In 2012 zal een wereldcatastrofe plaatsvinden

Einde der tijden, mislukte voorspellingen, Nostradamus, voorspellingen in verschillende culturen, self-fulfilling prophesies, ...

In 2012 zal een wereldcatastrofe plaatsvinden

Berichtdoor Thomas » 14 sep 2008, 12:26

Een vriend van mij brengt momenteel alle hooggebergtes in kaart (hoger dan 2.5 km, niet in de buurt van vulkanen, waar bunkers te bouwen zijn), waar hij met zijn vriendin naartoe zou kunnen trekken voor eind december 2012, want...

Patrick Géryll, schrijver, voorspelt immers a.d.h.v. een gedeeltelijke ontcijfering van de Mayakalender, dat eind 2012 het aardmagnetisch veld door zonneuitbarstingen zal keren.
Dit zou volgens deze schrijver een apocalyptische catastrofe op aarde teweegbrengen.

Patrick Géryll baseert zich op de door de Nasa erkende 'Dresdencodex'. De Dresdencodex is het best behouden gebleven boek van de Maya’s.
Dit boek bevat ingewikkelde tabellen waarin de toekomstige stand van Venus en toekomstige zon- en maansverduisteringen zijn berekend. De astronomische berekeningen zijn door de NASA erkend als zeer accuraat.

Het voorspelt, zoals gezegd, dat er in 2012 een reusachtige zonneuitbarsting komt, die binnen enkele uren tijd op het aardmagnetisch veld zou vallen. Dan vindt een catastrofe plaats. Een grote plasmawolk vormt zich dan rond de aarde, de magnetische binnenkern draait om, en de ganse aarde draait in één dag tijd de andere kant op. Deze ompoling vindt zo plots plaats dat maar enkele miljoenen van onze aardbewoners zouden overleven.

In stollende lava zou dat zichtbaar zijn, die omkering van de magnetische velden. Dus 'ompoling' is geen fictief verschijnsel. Het zou nu 780.000 jaar geleden zijn, en dus zou het nu weer keren.

Patrick Géryl, een Belg overigens, is nu bezig met een overlevingsgroep met de bedoeling zoveel mogelijk 'te redden' en naar bunkers te brengen in het hooggebergte.

http://www.youtube.com/watch?v=POk8An52J8o

Die vriend van mij meent dat politiek en wetenschap geen interesse en geld hebben dit na te trekken of de voorspelling ononderzocht weglachen. En dus blijft de mensheid ongeïnformeerd achter over de toenemende zonneactiviteit die ook de laatste jaren plaatsvindt en zijn hoogtepunt zal bereiken eind december 2012.

Wat is hier van aan? Wat weten jullie hierover en met welke argumenten is de voorspelling van Patrick Géryl te ondergraven?

Alvast bedankt
Maarten Vergucht
Thomas

Berichtdoor Faction Fictory » 14 sep 2008, 12:50

Het geloof van je vriend in dergelijke onzin is niet op argumenten gebaseerd en zal dus ook moeilijk met argumenten af te bouwen zijn.
Misschien kun je'm er toe brengen eens het internet af te schuimen. Doemscenario's bestaan al duizenden jaren en zijn nog nooit uitgekomen, vraag 'm eens waarom dit doemscenario wel?

Gr
Faction Fictory

Berichtdoor Thomas » 14 sep 2008, 13:16

Wel, ik denk dat het komt omdat:

Zonneuitbarstingen reeële fenomenen zijn, die zeer hevig zijn.
Er zou ergens ter wereld een electriciteitsnetwerk uitgevallen zijn als gevolg van zonnewinden.
Dat de Mayakalender door de NASA erkend wordt als accuraat in haar berekeningen, is ook een argument.
Ompolingen kunnen ook plaatsvinden.
Er zouden fossielen van prehistorische diersoorten zijn teruggevonden, die 'plots' bevroren leken. Waarbij men nog vers ingevroren quasi onverteerd voedsel in de maag terugvond. Zoiets zou dan enkel verklaard kunnen worden door een plotse hevige temperatuurdaling, ten gevolge van zo'n ompoling.
Thomas

Berichtdoor Faction Fictory » 14 sep 2008, 13:43

Thomas schreef:Er zouden fossielen van prehistorische diersoorten zijn teruggevonden, die 'plots' bevroren leken. Waarbij men nog vers ingevroren quasi onverteerd voedsel in de maag terugvond. Zoiets zou dan enkel verklaard kunnen worden door een plotse hevige temperatuurdaling, ten gevolge van zo'n ompoling.

Is een sneeuwlawine niet eenvoudiger qua verklaring?

gr
Faction Fictory

Berichtdoor Thomas » 14 sep 2008, 13:54

Hmmm ik weet het niet. Er zijn de laatste jaren hevigere zonnewinden waargenomen, die normaal enkel aan een van de polen zijn waar te nemen. Dat zonneuitbarstingen ompolingen kunnen veroorzaken en bijgevolg catastrofes kunnen veroorzaken, is wat hier gesteld wordt. En dat lijkt me plausibel.
Thomas

Berichtdoor Seppe » 14 sep 2008, 22:01

Thomas,
als we in Oktober 2008 toch eindigen in een zwart gat, waarom dan zorgen maken over 2012 ? Of is dat om ons bezig te houden als we na Oktober toch niet verdwenen zijn in het zwarte gat?
Begint alvast maar voorspellingen te zoeken over na 2012 want voor je het weet zitten we in het jaar 2013 en dan zitten we zonder onheilvoorspellingen. Dat zou een ramp zijn :shock:

Ge maakt er geen geheim van om in God te geloven. Ik stel voor dat ge uw energie steekt in dat fenomeen. Daar leert ge misschien nog eens ietske van bij. :roll:
- Door mijn ongecencuseerde eerlijkheid, kan elke post van mij de laatste zijn. -
Seppe

Berichtdoor gjb » 14 sep 2008, 22:47

Thomas schreef:Zonneuitbarstingen reeële fenomenen zijn, die zeer hevig zijn.

Dat is best waar, maar wetenschappers zoeken de oorzaak van geomagnetische reversals elders. Een van de mogelijkheden is de magnetodynamica van de aarde, mogelijk beïnvloed door tektonische effecten. Zie voor een goede beschrijving, wat geschiedenis en cijfers het Wikipedia-artikel.

Thomas schreef:Er zou ergens ter wereld een elektriciteitsnetwerk uitgevallen zijn als gevolg van zonnewinden.

Ergens: Canada, 13 maart 1989. Transformatoren van Hydro-Quebec vielen uit door hoge zonne-activiteit (Bolduc, 2002).

Thomas schreef:Dat de Mayakalender door de NASA erkend wordt als accuraat in haar berekeningen, is ook een argument.

De codices van de Maya's zijn inderdaad goede hemelkalenders voor het voorspellen van de posities van Venus en Mars. Maar... hoe zouden de Maya's voorspellingen kunnen doen over een fenomeen dat zich 780.000 jaar geleden voor het laatst voordeed? Je kan dat soort informatie enkel halen uit de analyse van de magnetische eigenschappen van gesteende, die je dan ook nog eens moet kunnen dateren. Om de zonne-activiteit te kunnen voorspellen moet je ook die eerst kunnen waarnemen. Hoe de Maya's dat zou lukken op hun breedtegraad ontgaat mij. Misschien wisten ze van het bestaan van zonnevlekken, maar ook dat zou me verbazen.

Conclusie: I really don't think so.

Thomas schreef:Ompolingen kunnen ook plaatsvinden.

Ook dat is waar, en de laatste had inderdaad zo'n 780.000 jaar geleden plaats. Het is ook waar dat het magneetveld van de aarde op dit ogenblik afneemt, en dat men een geomagnetische reversal verwacht over duizend tot tweeduizend jaar. Zie hiervoor bijvoorbeeld een artikel in New Scientist, gebaseerd op Gubbins et al., 2006.

Er zouden fossielen van prehistorische diersoorten zijn teruggevonden, die 'plots' bevroren leken. Waarbij men nog vers ingevroren quasi onverteerd voedsel in de maag terugvond. Zoiets zou dan enkel verklaard kunnen worden door een plotse hevige temperatuurdaling, ten gevolge van zo'n ompoling.

Come again? Wat is het verband tussen een geomagnetische reversal en een plotse temperatuursdaling? De rotatie-as van de aarde blijft bij een geomagnetische reversal waar hij was, het is dus niet zo dat de aarde plots "kantelt" of iets van dien aard.

Het is ook niet zo dat een geomagnitische reversal een fenomeen is dat plaats heeft van de ene op de andere dag. Geleidelijk aan vermindert de sterkte van het magnetische veld over een periode van duizenden jaren. Eens de polariteit omgekeerd is herstelt het veld zich relatief snel.

Een geomagnetische reversal zou vervelend kunnen zijn omdat er dan meer schadelijke straling op het aardoppervlak terecht komt, anderzijds kan het niet zo catastrofaal zijn: geen van de reversals is gelinkt aan een extinction event, en onze voorouders hebben de laatste reversal van 780.000 jaar geleden kennelijk best overleefd.
Beste groeten, -gjb-
gjb

Berichtdoor Thomas » 15 sep 2008, 19:12

Seppe schreef:Thomas,
als we in Oktober 2008 toch eindigen in een zwart gat, waarom dan zorgen maken over 2012 ? Of is dat om ons bezig te houden als we na Oktober toch niet verdwenen zijn in het zwarte gat?
Begint alvast maar voorspellingen te zoeken over na 2012 want voor je het weet zitten we in het jaar 2013 en dan zitten we zonder onheilvoorspellingen. Dat zou een ramp zijn :shock:

Ge maakt er geen geheim van om in God te geloven. Ik stel voor dat ge uw energie steekt in dat fenomeen. Daar leert ge misschien nog eens ietske van bij. :roll:

Awel Seppe, ik stel voor het niet té au sérieux te nemen: ik vind het interessant dat er hier discussie is, en geloof ook zelf niet alles wat ik schrijf. Aangezien er niet veel Nostradamussen op dit forum blijven hangen, wil ikzelf toch rond een aantal dingen argument tegenover argument geplaatst zien. Ik vind het op z'n minst leerrijk. En al wie dit leest, kan er ook iets uit meepikken. Wie googelt naar 'december 2012' of 'Ompoling' of zoiets, kan misschien hier belanden en zowel de voorspelling zien als de skeptische tegenargumentatie, wat een 'betere geïnformeerdheid' met zich kan meebrengen. Dus, neem het vooral niet té serieus, mijn gevoorspel hier zou ik zeggen.
Thomas

Berichtdoor Thomas » 15 sep 2008, 19:19

gjb schreef:Come again? Wat is het verband tussen een geomagnetische reversal en een plotse temperatuursdaling? De rotatie-as van de aarde blijft bij een geomagnetische reversal waar hij was, het is dus niet zo dat de aarde plots "kantelt" of iets van dien aard.

Het is ook niet zo dat een geomagnitische reversal een fenomeen is dat plaats heeft van de ene op de andere dag. Geleidelijk aan vermindert de sterkte van het magnetische veld over een periode van duizenden jaren. Eens de polariteit omgekeerd is herstelt het veld zich relatief snel.

Een geomagnetische reversal zou vervelend kunnen zijn omdat er dan meer schadelijke straling op het aardoppervlak terecht komt, anderzijds kan het niet zo catastrofaal zijn: geen van de reversals is gelinkt aan een extinction event, en onze voorouders hebben de laatste reversal van 780.000 jaar geleden kennelijk best overleefd.

Ben je daar zeker van, dat dat niet zo plots kan?
Enfin, merci voor de informatie, ik zoek verder.
Thomas

Berichtdoor Digit » 15 sep 2008, 20:26

Thomas schreef:Ben je daar zeker van, dat dat niet zo plots kan?

Het magneetveld heeft te maken met de rotatie van aardkern en mantel. Dat zijn enorme massa's die niet zomaar wijzigen, vandaar !

De voorspellingen over 2012 hebben te maken met de stand van de planeten. Dat heeft hoegenaamd niets te maken met het aardmagnetisch veld. Je kan het ene onmogelijk gebruiken om zinvolle uitspraken te doen over het andere. Vandaar dat het hele verhaal waaspraat is !

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor Psycop » 16 sep 2008, 21:07

Naar wat ik heb vernomen van enkele new-age adepten, is dat in 2012, volgens de maya kalender, een nieuw tijdperk aanbreekt.

Het zou niet zozeer het einde van de wereld betekenen, maar eerder een soort transformatie van (jawel) het menselijk bewustzijn; waardoor het niet meer nodig is om in jaren te denken.

Ik zal bovengenoemde niet verdedigen.
Als ik ze het voordeel van de twijfel geef, zal in 2012 het www een bewustzijn hebben -en dat wij mensen dit ook zullen merken- (dat is het enig denkbare dat eventueel rond die periode zou kunnen gebeuren...)

mvg
Psycop
De illusie vanalles te begrijpen
Psycop

Berichtdoor KoenVB » 21 sep 2008, 16:09

Dat al die randdebielen maar in hun bunker kruipen, ik zal op 22 december 2012 eens goed lachen dat die al hun geld uitgegeven hebben aan hun waardeloze survivaluitrusting. Ik ben trouwens benieuwd welk excuus ze dan klaar gaan hebben als er niks gebeurt!
KoenVB

Berichtdoor Seppe » 22 sep 2008, 15:07

:idea: Aankondiging :idea:

Ik, Seppe, zal al het geld tot 2011 verzamelen om te investeren in een collectieve survival-bunker*.
De personen die geld storten krijgen een nummer waarmee ze toegang krijgen tot de bunker VANAF 01 / 01 / 2012 **
Elke dag van het jaar, elke keer de klok 24:00u slaat, wordt er een grote lift naarboven gehezen via waar je de bunker kan betreden.
Het is vrijblijvend te kiezen welke dag je beslist neder te dalen maar eens de WERELDCATASTROFE is gebeurd, worden er geen liften meer naar boven gehezen !! (opgelet: ticket of geen ticket - je komt er dan niet meer in)

Storten kan vanaf vandaag.
Hoe?
Stuur mij een privé-berichtje voor m'n rekeningnummer.

*Een klein procentje houd ik er wel van af om mijn onkosten te dekken (in de vorm van een sober salaris)

** Praktische informatie wordt medegedeeld vanaf 2010
- Door mijn ongecencuseerde eerlijkheid, kan elke post van mij de laatste zijn. -
Seppe

Berichtdoor wolkenstein » 22 sep 2008, 15:28

je gaat toch niet stiekum pokeren met dat geld Sep? :lol: :wink:
wolkenstein

Berichtdoor The Menace » 22 sep 2008, 15:39

Een bunker en dan een lift naar boven?

Ben je een boomhut aan het bouwen?
Utinam logica falsa tuam philosophiam totam suffodiant.
The Menace

Berichtdoor wolkenstein » 22 sep 2008, 15:49

The Menace schreef:Een bunker en dan een lift naar boven?

die zwarte gaten kunnen niet zo hoog komen denkt Sep
wolkenstein

Berichtdoor Seppe » 22 sep 2008, 16:08

wolkenstein schreef:je gaat toch niet stiekum pokeren met dat geld Sep? :lol: :wink:

nee hoor, ik geef mijn salaris voornamelijk uit aan Goede Doelen

The Menace schreef:Een bunker en dan een lift naar boven?

Die bunker is een woonplaats, dus een thuis.
Vanuit het standpunt van thuis ( = in de grond) is er dus een lift naar boven, naar de oppervlakte.
En zo gaat er dus om de 24 uur een lift naar boven ( = de oppervlakte) om mensen te gaan halen.
Maar zoals gezegd: neem je ticketje met je nummer bij de hand, want anders sta ja daar mooi voor lul.
En als je niet mee kan met de lift, terwijl die wereldcatastrofe plaatsvindt, dan ben je helemaal besodemieterd.
Dat zou sneu zijn.
Seppe

Berichtdoor kil » 22 sep 2008, 18:17

KoenVB schreef:Dat al die randdebielen maar in hun bunker kruipen, ik zal op 22 december 2012 eens goed lachen dat die al hun geld uitgegeven hebben aan hun waardeloze survivaluitrusting. Ik ben trouwens benieuwd welk excuus ze dan klaar gaan hebben als er niks gebeurt!
Fout afgelezen op de Maya kalender hé. Het zal hier op lijken:

Mira: "Jan, hoe laat is het?"
Jan: "Half 3."
Mira: "Dat kan niet, dat is al voorbij."
Jan: "Nu je het zegt, half 4!"

EN dan zoeken ze weer een volgende datum voor hun bunker-terugtrekking.
kil

Berichtdoor gjb » 06 okt 2008, 01:05

Blijkbaar is de geomagnetische omkering van 2012 populair genoeg zodat Universe Today er een artikel aan wijdt:
http://www.universetoday.com/2008/10/03/2012-no-geomagnetic-reversal/

Ik schrap alvast mijn reservatie voor die bunker in de Oeral ;)
Beste groeten, -gjb-
gjb

Berichtdoor Maverick » 23 nov 2008, 19:37

Het omvallen van de aarde kunnen we schrappen. Planeten die op een rij staan? Wat is dan het effect van Jupiter en Saturnus op de aarde? Ik kan me voorstellen dat een stand die 1 keer in de heel veel tijd voorkomt een effect heeft maar dat zal dan wel zijn dat de aarde een paar centimeter verder van de zon staat of zo. Gokje! Daar krijg ik het niet warm van.

Een botsing met een andere planeet zit er niet in. Het zou een komeet moeten worden of we zouden het zelf moeten doen. Het laatste scenario is het meest waarschijnlijk.

Als je geloofd dat planeten invloed hebben op mensen dan zou je zomaar denken dat er in 2012 een probleem ontstaat. De meest waarschijnlijke verklaring lijkt mij dat de Maya's in de invloed van planeten geloofden.

Er zijn overigens wel redenen om ons grote zorgen te maken, de economie zou in elkaar kunnen storten wat meestal oorlog betekend en in 1929 had nog niemand atoombommen. Maar het verband met de maya kalender zie ik niet.

Verder is iets als een tsunami altijd mogelijk. Maar dat is hooguit een plaatselijk probleem.
Maverick

Berichtdoor Heeck » 23 nov 2008, 19:55

Maverick,
Waarom zou je ook maar een enkel moment meegaan in die 2012-suggestie als er geen zinnig, laat staan houdbaar argument voor bestaat ?

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel, dus MIJDT SPIJT.
www.edge.org
Heeck

Berichtdoor Maverick » 24 nov 2008, 03:23

Ik ga er niet echt in mee vind ik. Als er in 2012 van alles mis gaat dan zie ik het verband met de maya kalender niet. Echter dat wil niet zeggen dat dat verband er helemaal niet is. Ik zie het gewoon niet.

Verder: dat zij dachten dat 2012 een probleem zou worden is heel logisch als je astrologie geloofd. Daar geloof ik dus niet in. Ik denk niet dat sterren en planeten veel oorzakelijke invloed op mij hebben. Het zou wel kunnen dat als de economie in elkaar klettert dat je een wereldoorlog krijgt. Dat zou in 2012 kunnen zijn.

De grootste kernmachten, Rusland en Amerika, zijn allebij enorm afhankelijk van de wereldeconomie. En die staat onder enorme druk. De huidige olieprijs is voor Rusland een enorm probleem. Maar een hogere olieprijs is voor Amerika weer een enorm probleem.

Maar als er een wereldoorlog komt in 2012 dan denk ik niet dat dat door de stand der planeten komt. Maar gewoon door mensen.

Een wereldoorlog bied het grootste risico voor het bijna uitroeien van de mensheid.

Als die oorlog er komt heeft in een grotje in Europa gaan zitten weinig zin vrees ik. Omdat je er dan waarschijnlijk in de komende 10 000 jaar niet uitmag.

Het zou wel kunnen zijn dat overleven in de woestijn in Australie lukt. Er groeit daar heel erg weinig, waardoor je ook geen vervuild voedsel binnenkrijgt. Je zou dan wel voor 30 jaar water en eten ter plekke moeten opslaan schat ik in. En een onderkomen onder de grond om je tegen de hitte te beschermen kan ook geen kwaad. Verder zou het handig kunnen zijn niet al te veel buiten te komen de eerste 10 jaar. Alhoewel ik niet weet hoe radio actief gortdroge hete lucht kan zijn.

Mocht er inderdaad een wereldoorlog komen in 2012 en mochten er inderdaad in uithoeken mensen overleven, dan denk ik dat die overlevers in grote getalen zullen geloven dat de maya kalender wel degelijk klopte.
Maverick

Berichtdoor Heeck » 24 nov 2008, 12:25

Maverick,

Zoek een gebied uit en ga erheen zou ik zeggen.

Roeland
www.edge.org
Heeck

Berichtdoor Maverick » 26 nov 2008, 13:38

Bedankt voor het vriendelijk commentaar. Alleen het commentaar slaat als een hand in de lucht, het raakt niets.

Nee - mensen moeten juist aan de rand van de vulkaan wonen, daar groeit alles best goed. Hier in Europa gaat alles heel erg fout als het fout gaat, maar als alles niet heel erg fout gaat dan zit je hier heel goed. En op veel andere plaatsen gaat het nooit goed.

Ik ga hier pas weg als ik ooit financieel onafhankelijk zou zijn. Dat zal wel nooit gebeuren.

Nog een leuke link over 2012: http://www.astro.uu.nl/~strous/AA/nl/2012.html

De maya kalender is wel goed maar niet heel goed en ze beginnen zeg iedere 144 000 jaar weer bij Nul. Dat laatste gegeven is wellicht een beetje moeilijk concept voor westerse mensen? Deze kalender is overgewaardeerd en ook weliswaar knap maar niet precies.
Maverick

Berichtdoor Elennaro » 26 nov 2008, 19:27

Wat er in 2012 met die kalender gebeurt is vergelijkbaar met ons jaar 2000.
Ceci n'est pas une signature.
Elennaro

Berichtdoor Seppe » 29 nov 2008, 19:51

Elennaro schreef:Wat er in 2012 met die kalender gebeurt is vergelijkbaar met ons jaar 2000.

was er iets speciaal voor ons jaar 2000 dan?
ik dacht dat 2000 enkel een risico-geval was (allé voor diegenen die genoeg fantasie hadden) omdat de computers zouden kunnen gaan flippen op de "00" en zo per ongeluk dingen zouden gaan omdraaien zoals: "atoombom niet afvuren" in "atoombom wel afvuren"
Seppe

Berichtdoor Elennaro » 29 nov 2008, 19:52

Seppe schreef:
Elennaro schreef:Wat er in 2012 met die kalender gebeurt is vergelijkbaar met ons jaar 2000.

was er iets speciaal voor ons jaar 2000 dan?

Nee, dat is net het punt. 2000 was voor ons niets anders dan het afsluiten van een belangrijke tijdseenheid in onze kalender. 2012 is voor de Maya-kalender niets anders dan het afsluiten van een belangrijke tijdseenheid in hun kalender.
Ceci n'est pas une signature.
Elennaro

Berichtdoor LordDragon » 29 nov 2008, 21:36

Wat als de Maya's ten gevolge van de kolonialisatie gewoon niet verder konden berekenen?

Dat er dingen veranderen en dat oorlogen uitbreken en natuurrampen kunnen plaatsvinden lijkt me niet onzinnig. Maar dat stoppen van die kalender in 2012 blijft een mysterie. Omdat je niet weet wat het antwoord is moet je met verschillende mogelijkheden rekening houden. Eén daarvan is dat de Mayas ten gevolge van de kolonialisatie gewoon hun berekeningen moesten stopzetten. Of eventueel hadden ze al verder berekeningen dan 2012, maar zijn die verloren gegaan tijdens de brutale kolonialisatie.

Het lijkt mij een mogelijkheid.

MVG, LD.
Fear is the mindkiller.
LordDragon

Berichtdoor Faction Fictory » 30 nov 2008, 11:22

LD

is het niet eerder logisch dat man-made kalenders ergens stoppen dan verwonderlijk?
Een antieke kalender die niet stopt, dat zou pas nieuws zijn.

Mijn windowskalender begint in 1980 en eindigt in 2099.
Gr.
Faction Fictory

Berichtdoor Heeck » 30 nov 2008, 12:15

LordDragon schreef:Wat als de Maya's ten gevolge van de kolonialisatie gewoon niet verder konden berekenen?

Dat er dingen veranderen en dat oorlogen uitbreken en natuurrampen kunnen plaatsvinden lijkt me niet onzinnig. Maar dat stoppen van die kalender in 2012 blijft een mysterie. Omdat je niet weet wat het antwoord is moet je met verschillende mogelijkheden rekening houden. Eén daarvan is dat de Mayas ten gevolge van de kolonialisatie gewoon hun berekeningen moesten stopzetten. Of eventueel hadden ze al verder berekeningen dan 2012, maar zijn die verloren gegaan tijdens de brutale kolonialisatie.

Het lijkt mij een mogelijkheid.

MVG, LD.

LordDragon,
Zou het niet eerder voor de hand liggen dat die Myakalender helemaal niet zo een mysterie is ?
Valt er niet na te lopen of er meer bekend is en dat een deel van de speculaties van je overbodig is ?
Hier een begin van een ontrafeling:
http://nederlands.skepdic.com/dict_mayavoorspelling.htm

Roeland
www.edge.org
Heeck

Berichtdoor LordDragon » 30 nov 2008, 14:13

@FF

LD

is het niet eerder logisch dat man-made kalenders ergens stoppen dan verwonderlijk?
Een antieke kalender die niet stopt, dat zou pas nieuws zijn.

Zo kan je het ook stellen, daarom klasseer ik het onder "logische mogelijkheid".

Opmerking: ik had het woord "mysterie" in deze context niet moeten gebruiken.

@Heeck, welke speculaties? Oorlogen en natuurrampen gebeuren gewoon, dat is geen speculatie.(lees daar heb je geen Maya kalender voor nodig om je daarvan bewust te zijn) Dat het er bij de kolonialisatie van de Mayas brutaal aan toegegaan is is ook een feit, en dat er daardoor slechts enkele van hun codexen zijn overgebleven is ook een feit. Misschien is uw reactie gebaseerd op mijn onjuiste gebruik van het woord mysterie?

het wordt anders ook door de schrijver van het artikel waarvan jij de link geplaatst heb gezegd.

In ieder geval is Jenkins niet de enige die de mysterieuze Lange Telling kalender van de Maya's probeert te interpreteren.

Ik wil maar zeggen, laat ons niet over een woord vallen.

MVG, LD.
Fear is the mindkiller.
LordDragon

Berichtdoor Heeck » 30 nov 2008, 14:44

Lorddragon,

Ik wil maar zeggen dat het onderwerp 2012 geen uitnodiging is er allerlei voorstelbare rampen bij te slepen die helemáál niets met een moderne 2012-cultus hebben te maken.

Roeland
www.edge.org
Heeck

Berichtdoor LordDragon » 30 nov 2008, 15:19

@Heeck, even voor de duidelijkheid

In de algemene norm, (niet de skepp norm he), als men over 2012 spreekt wordt dat gekoppeld aan de voorspellingen van de Maya's en natuurrampen. Daar kom ik niet mee af.
Ik zeg juist dat men helemaal geen kalender nodig heeft, van wie of wat dan ook, om zich bewust te zijn van natuurrampen.(heeft niks met voorspellen te maken) Sommigen hebben het einde van de Maya kalender gebruikt om de rampen theorie rond 2012 te creëren.(ten onrechte aangezien we hierboven gesproken hebben over het simpele feit dat elke kalender wel ergens stopt = geen mysterie)
Ik zeg helemaal niet dat 2012 het einde van de wereld is. Een natuurramp kan morgen gebeuren of voor mijn part pas in 2017. En ik geloof er trouwens helemaal niet in dat dat dan het einde van de wereld zal zijn. De tsunami in Azie, was erg maar niet het einde van de wereld, idem bij de aardbeving deze zomer in China.
Natuurrampen zijn nu eenmaal een onderdeel van ons leven op deze planeet, dat is gewoon een feit. Op zich heeft dat niks te maken met 2012 en al de heisa er rond. Voor mij zijn dat twee losstaande begrippen.

MVG, LD.
Fear is the mindkiller.
LordDragon

Berichtdoor Piet5 » 30 nov 2008, 19:28

In de televisie-uitzending met Patrick Géryll adviseerde hij iedereen om een pil om z.s.m. te sterven aan te schaffen voor 21 december 2012 om het lijden te bekorten als de ziekenhuizen dan overvol komen te liggen en de hulpverlening op alle fronten tekort schiet.
Er zijn talloze websites hierover en iedereen progeert zo geloofwaardig mogelijk over te komen, wat met eindtijdprofeten vaker voorkomt, maar Patrick Géryll is wel een autoriteit. Hoe de NASA reageert weet ik niet.
De Mayakalender begint 3115 voor Christus en wordt verdeeld in periodes en elke periode heeft een eigen betekenis. Diversen verwachten op 21 december 2012 geen wereldramp, maar een nieuw bewustzijn, waar je je nu op mag afstemmen om straks geen vreemdeling op aarde te zijn. Voorbereiding op zo'n nieuw bewustzijn gaat er bij ontevredenen met de huidige wereldsituatie en persoonlijke situatie wel in en daar ga ik kritisch in mee, al verwacht ik op 21 december 2012 een gewoon begin als de zon de astronomische winter inluidt in 2012.
Wees wijs op je levensreis
Piet5

Berichtdoor willem_betz » 01 dec 2008, 02:25

Piet5 schreef: maar Patrick Géryll is wel een autoriteit.

echt waar?? :D :D :D
OP welk gebied?
Geloof je alle nonsens, of sommige niet? Hoe maak je het onderscheid?
De hevigste missionarissen en propagandisten voor kwakzalvers zijn vaak hun slachtoffers zelf.
willem_betz
Beheerder

Berichtdoor Maverick » 01 dec 2008, 03:17

http://www.grenswetenschap.nl/permalink.asp?grens=1104

Mensen die dat soort dingen roepen als Geryl moeten ze wellicht opsluiten in een kliniek. Goedgelovige zielen trappen er in, wellicht geloofd hij zichzelf maar in het algemeen lijd geloofswaanzin tot oorlog, verkrachting, zelfmoord, het niet inenten van kinderen, grote problemen bij mensen die loskomen van het bedrog enz enz enz enz.

Er is geen enkele reden om aan te nemen dat er juist op een bepaalde dag in 202 een ramp gaat gebeuren.

O wacht, zolang ze niet als Yomanda mensen de dood in jagen moet je ze wellicht maar rond laten lopen. Er zijn altijd doempredikers en hoe meer ze praten, hoe meer de waarheid boven water over wat ze prediken op tafel komt. Mensen moeten er wellicht aan wennen?

Een stelling van hem: er is een beschaving geweest voor de zondvloed. Een beschaving die geen enkel spoor nalaat. Rare beschaving.

Er is dus ook al een zondvloed geweest. Ja die heeft wel een spoor achtergelaten: het doorbreken van de bospurus 8000 jaar terug, waarmee in korte tijd de zwarte zee aangesloten werd op de oceanen en dorpen onder de oceaanspiegel weggevaagd werden.
Maverick

Berichtdoor LordDragon » 04 dec 2008, 18:16

Aan het project waar Patrick Geryl mee bezig is, hangt een hoog kostenplaatje. Geologische opgravingen in Egypte, het bouwen van bunkers voor 5000 survivors in een Afrikaans gebergte. Dat zal allemaal niet gratis gebeuren. (voedsel, nutsvoorzieningen, enz)

http://www.howtosurvive2012.com/htm_nig ... val_05.htm

Hij zegt wel niet hoeveel het kost, maar er staat duidelijk money is needed.
Het is dan ook niet verwonderlijk dat de man zijn reputatie gebruikt om reclame mee te maken voor zijn project.

Toch nog vermelden dat bij de man het "doemdenk" gehalte vrij hoog ligt.
Maar hij is niet de enige. Verscheidene regeringen waaronder de Amerikaanse, zijn ook bezig met het bouwen van bunkers om natuurrampen alsook een nucleair conflict te kunnen overleven.

http://www.zqcentral.com/index/news/show/386

Die doen het dan wel met het belastingsgeld van de bevolking :roll:

MVG, LD.
Fear is the mindkiller.
LordDragon

Berichtdoor Maverick » 04 dec 2008, 19:55

Die bunkers van de US hebben bij een kleine aanval wel enig nut. De strategie van AQ laat geen gebruik van kernwapens toe. AQ schijnt nauwelijks meer te bestaan, maar de manier van werken is wel gekopieerd.

In principe werken zij als volgt: de aanhouder wint. Landen die al Islamtisch zijn willen ze Islamitischer maken en landen die dat niet zijn willen ze Islamistisch maken. Zij voeren dus een ideologische strijd zonder als doel te hebben de wereld kapot te maken, ze willen hem juist islamitisch maken. Als je dat zelf niet wilt, dan heb je dus een ideologische strijd. Terreur is van hun kant uit een middel en geen doel op zich. Hun belangrijkste wapen is dat ze niet vechten om als persoon te overleven, zij stellen de groep centraal. Dat zijn in gevechten lastige tegenstanders. Zeker als er een uitputtingsslag gevoerd word.

Terreur is een manier om mensen eerst bang te maken en daarna te onderwerpen.

Bij grote kernoorlogen heb je een groot en gevanceerd complex nodig om te kunnen overleven. Ik weet niet precies hoe leefbaar sommige stukken van de wereld dan nog zijn. De wereld buiten dat complex zal waarschijnlijk veranderen in een wereld vol insecten en planten.

Waarom je dan nog zou willen overleven weet ik eigenlijk niet, je kan de volgende generaties geen enkel vooruitzicht bieden op een betere toekomst. Waarschijnlijk red je het zelf ook niet.

Het complex wat langdurig overleven mogelijk maakt zou erg groot en erg gevanceerd en ook goed doordacht moeten zijn, je moet het complex in stand houden en je moet eten, drinken en schone luchthebben. Op een radio actieve planeet is dat niet makkelijk.

Ook zal je de eerste 10 tot 20 jaar nog wel te maken hebben met overlevenden die het complex in willen en het dus kapot maken in hun poging binnen te komen. Je daar tegen beveiligen lijkt me ook een hele klus.

De ergste vijand van de mens is de mens zelf.

Verder - moet dat complex in 2012 al af zijn? Het lijkt me niet, ik zou niet weten welke wereldmachten er belang bij hebben om het zover te laten komen. Het kan altijd per ongeluk fout gaan. Maar dat is al 40 tot 50 jaar zo. En ik denk ook niet dat de aarde omvalt :lol:
Maverick

Berichtdoor LordDragon » 04 dec 2008, 21:34

@Maverick

Waarom je dan nog zou willen overleven weet ik eigenlijk niet, je kan de volgende generaties geen enkel vooruitzicht bieden op een betere toekomst. Waarschijnlijk red je het zelf ook niet.

ik vecht tot de laatste ademtocht 8)

Alle gekheid op een stokje, een nucleaire ramp is een grotere waarschijnlijkheid om in aanmerking te komen voor de vernieling van de mensheid dan een natuurramp.
Vandaag staan er naar schatting 20000 kernkoppen op scherp.
Men vermoed dat er bij de val van Rusland meer dan 2000 het land uitgesmokkeld zijn.

Waar zijn die 2000 kernkoppen gebleven? Mogelijk zijn er landen en groeperingen die kernwapens hebben zonder dat de wereldgemeenschap ervan afweet?

MVG, LD.
Fear is the mindkiller.
LordDragon

Berichtdoor Timmber » 04 dec 2008, 21:37

LordDragon schreef:
Waar zijn die 2000 kernkoppen gebleven? Mogelijk zijn er landen en groeperingen die kernwapens hebben zonder dat de wereldgemeenschap ervan afweet?

MVG, LD.

Ik denk dat wel zal meevallen want anders hadden we het allang gemerkt.
Timmber

Volgende

Keer terug naar Voorspellingen