Axl schreef:Gebeurt dat zo vaak dat ze pseudo -wetenschappelijke programma's uitzenden?
Wel, National Geographic (en Discovery Channel) is een zender met wetenschappelijke pretentie. Elke non-kritische uitzending over pseudo-wetenschap is er een teveel.
Enkele maanden geleden zag ik een aflevering op NG met de naam 'Malleus Maleficarum', een uitzending over de heksenvervolgingen tijdens de middeleeuwen. Die uitzending was een lachertje. Er werd met geen woord gerept over de complete onschuld van de mensen die beschuldigd werden van hekserij, integendeel, deze slachtoffers werden in de aflevering 'heksen' genoemd. Het lijkt mij totaal ondenkbaar dat men ooit een documentaire maakt over de genocide tijdens de Tweede Wereldoorlog waarin men de slachtoffers bestempelt als 'Üntermenschen'.
Dat wil uiteraard niet zeggen dat NG en DC niks te bieden hebben. Enige tijd geleden nog zag ik twee documentaires over het UFO-fenomeen en 'alien abductions'. Los van wat formatgerelateerde misleiding (waarbij men de kijker opzettelijk de verkeerde kant op stuurt door te hinten dat de 'alienhypothese' correct is om dat vervolgens te ontkrachten) bleek de documentaire aangenaam kritisch en evenwichtig te zijn. Onder meer Michael Shermer, de beroemde wetenschapsauteur, kwam aan bod als voorzitter van The Skeptics Society.
Voorzichtig zijn is de boodschap. We kunnen niet zomaar zeggen wat betrouwbaar is en wat niet, je moet zelf in staat zijn om onzin te herkennen. Michael Shermer's baloney detection kit (zoek maar eens op Youtube) kan al een eerste hulpmiddel zijn! Succes!