In 2012 zal een wereldcatastrofe plaatsvinden

Einde der tijden, mislukte voorspellingen, Nostradamus, voorspellingen in verschillende culturen, self-fulfilling prophesies, ...

Re: In 2012 zal een wereldcatastrofe plaatsvinden

Berichtdoor Axl » 22 mei 2011, 14:49

Blueflame schreef:
Axl schreef:Bedankt. Ik heb het gelezen en ik vind het artikel zeer goed maar wat ik toch beangstigend blijf vinden is dat hij zonne eruptie's heeft voorspeld en die maar een dag na zijn voorspellingen tevoorschijn zijn gekomen.

1°) Ik heb nog geen link gezien waaruit blijkt dat er iets VOORSPELD is. Dat wil zeggen op voorhand zeggen dat er "dan""dat" gaat gebeuren. Niet achteraf komen zeggen: ik heb het voorspeld.
2°) Wat heeft hij allemaal nog voorspeld (dat niet is uitgekomen)? [bv. de grote uitbarsting op 24 februari van dit jaar]
3°) Ik kan u nu ook al "voorspellen" dat er tot 6 juni zeer waarschijnlijk niets speciaals op de zon gaat gebeuren.
Tussen "" omdat het op observaties is gebasseerd, en niet op de Maya-kalender.

1&2 zijn hulpmiddelen Axl, om er voor jezelf uit te raken.

Mvg.

Beste,
http://www.youtube.com/watch?v=YQFu4_zG ... r_embedded
Op dit filmpje voorspeld hij die zogenaamde "negatieve zonnevlekken" voor de komende maanden.
Axl

Berichtdoor Blueflame » 22 mei 2011, 20:28

Axl schreef:
Beste,
Op dit filmpje voorspeld hij die zogenaamde "negatieve zonnevlekken" voor de komende maanden.

Dit korte berichtje bevat nogal wat problemen. Ik heb ook de indruk dat je terug achteruit gaat !?!
1°) Ik kan uit het filmpje niet opmaken dat het inderdaad de voorspellingen van Patrick Geryl zijn, maar soit. Ik neem aan dat dat klopt. Maar naar de toekomst toe is dat wel alvast een tip: controleren en dubbel controleren.
2°) Ik zie dat dit filmpje gepost is in februari van dit jaar. Dus enkel wat daarna komt, kan je als een voorspelling zien. Achteraf voorspellen telt natuurlijk niet.
3°) Negatieve zonnevlekken. De helft van de zonnevlekken hebben een noordpoolpolariteit, de andere helft van de zonnevlekken hebben een zuidpoolpolariteit. Dat klopt, maar daar is niets speciaals aan.
4°) De data die in de toekomst liggen zijn:
15 juli 2011
11 oktober 2011
6 jan 2012
3 april 2012
29 juni 2012
26 september 2012
20 december 2012.
NU zou je dus kunnen nagaan of er op die dagen iets speciaals gebeurt én of dat ook niet op andere dagen gebeurt.
Je kan dit goed volgen en allemaal bijhouden via deze site:
http://prop.hfradio.org/

Zoals ik reeds zei heeft hij niets gezegd over 24 februari 2011.
Nu ja: er gebeurt wel vaker iets spectaculairs op de zon en zeker op dit moment van de cyclus ..... .
Dat is eigenlijk nog het grootste probleem.

Mvg.
Nonsense is our core business
Blueflame
Site Admin

Berichtdoor stefaandepraetere » 22 mei 2011, 21:51

Pfff,

damn, weer voor niets alle zonden ter wereld begaan gisteren om vandaag gewoon wakker te worden. Zucht, willen die einde der tijde profeten wel een beetje accuraat worden aub, niets zo vervelend als met een lege bankrekening en een rist ongewenste zwangerschappen wakker worden de dag na het einde der tijden :lol:

Soit, on topic,

Jan heeft het hier al aangehaald maar nog eens, de drijfveren voor het verschuiven van de magnetische noordpool is verre van helemaal duidelijk. Wat wel vaststaat is dat de link die gelegd wordt met het roteren van de aarde om haar as vals is. De aarde draait morgen zoals ze vandaag draait.
stefaandepraetere

Berichtdoor Axl » 22 mei 2011, 22:16

Blueflame schreef:
Axl schreef:
Beste,

Dit korte berichtje bevat nogal wat problemen. Ik heb ook de indruk dat je terug achteruit gaat !?!
1°) Ik kan uit het filmpje niet opmaken dat het inderdaad de voorspellingen van Patrick Geryl zijn, maar soit. Ik neem aan dat dat klopt. Maar naar de toekomst toe is dat wel alvast een tip: controleren en dubbel controleren.
2°) Ik zie dat dit filmpje gepost is in februari van dit jaar. Dus enkel wat daarna komt, kan je als een voorspelling zien. Achteraf voorspellen telt natuurlijk niet.
3°) Negatieve zonnevlekken. De helft van de zonnevlekken hebben een noordpoolpolariteit, de andere helft van de zonnevlekken hebben een zuidpoolpolariteit. Dat klopt, maar daar is niets speciaals aan.
4°) De data die in de toekomst liggen zijn:
15 juli 2011
11 oktober 2011
6 jan 2012
3 april 2012
29 juni 2012
26 september 2012
20 december 2012.
NU zou je dus kunnen nagaan of er op die dagen iets speciaals gebeurt én of dat ook niet op andere dagen gebeurt.
Je kan dit goed volgen en allemaal bijhouden via deze site:
http://prop.hfradio.org/

Zoals ik reeds zei heeft hij niets gezegd over 24 februari 2011.
Nu ja: er gebeurt wel vaker iets spectaculairs op de zon en zeker op dit moment van de cyclus ..... .
Dat is eigenlijk nog het grootste probleem.

Mvg.

dank u,
Had hij iets voorspeld voor 24 februari 2011?
Axl

Berichtdoor Blueflame » 23 mei 2011, 00:31

Axl schreef:Had hij iets voorspeld voor 24 februari 2011?

Neen. Nochtans is er dan ook wat "spectaculairs" gebeurd op de zon met directe gevolgen een paar dagen daarna: 6 meterband tot 17 meter waren wide open, en de low-bands zaten potdicht. Ik heb het dan over de propagatie.

Hoe dan ook, er is momenteel NIETS BIJZONDERS AAN DE HAND MET DE ZON.
Zie ook: http://hfradio.org/forums/viewtopic.php?f=1&t=484 .
En nu is het aan jou om aan te tonen dat er wel wat bijzonders aan de hand is.

Mvg.
Blueflame
Site Admin

Berichtdoor Axl » 23 mei 2011, 12:43

Blueflame schreef:
Axl schreef:Had hij iets voorspeld voor 24 februari 2011?

Neen. Nochtans is er dan ook wat "spectaculairs" gebeurd op de zon met directe gevolgen een paar dagen daarna: 6 meterband tot 17 meter waren wide open, en de low-bands zaten potdicht. Ik heb het dan over de propagatie.

Hoe dan ook, er is momenteel NIETS BIJZONDERS AAN DE HAND MET DE ZON.
Zie ook: http://hfradio.org/forums/viewtopic.php?f=1&t=484 .
En nu is het aan jou om aan te tonen dat er wel wat bijzonders aan de hand is.

Mvg.

Ja dat bewijzen dat kan ik niet. Maar volgens zijn concluise zouden die "negatieve zonnevlekken" er voor zorgen dat er dan op 21 dec 2012 en enorme zonne uitbarsting komt en volgens hem zouden dan magnetische polen wisselen en de draairichting van de Aarde.
Axl

Berichtdoor Digit » 23 mei 2011, 13:54

Je mag er héél gerust in zijn dat Géryl nu al bezig is met het voorbereiden van de onzin die hij op 22 december zal gaan uitkramen !

Groetjes en tot dan !

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor digifredje » 23 mei 2011, 14:07

Digit schreef:Je mag er héél gerust in zijn dat Géryl nu al bezig is met het voorbereiden van de onzin die hij op 22 december zal gaan uitkramen !

Dat betwijfel ik. Volgens mij is hij rotsvast overtuigd van zijn gelijk.
The universe is a strange and wondrous place.
The truth is quite odd enough to need no help from pseudoscientific charlatans.
- Richard Dawkins -
digifredje

Berichtdoor Digit » 23 mei 2011, 14:16

Misschien, maar dan nog zal hij zorgen dat hij "langs de achterdeur" wegkomt in geval dat ..... ! Zie de getuigen van jehovah : het was wel degelijk gebeurd, maar zo subtiel dat niemand - behalve de ingewijden - het gemerkt heeft !

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor Axl » 23 mei 2011, 20:58

De laatste tijd verschijnen er artikels over de kristalle schedels die iets met de 2012 te maken hebben. Zijn die zo speciaal?
Axl

Berichtdoor stefaandepraetere » 23 mei 2011, 21:08

http://www.hln.be/hln/nl/959/Bizar/article/detail/1268492/2011/05/23/Camping-verbouwereerd-dat-wereld-niet-tot-einde-kwam.dhtml

Mja ale even afwachten tot wanneer hij een nieuwe 'ongelooflijk zekere voorspelling waarvoor donaties welkom zijn" lanceert.

OVer die kristallen schedels gesproken.
Op wiki http://nl.wikipedia.org/wiki/Kristallen_schedel
vind je al een mooie samenvatting. Uiteraard is daar niets mee aan de hand. De populariteit van die schedels was trouwens een aanleiding voor de laatste indiana jones film (wat op zijn beurt weer die schedels nog populairder maakte).
stefaandepraetere

Berichtdoor Axl » 23 mei 2011, 21:17

bedankt,
ja ze zeggen dat deze schedels er voor zouden zorgen dat er niets ergs ging gebeuren of anderen zeggen juist dat als deze schedels gevonden worden er wel iets ergs gaat gebeuren.
Axl

Berichtdoor stefaandepraetere » 23 mei 2011, 21:24

Allemaal onzin. De ene keer is het een kristallen schedel, een andere keer de onderbroek van mijn oma. Blijkbaar heeft een deel van de mensheid een ongelooflijke nood om een definitieve einddatum te kennen...
stefaandepraetere

Berichtdoor Axl » 23 mei 2011, 21:27

bedankt,
Ja ik heb nog een vraagje. Paul LaViolette is dit een echte wetenschapper? Want op sites staat dat hij een beroemde wetenschapper is die ook iets heeft voorspeld voor 2012
Axl

Berichtdoor stefaandepraetere » 23 mei 2011, 21:36

Die ken ik niet.
Op dergelijke sites staat anders wel altijd : 'beroemde wetenschapper' hoor, daar kan je totaal niet op af gaan. Ondertussen zal je vast genoeg opmerkingen gelezen hebben om zijn voorspellingen te doorprikken ;)
stefaandepraetere

Berichtdoor Axl » 23 mei 2011, 21:42

ja dat wel xd, Soms krijg je op die blogs reacties van regeringen die moeten zwijgen voor massahysterie maar dat is toch wat overdreven
Axl

Berichtdoor Axl » 23 mei 2011, 21:54

Ben er achter gekomen wat nu Patrick Geryl bedoelt met zijn zogenaaamde " negatieve zonnevlekken". Volgens hem zijn dit zonnevlekken die van polariteit gaan veranderen, kan dit?
Axl

Berichtdoor Axl » 24 mei 2011, 19:40

Kan dit dan dat zonnevlekken van polariteit gaan veranderen?
Axl

Berichtdoor Blueflame » 24 mei 2011, 23:44

Axl schreef:Kan dit dan dat zonnevlekken van polariteit gaan veranderen?

Heeft dat eigenlijk belang? Welk verschil zou dat voor ons leven hier op aarde maken denk je? En vooral: waarom denk je dat?
Maar zoals je het hier stelt, dat gebeurt niet. Het zit gewoon anders in elkaar.

Een zonnevlek bestaat altijd uit groepen.
De manier waarop de 2 polariteiten van een zonnevlek al dan niet door elkaar lopen, wordt uitgedrukt door een Griekse letter. Beta bijvoorbeeld voor een groep met zowel positieve als negatieve polariteit.
Maar die gaan dus niet over van de ene naar de andere.
Wat meer uitleg op: http://www.spacepage.be/artikelen/het-z ... nnevlekken .

Ik kan niet anders dan besluiten dat P.Geryl nogal veel aan zijn duim zuigt.

Mvg.
Blueflame
Site Admin

Berichtdoor Axl » 25 mei 2011, 14:18

Blueflame schreef:
Axl schreef:Kan dit dan dat zonnevlekken van polariteit gaan veranderen?

Heeft dat eigenlijk belang? Welk verschil zou dat voor ons leven hier op aarde maken denk je? En vooral: waarom denk je dat?
Maar zoals je het hier stelt, dat gebeurt niet. Het zit gewoon anders in elkaar.

Een zonnevlek bestaat altijd uit groepen.
De manier waarop de 2 polariteiten van een zonnevlek al dan niet door elkaar lopen, wordt uitgedrukt door een Griekse letter. Beta bijvoorbeeld voor een groep met zowel positieve als negatieve polariteit.
Maar die gaan dus niet over van de ene naar de andere.
Wat meer uitleg op: http://www.spacepage.be/artikelen/het-z ... nnevlekken .

Ik kan niet anders dan besluiten dat P.Geryl nogal veel aan zijn duim zuigt.

Mvg.

Ja wou eigenlijk bedoel of het kan dat de zonnevlekken ervoor zorgen dat op een bepaald jaar of bepaalde datum er een enorme uitbarsting komt die dan problemen gaan veroorzaken ?
Axl

Berichtdoor Blueflame » 25 mei 2011, 15:59

Dat kan zeker wel en is reeds gebeurd, in 1989 toen in Québec door een flare (zonnestorm) uiteindelijk verschillende krachtcentrales uitvielen en er miljoenen mensen zonder stroom kwamen te zitten. Zoiets zal zeker nog wel eens gebeuren (bv. in 2003, waarbij een krachtcentrale in Zweden een tijdje is uitgevallen). Zo'n zonnestorm heeft ook nogal wat effect op radiocommunicatie en kan satellieten stil leggen en doen verloren gaan. Ook voor astronauten kan dit levensgevaarlijk zijn door de straling.

Aangezien het dagelijks leven anno 2011 nog meer geregeld wordt door allerlei elektronica, zal het leven zeker meer verstoord worden dan in 1989 het geval was. Maar de aarde zal niet van draairichting veranderen!

Mvg.
Blueflame
Site Admin

Berichtdoor Axl » 25 mei 2011, 17:19

bedankt.
Ik heb ook al is gelezen dat de natuurrampen de laatste tijd veel toeneme. Komt het gewoon doordat we via het internet sneller weten waar er iets gebeurd en het daarom lijkt dat er meer rampen?
Axl

Berichtdoor Jan Willem Nienhuys » 25 mei 2011, 17:34

Tellen ontzettend domme stukjes op internet ook als natuurramp? Het begrip natuurramp is heel breed. Telt de grote droogte in een flink stuk van China als natuurramp? Zou je daar vroeger van gehoord hebben? Heb je daar trouwens nu wel van gehoord?

http://www.aziatischetijger.nl/2011/05/ ... e-droogte/

De daar genoemde stroomuitval komt ook doordat de elektrische centrales die op steenkool draaien de steenkool niet meer kunnen betalen, omdat die duurder is geworden om de veiligheid in de mijnen te kunnen bekostigen.
Jan Willem Nienhuys

Berichtdoor Axl » 25 mei 2011, 19:16

Sorry dat ik het nog is herhaal maar ik heb nog altijd schrik van dat Patrick Geryl in zijn boek van 2006 had geschreven dat rond 30,31 julie een zonne uitbarsting kwam en die is gekomen op 1 augustus. hier in, in dit artikel staat dat http://www.goto2012.nl/blog/?p=738.
Maar die mensen die hier reacties op zetten, zeggen dat de regeringsleiders ondergrondse steden zitten te bouwen en zaadkluizen maar niet willen zegge waarom.
Axl

Berichtdoor Axl » 25 mei 2011, 23:14

Hallo. Zoals je al weet heb ik een grote angts te pakken gekregen van patrick geryl zijn verhalen. Ik zou u graag willen vragen wat je van dit artikel vind? http://blog.2012pro.com/2012/cme-solar- ... 14-17-2011

The clock keeps ticking counting down to December 21, 2012 and in parallel a remarkable and accurate schedule confirms the Sunspot Cycle coinciding with the Maya calendar ending on that day. Patrick Geryl was able as only researcher alive, to decode the Sunspot theory to a level precise enough to identify the solar eruptions for the past year, which seems to be hyperactive each 87.5 days. This cycle of 87.5 days ends on December 20, 2012 with an expected Solar Super Storm…just like the Maya calendar ends that day.

Solar Super Storm = Breakdown Worldwide Grid System = Worldwide Nuclear Meltdown. An effect many times larger what we recently witnessed in Fukushima, Japan.

As the sun boils up increased numbers of sunspots, we here on Earth need to be aware of the resultant solar flares and CME’s that are often hurled in our direction. An X-class solar flare can reach the Earth in just 8 minutes (CME’s, Coronal Mass Ejections, can take days). If an X-class flare, or Coronal Mass Ejection from the Sun, is of sufficient magnitude, it could bring down our electrical power grid and end life as we know it…for a long period of time…or forever!

A solar Super Storm of the size and duration of the ‘Carrington Event’ of 1859 will down the world’s power grid infrastructure for years. Think about that for a minute: NO food, NO water, NO gasoline, NO radio, NO internet…

Read more about Geryl’s findings here >>

In short: almost nothing will be left. Hundreds of millions in Europe and the US would surely die. But this is not all. All nuclear reactors will melt down, because the cooling of the reactors fails. Thus, a Super Solarstorm has the potential to cause a Fukushima type accident at every nuclear power plant in the world! And worse…the fuel assemblies in the spent fuel pool will melt, catch fire, and radioactive fission products will be released into the atmosphere because there is at least 10 times more spent fuel then in the reactors. The world will be confronted with the equivalent of thousands nuclear reactors melting down! Will this be the end of (human) life on earth?

A solar Super Storm could happen at any time during a solar cycle, even during a solar ‘minimum’. It seems though that the odds are higher during a solar maximum (lots of sunspot activity), and we are currently approaching that time within solar cycle 24, which is due to peak sometime around the end of 2012.

Also the Maya wrote about the sunspots and its frequency/dates, which is one of the elements that Geryl used to crack the code and be able to predict the cycles as proved correctly for the past year. Question is now, will he continue being right?

Prediction for July 14-15-16-17, 2011
6 Friday, July 15, 2011
5 Tuesday, October 11, 2011
4 Friday, January 6, 2012
3 Tuesday, April 3, 2012
2 Friday, June 29, 2012
1 Wednesday, September 26, 2012
0 Thursday, December 20, 2012 = Armageddon

Flare Activity coinciding with the Maya predicted dates.

In the past year, we witnessed complex solar activity, coinciding with this schedule:

August 1, 2010: One Negative Sunspot and a Complex eruption + 1 C flare
6 Negative Sunspots in total in this cycle

October 25-27, 2010: Negative Sunspot Complex and 4 C flares
Negative Sunspot Complex from 2 sunspots + 6 Negative Sunspots in total in this cycle

January 21-23, 2011: Negative Sunspot Complex from 2 sunspots + 8 C flares

Change of magnetic field of the Northern Hemisphere of the Sun
After the change of the Northern Polar Field of the Sun, very Violent Complex Sunspots with a Beta-Delta-Gamma configuration appeared.

Polar Shift on the Sun - Click to enlarge
Sunspot 1158 unleashed a violent X flare on February 15

Sunspot 1166 unleashed a violent X flare on March 9

Piers says “The massive Japan Earthquake and Tsunami were triggered by massive events on the Sun and there are more to come in the next two years”

He Says: “The Earthquake was preceded by an X class solar flare and a significant hit of the Earth by a Coronal Mass Ejection – reported by NASA.”

Klopt dit?
Axl

Berichtdoor Renate » 25 mei 2011, 23:34

Het klinkt mij als paniekzaaierij in de oren, maar ik neem aan dat een deskundige hier een adequater antwoord op kan geven.
Renate

Berichtdoor Jan Willem Nienhuys » 26 mei 2011, 07:35

Heel veel weet ik er niet van maar dat een zonnevlam van klasse X de aarde in 8 minuten kan bereiken lijkt me sterk of irrelevant.

Klasse X wil zeggen dat het licht van die zonnevlam heeeel sterk is, namelijk 0,0001 watt per vierkante meter. Dat is 10 miljoen maal zo zwak als het zonlicht. Uiteraard duurt het acht minuten (500 seconden) voor licht van de zon de afstand van 150.000.000 kilometer heeft overbrugd. Hoe snel het licht gaat heeft niks met de intensiteit te maken. Al het licht gaat even snel. Deeltjesstromen, die magnetische velden met zich meevoeren, gaan niet met de lichtsnelheid. Die kunnen wel problemen geven. De reden dat er stroomstoringen komen is dat lange transportlijnen als antennes kunnen fungeren (veranderende magneetvelden geven spanningsverschillen in geleiders) en dat er daardoor bij de eindpunten van die lijnen overspanning ontstaat. Als een transportlijn uitvalt kunnen vervolgens andere lijnen overbelast raken enzovoorts. Het is niet zo dat gewone huishoudelijke apparaten er last van hebben.

Ik zou me maar niks aantrekken van iemand die geleerde praat uitslaat en die er kennelijk niets van begrijpt.
Jan Willem Nienhuys

Berichtdoor Axl » 26 mei 2011, 08:08

bedankt meneer,

Ja ik het artiekl van trim trachet over Patrick Geryl staat dat de als de magnetische polen van plaats veranderen dat dat niet op 1,2,3 gebeurt maar duizenden jaren over doet. Maar op ikhebeenvraag.be : http://ikhebeenvraag.be/vraag/20455

zegt Jan Buytaert dit:
Een goede vraag. In de film 2012 wordt beweerd van wel. Ook in het boek DE ORION-PROFETIE van Patrick Geryl & Gino Ratinckx wordt dit aangehaald. Echter, er is nog geen wetenschappelijk bewijs voor deze stellingen. Indien wel, dan zouden we dringend een manier moeten vinden om dit evenement te overleven. Want het omkeren van de polen zou aardbevingen over de hele wereld teweegbrengen, zou ons bestralen met heel veel schadelijke deeltjes uit de ruimte en zou aanleiding geven tot tsunami's. Feit is dat in het verleden (men kan dit zien als men de aardkorst analyseert) de polen al een paar keer omkeerden. Maar of en wanneer het terug gebeurt ... ?

Lijdt dit echt tot tsunami's en aardbevingen?
Axl

Berichtdoor Fishstick » 26 mei 2011, 08:49

Het gebeurt niet dat polen op een korte periode van plaats veranderen, dus kan het ook niet leiden tot andere natuurrampen. Dat zou duidelijk moeten zijn.

Daarnaast: een hollywoodfilm als bron aanhalen? Really?
Fishstick

Berichtdoor Foonyloony » 26 mei 2011, 15:37

Fishstick schreef:Het gebeurt niet dat polen op een korte periode van plaats veranderen, dus kan het ook niet leiden tot andere natuurrampen. Dat zou duidelijk moeten zijn.

Daarnaast: een hollywoodfilm als bron aanhalen? Really?

Inderdaad een beetje een ongelukkig en vaag antwoord. Er staan betere ontkrachtingen van die krankzinnige 'theorie' op ikhebeenvraag.be.

Het probleem met dit soort hypotheses is dat men een aantal uitspraken doet over zaken die door de wetenschap (en dus ook door de mensen die de uitspraak doen!!) niet voldoende gekend zijn. Het gevolg is dat wanneer de wetenschap wordt ondervraagd over deze zaken ze uit intellectuele eerlijkheid hun schouders moeten ophalen. Velen zien in dit schouderophalen het bewijs dat de ongefundeerde beweringen van de conspiracy-whackos (enige) waarheidsgehalte bezitten.

It's the God of the gaps all over again :wink:
Foonyloony

Berichtdoor Axl » 26 mei 2011, 21:44

Maar de wetenschap van nu kan toch wel die doomsday theorieen weerleggen toch?
Axl

Berichtdoor kil » 26 mei 2011, 22:00

Axl schreef:Maar de wetenschap van nu kan toch wel die doomsday theorieen weerleggen toch?
Beste,

De vraag is: Kan dat de volgelingen (of eender wie) iets schelen? Er zijn nog steeds mensen die geloven dat de aarde 6000 jaar oud is of dat wij en niet de zon in het midden van ons planetenstelsel staan. Gewoon weerleggingen negeren en het hoofd verder in de grond stoppen, dat is hun way of life.

kil
kil

Berichtdoor Blueflame » 27 mei 2011, 00:17

Ik meen te begrijpen dat Axl werkelijk bevreesd is voor deze voorspellingen.

Axl, het is niet aan de wetenschap om de beweringen van Geryl te weerleggen, het is aan Geryl om aan te tonen dat zijn beweringen kloppen, dwz. aantonen dat zijn besluit(en) volgen uit feiten en dat is dus helemaal niet zo.
Dit principe wordt steeds gehanteerd omdat aantonen dat iets niet bestaat, geweldig moeilijk is. Als ik beweer dat het gras in mijn tuin groeit doordat er onzichtbare kaboutertjes heel hard aan de grassprietjes komen trekken, hoe ga jij dan bewijzen dat dat niet zo is?
Daarom zal ik het zijn die moet bewijzen dat er onzichtbare kaboutertjes bestaan die aan de grassprietjes komen trekken (en dat de biologie fout is, maar soit). De bewering over de kaboutertjes die ik net deed, is overigens wat wat we hier op dit forum 'een sterke of een straffe bewering' noemen, omdat ze zo onwaarschijnlijk is.
Als je dit principe van de bewijslast niet hanteert dan ben je een vogel voor de kat en kan je achter elk idee van de dorpsgek hollen.

Dat wil echter niet zeggen dat je niet tóch eens kan kijken of er een grond van waarheid kan zitten in een sterke bewering. Wetenschappers zijn vaak nogal nieuwsgierig, dus die doen dat dan ook. Wanneer nu door wetenschappers naar de theorie van Geryl wordt gekeken, dan wordt er geen enkele grond gevonden voor zijn beweringen. Met andere woorden, wat hij verkondigt is van niet meer "waarde" dan bv. de verhaaltjes van Harry Potter: verzonnen. Nu ga jij toch ook het gebruik van de vliegende bezem niet aanmoedigen omdat je in een boek gelezen hebt of in een film gezien hebt dat die bezems blijkbaar geen brandstof nodig hebben, geen geluid maken, geen schadelijke gassen uitstoten en bovendien nog eens voor een oplossing van het zwerfvuil zouden kunnen zorgen?

Ik zou er dus mijn slaap niet voor laten.

Mvg.
Blueflame
Site Admin

Berichtdoor Foonyloony » 27 mei 2011, 00:27

Axl schreef:Maar de wetenschap van nu kan toch wel die doomsday theorieen weerleggen toch?

Ja en neen. Het punt is dat wetenschap geen aanspraak maakt op 'absolute waarheid'. Dat lijkt misschien zo maar dat heeft mijns inziens alles te maken met praktisch taalgebruik. Aan de hand van de schijnbare omloop van de hemellichamen om de Aarde zal ik trachten uit te leggen hoe wetenschap in z'n werk gaat:

- We observeren een bepaald fenomeen. In dit geval dus de beweging van de hemellichamen ten opzichte van de aarde.

- We proberen een voorlopige theorie (een hypothese) op te stellen waarmee we de eigenschappen van het fenomeen proberen verklaren. In dit geval zou de hypothese kunnen zijn dat de waargenomen hemellichamen in een eenvoudige, vaste, rechtlijnige baan om de Aarde draaien.

- Nu komt de meest cruciale stap in het hele proces! Op basis van de hypothese gaan we voorspellingen maken. Dat kan gek klinken maar dat is het niet. Als de hypothese stelt dat de hemellichamen in een eenvoudige, vaste, rechtlijnige baan om de aarde draaien dan heeft die hypothese enkele implicaties. Immers, wanneer ook maar een enkel hemellichaam plots in tegengestelde richting begint te bewegen dan KAN jouw hypothese onmogelijk kloppen!

De voorspelling zou er dus uit kunnen bestaan dat je voorspelt dat geen enkel lichaam ooit van richting zal veranderen.

- In deze stap test je de theorie. In dit geval doe je dat door simpelweg elke nacht de zichtbare hemellichamen te bestuderen en in kaart te brengen. Door die kaarten met elkaar te vergelijken kan je nagaan of elk hemellichaam zich houdt aan de wetten waarvan jij denkt waaraan ze beantwoorden.

- In dit geval is het zo dat je al heel snel zal merken dat de hypothese niet kan kloppen. Immers, elk jaar vertonen verschillende planeten een zogenaamde 'retrograde' beweging. Enige tijd lijkt de planeet stil te staan (de stationaire toestand) om vervolgens de tegenovergestelde richting uit te gaan! Wanneer je als wetenschapper dit fenomeen observeert dan moet je, ondanks je ongetwijfeld harde denkwerk, besluiten dat de hypothese de waargenomen fenomenen niet kan verklaren.

Het is een probleem waar men in de oudheid al bekend mee was tot Ptolemaeus de 'epicykels' introduceerde. Ptolemaeus meende de ongehoorzame bewegingen van de planeten te kunnen verklaren door te stellen dat de planeten zelf in cirkels bewogen die op hun beurt een cirkelvormige beweging rond de aarde aflegden. De cirkel werd immers geacht de meest volmaakte vorm te zijn en een God die de hemellichamen in een inferieure, andersvormige baan liet bewegen was in strijd met de godsdefinitie zelf. De dogmatiek van die tijd en tot veel later maakten helder denken onmogelijk (tot Copernicus om precies te zijn al schenen Aristarchus en Seleucus al veel eerder die hypothese te onderschrijven).

Vergeef me mijn (waarschijnlijk onnodig) lange relaas maar ik wil zeker zijn dat het duidelijk is dat wetenschap zelfcorrigerend is en zich bedient (of idealiter dient te bedienen) op basis van objectieve waarnemingen om hypotheses en theorieën te formuleren die aangepast of verworpen dienen te worden indien de waarnemingen de hypothese niet onderschrijven. Derhalve kan de wetenschap geen aanspraak maken op de absolute waarheid omdat wij de toekomst niet kunnen kennen. Als morgen de zon zich zou beginnen opblazen tot een rode reus dan moeten wij (en wel dringend!) het hele wetenschappelijke hoofdstuk over sterevolutie herschrijven. Volgens onze huidige theorieën horen sterren zoals onze zon nog 4 a 5 miljard jaar rustig door te gaan met het fuseren van waterstof alvorens spectaculair ten onder te gaan.

Laat ons nu de vergelijking maken met wat mensen zoals Patrick Geryl doen. Ik zei al dat de wetenschap vanwege zijn methodes geen aanspraak KAN maken op de absolute waarheid. Dat is wel wat mensen zoals Patrick Geryl doen. Mensen zoals Patrick Geryl, Harold Camping, etc ... zijn dogmatici (met dat verschil dat ze hun eigen dogma's fabriceren maar daar niettemin rotsvast in schijnen te geloven).

Zij kijken niet eerst welke de fenomenen zijn om vervolgens op basis van de waarnemingen conclusies te trekken die aangepast MOETEN worden als de volgende waarneming in rij de conclusie niet onderschrijft. Neen, zij doen het omgekeerde (wat mij herinnert aan een onsterfelijke cartoon die het op dezelfde manier kernachtig samenvat): zij trekken een conclusie en zoeken dan naar 'aanwijzingen' die de conclusie ondersteunen!

Er is geen enkele manier waarop je een dogmaticus van gedachten kan doen veranderen. Als je er al in slaagt om een dogmaticus zo ver te krijgen dat hij erkent dat een bepaalde link tussen conclusie en 'bewijs' bij de haren getrokken is dan zal hij dat niet zien als een ondermijning van zijn hypothese maar zal hij simpelweg wijzen naar al zijn andere aanwijzingen en zeggen "ja maar, al dit bewijs wijst WEL in die richting!". Dat is uiteraard een van de meest positieve dingen die kunnen gebeuren in een discussie met een 'believer'. Een van de minder fijne tactieken (maar een van de meest gebruikte) is 'shooting the messenger'. Als een argument je niet bevalt maar je geen enkele manier kent om het argument te ondergraven dan kan je nog altijd beweren dat degene die met het argument op de proppen komt kwaadwillig is, zijn bewijzen vervalst, niet objectief is, en ga zo maar door.

Net omdat dogmatici op zoek gaan naar aanwijzingen (hoe los en zelfs onbestaande de connectie met de bewering soms ook is voor degene die de moeite doet om erover na te denken) grijpt de dogmaticus ook de onwetendheid van experts aan om zijn waarheidsclaim kracht bij te zetten.

Om een uit het leven gegrepen voorbeeld te gebruiken (al noem ik mezelf in geen enkel opzicht een expert met betrekking tot zonneactiviteit): de moeder van mijn vriendin is een fervent 'believer' in de 2012-voorspelling. Op een dag was ze een nieuwsbrief van 'de tweelingzielconnectie' aan het lezen en vroeg aan mij wat 'fotonenenergie' was omdat in dat mailtje beweerd werd dat ons zonnestelsel door 'fotonenenergie' opgeladen wordt door de melkweg (wat dat in baby Jezus' naam ook moge betekenen).

Ik heb haar meteen uitgelegd dat die bewering rook naar klinkklare onzin en dat de bewering eigenlijk inhoudsloos was. Daarop repliceerde ze strijdvaardig: 'en die zonnevlammen dan?'. Ik heb haar uitgelegd dat zonnevlammen een intensief geobserveerd fenomeen zijn die momenteel nauwgezet bestudeerd worden maar dat de wetenschap nog niet alles ervan begrijpt. Helaas zag mijn toekomstige schoonmoeder in die intellectuele eerlijkheid met betrekking tot de onwetendheid over dit fenomeen een bevestiging van de krankzinnige 'theorieën' die ze aanhangt.

Omdat het al laat is ga ik niet de moeite doen om je uit te leggen waarom dat een compleet verkeerde conclusie is. Ik hoop dat je zelf even nadenkt over waarom uit de toegeving dat de reguliere wetenschap iets niet weet NIET volgt dat die onwetendheid de waarheidsclaims van de eerste de beste dogmaticus die langskomt ondersteunt.

Ik kan je niet vaak genoeg op het hart drukken hoe belangrijk het is om ZELF na te denken op basis van goede en BETROUWBARE informatie. Zelf heb ik een hele weg afgelegd via het platgetreden paadje van gelovige naar agnosticus naar atheïst. Geen enkel persoon heeft me daartoe overhaald. Ik werd door de logica gedwongen om mijn wereldbeeld radicaal bij te stellen.

Het is een proces dat enige tijd vergt en niemand neemt het je kwalijk als je voorlopig nog twijfels hebt over bepaalde zaken. Rationeel denken is een behoorlijk contra-intuïtieve vaardigheid die jammer genoeg niet op de middelbare school wordt onderwezen.
Foonyloony

Berichtdoor stefaandepraetere » 08 jun 2011, 13:40

Oeps, die hadden de maya's dus niet zien komen :d
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20110608_071
stefaandepraetere

Berichtdoor Axl » 13 jun 2011, 17:46

Ja ik heb een vraagje over dit artikel http://www.howtosurvive2012.com/htm_night/impre_02.htm. Daarin zegd Patrick Geryl dat een zonne uitbarsting ervoor heeft gezorgd voor de aardbeving in Japan. Is dat echt zo gebeurd?
Axl

Berichtdoor Renate » 13 jun 2011, 17:59

Axl schreef:Ja ik heb een vraagje over dit artikel http://www.howtosurvive2012.com/htm_night/impre_02.htm. Daarin zegd Patrick Geryl dat een zonne uitbarsting ervoor heeft gezorgd voor de aardbeving in Japan. Is dat echt zo gebeurd?

Nee, een zonneuitbarsting heeft niets te maken met de aardbeving in Japan. Voor zo ver ik weet is er geen verband tussen plaattektoniek en zonneuitbarstingen.
Renate

Berichtdoor stefaandepraetere » 13 jun 2011, 18:25

Ja ik heb een vraagje over dit artikel http://www.howtosurvive2012.com/htm_night/impre_02.htm. Daarin zegd Patrick Geryl dat een zonne uitbarsting ervoor heeft gezorgd voor de aardbeving in Japan. Is dat echt zo gebeurd?

Dit kan je zelf nagaan he. Als je kijkt op het aantal zonnevlekken http://spaceweather.com/glossary/sunspotnumber.html dan zie je dat bijvoorbeeld 2009 een jaar was waar de zon nagenoeg geen enkel vlekje vertoonde. Bij mijn weten zijn er dat jaar niet spectaculair minder of meer aardbevingen gebeurd.
Moest Geryl iet of wat juist zijn zou je die fluctuering ook in de rampen moeten terug vinden en dat is niet het geval (temeer daar zonnevlekken gaat van nul tot vele honderden per jaar, dus geen kleine schommeling, met een zeer uitgesproken regelmaat in de schommelingen).
Niet van wakker liggen dus van die bietekwiet.
stefaandepraetere

Berichtdoor Axl » 20 jun 2011, 18:12

Ook op deze site goto2012.nl. Volgens deze meneer, réné, zou Patrick Geryl het bij het juiste eind hebben en zegt hij dat NASA een van de grootste leugenaars zijn, waarom moete zo'on mensen altijd complotheorieën gaan zoeken.
Axl

Berichtdoor marcos » 25 jun 2011, 16:57

Rampen (of voorspellingen) worden altijd achteraf geïnterpreteerd. Aardbevingen, tsunami's en zelfs een inslag van een meteoriet behoren tot de realistische mogelijkheden in ieders nabije toekomst. Het gebeurd, of het gebeurd elders of niet. Punt.

Wat betreft 2012, laten we het afwachten. Ik denk dat er niets gebeurd. Maar mensen zullen altijd een andere datum plannen voor dergelijke voorspellingen. De Maya-kalender is tevens een astronomische als een astrologische kalender.
marcos

VorigeVolgende

Keer terug naar Voorspellingen