire projectie naar het jaar 2500.
Maar dat doet er ook helemaal niet toe, want je redenering die je hierop bouwt loopt helemaal mank. Ten eerste zijn wij in het allerbeste geval tegen 2500 slechts een naam op een stamboom die een verveelde gepensioneerde tegen dan gemaakt heeft. Voor de rest moeten we ons daar niets van aantrekken, en al zeker niet van de eventuele broodprijs dan.

Heb je kinderen gehad ? Het vergrijzinsprobleem kan je inderdaad oplossen door even geduld te hebben, die sterven wel vanzelf. Als dat de gedachtegang is, kan ik nog wel andere oplossingen bedenken zoals bvb. door de vergrijzing te exporteren, dan wordt het overlevingspensioen steeds meer naargelang de armoede van het land waarheen we ze sturen. Ook dat is eenvoudig op te lossen door met mensen te zeulen, zelfde principe, niet dan ? En dat is gewoon een kwestie van de relativiteit der getallen.
Ten tweede wordt ons loon ook geïndexeerd, dit loopt wat achter op de inflatie, maar hangt ermee samen. In 1970 was (omgerekend) 250 euro een redelijk loon, nu is het bij wijze van spreken zakgeld. Ten derde is inflatie in het voordeel van wie een (hypothecaire) lening afbetaalt. Ten vierde heeft inflatie absoluut niets te maken met "mensen uitspuwen".
Als de inflatiedekking achter loopt op de echte inflatie, dan moet ik toch steeds opslag vragen om gelijke tred te houden, niet dan ? Dat de bank allerhande voordelen aanbiedt maar ook dit inflatoir systeem in stand houdt, dat is me duidelijk. En nu ik geen job meer heb, is het verhaaltje gedaan, over en out. En dan vraag je je af waarom er een deurwaarder aan m’n deur staat ? Ik kan best wel m’n financiën beheren, als ze er niet meer zijn, dan is er niks meer om te beheren en komt de bank (via de deurwaarder) het laatste uit m’n portemonnee halen, zo eenvoudig is dat systeem. Ik ben dus een vogel voor de kat, meer ook niet, alle wijsheidspreukjes ten spijt. Ik heb steeds loyaal geweest jegens m’n werkgever en nooit ziek geweest, waarom mag ik dan nu vaststellen dat het allemaal bedrog blijkt te zijn ? Ik lees ook wel eens een boek over economie, lijkt dus enkel bladvulling te zijn.
Het uitspuwen heeft deels te maken met de prijs voor de gestegen welvaart die als een boemerang terugkomt. Deels ook met de schandalige fiscale en parafiscale druk in ons land, en de immobiliteit van het nochtans peperdure overheidsapparaat.

Zit iets in, er zijn zelfs mensen die dit systeem in stand willen houden, kost wat kost. Als ik op basis van allerhande studiewerk zie dat het niet gaat om een ‘economische’ crisis dan wel dat deze ‘crisis’ nu net het herstel van economie betekent, waarom blijven ze dan hetzelfde prediken terwijl we anders weten (of zouden kunnen weten) ? Dat het om een boemerang gaat, is inderdaad een feit. Het is zelfs, een volgens dezelfde gedachtegang, op een bierviltje rekenkundig op te lossen. Waar gaat het dan nog over ?
Ten vijfde moet je maar eens bedenken dat het verkrijgen van werkloosheidsuitkering of steun van het OCMW een gunst is, geen straf.
Je kan ook de kippen voederen natuurlijk, blij dat ik ben. Ik doe geen afbreuk aan deze vangnetten, gelukkig maar dat ze er zijn. Het zijn hoe dan ook oprispingen van menselijkheid maar tegelijkertijd ook adepten van onmenswaardigheid die hiertoe de aanleiding geven. Beiden hebben een correlatie, zoals dat mits enig economisch inzicht makkelijk te verklaren is.
Ten zesde zou je bijvoorbeeld een nieuwe job kunnen zoeken, zelfstandige worden, ... Of zoek een leuke hobby, iets om je dagen te vullen, ... Ik ken iemand die ook haar werk verloor na bijna 30 jaar, wel die heeft nu tijd tekort.
Ik dacht een leuke hobby te hebben, ik wou eens in dialoog gaan met onze politieke instanties en dat op basis van nobel studiewerk waarmee een oplossing kan geboden worden aan deze economische en aanhoudende kwellingen. De hobby ligt inmiddels in de kast, de nachtmerrie gaat verder. Waarom ik nog leef, is me een bijzonder raadsel geworden. Waarom zou ik dan nog ? Had dus beter m’n verstand niet gebruikt en niet gelezen, een mens wordt er enkel depressief van wanneer hij het contrast ziet tussen dat studiewerk en de realiteit. Waarom doen ze dat ?
Extract

Berichtdoor Planoudes » 22 jan 2010, 13:05

1. De prijs = 2 euro * (1 + 0,033/100)490, of inderdaad op een rekenblad, dan kom je aan (ik rond af) 3.788.200 euro. (uitgaande van 1 prijsstijging per jaar en telkens dezelfde prijsstijging, wat in de praktijk niet klopt vermits dit trapsgewijs gebeurt). Maar hier heb je niets meer mee bewezen dan een rekensom. Het is gewoon een groot getal. Niemand heeft het eeuwige leven. Net zoals wij ons ook geen zorgen moeten maken over de economie van de middeleeuwen.
2. Om de inflatie bij te benen hoef je in België althans geen opslag te vragen, dat gebeurt automatisch bij het overschrijden van de spilindex. Dat gebeurt ook bij uitkeringen. Je zit dus op rozen wat dat betreft. Omgekeerd kan trouwens ook, zoals heel wat bedienden nu ondervinden. Huurders betalen nu een klein beetje minder dan een jaar geleden.
De merde is wel dat de intrest op spaarrekeningen nauwelijks de inflatie overstijgt.
3. Normaal gezien is er wel een redelijke uitleg waarom een deurwaarder langskomt, hiertegen zijn trouwens beroepsprocedures mogelijk. Niet iets waar iemand hier op het forum een echte uitspraak over kan doen. Dit lijkt me echt niet de goede plek voor zoiets. Bij het OCMW zal men u zeker kunnen helpen in dit dossier.

Ik vrees dat je nogal in de war bent, en dat is ook helemaal menselijk aangezien je momenteel door een hel gaat. Het is je al meermaals gezegd, maar het is echt duidelijk dat je ergens professionele hulp zult moeten gaan zoeken. Ik zou me in jouw plaats daarop concentreren, het bedrog van de economie onderzoeken zal voor jou waarschijnlijk geen oplossing bieden.
Planoudes

Berichtdoor Extract » 22 jan 2010, 14:13

De prijs = 2 euro * (1 + 0,033/100)490, of inderdaad op een rekenblad, dan kom je aan (ik rond af) 3.788.200 euro. (uitgaande van 1 prijsstijging per jaar en telkens dezelfde prijsstijging, wat in de praktijk niet klopt vermits dit trapsgewijs gebeurt). Maar hier heb je niets meer mee bewezen dan een rekensom. Het is gewoon een groot getal. Niemand heeft het eeuwige leven. Net zoals wij ons ook geen zorgen moeten maken over de economie van de middeleeuwen.

Bevindelijk, als we slechts de lineaire projectie beschouwen, dan hebben we schijnbaar niets bewezen, in zekere zin correct. Echter, wat niet steeds gezien wordt is het simpele feit dat we ook een keertje andersom kunnen doen, net zoals het in economische basisprincipes gelegen is. Wat denk je dan dat er gebeurt ? Al eens becijferd ? We bewijzen wel iets anders, niet onmiddellijk duidelijk voor een louter inflatoir denken.
Om de inflatie bij te benen hoef je in België althans geen opslag te vragen, dat gebeurt automatisch bij het overschrijden van de spilindex. Dat gebeurt ook bij uitkeringen. Je zit dus op rozen wat dat betreft. Omgekeerd kan trouwens ook, zoals heel wat bedienden nu ondervinden. Huurders betalen nu een klein beetje minder dan een jaar geleden. De merde is wel dat de intrest op spaarrekeningen nauwelijks de inflatie overstijgt.

Inderdaad, dat is de merde. De bank geeft een inflatiedekking die ze zelf in de hand houdt, net onder de echte inflatie zelf om op die manier het volk aan zich te binden. We kunnen ze ook rekenkundig bewezen het tienvoudige bieden maar denk je dat ze zoiets begrijpen zonder hierover ernstig na te denken ?
Normaal gezien is er wel een redelijke uitleg waarom een deurwaarder langskomt, hiertegen zijn trouwens beroepsprocedures mogelijk. Niet iets waar iemand hier op het forum een echte uitspraak over kan doen. Dit lijkt me echt niet de goede plek voor zoiets. Bij het OCMW zal men u zeker kunnen helpen in dit dossier.

Zal ze eens bellen, ik vrees dat ze me niet gaan kunnen helpen. Of gaan zij mijn lening verder afbetalen misschien ? Als ik morgen geen geld vind, dan is de verkoop de enige uitweg of het aan de bank geven middels de deurwaarder. En dat is nu de prijs die ik betaal om te geloven in een systeem dat de wereld en het menszijn steeds verder uitholt, zo eenvoudig is de conclusie die ik hierover kan maken. Tragisch is het om vast te stellen dat de alternatieven genegeerd worden, ook dat. Misschien gewoonweg niet begrepen, dat is ook nog een mogelijkheid, zo denk ik. Voor mij hoeft het dan ook niet meer, heb trachten te overleven in deze waanzin, nu krijg ik finaal de doodsteek.
Ik vrees dat je nogal in de war bent, en dat is ook helemaal menselijk aangezien je momenteel door een hel gaat. Het is je al meermaals gezegd, maar het is echt duidelijk dat je ergens professionele hulp zult moeten gaan zoeken. Ik zou me in jouw plaats daarop concentreren, het bedrog van de economie onderzoeken zal voor jou waarschijnlijk geen oplossing bieden.
Ik ben al eens naar een psycholoog geweest, deze kon me slechts bijtreden in m’n visie hierop. Ik heb er ook over gelezen hoe het brein werkt, dat was een voordeel in het gesprek. Psychologen pleiten ook voor de alternatieven en de (h)erkenning van het menselijke ontwikkelingspotentieel, wie verwerpt ze ? Het is gewoonweg schrijnend, waarom bestaat onderwijs nog ?
Extract

Berichtdoor Planoudes » 22 jan 2010, 14:57

Ik denk dat je tegen windmolens vecht.
Planoudes

Berichtdoor Extract » 22 jan 2010, 15:07

Ik denk dat je tegen windmolens vecht.

Ik zie veel vechtende windmolens, dat is waar. Heb ze al eens voorgesteld om iedereen een bezem te geven en de woestijnen te gaan schoonvegen. Het idee vonden ze natuurlijk super aangezien zoiets goed is voor de werkgelegenheid. Jammer genoeg was er geen geld om die bezems te kopen. Zelfmoord blijft de beste optie, we zijn er nu toch mee bezig, maatschappelijk. Waarom dan nog lijden en de afvoer naar de slachtbank nog willen doorworstelen ? Heb genoeg gezien en nog steeds blijft men deze economische kwellingen bekrachtigen, geef mijn portie dan maar aan de kat. Ik heb steeds m’n steentje bijgedragen tot de economie zoals het denkelijk wel hoort, maar nu komt er een rotsblok op m’n hoofd als beloning hiervoor ? Dankuwel, lieve economen die denken iets van economie begrepen te hebben. Heel m’n teerbeminde familie verwoest, dank U !!!!! Het heeft geen zin meer.
Extract

Berichtdoor Planoudes » 22 jan 2010, 15:17

Ik vrees dat je onbestaande complotten ziet. "De" economen beramen niets, de economie draait en iedereen draait mee, willen of niet. Sommigen zijn daar heel handig in en anderen niet, je kunt veel pech hebben, of net veel geluk. Het is gewoon wat het is.
Planoudes

Berichtdoor marcdep » 22 jan 2010, 15:44

Waarom onderwijs?
Om mensen aan te leren geen speculatieve leningen aan te gaan.
Trouwens een bediende krijgt toch een ontslagvergoeding en dan heb je tijd om ander werk te zoeken, eender wat zou ik zeggen.
Bovendien krijg je werkloosheidsvergoeding.
U zegt dat er een steen op je hoofd is gevallen, u heeft nog keuzes zat.
Bij mij was er een berg op mijn kop gevallen, ik had geen keuze en toch ben ik er blijven voor gaan.
Stel jezelf de vraag wie je het liefst zou verliezen, je huis, geld of je liefhebbende vrouw.
Dan kunnen we verder ipv voort te borduren op onze economie, want dat is totaal zinloos en tijdsverslindend.
Bij zelfmoord brengt u uw familie nog meer in de shit.
Denk er gewoon eens over na vooraleer je stupiditeiten uithaalt waar niemand, noch jezelf er iets aan heeft.
Ga desnoods in een caravan wonen en bouw je leven gestadig weer op zodat je mettertijd weer gelukkig kunt zijn.
mvg
marcdep

Berichtdoor Mees » 22 jan 2010, 15:50

Extract,

Eten en geëten worden…

Ik begrijp je ontreddering maar… en ik zeg dit met alle respect… de enige die je iets hoeft te verwijten is jezelf.

Werken in een bedrijf, zelfs goed werken in een bedrijf en geen ziektedagen nemen als je niet ziek bent, dat heeft niets met loyaliteit te maken, dat is gewoon doen waarvoor je betaald wordt. Het argument van je loyaliteit is dus wat wankel. Jij ging niet werken uit loyaliteit met je werkgever maar wel omdat je geld wou verdienen. Op welke manier en voor hoeveel, dat staat in je arbeidscontract. Ben je het daar niet mee eens dan moet je maar een andere werkgever zoeken.

Bovendien is het toch wat naïef (en ik zeg het vriendelijk) om te geloven in een maatschappij die je, ongeacht de omstandigheden, zomaar zal bijspringen om jouw levensstandaard op peil te houden. Utopia bestaat niet!

Jij maakt keuzes in je leven en jouw beslissingen leiden automatisch tot de latere gevolgen. Je werkgever heeft je geen huis gekocht en is je er ook geen verschuldigd. De bank heeft je geen hypothecaire lening opgedrongen en is je ook niets verschuldigd.

Kom je vroeg of laat op een markt terecht waarbij je vaststelt dat jouw kennis niet langer voldoet aan de vraag, dan heb je dat meestal aan jezelf te verwijten. Niemand heeft je ooit belet je bij te scholen (al was het maar uit interesse).

Jarenlang heb je genoten van het systeem waarop je nu zoveel kritiek hebt. Jarenlang zijn er duizenden mensen ontslagen (meestal in kleine bedrijfjes waarbij de werknemers op helemaal niets moesten rekenen) maar toen was je niet aan het jammeren want die pijn was jouw pijn niet. Neen, toen die mensen leden, vertrok jij waarschijnlijk op reis naar het verre buitenland.

Maar nu jij getroffen wordt… verwacht je dat de wereld stil staat?

Nogmaals, ik begrijp je ontreddering en je hebt ongetwijfeld hulp nodig … maar jammeren en anderen verwijten zal je niets vooruit helpen. Kijk in jezelf en haal er uit wat er in zit. Denk niet dat er geen kansen meer zijn want dat is helemaal niet zo. Soms zit het leven mee maar vergeet nooit dat als het mee zit, het nooit blijft duren. Up en down. Don’t fight the waves, ride them. En geniet van het kleine of het evidente.

Maar zoek hulp.
Irreverence is the champion of liberty and its only true defence (Mark Twain)
Mees

Berichtdoor Extract » 23 jan 2010, 14:03

Ik begrijp je ontreddering maar… en ik zeg dit met alle respect… de enige die je iets hoeft te verwijten is jezelf. Werken in een bedrijf, zelfs goed werken in een bedrijf en geen ziektedagen nemen als je niet ziek bent, dat heeft niets met loyaliteit te maken, dat is gewoon doen waarvoor je betaald wordt. Het argument van je loyaliteit is dus wat wankel. Jij ging niet werken uit loyaliteit met je werkgever maar wel omdat je geld wou verdienen. Op welke manier en voor hoeveel, dat staat in je arbeidscontract. Ben je het daar niet mee eens dan moet je maar een andere werkgever zoeken. Bovendien is het toch wat naïef (en ik zeg het vriendelijk) om te geloven in een maatschappij die je, ongeacht de omstandigheden, zomaar zal bijspringen om jouw levensstandaard op peil te houden. Utopia bestaat niet!
Heb ik om dit drama gevraagd misschien ? Ik heb gewoon gedaan wat van me gevraagd werd, en dat is zorgen voor de winst van anderen. Heb daarmee zelf iets kunnen opbouwen en nu wil men blijkbaar nog meer waardoor ik alles in rook zie opgaan. En je zegt dat dat mijn fout is ?
Bovendien is het toch wat naïef (en ik zeg het vriendelijk) om te geloven in een maatschappij die je, ongeacht de omstandigheden, zomaar zal bijspringen om jouw levensstandaard op peil te houden. Utopia bestaat niet! Jij maakt keuzes in je leven en jouw beslissingen leiden automatisch tot de latere gevolgen. Je werkgever heeft je geen huis gekocht en is je er ook geen verschuldigd. De bank heeft je geen hypothecaire lening opgedrongen en is je ook niets verschuldigd. Kom je vroeg of laat op een markt terecht waarbij je vaststelt dat jouw kennis niet langer voldoet aan de vraag, dan heb je dat meestal aan jezelf te verwijten. Niemand heeft je ooit belet je bij te scholen (al was het maar uit interesse). Jarenlang heb je genoten van het systeem waarop je nu zoveel kritiek hebt. Jarenlang zijn er duizenden mensen ontslagen (meestal in kleine bedrijfjes waarbij de werknemers op helemaal niets moesten rekenen) maar toen was je niet aan het jammeren want die pijn was jouw pijn niet. Neen, toen die mensen leden, vertrok jij waarschijnlijk op reis naar het verre buitenland. Maar nu jij getroffen wordt… verwacht je dat de wereld stil staat?

Mijn wereld staat niet stil, hij wordt simpelweg verwoest.
Nogmaals, ik begrijp je ontreddering en je hebt ongetwijfeld hulp nodig … maar jammeren en anderen verwijten zal je niets vooruit helpen. Kijk in jezelf en haal er uit wat er in zit. Denk niet dat er geen kansen meer zijn want dat is helemaal niet zo. Soms zit het leven mee maar vergeet nooit dat als het mee zit, het nooit blijft duren. Up en down. Don’t fight the waves, ride them. En geniet van het kleine of het evidente. Maar zoek hulp.

Heb al eens geschreven dat ik naar een psycholoog ben geweest, de man kon me slechts bijtreden en bevestigen dat dit geen wereld is waar mensen leven maar een soort van haviken die enkel daar zijn om geld te scheppen, de menselijkheid zoals het in een economie tot uiting kan komen, is totaal verdwenen. Hij zei simpelweg dat ik het slachtoffer ben van maatschappelijke verstarring. Heeft hij dan gelogen ? Welk nut heeft het dan nog om verder te leven, nu is het zelfs mijn fout. Bedankt !!!!
Extract

Berichtdoor Extract » 23 jan 2010, 14:05

Ik vrees dat je onbestaande complotten ziet. "De" economen beramen niets, de economie draait en iedereen draait mee, willen of niet. Sommigen zijn daar heel handig in en anderen niet, je kunt veel pech hebben, of net veel geluk. Het is gewoon wat het is.

Is politiek dan blind ? Ik dacht dat ze een verantwoordelijkheid droegen jegens de bevolking. Waar zijn ze dan wel mee bezig ?
Extract

Berichtdoor Extract » 23 jan 2010, 14:09

Waarom onderwijs? Om mensen aan te leren geen speculatieve leningen aan te gaan. Trouwens een bediende krijgt toch een ontslagvergoeding en dan heb je tijd om ander werk te zoeken, eender wat zou ik zeggen. Bovendien krijg je werkloosheidsvergoeding U zegt dat er een steen op je hoofd is gevallen, u heeft nog keuzes zat. Bij mij was er een berg op mijn kop gevallen, ik had geen keuze en toch ben ik er blijven voor gaan. Stel jezelf de vraag wie je het liefst zou verliezen, je huis, geld of je liefhebbende vrouw. Dan kunnen we verder ipv voort te borduren op onze economie, want dat is totaal zinloos en tijdsverslindend. Bij zelfmoord brengt u uw familie nog meer in de shit. Denk er gewoon eens over na vooraleer je stupiditeiten uithaalt waar niemand, noch jezelf er iets aan heeft.Ga desnoods in een caravan wonen en bouw je leven gestadig weer op zodat je mettertijd weer gelukkig kunt zijn.

Hoe meer ik erover nadenk, hoe meer ik zelfmoord ambieer. Voor de rest is deze wereld toch maar een slachtveld waar mensen elkaar vernietigen. Sorry dat ik daar geen zin in heb, na een tijdje zijn ze me toch wel vergeten, zo gaat dat.
Extract

Berichtdoor Mees » 23 jan 2010, 16:20

Extract schreef:
Mees schreef:Ik begrijp je ontreddering maar… en ik zeg dit met alle respect… de enige die je iets hoeft te verwijten is jezelf. Werken in een bedrijf, zelfs goed werken in een bedrijf en geen ziektedagen nemen als je niet ziek bent, dat heeft niets met loyaliteit te maken, dat is gewoon doen waarvoor je betaald wordt. Het argument van je loyaliteit is dus wat wankel. Jij ging niet werken uit loyaliteit met je werkgever maar wel omdat je geld wou verdienen. Op welke manier en voor hoeveel, dat staat in je arbeidscontract. Ben je het daar niet mee eens dan moet je maar een andere werkgever zoeken. Bovendien is het toch wat naïef (en ik zeg het vriendelijk) om te geloven in een maatschappij die je, ongeacht de omstandigheden, zomaar zal bijspringen om jouw levensstandaard op peil te houden. Utopia bestaat niet!
Heb ik om dit drama gevraagd misschien ? Ik heb gewoon gedaan wat van me gevraagd werd, en dat is zorgen voor de winst van anderen. Heb daarmee zelf iets kunnen opbouwen en nu wil men blijkbaar nog meer waardoor ik alles in rook zie opgaan. En je zegt dat dat mijn fout is ?

Voor iemand die al 22 jaar werkt (en dus toch al wat geleefd heeft), heb je bitter weinig levenservaring of inzicht.
Enkele levenslessen for dummies:
"Shit happens."
"Het leven is een rollercoaster." of "Geniet van het zonnetje als ze schijnt en schuil als het regent."
"Jammeren helpt nooit."
"Jij hebt je eigen lot grotendeels in handen."

Heb je om dat drama gevraagd (sluiting autofabriek)?
Neen... maar shit happens. Als je denkt dat het jou nooit zal gebeuren ben je dom. Als je beseft dat het je wel kan gebeuren, neem je tijdig maatregelen (her- of bijscholing bvb.). Doe je dat niet, dan is het jouw schuld dat je niet gewapend bent tegen dat het gebeurt. Ieder kind ziet dit mogelijk drama al jaren aankomen en jij, die er werkt, niet?

Je doet wat je gevraagd wordt?
Neen... je doet waarvoor men je betaalt. Eens betaald voor wat je gedaan hebt, houdt de verplichting van je werkgever op. Jouw privé-problemen zijn van geen tel voor je werkgever (en omgekeerd evenmin).

Jij hebt gezorgd voor de winst van een ander?
Neen... jij hebt gedaan waarvoor men je betaald heeft. De werkgever zorgt voor zijn eigen winst. Jij maakt onderdeel uit van zijn plan om winst te maken, maar hij zorgt voor de winst, niet jij. Je blaast jezelf te veel op.

Jij hebt daarmee iets kunnen opbouwen?
Ja, dat is juist. En er is ook geen reden om te veronderstellen dat je nu niets meer kan opbouwen of verder opbouwen. Denk je nu werkelijk dat Opel de enige werkgever is? Op zich is er dus geen enkel probleem.

Nu wil men blijkbaar nog meer waardoor je alles in rook ziet opgaan?
Niemand wil iets 'meer' van jou. Alles is herleid tot wat contractueel overeengekomen werd, een contract afgesloten met jouw volle akkoord. Niemand zit achter jou aan (geloof me, daar ben je lang niet belangrijk genoeg voor). Jij ziet vijanden waar er geen zijn. Maar het verbaast me dat je vrienden (of potentiële helpers) zag waar er evenmin zijn (je werkgever of de bank).

En ik zeg dat dat jouw fout is?
Dat je fabriek sluit, is zeker jouw fout niet. Dat je er niet klaar voor bent wel.
Enkele jaren geleden sloot Renault de deuren. En ja, enkele hebben zelfmoord gepleegd en de rest leeft nu nog steeds happily ever after. Er is leven na ontslag. Zelfs heel veel leven en heel vaak zelfs een beter leven.

Extract schreef:
Mees schreef:Bovendien is het toch wat naïef (en ik zeg het vriendelijk) om te geloven in een maatschappij die je, ongeacht de omstandigheden, zomaar zal bijspringen om jouw levensstandaard op peil te houden. Utopia bestaat niet! Jij maakt keuzes in je leven en jouw beslissingen leiden automatisch tot de latere gevolgen. Je werkgever heeft je geen huis gekocht en is je er ook geen verschuldigd. De bank heeft je geen hypothecaire lening opgedrongen en is je ook niets verschuldigd. Kom je vroeg of laat op een markt terecht waarbij je vaststelt dat jouw kennis niet langer voldoet aan de vraag, dan heb je dat meestal aan jezelf te verwijten. Niemand heeft je ooit belet je bij te scholen (al was het maar uit interesse). Jarenlang heb je genoten van het systeem waarop je nu zoveel kritiek hebt. Jarenlang zijn er duizenden mensen ontslagen (meestal in kleine bedrijfjes waarbij de werknemers op helemaal niets moesten rekenen) maar toen was je niet aan het jammeren want die pijn was jouw pijn niet. Neen, toen die mensen leden, vertrok jij waarschijnlijk op reis naar het verre buitenland. Maar nu jij getroffen wordt… verwacht je dat de wereld stil staat?

Mijn wereld staat niet stil, hij wordt simpelweg verwoest.

Als zo'n al bij al kleine tegenslag (ontslag) al voldoende is om je wereld te verwoesten, dan was je wereld sowieso geen lang leven beschoren. Je werk verliezen is een tegenslag, geenszins een drama (zeker niet in onze maatschappij waar voldoende voorzieningen zijn).

Extract schreef:
Mees schreef:Nogmaals, ik begrijp je ontreddering en je hebt ongetwijfeld hulp nodig … maar jammeren en anderen verwijten zal je niets vooruit helpen. Kijk in jezelf en haal er uit wat er in zit. Denk niet dat er geen kansen meer zijn want dat is helemaal niet zo. Soms zit het leven mee maar vergeet nooit dat als het mee zit, het nooit blijft duren. Up en down. Don’t fight the waves, ride them. En geniet van het kleine of het evidente. Maar zoek hulp.

Heb al eens geschreven dat ik naar een psycholoog ben geweest, de man kon me slechts bijtreden en bevestigen dat dit geen wereld is waar mensen leven maar een soort van haviken die enkel daar zijn om geld te scheppen, de menselijkheid zoals het in een economie tot uiting kan komen, is totaal verdwenen. Hij zei simpelweg dat ik het slachtoffer ben van maatschappelijke verstarring. Heeft hij dan gelogen ? Welk nut heeft het dan nog om verder te leven, nu is het zelfs mijn fout. Bedankt !!!!

Ja, hij heeft gelogen. Je bent helemaal geen slachtoffer.
Wat denk je dat mensen zijn? Lieve wezens die alles doen om mekaar te helpen? In wat voor wereld leef jij eigenlijk? Jij jammert dat je gebeten wordt maar hoeveel keer heb jij gebeten? JIj had welvaart en in plaats van je welvaart te delen met anderen die niets hadden, besloot je voor jezelf een huis te kopen. Jij bent soms de duif en soms de havik, niet beter maar ook niet slechter dan iemand anders.

Nogmaals... je werk verliezen is helemaal geen drama. Het is een tegenslag die je kan overkomen en misschien kan je jezelf zelfs verbeteren. Benader het dus positief.
Marc heeft 100% gelijk wanneer hij stelt dat zijn vrouw verliezen een drama is. Ik weet dat hij zonder enige aarzeling zijn huis en al zijn bezittingen zou weggeven als hij er haar mee terugkreeg. Dat is een drama want het is onherroepelijk afgelopen.

Een goede raad: vraag eens aan de persoon naast jou je een goede stamp onder je gat te geven zodat je weet wat pijn doet (werkt soms beter dan een psycholoog). Jij bepaalt je lot ! Niet je werkgever en niet je bank.

Wat verwacht je eigenlijk dat we hier doen? Meewenen met jou en beamen dat je toch zo'n onschuldig slachtoffer bent dat tegen zijn onverdroten pogingen in geofferd wordt op het altaar van de winst van de boze economie en de op geld beluste banken? Wil je dat we liegen? Wat helpt dat je vooruit?

Vallen is geen schande, blijven liggen wel.
Mees

Berichtdoor Extract » 23 jan 2010, 17:11

Voor iemand die al 22 jaar werkt (en dus toch al wat geleefd heeft), heb je bitter weinig levenservaring of inzicht. Enkele levenslessen for dummies: "Shit happens." "Het leven is een rollercoaster." of "Geniet van het zonnetje als ze schijnt en schuil als het regent." "Jammeren helpt nooit." "Jij hebt je eigen lot grotendeels in handen."

En geld is op zichzelf gratis ? De waanzin van die zgn economen is niet langer om aan te zien, en dat is dan allemaal mijn fout.
Heb je om dat drama gevraagd (sluiting autofabriek)? Neen... maar shit happens. Als je denkt dat het jou nooit zal gebeuren ben je dom. Als je beseft dat het je wel kan gebeuren, neem je tijdig maatregelen (her- of bijscholing bvb.). Doe je dat niet, dan is het jouw schuld dat je niet gewapend bent tegen dat het gebeurt. Ieder kind ziet dit mogelijk drama al jaren aankomen en jij, die er werkt, niet?

Dan ben ik maar dom, kan er nog wel bij.
Je doet wat je gevraagd wordt? Neen... je doet waarvoor men je betaalt. Eens betaald voor wat je gedaan hebt, houdt de verplichting van je werkgever op. Jouw privé-problemen zijn van geen tel voor je werkgever (en omgekeerd evenmin).

Dat is duidelijk, ik blijk dan ook geen mens te zijn maar een wegwerpartikel dat wel of niet misbruikt wordt in functie van een paar getallen. Er is overigens nog niemand die ooit een getal gezien heeft, toch is het dat waar mensen elkaar om afmaken. Het zij zo, het is dan nu gewoon mijn beurt, pech gehad en het leven gewoon zinloos.
Jij hebt gezorgd voor de winst van een ander? Neen... jij hebt gedaan waarvoor men je betaald heeft. De werkgever zorgt voor zijn eigen winst. Jij maakt onderdeel uit van zijn plan om winst te maken, maar hij zorgt voor de winst, niet jij. Je blaast jezelf te veel op.

Ik weet nog niet hoe ik het zal doen, ben niet van plan om mezelf op te blazen, wil niemand meer tot last zijn. Straks stuurt men nog de deurwaarder achterna en ben ik nog niet van deze mensonwaardige en zogezegde economische kwellingen vanaf.
Jij hebt daarmee iets kunnen opbouwen? Ja, dat is juist. En er is ook geen reden om te veronderstellen dat je nu niets meer kan opbouwen of verder opbouwen. Denk je nu werkelijk dat Opel de enige werkgever is? Op zich is er dus geen enkel probleem.
Ik ben niet gek hoor, denk je nu echt dat ik een machine ben ? 'Op zich is er dus geen probleem' (?), denk je nu dat ik onnozel ben of zo ?
Nu wil men blijkbaar nog meer waardoor je alles in rook ziet opgaan? Niemand wil iets 'meer' van jou. Alles is herleid tot wat contractueel overeengekomen werd, een contract afgesloten met jouw volle akkoord. Niemand zit achter jou aan (geloof me, daar ben je lang niet belangrijk genoeg voor). Jij ziet vijanden waar er geen zijn. Maar het verbaast me dat je vrienden (of potentiële helpers) zag waar er evenmin zijn (je werkgever of de bank).

Alles is herleid tot onmenselijke praktijken, totaal nihilistisch en mensen worden nog slechts gezien als speelballen in functie van virtuele geldstromen die niet of nauwelijks nog iets met economische logica te maken hebben. Er is niemand meer die me kan helpen, kan deze pijn niet langer aan en aangezien het dan toch allemaal mijn fout blijkt te zijn, zal de wereld blij zijn dat ik er niet meer ben, doe toch alleen maar domme dingen, zeg je.
En ik zeg dat dat jouw fout is? Dat je fabriek sluit, is zeker jouw fout niet. Dat je er niet klaar voor bent wel. Enkele jaren geleden sloot Renault de deuren. En ja, enkele hebben zelfmoord gepleegd en de rest leeft nu nog steeds happily ever after. Er is leven na ontslag. Zelfs heel veel leven en heel vaak zelfs een beter leven.
Daar geloof ik al lang niet meer in, we hebben politiek aangeschreven en ze hebben ons wandelen gestuurd met allerhande smoesjes. De kwelling wordt gewoon nu verder bekrachtigd door beslissingen die laten vermoeden dat onderwijs helemaal niet bestaat. Men gaat nu zelfs miljoenen mensen importeren om een financieel tekortje op te lossen. Waar is men nu in hemelsnaam mee bezig, denken ze nu echt dat we slaven zijn ? Kwakzalvers zijn het, ik hoef dat gezever helemaal niet meer, dan liever dood.
Als zo'n al bij al kleine tegenslag (ontslag) al voldoende is om je wereld te verwoesten, dan was je wereld sowieso geen lang leven beschoren. Je werk verliezen is een tegenslag, geenszins een drama (zeker niet in onze maatschappij waar voldoende voorzieningen zijn).

Sorry, heb ook al eens een boek gelezen hoor. Waarom predikt men steeds allerhande leugens terwijl iedereen de oplossingen kan lezen ? Wat wil men bereiken door de bevolking met dergelijke onzin te belasten ? Hebben ze dan geen hersenen in hun hoofd misschien ?
Ja, hij heeft gelogen. Je bent helemaal geen slachtoffer.Wat denk je dat mensen zijn? Lieve wezens die alles doen om mekaar te helpen? In wat voor wereld leef jij eigenlijk? Jij jammert dat je gebeten wordt maar hoeveel keer heb jij gebeten? JIj had welvaart en in plaats van je welvaart te delen met anderen die niets hadden, besloot je voor jezelf een huis te kopen. Jij bent soms de duif en soms de havik, niet beter maar ook niet slechter dan iemand anders.

Wel, dan zeg je toch zelf ook dat mensen er enkel zijn om elkaar te vernietigen omwille van een stukje papier dat men geld heeft genoemd. Dan heeft die man toch niet gelogen, was al blij dat hij niet weer andere dingen ging zeggen, het is gewoon een economische slachtpartij, het lijkt meer op monopoly dan dat het nog iets met economie te maken heeft. Heb daar zelf ook studies over gedaan, het wordt pas schrijnend als je hierover politiek aanschrijft. Moet ik je dat bewijzen misschien, zeer onthutsend en bijzonder zorgwekkend te noemen. En dan spreek ik niet enkel voor mezelf maar ook voor al die andere slachtoffers die men nu netjes aan de kant schuift en negeert alsof het geen mensen zijn.
Nogmaals... je werk verliezen is helemaal geen drama. Het is een tegenslag die je kan overkomen en misschien kan je jezelf zelfs verbeteren. Benader het dus positief.Marc heeft 100% gelijk wanneer hij stelt dat zijn vrouw verliezen een drama is. Ik weet dat hij zonder enige aarzeling zijn huis en al zijn bezittingen zou weggeven als hij er haar mee terugkreeg. Dat is een drama want het is onherroepelijk afgelopen. Een goede raad: vraag eens aan de persoon naast jou je een goede stamp onder je gat te geven zodat je weet wat pijn doet (werkt soms beter dan een psycholoog). Jij bepaalt je lot ! Niet je werkgever en niet je bank. Wat verwacht je eigenlijk dat we hier doen? Meewenen met jou en beamen dat je toch zo'n onschuldig slachtoffer bent dat tegen zijn onverdroten pogingen in geofferd wordt op het altaar van de winst van de boze economie en de op geld beluste banken? Wil je dat we liegen? Wat helpt dat je vooruit?

Heb geen stampen onder m’n gat meer nodig, zal me wel offeren en dan hebben anderen meer, dat is toch wat ze willen, zo is dat nu éénmaal in deze beestenwereld. Had je overigens al eens laten weten dat er rekenkundig helemaal geldprobleem kan zijn als we ons verstand zouden gebruiken, blijkbaar is het allemaal geen kloten waard wanneer mensen trachten te helpen. Stank voor dank, allemaal economische leugens en dat gaan we eens lekker bekrachtigen alsof er geen boek geschreven werd. Waarom verbranden ze al die boeken niet die het hebben over de alternatieven ? En dan ga jij zeggen dat ik m’n lot bepaal ? Ik heb nu eenmaal geen zin om m’n medemens af te slachten, heb in m’n leven steeds anderen trachten te helpen, het blijkt allemaal totaal zinloos.
In wat voor wereld leef jij eigenlijk?

Ik dacht te leven in een wereld waar mensen leven, de grootste vergissing van m’n leven dat ik zo naïef kon zijn, sorry daarvoor.
Extract

Berichtdoor Extract » 23 jan 2010, 17:54

Dit krijg ik van enkele andere slachtoffers die ook dachten dat ze mensen waren en een leven konden opbouwen zoals we allen dat basisrecht hebben

http://www.metacafe.com/watch/2011028/g ... americans/

Laat ze rustig doen, nobody seems to notice, voor mij hoeft het dan ook niet langer
Extract

Berichtdoor Mees » 23 jan 2010, 18:00

Oké je hebt gelijk: jij bent een maagdelijk mooie persoon die er altijd was om een ander te helpen en nu word je als een stuk vuil door smerige kapitalisten geliquideerd. Jij hebt je werkgever rijk gemaakt en hij spuwt je uit. En je huis dat je verwierf door loyaal te zorgen voor de winst van je werkgever ben je kwijt aan de inhalige bank. En jij… jij bent zonder zonde, want je hebt toch zo je best gedaan.

En?
Ben je nu geholpen?
Ben je nu beter af?
Voel je je beter?

Toch een vraagje: Je zat in nood en ging naar een psycholoog. Heeft die psycholoog je gratis geholpen omdat je in nood zat … of omdat je hem betaalde? Is dat niet wat we allemaal zijn en doen? Zelfs als we goed doen, is het meestal (lees zo goed als altijd) uit eigenbelang. Er bestaan bitter weinig mensen die enkel goed doen. De meesten zorgen eerst voor zichzelf en sommigen, als er overschot is, voor anderen. Je mag dat niet leuk vinden maar dat is nu eenmaal de realiteit. En volkomen normaal ook.

Dus, ja, het leven is raar. Zo ben je tegelijkertijd een god voor je vrouw (als je goed gekozen hebt natuurlijk) en een wegwerpartikel voor een ander. Dat is het leven.

Ik zeg nergens dat je alleen maar domme dingen doet. Ik zeg wel dat het dom was om te denken dat de peperkoek nooit op zou raken.

Zet nu eens alles in het juiste perspectief:
1. Je bent een man (vrouwen worden meer gediscrimineerd).
2. Je bent een Belg (je behoort tot de 10% rijkste mensen van deze wereld).
3. Je bent een blanke (minst gediscrimineerd van al).
4. Je bent het slachtoffer van een grote mediagenieke fabriekssluiting (je bent dus beter af dan de miljoenen afgedankten die met helemaal niets op straat staan).
5. Je krijgt een gouden handdruk, er wordt een dienst opgericht die je helpt om ander werk te vinden en in het allerslechtste geval krijg je nog steeds een ruime dop (toch voor het eerste jaar).

Conclusie: zowat 6.650.000.000 mensen of 95% van alle mensen op deze wereld zijn slechter af dan jij… en jij klaagt?

Kijk, stel nu dat jij inderdaad 100% onschuldig slachtoffer bent en dat je werkgever, de bank en de deurwaarder 100% inhalige schurken zijn, waarom ben je hen dan terwille?
Trek dan verdomme bokshandschoenen aan en begin te vechten. Bewijs hen dat je ze niet nodig hebt en dat jij, en niet zij, je leven bepaalt.

Maar hier of elders jammeren is totaal zinloos. Het zal je ook nergens krediet geven, integendeel je verliest er alle krediet mee. Je hebt een uppercut gekregen en het doet pijn. Goed, dat is volkomen begrijpelijk. Maar zie het als een les, leer ervan en doe het beter in het vervolg. Maar wil je blijven liggen en jammeren… mij best. Ik zal daar geen boterham minder of meer voor eten. Dat is het leven.

Extract schreef:Ik dacht te leven in een wereld waar mensen leven, de grootste vergissing van m’n leven dat ik zo naïef kon zijn, sorry daarvoor.

IK blijf me verbazen dat zo veel mensen werkelijk denken dat wij van nature goed zijn. Geloof laat duidelijk zijn sporen na. De mens is een roofdier met een zéér dun laagje vernis op. We zijn niets goed. Wel hebben we verstand en dat verstand maakt dat we enige ethiek koesteren (al is dat meestal ook maar een illusie of minstens gewoon ijdelheid) en dat mens A mens B niet de kop inslaat in de hoop dat mens B mens A ook niet de kop zal inslaan. That's it.

Jij leeft in een wereld waarin je een leuke polo aantrekt die je voor amper enkele euros op de kop kon tikken omdat hij gemaakt is van de slavenarbeid van een kind van amper 10 jaar in een ver land. Dat is de en jouw wereld. Het begint tijd te worden dat je dat beseft. Maar ja natuurlijk zijn we goed.
Laatst bijgewerkt door Mees op 23 jan 2010, 18:27, in totaal 1 keer bewerkt.
Mees

Berichtdoor Extract » 23 jan 2010, 18:22

Oké je hebt gelijk: jij bent een maagdelijk mooie persoon die er altijd was om een ander te helpen en nu word je als een stuk vuil door smerige kapitalisten geliquideerd. Jij hebt je werkgever rijk gemaakt en hij spuwt je uit. En je huis dat je verwierf door loyaal te zorgen voor de winst van je werkgever ben je kwijt aan de inhalige bank. En jij… jij bent zonder zonde, want je hebt toch zo je best gedaan.

Ik ontken in ieder geval deze economische waanzin niet, ik kan dus ook een boek lezen.
Toch een vraagje: Je zat in nood en ging naar een psycholoog. Heeft die psycholoog je gratis geholpen omdat je in nood zat … of omdat je hem betaalde? Is dat niet wat we allemaal zijn en doen? Zelfs als we goed doen, is het meestal (lees zo goed als altijd) uit eigenbelang. Er bestaan bitter weinig mensen die enkel goed doen. De meesten zorgen eerst voor zichzelf en sommigen, als er overschot is, voor anderen. Je mag dat niet leuk vinden maar dat is nu eenmaal de realiteit. En volkomen normaal ook.
Die psycholoog heeft dat gratis gedaan, het is ook iemand die politiek aanspreekt om aandacht te vragen voor het alternatief en menselijkheid. We zitten dus in hetzelfde schuitje, samen kunnen we makkelijk becijferen dat mits wat economisch inzicht mensen makkelijk halftijds zouden kunnen werken. Het wordt simpelweg genegeerd om dan vervolgens een klimaatconferentie te organiseren. Hoeveel dommer kan het nog worden, en nu gaan ze duizenden mensen liquideren alsof het nog iets met economie te maken heeft.
Dus, ja, het leven is raar. Zo ben je tegelijkertijd een god voor je vrouw (als je goed gekozen hebt natuurlijk) en een wegwerpartikel voor een ander. Dat is het leven. Ik zeg nergens dat je alleen maar domme dingen doet. Ik zeg wel dat het dom was om te denken dat de peperkoek nooit op zou raken.
Ik was blijkbaar nog dommer om te denken dat politiek in staat zou zijn om een dialoog te voeren over economie en de absurditeit van dit monopolyspel. We hebben ze onze bewijslast gegeven, netjes genegeerd, zo gaat dat.
Conclusie: zowat 6.650.000.000 mensen of 95% van alle mensen op deze wereld zijn slechter af dan jij… en jij klaagt?
Dat maakt het alleen maar erger, blijkbaar wil je me echt dood. Maar ja, je zegt dat het leven daartoe bedoeld is, wederom een bewijs, dank om het me nog eens te laten weten.
Kijk, stel nu dat jij inderdaad 100% onschuldig slachtoffer bent en dat je werkgever, de bank en de deurwaarder 100% inhalige schurken zijn, waarom ben je hen dan terwille? Trek dan verdomme bokshandschoenen aan en begin te vechten. Bewijs hen dat je ze niet nodig hebt en dat jij, en niet zij, je leven bepaalt.
We hebben ze aangoboden om hun kapitaal te vertienvoudigen in ruil voor een menswaardig leven van vele anderen, ze begrijpen dat niet eens en/of men negeert de bevolking simpelweg. Ik heb geen bokshandschoenen nodig om als mensen te leven en ons verzoek in te dienen.
Maar hier of elders jammeren is totaal zinloos. Het zal je ook nergens krediet geven, integendeel je verliest er alle krediet mee. Je hebt een uppercut gekregen en het doet pijn. Goed, dat is volkomen begrijpelijk. Maar zie het als een les, leer ervan en doe het beter in het vervolg. Maar wil je blijven liggen en jammeren… mij best. Ik zal daar geen boterham minder of meer voor eten. Dat is het leven.
Straks jammer ik niet meer, dan is het leven voorbij, heb geen zin meer in al die strijd om absurde redenen.
IK blijf me verbazen dat zo veel mensen werkelijk denken dat wij van nature goed zijn. Geloof laat duidelijk zijn sporen na. De mens is een roofdier met een zéér dun laagje vernis op. We zijn niets goed. Wel hebben we verstand en dat verstand maakt dat we enige ethiek koesteren (al is dat meestal ook maar een illusie of minstens gewoon ijdelheid) en dat mens A mens B niet de kop inslaat in de hoop dat mens B mens A ook niet de kop zal inslaan. That's it.
'Wanneer tribalisme zijn eigen rustige gang kan gaan, is het betrekkelijk mild, eenvoudig omdat de middelen en technologie ervan relatief onschadelijk zijn. De hoeveelheid schade die iemand met pijl en boog kan aanrichten in zijn leefomgeving en bij zijn medemensen is beperkt (en dat gemis aan middelen is niet per definitie een blijk van gezond verstand). Maar de geavanceerde technologieën van het rationalisme kunnen, wanneer ze gekaapt worden door tribalisme en etnocentrische drijfveren, vernietigend zijn.' Gefolterd worden we, letterlijk.
Extract

Berichtdoor Mees » 23 jan 2010, 18:47

Extract schreef:Die psycholoog heeft dat gratis gedaan, het is ook iemand die politiek aanspreekt om aandacht te vragen voor het alternatief en menselijkheid. We zitten dus in hetzelfde schuitje, samen kunnen we makkelijk becijferen dat mits wat economisch inzicht mensen makkelijk halftijds zouden kunnen werken. Het wordt simpelweg genegeerd om dan vervolgens een klimaatconferentie te organiseren. Hoeveel dommer kan het nog worden, en nu gaan ze duizenden mensen liquideren alsof het nog iets met economie te maken heeft.

Wel misschien had je beter bij een geweest die je wel moest betalen :-)
Niemand heeft je ooit belet om deeltijds te gaan werken. Deze oplossing bestaat al lang. Als dat de oplossing is, waarom deed je het dan niet?

Extract schreef:Ik was blijkbaar nog dommer om te denken dat politiek in staat zou zijn om een dialoog te voeren over economie en de absurditeit van dit monopolyspel. We hebben ze onze bewijslast gegeven, netjes genegeerd, zo gaat dat.

Je bonen te weken leggen bij de politiek is inderdaad nog dommer.

Extract schreef:Dat maakt het alleen maar erger, blijkbaar wil je me echt dood. Maar ja, je zegt dat het leven daartoe bedoeld is, wederom een bewijs, dank om het me nog eens te laten weten.

Ik wil helemaal niets van jou. Ik neem mijn tijd om jou proberen te helpen op mijn manier... omdat ik een mens ben die hoopt een ander te kunnen helpen (ik win er wel niets mee maar ik voel er mij goed bij). Maar als je mijn hulp, raad, commentaar niet wenst dan hoef je dat slechts aan te geven en ik stop er mee. Maar zolang je post, leef je nog :-)

Extract schreef:We hebben ze aangoboden om hun kapitaal te vertienvoudigen in ruil voor een menswaardig leven van vele anderen, ze begrijpen dat niet eens en/of men negeert de bevolking simpelweg. Ik heb geen bokshandschoenen nodig om als mensen te leven en ons verzoek in te dienen.

Blablabla... als je een firma bewijst dat ze hun winst kunnen vertienvoudigen dan zullen ze het zeker niet laten. Wanneer ze dat wel doen, betekent het dat het lulkoek is. Oké, je hebt geen bokshandschoenen nodig, doe het dan met de blote vuist... maar vecht voor jezelf. De bokshandschoenen waren ook niet letterlijk te nemen.

Extract schreef:Straks jammer ik niet meer, dan is het leven voorbij, heb geen zin meer in al die strijd om absurde redenen.

Straks is het leven van ons allemaal voorbij. Het is nooit lang. Je doet er dus best aan om er toch wat van te genieten.
Mees

Berichtdoor Extract » 23 jan 2010, 19:02

Wel misschien had je beter bij een geweest die je wel moest betalen. Niemand heeft je ooit belet om deeltijds te gaan werken. Deze oplossing bestaat al lang. Als dat de oplossing is, waarom deed je het dan niet?

Politiek stelt dat ik langer moet gaan werken omdat er geen geld zou zijn. We hebben hen rekenkundig bewezen dat het om een flagrante economische en rekenkundige blunder gaat om zoiets te denken. Het gaat hier niet om mij enkel maar om de verdere verwoesting van onze leefwereld en het letterlijk uithollen van het menszijn. Het gaat zelfs niet over geld maar over een totaal misbegrijpen van wat economie in essentie is. Politiek heeft de wil uitgedrukt dit alles te willen negeren en hiermee negeert men dan ook de vrucht van het onderwijs en creativiteit. Maar jij zegt dat het mijn fout is waarom ze de bevolking negeren en economische onzin verkopen ?
Je bonen te weken leggen bij de politiek is inderdaad nog dommer

Verheugend dat je dat ook ziet, waar kunnen we dan nog wel terecht als mens ?
Ik wil helemaal niets van jou. Ik neem mijn tijd om jou proberen te helpen op mijn manier... omdat ik een mens ben die hoopt een ander te kunnen helpen (ik win er wel niets mee maar ik voel er mij goed bij). Maar als je mijn hulp, raad, commentaar niet wenst dan hoef je dat slechts aan te geven en ik stop er mee. Maar zolang je post, leef je nog

En wat als politiek het tegendeel doet door mensen onder te dompelen met economische en rekenkundige leugens. Ik dacht er een grondwet bestond waaraan we ons dienen te houden, geldt dat niet voor hen dan ?
Blablabla... als je een firma bewijst dat ze hun winst kunnen vertienvoudigen dan zullen ze het zeker niet laten. Wanneer ze dat wel doen, betekent het dat het lulkoek is. Oké, je hebt geen bokshandschoenen nodig, doe het dan met de blote vuist... maar vecht voor jezelf. De bokshandschoenen waren ook niet letterlijk te nemen.

En hoeveel geld denk je dat er nodig is om geldhypnose zelf te doorzien, al eens over nagedacht ? En omdat we ons verstand niet gebruiken, mag ik nu alles afgeven en nog eens opnieuw proberen ? Heb geen zin in al dat vechten, laat dat maar anderen over, heb genoeg gehad van deze waanzin.
Straks is het leven van ons allemaal voorbij. Het is nooit lang. Je doet er dus best aan om er toch wat van te genieten.

Sorry, kan niet genieten als ik zie wat men mij en mijn medemens allemaal aandoet. Zijn er dan geen boeken geschreven misschien ? Men probeert me dan te zeggen dat ze iets van economie kennen, dikke zever is dat.
Extract

Berichtdoor Dwarsdenker » 23 jan 2010, 19:20

Extract,

Indien je hier tot een echte dialoog wil komen, ga je toch wat concreter moeten zijn. Je spreekt voortdurend over boeken die je gelezen hebt. Mogen we dan ook weten welke boeken?
De "politiek" zou de grondwet schenden. Wat bedoel je met de "politiek" en welke artikelen van de grondwet zou deze schenden?

Kun je hier op antwoorden?
Wetenschap is gericht op het zoeken naar de best mogelijke verklaring.
Dwarsdenker

Berichtdoor Mees » 23 jan 2010, 19:30

Oké jij en je vrienden (je spreekt van wij) hebben dus een systeem uitgedokterd dat vrede en welvaart op aarde gaat brengen ... voor iedereen... maar de industrie en de politiek zijn te dom en te inhalig om dat in te zien. Heb ik dat goed begrepen?

Wel als je systeem werkelijk zo goed is, blijf dan proberen om hen te overtuigen want doe je dat niet dan gaat er iets ongelooflijks kostbaar verloren voor de mensheid en .. is dat jouw schuld (want jij hebt opgegeven).

Maar zelfs al lukt het je niet... dat is toch geen persoonlijk drama. Jij mag preisoep echt lekker vinden, maar ik lust het niet.

Extract schreef:Maar jij zegt dat het mijn fout is waarom ze de bevolking negeren en economische onzin verkopen ?

Ik zeg toch nergens dat dat jouw fout is, ik geloof niet eens dat ze dat doen? Maar als jij nu echt denkt of hoopt dat de Man (laat ons hem even zo noemen) er is om jouw welzijn te verzekeren dan ben je alleszins fout. De Man doet wat goed is voor de Man, en als jij, als nevenproduct daar ook beter van wordt (wat hier wel vaak het geval is), wel dat is dan meegenomen.

Extract schreef:waar kunnen we dan nog wel terecht als mens ?

Als je geluk hebt... bij je vrouw, een vriend,...

Extract schreef: Ik dacht er een grondwet bestond waaraan we ons dienen te houden, geldt dat niet voor hen dan ?

Om je aan de (grond)wet te houden, moet je hem eerst kennen. Ken jij de grondwet of alle wetten? Ik alleszins niet. Ik denk niet dat er veel mensen zijn die zich echt aan de wet of grondwet houden. Een wet is iets wat je kan afdwingen in een rechtbank maar wat in het dagelijkse leven weinig van tel is. Ik vraag mezelf toch nooit af of wat ik doe wettelijk is of niet. Ik doe dan ook vaak onwettelijke dingen. Zo bijzonder is dat dus niet.

Extract schreef:En omdat we ons verstand niet gebruiken, mag ik nu alles afgeven en nog eens opnieuw proberen ?
Tja, dat kan inderdaad gebeuren als je je verstand niet gebruikt (en soms zelfs als je het wel gebruikt). Maar les geleerd en nu kan je het beter doen. Ik ken je situatie natuurlijk niet maar het lijkt me toch niet dat, gegeven de sociale voordelen, je ontslag alleen je je huis kan kosten. Dan moet er toch nog wel meer aan de hand zijn, of niet?
Mees

Berichtdoor marcdep » 23 jan 2010, 20:07

Als je in een autofabrik werkt weet je vanzelf dat vroeg f laat gaat ophouden, want d autoproducenten kunnen hun auto's veel goedkoper van de bad laten rollen in andere ln andere landen dan in Belgie. De loonlast en de sociale lasten liggen hier te hoog.

Als je dan 22 jaar je baas rijker heeft gemaakt, dan kan je toch samen met je vrouw een aardig centje verdienen.
M.i zou dit huis al lang moeten afbetaald geweest zijn ofwel nog niet afbetaald maar daarboven op toch een serieuse spaarpot.
En dan de schuld steken op de econmie.
De schuld ligt bijna altijd bij de mens in kwestie.
marcdep

Berichtdoor Extract » 23 jan 2010, 20:28

Oké jij en je vrienden (je spreekt van wij) hebben dus een systeem uitgedokterd dat vrede en welvaart op aarde gaat brengen ... voor iedereen... maar de industrie en de politiek zijn te dom en te inhalig om dat in te zien. Heb ik dat goed begrepen?

Zullen het U zelfs bewijzen, wetenschappelijk falsifieerbaar.
Wel als je systeem werkelijk zo goed is, blijf dan proberen om hen te overtuigen want doe je dat niet dan gaat er iets ongelooflijks kostbaar verloren voor de mensheid en .. is dat jouw schuld (want jij hebt opgegeven).
Tja, ik zal alle zonden van de wereld meenemen in m’n graf, ook een idee. Is het nu ook mijn fout dat politiek elke dialoog weigert en/of ons met allerhande smoezen de deur wijst ? We proberen toch maar onze plicht te vervullen als participant in deze wereld, noodlijdende mensen moeten toch geholpen worden, waarom ze nog verder pijnigen ? Zie daar de zin echt niet van zin, jij wel ? Ik kan ook blijven zeggen dat het altijd al zo geweest is, de stagnatie en depressie is op die manier zeer makkelijk te begrijpen, denk je niet ?
Ik zeg toch nergens dat dat jouw fout is, ik geloof niet eens dat ze dat doen? Maar als jij nu echt denkt of hoopt dat de Man (laat ons hem even zo noemen) er is om jouw welzijn te verzekeren dan ben je alleszins fout. De Man doet wat goed is voor de Man, en als jij, als nevenproduct daar ook beter van wordt (wat hier wel vaak het geval is), wel dat is dan meegenomen.
Ik hou me niet zo bezig met evolutionair achterhaalde wereldbeelden, ben er wel het slachtoffer van. Net daarom is het onze plicht om hierover politiek aan te schrijven, het staat in de grondwet.
Om je aan de (grond)wet te houden, moet je hem eerst kennen. Ken jij de grondwet of alle wetten? Ik alleszins niet. Ik denk niet dat er veel mensen zijn die zich echt aan de wet of grondwet houden. Een wet is iets wat je kan afdwingen in een rechtbank maar wat in het dagelijkse leven weinig van tel is. Ik vraag mezelf toch nooit af of wat ik doe wettelijk is of niet. Ik doe dan ook vaak onwettelijke dingen. Zo bijzonder is dat dus niet.

Neem onderstaande als voorbeeld even, wil ik U nu rekenkundig bewijzen dat er absoluut gezien geen enkel geldprobleem kan zijn ? Moeten we dan politiek voor het gerecht dagen om ons van deze economische kwellngen te verlossen, wat denkt U ? Doet U mee ?

1. Een ieder, die wegens een strafbaar feit wordt vervolgd, heeft er recht op voor onschuldig gehouden te worden, totdat zijn schuld krachtens de wet bewezen wordt in een openbare rechtszitting, waarbij hem alle waarborgen, nodig voor zijn verdediging, zijn toegekend.
Tja, dat kan inderdaad gebeuren als je je verstand niet gebruikt (en soms zelfs als je het wel gebruikt). Maar les geleerd en nu kan je het beter doen. Ik ken je situatie natuurlijk niet maar het lijkt me toch niet dat, gegeven de sociale voordelen, je ontslag alleen je je huis kan kosten. Dan moet er toch nog wel meer aan de hand zijn, of niet?
Met welk geld denk je dat ik m’n lening moet afbetalen, met m’n werkloosheidsuitkering misschien ? Denk je nu echt dat ik morgen onder dezelfde voorwaarden een baan ga vinden, dat is allemaal netjes geregeld in functie van de geldmachine, geen twijfel aan. Daarom dat we er ook over nadenken en oplossingen kunnen vinden om deze gammaval om te buigen, dat politiek het wenst te negeren, dat stemt nog meer tot nadenken, niet dan ?
Extract

Berichtdoor marcdep » 23 jan 2010, 20:42

Leg dan eens concreet uit hou u de economie zou aanpakken.
U wilt de economie veranderen, maar u eigen geldproblemen kunt u niet oplossen. Toch een rare gedachtenkronkel.
marcdep

Berichtdoor Mees » 23 jan 2010, 20:49

Extract schreef:

Zullen het U zelfs bewijzen, wetenschappelijk falsifieerbaar.
IK vrees dat dat niet veel zal helpen. Ik ben helaas niet slim genoeg om daarover te oordelen.

Extract schreef: We proberen toch maar onze plicht te vervullen als participant in deze wereld, noodlijdende mensen moeten toch geholpen worden, waarom ze nog verder pijnigen ? Zie daar de zin echt niet van zin, jij wel ? Ik kan ook blijven zeggen dat het altijd al zo geweest is, de stagnatie en depressie is op die manier zeer makkelijk te begrijpen, denk je niet ?

Ik ervaar de wereld alleszins niet zoals jij. IK zie al het foute maar ook al het goede of het leuke. En goed of fout, who cares, het is wat het is en het is al wat er is.

Extract schreef:Ik hou me niet zo bezig met evolutionair achterhaalde wereldbeelden, ben er wel het slachtoffer van. Net daarom is het onze plicht om hierover politiek aan te schrijven, het staat in de grondwet.
Hier verlies je me toch even ?

Extract schreef:[Doet U mee ?
Neen, want ik zie het probleem niet noch het nut van de mogelijke oplossing.

Extract schreef:
Mees schreef:Ik ken je situatie natuurlijk niet maar het lijkt me toch niet dat, gegeven de sociale voordelen, je ontslag alleen je je huis kan kosten. Dan moet er toch nog wel meer aan de hand zijn, of niet?
Met welk geld denk je dat ik m’n lening moet afbetalen, met m’n werkloosheidsuitkering misschien ? Denk je nu echt dat ik morgen onder dezelfde voorwaarden een baan ga vinden, dat is allemaal netjes geregeld in functie van de geldmachine, geen twijfel aan. Daarom dat we er ook over nadenken en oplossingen kunnen vinden om deze gammaval om te buigen, dat politiek het wenst te negeren, dat stemt nog meer tot nadenken, niet dan ?

Ja maar als je een hypothecaire lening over zeg maar 20 jaar onderschrijft, moet je toch wat tegenslag incalcueren bij het bepalen van de hoogte van het te ontlenen bedrag. Je mag er toch niet zo maar van uitgaan dat het geluk 20 jaar aan je kant zal zijn?

Extract, een goede raad. Je zit in de poblemen en je zal er niet zomaar één, twee, drie uit zijn. Verspil geen tijd met het definiëren van vijanden of schuldigen (zelfs al zijn ze schuldig) maar richt al je energie op het vinden van een nieuwe baan en volg ondertussen zo veel mogelijk opleidingen (zelfs als blijkt dat het later niet nodig is, is het nog altijd een verrijking).
Mees

Berichtdoor Mees » 23 jan 2010, 21:10

En nog een tip: je kan de looptijd van je hypothecaire lening verlengen (stel van 20 naar 30 jaar). Je moet dan wel langer (en dus in totaal meer) terugbetalen maar je maandelijkse terugbetaling kan aanzienlijk verminderen. Dat geeft je dan misschien genoeg ademruimte?
Mees

Berichtdoor Extract » 23 jan 2010, 21:19

IK vrees dat dat niet veel zal helpen. Ik ben helaas niet slim genoeg om daarover te oordelen

Kan U niet rekenen dan ? Een rekenkundig bewijs is simpelweg een rekenkundig bewijs, zelfs helemaal niet moeilijk.
Ik ervaar de wereld alleszins niet zoals jij. IK zie al het foute maar ook al het goede of het leuke. En goed of fout, who cares, het is wat het is en het is al wat er is.

Bent U een non dualist of zo, die spreken ook zo en doen niets omdat ze zeggen dat ze niet bestaan. Kennen die verhaaltjes, heel wat literalisme in een soort van wijsheidsverpakking zonder enige echte diepte.
Hier verlies je me toch even ?

Wel, het integratieproces verloopt via diverse wereldbeeden of perceptieniveaus, naarmate een mens zich ontwikkelt en volwassen wordt, kan hij steeds meer inzicht krijgen in deze dynamiek. Het ontbreken aan een maatschappelijke (h)erkenning hiervan als gevolg van wat we The Money Illusion Syndrome kunnen noemen, leidt dan vervolgens tot slachtpartijen zoals die nu bij Opel Antwerpen aan de gang zijn. Het heeft niets meer met economie te maken maar toch beweert men van wel, maar dat is dan de bekrachtiging van een inmiddels achterhaald wereldbeeld. Wanneer er meer aandacht zou besteed worden aan deze groei of evolutie, dan is het probleem op 123 opgelost aangezien het met onze manier van denken te maken heeft. Iedereen kan dat nalezen hoe dat werkt, politiek blijkt het te willen negeren waardoor men steeds dezelfde problemen zal creëren, net zoals Einstein terecht zei. En omdat men dat negeert wordt ik als mens uitgespuwd en geraakt in het diepste van mijn wezen. Moesten er geen oplossingen zijn dan zou ik het nog kunnen aanvaarden en wisten we niet beter, dat is het geval dus niet. Het maakt deze economische waanzin steeds duidelijker, zo ook steeds schrijnender om nog lang te kunnen verdragen als mens die ik ben.
Neen, want ik zie het probleem niet noch het nut van de mogelijke oplossing

Zijn uw ogen dan dicht of zo ? Of vind U het prettig om anderen te zien lijden en geeft dat U troost en een geluksgevoel ?
Ja maar als je een hypothecaire lening over zeg maar 20 jaar onderschrijft, moet je toch wat tegenslag incalcueren bij het bepalen van de hoogte van het te ontlenen bedrag. Je mag er toch niet zo maar van uitgaan dat het geluk 20 jaar aan je kant zal zijn?

Ik ben in de val getrapt, zoveel is wel duidelijk. Waarom spreekt men dan over economie als het over monopoly gaat ? Doet men dat nu doelbewust om mij te pijnigen ?
Extract, een goede raad. Je zit in de poblemen en je zal er niet zomaar één, twee, drie uit zijn. Verspil geen tijd met het definiëren van vijanden of schuldigen (zelfs al zijn ze schuldig) maar richt al je energie op het vinden van een nieuwe baan en volg ondertussen zo veel mogelijk opleidingen (zelfs als blijkt dat het later niet nodig is, is het nog altijd een verrijking).
Opleidingen ? Wel, ik heb heel m’n leven blijven studeren en daarom dat ik deze sluiting kan zien als het gevolg van economische dwalingen. En wanneer ik m’n studies dan gebruik, dan probeert men mij wijs te maken dat ik er niets van begrepen heb. Who’s fooling who ? Nogmaals, ik had dus beter niet gestudeerd, dan had ik dat ook niet kunnen zeggen en aan den lijve vaststellen. Dit is slavernij als nooit tevoren, zelfs op een heel slinkse manier gebracht. Is het daarvoor dat men kennis van de menselijke psyche gebruikt misschien, om mensen te misleiden ? Wel, dat ze mij dan maar aan een boom hangen, dan hebben de ratten er misschien nog plezier aan, nagenoeg hetzelfde.
Extract

Berichtdoor Extract » 23 jan 2010, 21:30

Leg dan eens concreet uit hou u de economie zou aanpakken. U wilt de economie veranderen, maar u eigen geldproblemen kunt u niet oplossen. Toch een rare gedachtenkronkel.

Wat men er van gaat maken zal afhangen van de volwassenheid van onze beleidsverantwoordelijken en hun begrip over mens en economie. Mijn eigen geldproblemen oplossen kan ik slechts door zoveel mogelijk van anderen af te nemen, daar heb ik geen zin omdat ik weet hoe het voelt wanneer je geen geld hebt, wens een dergelijke kwelling niemand toe. Daarom dat we gebruik maken van economische basisprincipes waardoor, ongeloofwaardig misschien, iedereen monetair rijker kan worden. Blijkbaar begrijpt politiek deze relativiteit niet waardoor nu miljoenen mensen letterlijk rekenkundige leugens worden wijsgemaakt en ook het slachtoffer hiervan zijn. En dat is vergelijkbaar met foltering en marteling, hoeven we zelfs niet emotioneel over te doen, gewoonweg een nuchter en objectieve vaststelling. Het komt er dus op neer dat er helemaal geldtekort is, rekenkundig bewezen. En dat geeft perspectieven om daadwerklijk een duurzame en menswaardige economie te installeren, de relativiteit blijft ten allen tijden gelden dus er kan ook nooit nog een geldtekort zijn, zo eenvoudig is dat in principe. Dat men dat niet begrijpt, is niet mijn fout, we proberen het aan politiek voor te leggen maar ze negeren de bevolking liever. Alhans, zo mogen we dat ervaren, de bewijzen zijn legio.
Laatst bijgewerkt door Extract op 23 jan 2010, 21:39, in totaal 1 keer bewerkt.
Extract

Berichtdoor Planoudes » 23 jan 2010, 21:31

Concreet?
Planoudes

Berichtdoor Extract » 23 jan 2010, 21:42

Concreet?

Misschien mag ik de vraag andersom stellen. Wat zou U doen wanneer U beschikt over zoveel geld als U wil ? Wat zou U dan concreet doen in deze wereld ? Wij bieden enkel een non lineaire attractor, zoals men dat wetenschappelijk wil noemen.
Extract

Berichtdoor Planoudes » 23 jan 2010, 21:52

Extract schreef:
Concreet?

Misschien mag ik de vraag andersom stellen.

Neen.
Je verwacht hier aandacht te krijgen. Het minste wat je dan kunt doen is deftig te antwoorden op gestelde vragen.
Planoudes

Berichtdoor Extract » 23 jan 2010, 22:23

Neen. Je verwacht hier aandacht te krijgen. Het minste wat je dan kunt doen is deftig te antwoorden op gestelde vragen.

Aangezien het rekenkundig bewezen is dat er geen geldprobleem kan zijn, komt er ruimte voor de installatie van een waarlijk duurzame economie. De factor geld kan dan geen obstakel meer zijn voor het niet installeren hiervan, deze duurzame economie wil niet zeggen dat we moeten inboeten aan luxe, zelfs het tegendeel is waar. Alleen zal dan de productie duurzamer zijn, zo ook zal overconsumptie zich herschikken naar een normaal consumentengedrag. Volwassen politiekers zien erop toe dat de ontwenningsverschijnselen niet leiden tot chaos en anarchie, daarin ligt hun toekomstige en enige verantwoordelijkheid. Het is een mondiale verantwoordelijkheid die de mens onder het stof zal halen van een uit de hand gelopen monopolyspel dat nu, meer dan ooit, z’n pathologieën laat zien. Het systeem heeft gewerkt en is nu aan een upgrade toe en net daarom is de ontmanteling van het eenzijdig monetaire denken noodzakelijk. Hiervoor gebruiken we economische basisprincipes in hun volle en mondiale exploratie, en dus niet vanuit een gefragmenteerde visie op economie die slechts leidt tot allerhande scheeftrekkingen in functie van het geld enkel. Gezien de relativiteit is het ook niet nodig om iemand iets af te nemen, wel biedt het de mogelijkheid om anderen, minder begoeden, een respectabel leven te gunnen zoals het hoort in een economie en menswaardige wereld. De crisis zoals we ze thans ervaren is derhalve geen crisis maar het herstel van economie op zich, net daarom zal zich een set nieuwe waarden en normen gaan nestelen, menselijker en ethischer. De sluiting van Opel Antwerpen is daarbij slechts één van de aanwijzingen dat dit proces zich thans voltrekt, steeds meer mensen zullen aandacht krijgen en ontwaken voor de economische waanzin waarvan de bevolking nu slachtoffer is. Zolang politiek dit niet gaan inzien en bespreekbaar maakt, kan echter de balans overhellen naar het negatieve scenario, zoals ook de choastheoretici ons willen duidelijk maken, terecht. De situatie is dermate ernstig dat niet langer kan getalmd worden met de uitvoering van het herstel, en dat ligt vooral besloten in onze manier van denken over economie en mens.
Extract

Berichtdoor Planoudes » 24 jan 2010, 00:14

Er is nog helemaal niets van wat je schrijft bewezen.
Planoudes

Berichtdoor marcdep » 24 jan 2010, 08:18

En toch is het poepsimpel.
Een man/vrouw werkt, meestal samen. Ze verdienen geld , zetten maandelijks iets opzij, maw ze sparen en als ze eenmaal een potteke hebben gaan ze een lening aan om een huis te kopen er wel op lettend dat hun put die ze graven niet te groot wordt moest er één of beiden werkeloos worden.
De eesrte jaren zijn meestal de zwaarste al naar gelang de soort lening die ze aan gaan. Nadien komt er zuurstof in het budget en kan er weer gedacht worden aan een reis of nieuwigheden voor in het huishouden. En de trein der welvaart is vertrokken.

In het slechtste geval komen beiden werkloos te staan en zou de lening niet meer afbetaald kunnen worden.
Enig alternatief? Jawel, werk zoeken. De vrouw gaat poetsen en de man speelt onthaalman voor kinderen, want daar zijn er genoeg mogelijkheden voor en bovendien niet slecht betaald. Dus weerom probleem opgelost.

Een ander alternatief.
Man wordt ontslagen, kan zijn lening om één of andere duistere reden niet verder afbetalen en krijgt de deurwaarder over de vloer.
In plaats van ander werk te zoeken gaat hij op internet en begint verwoed de zwarte piet door te spelen aan de verwoestende economie, waar er voldoende geld op overschot is om iedereen welvarend te maken terwijl we nu al lang weten dat ons land met een enorme staatsschuld zit en toch de behoeften van de sukkelaars in onze maatschappij gedeeltelijk kan indekken.
Denken we maar even aan de maandelijkse bijdragen van het OCMW om de zatlappen te kunnen voldoen aan hun dagelijkse pinten en sigaretten.
Eenmaal gepensioneerd krijgen die zelfde zatlappen als ze ziek en afhankelijk worden naast hun weliswaar pover pensioen ook nog eens hulp van derden, mantelzorg en hun maandelijkse cheque van 't stad, terwijl de werkmens met een degelijk verdiend pensioen geen stuiver meer krijgt omdat hij een huis bezit en een deftig pensioen.
Leve de solidariteit.

Extract, doe zoals zovelen onder ons, trek van den dop en ga in het zwart werken. Bij mij is er werk genoeg, huishouden, tuin etc..

Extract, wat denk je hier van?
marcdep

Berichtdoor Extract » 24 jan 2010, 08:26

Er is nog helemaal niets van wat je schrijft bewezen

Steeds bereid tot een ernstige dialoog, weet niet juist welk stuk waar U op wijst dat niet bewezen zou zijn. Bedoelt U dat we niet kunnen bewijzen dat er absoluut geen geldprobleem kan zijn ? De gevolgen vanuit de aanname dat het niet zo zou zijn, zien we elke dag, mogen dat zelfs aan den lijve ervaren, letterlijk. Zeer pijnlijk zelfs.
Extract

Berichtdoor Extract » 24 jan 2010, 08:36

En toch is het poepsimpel. Een man/vrouw werkt, meestal samen. Ze verdienen geld , zetten maandelijks iets opzij, maw ze sparen en als ze eenmaal een potteke hebben gaan ze een lening aan om een huis te kopen er wel op lettend dat hun put die ze graven niet te groot wordt moest er één of beiden werkeloos worden. De eesrte jaren zijn meestal de zwaarste al naar gelang de soort lening die ze aan gaan. Nadien komt er zuurstof in het budget en kan er weer gedacht worden aan een reis of nieuwigheden voor in het huishouden. En de trein der welvaart is vertrokken. In het slechtste geval komen beiden werkloos te staan en zou de lening niet meer afbetaald kunnen worden. Enig alternatief? Jawel, werk zoeken. De vrouw gaat poetsen en de man speelt onthaalman voor kinderen, want daar zijn er genoeg mogelijkheden voor en bovendien niet slecht betaald. Dus weerom probleem opgelost. Een ander alternatief. Man wordt ontslagen, kan zijn lening om één of andere duistere reden niet verder afbetalen en krijgt de deurwaarder over de vloer. In plaats van ander werk te zoeken gaat hij op internet en begint verwoed de zwarte piet door te spelen aan de verwoestende economie, waar er voldoende geld op overschot is om iedereen welvarend te maken terwijl we nu al lang weten dat ons land met een enorme staatsschuld zit en toch de behoeften van de sukkelaars in onze maatschappij gedeeltelijk kan indekken. Denken we maar even aan de maandelijkse bijdragen van het OCMW om de zatlappen te kunnen voldoen aan hun dagelijkse pinten en sigaretten. Eenmaal gepensioneerd krijgen die zelfde zatlappen als ze ziek en afhankelijk worden naast hun weliswaar pover pensioen ook nog eens hulp van derden, mantelzorg en hun maandelijkse cheque van 't stad, terwijl de werkmens met een degelijk verdiend pensioen geen stuiver meer krijgt omdat hij een huis bezit en een deftig pensioen. Leve de solidariteit. Extract, doe zoals zovelen onder ons, trek van den dop en ga in het zwart werken. Bij mij is er werk genoeg, huishouden, tuin etc.. Extract, wat denk je hier van?

Het is een uiterst mooie beschrijving van hoe we ons moeten harden tegen een verwoestende maatschappij waarbij dat sommigen zeggen dat het nog iets met economie te maken heeft, dank hiervoor. Zwartwerk is inderdaad een alternatief als reactie hierop, ook een uitweg die rijkelijk zegeviert, mee eens. Het zou nog eenvoudiger kunnen als we iets van economie en mens zouden begrijpen, niet dan ? Iedereen aan het werk houden of krijgen is niet zo moeilijk, of het ook nog zinvol kan genoemd worden, al heel iets anders. Alle schulden kunnen zonder probleem ingelost worden wanneer daartoe de bereidheid gevonden kan worden, nog niet zo eenvoudig ondanks de potentiële mogelijkheid mits toepassing van economische basisprincipes.
Extract

VorigeVolgende

Keer terug naar Voorspellingen