vraagje

Einde der tijden, mislukte voorspellingen, Nostradamus, voorspellingen in verschillende culturen, self-fulfilling prophesies, ...

vraagje

Berichtdoor willem_betz » 20 nov 2006, 16:01

bericht verwijderd en zeer algemeen gemaakt wegens bezorgdheid over privacy

De essentie: een zieneres doet angstwekkende voorspellingen aan mensen, zoals het binnenkort overlijden van geliefde personen.
De vraag is: Indien deze Nederlandse "zieneres" - oplichtster hetzelfde soort negatieve "voorspellingen" doet bij andere mensen, dan gaat het hier om een gevaarlijk individu. Kan ik dit persoon op één of andere manier laten stoppen met haar praktijken?
willem_betz
Beheerder

Re: vraagje

Berichtdoor BenZ » 20 nov 2006, 17:32

willem_betz schreef:bericht verwijderd en zeer algemeen gemaakt wegens bezorgdheid over privacy

De essentie: een zieneres doet angstwekkende voorspellingen aan mensen, zoals het binnenkort overlijden van geliefde personen.
De vraag is: Indien deze Nederlandse "zieneres" - oplichtster hetzelfde soort negatieve "voorspellingen" doet bij andere mensen, dan gaat het hier om een gevaarlijk individu. Kan ik dit persoon op één of andere manier laten stoppen met haar praktijken?

Ik zou niet weten hoe een buitenstaander dit zou kunnen stoppen.
Juridisch niet, want ik denk dat geen enkele wet wordt overtreden.
Publicitair niet, want de media smullen van dit soort lui als ze er al zelf niet in geloven.
Als betrokkenen gevoelig zijn voor dit soort praktijken en niet vatbaar voor tegengeluiden van de sociale omgeving is er weinig aan te doen, ben ik bang.
BenZ

Berichtdoor Heeck » 20 nov 2006, 17:49

Willlem,

Bijna altijd te stoppen, maar het klinkt of je al vooraf beperkingen hebt gesteld aan de manieren waartoe je jezelf of anderen wilt beperken. Bovendien, wie wil je vrijwaren en waarom ?

Is het openbaren van de naam van de "ziener(es)" niet mogelijk, of werkt zij in het verborgene ?
Waarom zou je niet helpen om haar licht onder de korenmaat vandaan te halen ?

Desnoods onder het mom dat zo een vermogen toch breder publiek moet krijgen ?

Roeland
PS
Wil je meer gebruik maken van mijn vermogens tot "toegepaste en verantwoorde slechtigheid", dan graag een PB met alle ins & outs. Alles wat je daar meedeelt gebruik ik alleen voor een PB terug aan jou, waarna jij kunt kiezen.
r.
Begrip is een waan met een warm gevoel, dus MIJDT SPIJT.
www.edge.org
Heeck

Berichtdoor wolkenstein » 25 nov 2006, 04:44

Genoteerd.

Wolkenstein
-------------------
Vraag naar de voorwaarden.
wolkenstein

Berichtdoor willem_betz » 25 nov 2006, 05:16

Heeck schreef:Willlem,

Bijna altijd te stoppen, maar het klinkt of je al vooraf beperkingen hebt gesteld aan de manieren waartoe je jezelf of anderen wilt beperken. Bovendien, wie wil je vrijwaren en waarom ?

Is het openbaren van de naam van de "ziener(es)" niet mogelijk, of werkt zij in het verborgene ?
Waarom zou je niet helpen om haar licht onder de korenmaat vandaan te halen ?

Desnoods onder het mom dat zo een vermogen toch breder publiek moet krijgen ?

Roeland
PS
Wil je meer gebruik maken van mijn vermogens tot "toegepaste en verantwoorde slechtigheid", dan graag een PB met alle ins & outs. Alles wat je daar meedeelt gebruik ik alleen voor een PB terug aan jou, waarna jij kunt kiezen.
r.

Het begon met een mail van een bezorgd persoon aan skepp. Het probleem was met de partner. Ik liet hem weten dat ik zijn vraag op het forum zou zetten met weglating van alle gegevens die tot indentificatie konden leiden, maar enkele minuten later liet hij al weten dat zelfs dat teveel was, hij was bang dat men hem toch zou kunnen herkennen en dat het zijn relatie zou kunnen schaden.
Misschien had ik het bericht beter helemaal weggehaald, maar wie weet leest hij mee en zal je een PB sturen.
willem_betz
Beheerder

Re: vraagje

Berichtdoor ludoke » 30 dec 2009, 09:05

vermogen tot toegepaste en verantwoorde slechtigheid

... dit is een mogelijke techniek voor sluwe durvers om aan een beter waarheid te komen bij verdokenheden of vermoedde manipulatie...
De handeling is slechts 1x toe te passen en dus niet reproduceerbaar in dezelfde omstandigheden.. daar de duiven van het dak zullen gevlogen zijn. Verder moet de onderzoeker rekening houden met legale en extralegale gevolgen voor zichzelf

...de techniek hoort een beetje thuis in de falsfikatietechnieken van Popper.

Het is de enige manier om te gebruiken bij besloten gemeenschappen van wellicht oneerlijke sterke personen ( in relatie tot zwakkeren, die laf zijn door eigen zwakte).

Popper ging er echter vanuit dat falsifikatie openlijk en met respect moest gebeuren.
ludoke

Keer terug naar Voorspellingen