zesde zintuig

Einde der tijden, mislukte voorspellingen, Nostradamus, voorspellingen in verschillende culturen, self-fulfilling prophesies, ...

zesde zintuig

Berichtdoor marcdep » 08 maart 2009, 11:13

Jacqueline Philips, winnares van een tv-wedstrijd voor paranormaal begaafden, is niet geïnteresseerd in het geld dat sceptici bieden als ze haar gave kan bewijzen. Een gemiste kans, vindt PATRICK DEWITTE, om alle sceptici voorgoed het zwijgen op te leggen.

Wie met de doden kan communiceren is toch zeker niet bang van een paar stoffige professoren?

"Beste, ik ben niet geïnteresseerd. Ik heb mij voldoende bewezen! Gelieve dt te respecteren."

Met bovenstaande mail heeft Jacqueline Philips, de winnares van het tv-programma Het Zesde Zintuig kort maar krachtig de uitnodiging van SKEPP om een gooi te doen naar de Sisyphus-prijs, afgewezen. Voor wie hem niet kent: de Sisyphus-prijs is 10.000 euro waard en wordt uitgereikt aan iedereen die onder gecontroleerde omstandigheden kan aantonen dat hij of zij daadwerkelijk beschikt over een zogezegd zesde zintuig of een andere paranormale gave. Ook de Amerikaan James Randi looft nog steeds een miljoen dollar uit aan wie erin slaagt om 'paranormale gaven' te demonstreren.

Ik neem aan dat iedereen die daadwerkelijk gelooft dat er zoiets bestaat als een 'medium' dat met gene zijde kan communiceren nu razend is. Mevrouw Philips laat, door haar afwijzing, hier immers een werkelijk unieke kans liggen om alle sceptici ter wereld voorgoed het zwijgen op te leggen en ons allemaal te verblinden met haar geheimzinnige krachten. Iedere believer die naam waardig zal haar vast aansporen om de volgende stap te zetten en zich nu tegenover SKEPP en bijgevolg tegenover de wetenschap te bewijzen. Wie met de doden kan communiceren is toch zeker niet bang van een paar stoffige professoren en een paar journalisten met een grote bek.

Bovendien, mevrouw Philips mist ook de kans om mij aan mijn belofte te herinneren. Ik had beloofd mijn rechterarm te laten amputeren als ze een wetenschappelijke test zou doorstaan. Mijn aanbod geldt overigens nog steeds. Waar wacht mevrouw Philips eigenlijk nog op? Ze kan in één klap steenrijk en wereldberoemd worden, de internationale wetenschappelijke wereld zal aan haar voeten liggen maar veel belangrijker nog: ze zou die internationale aandacht én haar krachten kunnen aanwenden om de wereld te redden. Ik word met plezier haar eenarmige assistent. Nu ik erover nadenk vind ik het feitelijk schandalig egoïstisch van mevrouw Philips. Het is bijna hetzelfde als wanneer iemand zou beweren dat hij een aantoonbaar afdoend en goedkoop middel tegen kanker heeft uitgevonden om het dan enkel aan een beperkt aantal nauwkeurig zelf uitgekozen patiënten in de eigen straat te verstrekken maar het de rest van de wereld te ontzeggen met de mededeling: 'Gelieve dit te respecteren'.

Daarom doe ik langs deze weg een oproep aan alle believers: mail, schrijf, bel naar mevrouw Philips. Spreek haar aan op straat. Maak telepathisch contact. Overtuig haar om zich voor de goede zaak in te zetten en de Sysiphus/James Randi-uitdaging aan te gaan, zodat ze het hele wetenschappelijke denken van Newton tot nu op de helling kan zetten en bij uitbreiding de grootste spirituele revolutie die de mensheid ooit heeft gekend op gang kan trekken. Ik zal het, met één arm, allemaal filmen en aldus ter lering voor de komende generaties vastleggen.

Waarom deze oproep? Omdat ik in de kranten lees dat de 'mediums', 'kaartenleggers' en 'helderzienden' momenteel het werk nauwelijks kunnen bijhouden. Momenteel is 2009, niet 1120, dus dat is op z'n minst merkwaardig te noemen. Die opvallende populariteit van de moderne Madammen Soleil hebben we natuurlijk te danken aan de recente wildgroei van tv-programma's als Het Zesde Zintuig, Astro-Contact, Mind & Body enz... Maar het komt toch vooral omdat er nog altijd veel goedgelovige mensen bestaan, of zoals ze door mevrouw Philips en haar collega's worden genoemd: klanten. De globale economische crisis, het fin de Fortis-gevoel jaagt momenteel duizenden wanhopige en goedgelovige lieden naar oplichters die hen in ruil voor een paar flappen steeds schaarser wordende euro's een hoop wollige, volstrekt onnozele, maar geruststellende praatjes aansmeren.

Mevrouw Philips, ik geloof dat u nu aan zet bent.

Patrick De Witte (pdw) is journalist en tv-maker.
12 januari 2009, De Standaard.
© 2009 Corelio

Patrick,

u maakt zich met deze onsterfelijk belachelijk.

De Maagd Maria heeft zich gemanifesteerd in Lourdes en tal van andere plaatsen. Ze heeft velen genezen, echter niet allen.
Wie zijn wij die Maria zouden bevelen aan éénieder van ons te verschijnen en iedereen te genezen. Met welk recht?

Net zoals Maria heeft Jacqueline het recht haar gaven te tonen aan diegenen die zijzelf wil.
Tenandere, ze heeft genoeg bewezen wat ze daadwerkelijk kan en dit aan een breed publiek, nl de notoire VTM massa.

Waarom ze de uitdaging niet aan gaat?
Ze heeft nl die hebzucht niet om een schamele 10 000 euro of die
1 miljoen dollar.

Ikzelf zou haar de raad geven om te wachten tot de dollar weer gestegen is.

En Patrick,

automutulatie is een kenmerk dat veel voorkomt bij mensen met een verstandelijke beperking. Dus zal ik, Als trouwe lezer van Dag Allemaal en Story in het vervolg uw artikelen met de meeste argwaan lezen.

getekend,
Marc
marcdep

Berichtdoor willem_betz » 08 maart 2009, 13:21

@ Marc,
je maakt een zware denkfout!
Het is wetenschappelijk bewezen dat de Maagd Maria bij voorkeur verschijnt aan onschuldige kinderen, liefst nog maagdelijk.
Dat doet ze bij voorkeur in een grot.
De winnares van het 6eZT heeft geen grot, dus de vergelijking is niet verantwoord, en zelfs beledigend voor hen die geen grot hebben.
Daarbij komt nog het communautaire aspect dat er in Vlaanderen bijna geen grotten zijn (tenzij enkele namaak-exemplaren in beton), en dat het Waalse landsgedeelte dus zwaar bevoordeeld is. Weeral een kaakslag voor de Vlamingen !
Geloof je alle nonsens, of sommige niet? Hoe maak je het onderscheid?
De hevigste missionarissen en propagandisten voor kwakzalvers zijn vaak hun slachtoffers zelf.
willem_betz
Beheerder

Berichtdoor marcdep » 08 maart 2009, 13:55

willem_betz schreef:@ Marc,
Het is wetenschappelijk bewezen dat de Maagd Maria bij voorkeur verschijnt aan onschuldige kinderen, liefst nog maagdelijk.
De winnares van het 6eZT heeft geen grot, dus de vergelijking is niet verantwoord, en zelfs beledigend voor hen die geen grot hebben.
Daarbij komt nog het communautaire aspect dat er in Vlaanderen bijna geen grotten zijn (tenzij enkele namaak-exemplaren in beton), en dat het Waalse landsgedeelte dus zwaar bevoordeeld is. Weeral een kaakslag voor de Vlamingen !

Willem,
ook u maakt een grote denkfout.
Bernadette de Soubry was geen maagd meer, ze was bevlekt ontvangen door de vele spahetti en bovendien was het ook geen grot, maar een betonnen afgietsel dat leek op een grot, maar eerder leek op een open schuur was, gelegen aan het kleine plaatsje Lourdes.
Met Google earth goed te lokaliseren.

Wat het Waals gedeelte betreft; het schijnt dat de Maagd eerder verscheen aan domme mensen, daarom is ze nog nooit verschenen aan u en mij.
Waarmee ik niet bedoel dat Walen dommer zijn dan Vlamingen.
Maar met mij weet je nooit, want ik ben een Westvlaming in hart en lever, vroeger wel in nieren, maar ik zit nu aan de dialyse en soms aan de drank.
Dus zou het binnenkort Vlaming in hart en ... kunnen zijn.
marcdep

Berichtdoor TUUR » 09 maart 2009, 10:47

marcdep schreef:
willem_betz schreef:@ Marc,

Willem,
ook u maakt een grote denkfout.
Bernadette de Soubry was geen maagd meer, ze was bevlekt ontvangen door de vele spahetti en bovendien was het ook geen grot, maar een betonnen afgietsel dat leek op een grot, maar eerder leek op een open schuur was, gelegen aan het kleine plaatsje Lourdes.
Met Google earth goed te lokaliseren.

Wat het Waals gedeelte betreft; het schijnt dat de Maagd eerder verscheen aan domme mensen, daarom is ze nog nooit verschenen aan u en mij.
Waarmee ik niet bedoel dat Walen dommer zijn dan Vlamingen.
Maar met mij weet je nooit, want ik ben een Westvlaming in hart en lever, vroeger wel in nieren, maar ik zit nu aan de dialyse en soms aan de drank.
Dus zou het binnenkort Vlaming in hart en ... kunnen zijn.

Tsss, waar is het respect voor de Dag Allemaal lezer toch. Of zoals zij het noemen DEN dag allemaal of het boekske.
"Ik zou best christen en verlost willen zijn, als de christenen er maar wat verloster uitzagen."
Friedrich Nietzsche
TUUR

Berichtdoor Kris Hauchecorne » 12 maart 2009, 14:07

Ze heeft nl die hebzucht niet om een schamele 10 000 euro of die
1 miljoen dollar.
Ze mag het allemaal aan mij geven.
Geloven staat vrij, maar kwak blijft kwak.
Kris Hauchecorne

Berichtdoor DIMU » 27 apr 2009, 18:08

Is het niet vanzelfsprekend dat mensen die spiritueel natuurlijk zijn gegroeid en van goede aard zijn, dat deze het juist niet nodig achten om met materiële en financiële middelen hun bewijs kenbaar laten te maken. Straf vindt ik het wel dat je je daarvoor een arm zou laten amputeren. Alhoewel zitten er bij jullie zelf geen addertjes onder het gras (de kleine lettertjes) om zo een prijs in de wacht te kunnen slepen. Heeft deze iemand al gewonnen? Zo niet, dan spreekt het toch ook ergens voor zich dat de proeven falen en het prijzenpotje lekker blijft staan. Alleen, wie zijn wij, wie zijn de door jullie geselecteerde figuranten? Wie staat er achter de schermen? Ik vraag me af of dat men nog de kleine positieve veranderingen kan zien die kunnen leiden tot het succes van de proef, ook als deze niet genoeg punten behaald. Eigenlijk erdoor is er door, of je nu 50/100, dat is erdoor of verwachten jullie een grote onderscheiding? Ik ga niet zeggen eens sceptisch altijd sceptisch. Mensen die er echt niets van bakken bij de proeven, zijn ook meestal mensen die uit zijn op het materialisme en het geldbedrag dat er aan vast hangt. Deze mensen vallen grotendeels vanzelf door de mand.
100 gram praktijk is meer waard dan 1 ton theorie !
DIMU

Berichtdoor Blueflame » 27 apr 2009, 18:58

Beste Dimu,

uiteraard heeft nog niemand die prijs behaald. Dat kan ook niet want het behalen van de Sisyphus-prijs gaat in tegen al de kennis van de fysica. Dat deze prijs nog nooit gewonnen werd is echter geenszins de schuld van de vraagstelling ! Het zijn die paranormale genieën die beweren tegen de fysica in te kunnen gaan. Dat dat niet lukt is niet de fout van SKEPP of de fout van een verkeerde vraagstelling.

Wat de 50/100 betreft ligt de zaak iets ingewikkelder. Bij sommige proeven zijn er maar 2 mogelijkheden: ja of nee,wit of zwart, ... . Gewoon door te raden heb je dus al een kans van één op twee. Indien echter iemand zou beweren dat hij of zij door zijn of haar gedachten alleen zou kunnen verhinderen dat een zak patatten van 50 kg. die van een gebouw wordt gegooid naarbeneden zou vallen, dan zou voor mij een slaagpercentage van 50 % ruimschoots voldoende zijn om mij in aanbidding op mijn knieën te krijgen. Het hangt dus maw een beetje af van wat een persoon beweert te kunnen ~ wat ze overigens zelf moeten formuleren.

Mvg.
Nonsense is our core business
Blueflame
Site Admin

Berichtdoor Fishstick » 28 apr 2009, 11:20

Marc nu had je me toch beet met je eerste post hoor. Ik had al een halve reply geschreven.

Trouwens, als mariaverschijningen konden genezen zou ze dat ook eens met een geamputeerde mogen doen in plaats van telkens reumatiekjes en migrainetjes.
Fishstick

Berichtdoor Digit » 28 apr 2009, 11:39

DIMU schreef:Is het niet vanzelfsprekend dat mensen die spiritueel natuurlijk zijn gegroeid en van goede aard zijn, dat deze het juist niet nodig achten om met materiële en financiële middelen hun bewijs kenbaar laten te maken. Straf vindt ik het wel dat je je daarvoor een arm zou laten amputeren. Alhoewel zitten er bij jullie zelf geen addertjes onder het gras (de kleine lettertjes) om zo een prijs in de wacht te kunnen slepen. Heeft deze iemand al gewonnen? Zo niet, dan spreekt het toch ook ergens voor zich dat de proeven falen en het prijzenpotje lekker blijft staan. Alleen, wie zijn wij, wie zijn de door jullie geselecteerde figuranten? Wie staat er achter de schermen? Ik vraag me af of dat men nog de kleine positieve veranderingen kan zien die kunnen leiden tot het succes van de proef, ook als deze niet genoeg punten behaald. Eigenlijk erdoor is er door, of je nu 50/100, dat is erdoor of verwachten jullie een grote onderscheiding? Ik ga niet zeggen eens sceptisch altijd sceptisch. Mensen die er echt niets van bakken bij de proeven, zijn ook meestal mensen die uit zijn op het materialisme en het geldbedrag dat er aan vast hangt. Deze mensen vallen grotendeels vanzelf door de mand.

Dimu,

Mensen die "spiritueel" begaafd zijn, en langs die weg de wereld zouden kunnen verbeteren hebben de morele plicht de twijfelende mensheid te overtuigen door de sceptici buiten spel te zetten. Dat kan alleen met een duidelijk bewijs van hun kunnen. Dat bewijs is overigens pompgemakkelijk te leveren, als hun "kunnen" écht is tenminste !

Waarop wachten ze ?

En daarbij is het merkwaardig dat mensen die (met geveinsde verontwaardiging) hun neus op trekken voor de 10.000 Sisyphus-euro's zich door allerhande sukkelaars rijkelijk laten betalen voor waardeloze adviezen (want uit de duim gezogen) terwijl de hele wereld nood heeft aan hun "gaven" !

Dimu schreef:100 gram praktijk is meer waard dan 1 ton theorie !

De zonnewijzer in mijn tuin geeft aan dat de zon in de praktijk nog steeds rond de aarde draait. De GPS in jou auto werkt alleen omdat de bouwers ervan de theorie erachter beheersen. Hetzelfde voor alle hoogtechnologische snufjes die je waarschijnlijk dagelijks gebruikt, je computer en het internet niet in het minste !

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor willem_betz » 28 apr 2009, 12:54

Dimu,
als mensen beweren dat ze paranormaal begaafd zijn wil dat zeggen dat ze beweren dat ze kunnen toveren, dus dingen laten gebeutren die in een normale wereld niet mogelijk zijn volgens de wetten van de natuurkunde. Die para's kunnen dus ook geld toveren, dat doen ze liefst uit de zakken van eenvoudige ongelukkige mensen, liever dan het te gaan halen bij ons, toch lief van hen. 8)
De hevigste missionarissen en propagandisten voor kwakzalvers zijn vaak hun slachtoffers zelf.
willem_betz
Beheerder

Berichtdoor marcdep » 28 apr 2009, 20:02

En toch bestaan er rare mensen. In mijn praktijk beweerde iemand helderziende te zijn.
Ik was natuurlijk bovenaards geinteresserd en haalde een spel kaarten en vroeg een man een kaart te trekken zonder dat de helderziende die kaart kon zien, want de persoon die de kaart trok mocht zelf niet naar de kaart kijken, enkel een kaart trekken en op de tafel leggen.
Toen vroeg ik de helderziende welke kaart hij had getrokken. Na wat vragen over zijn leeftijd en beroep, zijn haarkleur(wat mij verbaasde,want hij beweerde helderziende te zijn) zei hij de kaart en.. het was waarempel juist.
Toen deden we de proef opnieuw en opnieuw was de helderziende correct.
Hij kon onmogelijk de kaart gezien hebben daar hij in een andere plaats zat en de kaart niet zichtbaar was, ook niet voor mij en ook niet voor de persoon die de kaart getrokken had.

Iemand een logische verklaring?
marcdep

Berichtdoor Faction Fictory » 28 apr 2009, 20:53

marcdep schreef:En toch bestaan er rare mensen. In mijn praktijk beweerde iemand helderziende te zijn.
Ik was natuurlijk bovenaards geinteresserd en haalde een spel kaarten en vroeg een man een kaart te trekken zonder dat de helderziende die kaart kon zien, want de persoon die de kaart trok mocht zelf niet naar de kaart kijken, enkel een kaart trekken en op de tafel leggen.
Toen vroeg ik de helderziende welke kaart hij had getrokken. Na wat vragen over zijn leeftijd en beroep, zijn haarkleur(wat mij verbaasde,want hij beweerde helderziende te zijn) zei hij de kaart en.. het was waarempel juist.
Hij kon onmogelijk de kaart gezien hebben daar hij in een andere plaats zat en de kaart niet zichtbaar was, ook niet voor mij en ook niet voor de persoon die de kaart getrokken had.

Als ik dat zou kunnen ging ik mij million bucks incasseren, maar ja, 'echte' para's schijnen bijlange niet in geld te zijn geinteresseerd, evenmin in de mensen die ze met die million bucks zouden kunnen helpen.
Ech wel vreemd die wereld van ons.

Gr
Faction Fictory

Berichtdoor willem_betz » 29 apr 2009, 01:25

marcdep schreef:Iemand een logische verklaring?

Die kan je in elke winkel voor goochelaars kopen.
willem_betz
Beheerder

Berichtdoor marcdep » 29 apr 2009, 06:35

willem_betz schreef:
marcdep schreef:Iemand een logische verklaring?

Die kan je in elke winkel voor goochelaars kopen.

Neen Willem, het waren mijn spel kaarten, dus doodgewone kaarten.

De truc bestond erin dat ik eerst een kaart toonde aan de 'helderziende' en deze daarna met een handigheidje(geleerd van een goochelaar) liet nemen door die andere persoon. Ik ben nu eenmaal handig in trucs.
Slaagkans 90%.
marcdep

Re:

Berichtdoor windsurfer » 27 aug 2009, 19:07

marcdep schreef:En toch bestaan er rare mensen. In mijn praktijk beweerde iemand helderziende te zijn.

sommige mensen geloven ook alles...
"keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out"
windsurfer

Re: zesde zintuig

Berichtdoor Henriette » 27 aug 2009, 20:23

...
Henriette

Re: zesde zintuig

Berichtdoor KoenVB » 30 sep 2009, 20:48

Was de helderziende geblinddoekt? Heeft hij de kaart zelf getrokken? Waren er ergens reflecterende oppervlakken waarin hij de kaart kon zien? Waren de kaarten goed geschud? Allemaal zaken die meespelen. Ik stel voor hem de test eens te laten herhalen, maar dan met een blinddoek en daarover een motorhelm met ondoorzichtig vizier. De kaarten zouden dan getrokken moeten worden door iemand in een andere kamer, en op voorhand door nog iemand anders geschud moeten zijn. En dat niet één of twee keer, maar op zijn minst honderd keer. Eens benieuwd welk resultaat er dan uit komt!
KoenVB

Keer terug naar Voorspellingen