Waarom voorspellingen?

Einde der tijden, mislukte voorspellingen, Nostradamus, voorspellingen in verschillende culturen, self-fulfilling prophesies, ...

Waarom voorspellingen?

Berichtdoor Bacon » 04 feb 2009, 20:53

Hallo allemaal,

Het valt mij op dat de afgelopen jaren erg veel aandacht is voor voorspellingen dat het einde van de wereld nadert. Slechts een kleine greep uit een grote hoeveelheid:
- Binnekort wordt de aarde opgeslokt in een zwart gat, door een botsing van twee moleculen in de deeltjes versneller in Geneve.
- We zullen overstroomd worden door het water van poolijs dat smelt, en andere dramatische effecten van de klimaatverandering.
- In 2012 zal de aarde kantelen, waar genoeg over te lezen is in topics hier op het forum.
- In 2036 zal een komeet de aarde met verwoestende kracht raken.

Ik vind het vreemd dat deze voorspellingen door veel mensen serieus genomen worden, desondanks er zeer duidelijke aanwijzingen zijn dat de voorspelling onjuist is. Het lijkt alsof mensen in het einde van de wereld willen geloven. Waarom?
Mijn verklaring is een gebrek aan informatie en angst, wat denken jullie?
Bacon

Berichtdoor The Menace » 05 feb 2009, 03:14

Sensatie?

Aandacht?
Utinam logica falsa tuam philosophiam totam suffodiant.
The Menace

Re: Waarom voorspellingen?

Berichtdoor TUUR » 05 feb 2009, 11:08

Bacon schreef:Hallo allemaal,

Het valt mij op dat de afgelopen jaren erg veel aandacht is voor voorspellingen dat het einde van de wereld nadert. Slechts een kleine greep uit een grote hoeveelheid:
- Binnekort wordt de aarde opgeslokt in een zwart gat, door een botsing van twee moleculen in de deeltjes versneller in Geneve.
- We zullen overstroomd worden door het water van poolijs dat smelt, en andere dramatische effecten van de klimaatverandering.
- In 2012 zal de aarde kantelen, waar genoeg over te lezen is in topics hier op het forum.
- In 2036 zal een komeet de aarde met verwoestende kracht raken.

Ik vind het vreemd dat deze voorspellingen door veel mensen serieus genomen worden, desondanks er zeer duidelijke aanwijzingen zijn dat de voorspelling onjuist is. Het lijkt alsof mensen in het einde van de wereld willen geloven. Waarom?
Mijn verklaring is een gebrek aan informatie en angst, wat denken jullie?

Misschien een uitvergroting van de angst voor de eigen sterfelijkheid?
"Ik zou best christen en verlost willen zijn, als de christenen er maar wat verloster uitzagen."
Friedrich Nietzsche
TUUR

Berichtdoor Mees » 05 feb 2009, 19:28

Volgens mij is al dat geloof of het nu in kwakvoorspellingen of in kwakgod is simpelweg terug te brengen tot 'kuddegeest'.

De mens is nu eenmaal een kuddebeest en er is dus veiligheid in het nabootsen (na-geloven) van de meerderheid.

Een 2de reden is het feit dat het merendeel van de mensen liever niet willen nadenken maar gewoon aanvaarden wat een ander voorkauwt.

De 3de reden is eigenlijk de oorzaak van de 2de en de 1ste ... gewoon domheid.

Anderzijds heeft een voorspeller meestal gelijk (tenminste als hij niet zó dom is om een datum op zijn voorspelling te plakken) ... als we maar lang genoeg wachten gebeurt alles wel eens. Zijn gelijk komt dus niet uit zijn kennis of zijn waarheid.

Dat het merendeel van de mensen na een eeuw van toch wel gigantische technische/ethische vooruitgang nog steeds een voor-middeleeuwse gedachtengang heeft, zegt toch wel veel over de mens als soort.
Irreverence is the champion of liberty and its only true defence (Mark Twain)
Mees

Keer terug naar Voorspellingen