...

Einde der tijden, mislukte voorspellingen, Nostradamus, voorspellingen in verschillende culturen, self-fulfilling prophesies, ...

...

Berichtdoor Henriette » 06 nov 2008, 00:07

...
Laatst bijgewerkt door Henriette op 16 sep 2009, 21:38, in totaal 2 keer bewerkt.
Henriette

Berichtdoor Kris Hauchecorne » 06 nov 2008, 13:42

De wetenschap is hét instrument bij uitstek voor het voorspellen van de toekomst: maans- en zonsverduisteringen, banen van raketten en projectielen, gedrag van computers, mensen, of een brug al dan niet zal instorten, ... De wetenschap haalt hier een zeer hoge graad van waarschijnlijkheid.
Geloven staat vrij, maar kwak blijft kwak.
Kris Hauchecorne

Wetenschappers

Berichtdoor Ramuntxo » 20 dec 2008, 11:07

Wetenschappers gedragen zich helaas maar al te vaak als politiekers : ze hebben voor alles een uitleg.
En slaan ze de bal mis, dan is 'missen menselijk'.

Ik heb ze persoonlijk niet geteld, maar de Belgische media mocht een tijdje geleden
kenbaar maken dat in dit land jaarlijks zo'n 10.000 patienten door medici verkeerd behandeld worden.

10.000 verkeerde wetenschappelijke handelingen op 365 dagen.
En dat op medisch vlak alleen al.

En het enige 'waarschijnlijke' in deze kwestie is dat dit officieel getal lager zal liggen
dan het werkelijk aantal slachtoffers.

Betreurenswaardig is het feit dat Skepp zich tegenover de wetenschap maar weinig sceptisch opstelt.
Niets is erger dan hardnekkig volgehouden onwetendheid.
Ramuntxo

Berichtdoor Henriette » 20 dec 2008, 12:56

...
Laatst bijgewerkt door Henriette op 16 sep 2009, 21:37, in totaal 1 keer bewerkt.
Henriette

Berichtdoor Ramuntxo » 20 dec 2008, 13:01

Neen, ik denk helemaal niet aan hete patatten onder de oksel.

Wat ik denk is dat - in tegenstelling tot wat ons voorgehouden wordt -
de wetenschap niet alle wijsheid in pacht heeft.

Ook wetenschappers vergissen zich.

Het is echt nog niet zó lang geleden dat de geneeskunde wonden met ether 'ontsmette',
om maar één voorbeeld te geven.
Ramuntxo

Re: Wetenschappers

Berichtdoor Elennaro » 20 dec 2008, 13:32

Ramuntxo schreef:Wetenschappers gedragen zich helaas maar al te vaak als politiekers : ze hebben voor alles een uitleg.

Ik heb ze persoonlijk niet geteld, maar de Belgische media mocht een tijdje geleden
kenbaar maken dat in dit land jaarlijks zo'n 10.000 patienten door medici verkeerd behandeld worden.

En het enige 'waarschijnlijke' in deze kwestie is dat dit officieel getal lager zal liggen

Betreurenswaardig is het feit dat Skepp zich tegenover de wetenschap maar weinig sceptisch opstelt.
10 000 patiënten per jaar vind ik eigenlijk enorm, enorm weinig...

Wetenschappers beweren niet dat ze de wijsheid in pacht hebben, wel dat wetenschap de beste manier is om zo veel mogelijk kennis en zo weinig mogelijk onzin te verzamelen.
Ceci n'est pas une signature.
Elennaro

Berichtdoor Ramuntxo » 20 dec 2008, 15:03

U wekt bij mij de indruk dat u deze spijtige kwestie wil bagatelliseren.

Bijgevolg wens ik u dat u kortelings de rangen van de inmiddels enkele
honderdduizenden 'uitverkorenen' moge vervoegen.
Ramuntxo

Berichtdoor Faction Fictory » 20 dec 2008, 15:16

Ramuntxo schreef:U wekt bij mij de indruk dat u deze spijtige kwestie wil bagatelliseren.

op zijn minst een waarschuwing waard, degoutante post.
Faction Fictory

Berichtdoor Blueflame » 20 dec 2008, 15:34

Ramuntxo,

besef je wel wat je hier boven geschreven hebt ?

Op zulk soort commentaren hebben we het hier niet zo goed begrepen.
Welk stelsel stel je voor buiten de wetenschappelijke methode ?
Als je daar geen antwoord op hebt, zwijg dan liever ipv bovenstaande doodverwensingen uit te spreken.

Mvg.
Nonsense is our core business
Blueflame
Site Admin

Berichtdoor willem_betz » 20 dec 2008, 15:38

Ramuntxo schreef:Wetenschappers gedragen zich helaas maar al te vaak als politiekers : ze hebben voor alles een uitleg.

R,
probeer eens helder te herformuleren wat je bedoelt:
Je klaagt aan dat dat er 10.000 mensen verkeerd behandeld worden.
"Verkeerd" volgens welke norm? Toch wel de wetenschappelijke!
Bedoel je dat de wetenschappelijke norm verkeerd is, of klaag je aan dat de wetenschappelijke norm niet gevolgd wordt? Uit jouw tekst blijkt toch wel het tweede.
Dan maak je ineens de mentale bokkensprong dat skepp de wetenschap meer moet onder vuur nemen. Waarom? Omdat mensen de wetenschappelijk normen niet steeds volgen of zich vergissen?
Met dezelfde kromme logica kan je ook stellen dat we de wetten tegen diefstal maar eens skeptisch moeten bekijken want er zijn nog steeds dieven. :shock:

Toegevoegd: Iedereen zou eens moeten ophouden met te spreken over "wetenschappers", net alsof dat een speciaal mensenras zou zijn, of een soort politieke partij. Niemand is altijd wetenschapper, één mens kan soms aan wetenschap doen, soms dromen, soms kwakzalver zijn, soms verliefd, soms dom...
Oordeel niet de mensen, maar hun uitspraken. Bijv. Linus Pauling of Tesla, die waren soms een groot wetenschapper en vaak ook een naieve kwak-promotor. het ene sluit het andere niet uit.
Geloof je alle nonsens, of sommige niet? Hoe maak je het onderscheid?
De hevigste missionarissen en propagandisten voor kwakzalvers zijn vaak hun slachtoffers zelf.
willem_betz
Beheerder

Berichtdoor axxyanus » 20 dec 2008, 16:20

Ramuntxo schreef:Ik heb ze persoonlijk niet geteld, maar de Belgische media mocht een tijdje geleden

Bij een dergelijke mededeling vraag ik mij altijd af wat er hier juist met verkeerd bedoeld wordt. Bij het oefenen van geneeskunde is er steeds een onzekerheids factor. Symptomen wijzen naar bepaalde oorzaken maar zijn geen onfeilbare manier om een diagnose te stellen.
Mijn vraag in dit geval is dan wat bedoeld men.
    1) In 10.000 gevallen per jaar heeft een dokter niet de aanbevolen praktijk gevolgd waardoor hij een juiste diagnose gemist heeft
    2) In 10.000 gevallen per jaar zorgt de aanbevolen praktijk voor een verkeerd besluit (maar de aanbevolen praktijk veranderen zou waarschijnlijk voor nog meer dergelijke gevallen zorgen)
Deze twee interpretaties zijn alle twee mogelijk maar hun betekenis is totaal anders.
Al mijn hier geuite meningen zijn voor herziening vatbaar.
axxyanus

Berichtdoor Elennaro » 20 dec 2008, 17:28

Ramuntxo schreef:U wekt bij mij de indruk dat u deze spijtige kwestie wil bagatelliseren.

Heel vriendelijk van u. Ik wil helemaal niets bagatelliseren, feit is gewoon dat het onvermijdelijk is dat er slachtoffers vallen (en we hebben het zelfs nog niet over slachtoffers), en dat ik de indruk heb dat dit er best wel weinig zijn. Het blijft heel jammer voor de familie, maar daar valt niet veel aan te doen.
Ceci n'est pas une signature.
Elennaro

Keer terug naar Voorspellingen