In nov. worden we misschien opgeslokt door een zwart gat...

Einde der tijden, mislukte voorspellingen, Nostradamus, voorspellingen in verschillende culturen, self-fulfilling prophesies, ...

In nov. worden we misschien opgeslokt door een zwart gat...

Berichtdoor Thomas » 03 mei 2008, 21:16

Rechtzaak tegen LHC-versneller

SAMENVATTING
Halverwege 2008 zetten de natuurkundigen van het Europese deeltjeslab CERN de deeltjesversneller LHC aan. Op Hawaï dient in juni een rechtzaak tegen de LHC. Walter Wagner en Luis Sancho denken dat de gigantische versneller gevaarlijke deeltjes produceert, zoals zwarte gaten of 'strangelets' die de aarde op kunnen eten. Wetenschappers denken dat zulk afval juist in een oogwenk uiteenvalt in onschadelijke stralingsflitsjes.

Op de grens tussen Frankrijk en Zwitserland wordt medio 2008 de grootste deeltjesversneller op aarde in gebruik genomen. De Large Hadron Collider (LHC) is een luchtledige cirkelvormige buis van 27 kilometer lang, waarin bundels van protonen of van loodkernen met bijna de lichtsnelheid op elkaar klappen. Het internationale project heeft zo'n 3,75 miljard euro gekost en als de versneller eenmaal op volle toeren draait, slurpt hij bijna 10% van de energievraag van het hele Kanton Genève op. In ruil daarvoor kunnen duizenden natuurkundigen met de vier enorme detectoren op zoek naar de geheimen van elementaire deeltjes.

Volgens Walter Wagner (uit Hawaï) en Luis Sancho (uit Spanje) kan de LHC nieuwe vormen van materie maken, die in een kettingreactie de rest van de planeet opslokken. "Complete onzin", knalt CERN-woordvoerder James Gillies in een reactie aan New Scientist. Maar wél onzin waar natuurkundigen eerder serieuze rapporten over schreven. Wat is er zo gevaarlijk aan modern deeltjesonderzoek?

http://www.kennislink.nl/web/show?id=200544

Wat denken jullie: zullen we deze zomer opgeslokt worden door een zwart gat? De gewone niet-wetenschapper geraakt niet aan het gediscussieer daarover tussen deskundigen uit. Hopelijk hebben de non-believers gelijk. Zeer hopelijk!
Laatst bijgewerkt door Thomas op 28 aug 2008, 20:37, in totaal 2 keer bewerkt.
Thomas

Berichtdoor Seppe » 03 mei 2008, 22:34

Ik volg de ontwikkelingen bij CERN op de voet.
Al die doemdenkerij daarrond is weer zwaar overroepen.
Men kan stellen dat, als je een mug doodklopt met uw handen, dat de energie die hierdoor vrijkomt een pak hoger ligt dan de energie die vrijkomt bij de experimenten die zullen plaatsvinden in de deeltjesversneller, en voor zover ik weet is er nog nooit een allesvernietigend / allesopslorpend zwart gat ontstaan toen ik een mug doodklopte.

Zwarte gaten zoals we die in het heelal kennen zijn ontstaan ten gevolge van gigantische sterren die in elkaar zakken.
ALS we een microscopisch zwart gaatje zouden ontwikkelen dan is die aantrekkingskracht zoveel miljarden keren kleiner dan die van een echt zwart gat.
- Door mijn ongecencuseerde eerlijkheid, kan elke post van mij de laatste zijn. -
Seppe

Berichtdoor Thomas » 07 mei 2008, 19:15

"Weinig waarschijnlijk" klinkt het. Niet genoeg beste CERN-wetenschappers.
De wetenschappers zijn er stellig van overtuigd dat dit zwarte gat binnen een een seconde weer is opgelost omdat een geniale meneer in een rolstoel dit heeft bedacht. Het zou maar gebeuren dat dat zwarte gat groter wordt. Van mij hoeft dat onderzoek naar dat Higgsdingetje niet. Wanneer die wetenschappers het proces niet in de hand hebben, krijgen ze het ook niet meer onder controle, en begint een afbraakproces dat domweg niet meer te stoppen is en alles en iedereen in de directe omgeving "opvreet". Hoe groot vervolgens de kettingreactie zal zijn weet geen mens, dus ook die CERN-malloten niet. Hoogst onverantwoord waar deze gasten mee bezig zijn, een regelrechte bedreiging waarbij vergeleken atoombommetjes kinderspeelgoed zijn. Een kleine kans dat zoiets kan gebeuren is teveel om dit project mijn insziens ook maar enigszins toe te laten. Een uit de handlopende hobby. Ze zouden beter gaan werken zoals hardwerkende Vlamingen in plaats van zo'n door geen normaal mens te begrijpen idotie van vele miljarden dollars in elkaar te steken. Dit terwijl miljoenen mensen letterlijke door honger en ziekte 'in een zwart gat' zitten. Beter dat eerst wegwerken met dat geld, bedunkt me. Maar ja, daar denken de heren fysici niet aan natuurlijk.

Het KAN fout gaan...

Dit kan een ordinair project als dit ons ontnemen:

http://www.youtube.com/watch?v=UsCPvYVC ... re=related
Laatst bijgewerkt door Thomas op 07 mei 2008, 19:55, in totaal 1 keer bewerkt.
Thomas

Berichtdoor Seppe » 07 mei 2008, 19:44

Thomas schreef:Ze zouden beter gaan werken zoals hardwerkende Vlamingen in plaats van zo'n door geen normaal mens te begrijpen idotie van vele miljarden dollars in elkaar te steken. Dit terwijl miljoenen mensen letterlijke door honger en ziekte 'in een zwart gat' zitten. Beter dat eerst wegwerken met dat geld, bedunkt me. Maar ja, daar denken de heren fysici niet aan natuurlijk.

ok geen ziekenhuizen meer voor u, geen dokters, geen eten, geen enkele vorm van technologie meer voor u.
Terug in een grot gaan wonen zoals de holbewoners en zelf gaan jagen op het wild dat daarbuiten zit, dat is uw plaats als ge zo'n uitspraken doet.

Alles waar gij nu bijna elke seconde van de dag gebruik van maakt, is er gekomen dankzij die "niet-hardwerkende, niet-door-normale-mensen-te-begrijpen, wetenschappers."

Dat is niet zomaar een hobby dat die wetenschappers doen in hun vrijetijd, dit zijn daarentegen zaken waar zij de wereld mee kunnen veranderen. Er zijn wetenschappers die bezig zijn met nieuwe methoden te ontwikkelen die het voedselprobleem uit de wereld kunnen helpen MAAR die wetenschappers komen geld tekort omdat de "hardwerkende vlamingen" veel liever hun geld op het vliegtuig naar Afrika zenden en naar de Tsunami's in Azië, of om hunne arme God daarboven te betalen zodat zijn huisjes blijve rechtstaan,
dan te investeren in wetenschappelijk onderzoek om de problemen definitief uit de weg te ruimen.

Een beetje meer respect in de toekomst misschien?
Ik, als toekomstig wetenschapper, heb alvast 1 ding geleerd in mijn nog jonge leven: als ik ooit de wereld kan verbeteren met nieuwe technologische ontwikkelingen, dan gaan de gebruikers daar eerst een pak geld voor mogen neerleggen want ik heb geen goesting om als een liefdadigheidsinstelling te functioneren tegenover mensen die geen respect kunnen opbrengen tegenover de wetenschap. Dat is de houding waarnaar mensen als u, het grote deel van de maatschappij, mij doen veranderen.

De arbeid van de "hardwerkende vlaming" is niets vergeleken met de hoofdarbeid van de beste wetenschappers.
Het voedseltekort in Japan is opgelost via 1 man (= een wetenschapper met nieuwe technologie, in een labo) en niet via 10 000 hardwerkende mensen die proberen om een bestaande technologie tot het uiterste te gebruiken (akkers, boeren, oogsten).
- Door mijn ongecencuseerde eerlijkheid, kan elke post van mij de laatste zijn. -
Seppe

Berichtdoor Thomas » 07 mei 2008, 20:03

Seppe schreef:ok geen ziekenhuizen meer voor u, geen dokters, geen eten, geen enkele vorm van technologie meer voor u.
Terug in een grot gaan wonen zoals de holbewoners en zelf gaan jagen op het wild dat daarbuiten zit, dat is uw plaats als ge zo'n uitspraken doet.

euhm wie zei er iets over nuttig geneeskundig onderzoek?

Seppe schreef:Alles waar gij nu bijna elke seconde van de dag gebruik van maakt, is er gekomen dankzij die "niet-hardwerkende, niet-door-normale-mensen-te-begrijpen, wetenschappers."

ok, maar de risico's zijn te onvoorspelbaar bij dit project, vind ik.

Seppe schreef:Dat is niet zomaar een hobby dat die wetenschappers doen in hun vrijetijd, dit zijn daarentegen zaken waar zij de wereld mee kunnen veranderen. Er zijn wetenschappers die bezig zijn met nieuwe methoden te ontwikkelen die het voedselprobleem uit de wereld kunnen helpen MAAR die wetenschappers komen geld tekort omdat de "hardwerkende vlamingen" veel liever hun geld op het vliegtuig naar Afrika zenden en naar de Tsunami's in Azië, of om hunne arme God daarboven te betalen zodat zijn huisjes blijve rechtstaan,
dan te investeren in wetenschappelijk onderzoek om de problemen definitief uit de weg te ruimen.

Ik scheer niet alle wetenschappers over één kam, maar projecten als dat vind ik te kostelijk voor wat het maar is (een deeltje opsporen dat mogelijks niet bestaat, met een zeer klein risico op iets fataals).

Seppe schreef:Een beetje meer respect in de toekomst misschien?
Ik, als toekomstig wetenschapper, heb alvast 1 ding geleerd in mijn nog jonge leven: als ik ooit de wereld kan verbeteren met nieuwe technologische ontwikkelingen, dan gaan de gebruikers daar eerst een pak geld voor mogen neerleggen want ik heb geen goesting om als een liefdadigheidsinstelling te functioneren tegenover mensen die geen respect kunnen opbrengen tegenover de wetenschap. Dat is de houding waarnaar mensen als u, het grote deel van de maatschappij, mij doen veranderen.
.

Ik heb respect voor "de wetenschap" Seppe. Maar ik vind de risico's te onvoorspelbaar van het zoeken naar steeds kleinere deeltjes, zonder de gevolgen echt te kennen. De kennis van het gedrag van nog kleinere deeltjes is te klein om mogelijke spectaculaire gevolgen te kunnen beheersen.

Seppe schreef:De arbeid van de "hardwerkende vlaming" is niets vergeleken met de hoofdarbeid van de beste wetenschappers.

Hangt van het project af. Een atoombom maken of met nucleaire geneeskunde bezigzijn.

Seppe schreef:Het voedseltekort in Japan is opgelost via 1 man (= een wetenschapper met nieuwe technologie, in een labo) en niet via 10 000 hardwerkende mensen die proberen om een bestaande technologie tot het uiterste te gebruiken (akkers, boeren, oogsten).

Knap van die wetenschapper. Dat betwist ik niet, Seppe.
Thomas

Berichtdoor Seppe » 07 mei 2008, 20:13

Hoeveel geld gaat er jaarlijks naar religies? Oorlogen? Hongersnoden?
Allemaal onnuttig geld en dat zal een pak meer zijn dan het geld dat naar zoiets als CERN gaat.
Bovendien gaat CERN niet zomaar om "een deeltje opsporen (voor de fun)", ik vind dat trouwens een vrij kortzichtige redenering.

Toen men de eerste kernsplitsing deed dacht men ook dat het einde van de wereld nabij zou zijn door een mogelijke oneindige kernreactie, maar goed, we leven nog.

Wetenschappers van vakgebied A helpen wetenschappers van vakgebied B en vice versa. Dus zeggen van: "jamaar nuttig geneeskundig onderzoek dat mag wel" dat is ook weer vrij kortzichtig want dan ga je er precies weer vanuit dat die totaal niets te maken hebben met, en niets nodig hebben van, de "fysische wetenschap"...

Mensen met uw vorm van redeneren, Thomas, zorgen er trouwens ook weer voor dat er altijd maar een "economisch voordeel" aan elke vorm van wetenschap moet hangen.
Dat zorg er ook weer voor dat de wetenschappelijke evolutie opgehouden wordt door een geldmuur. Dat zorgt ervoor dat net die speciale ontbrekende puzzelstuksjes niet gevonden worden, omdat er op het eerste zicht "geen nut" aan verbonden werd, waardoor een groter doel niet bereikt kan worden of waarvan in ieder geval de ontdekking op zich tientallen jaren uitgesteld wordt.
Seppe

Berichtdoor Thomas » 07 mei 2008, 20:37

Seppe schreef:Hoeveel geld gaat er jaarlijks naar religies? Oorlogen? Hongersnoden?
Allemaal onnuttig geld en dat zal een pak meer zijn dan het geld dat naar zoiets als CERN gaat.
Bovendien gaat CERN niet zomaar om "een deeltje opsporen (voor de fun)", ik vind dat trouwens een vrij kortzichtige redenering.

Toen men de eerste kernsplitsing deed dacht men ook dat het einde van de wereld nabij zou zijn door een mogelijke oneindige kernreactie, maar goed, we leven nog.

Wetenschappers van vakgebied A helpen wetenschappers van vakgebied B en vice versa. Dus zeggen van: "jamaar nuttig geneeskundig onderzoek dat mag wel" dat is ook weer vrij kortzichtig want dan ga je er precies weer vanuit dat die totaal niets te maken hebben met, en niets nodig hebben van, de "fysische wetenschap"...

Mensen met uw vorm van redeneren, Thomas, zorgen er trouwens ook weer voor dat er altijd maar een "economisch voordeel" aan elke vorm van wetenschap moet hangen.
Dat zorg er ook weer voor dat de wetenschappelijke evolutie opgehouden wordt door een geldmuur. Dat zorgt ervoor dat net die speciale ontbrekende puzzelstuksjes niet gevonden worden, omdat er op het eerste zicht "geen nut" aan verbonden werd, waardoor een groter doel niet bereikt kan worden of waarvan in ieder geval de ontdekking op zich tientallen jaren uitgesteld wordt.

Seppe, nergens schrijf ik dat ik tegen 'onderzoek louter omwille van kennis om de kennis' zou zijn. En er misschien iets mee te kunnen. Ik vind de risico's en vooral het geld soms wat overdreven.
Thomas

Berichtdoor Seppe » 07 mei 2008, 21:58

Waarom zou dat geld u iets moeten schelen?
Het project kost 4,9 miljard euro. Maar er vloeit dus ook 4,9 miljard euro naar ontvangers eh... die met dat geld op hun beurt weer iets anders kunnen gaan doen. Die mensen die dat geld ontvangen zijn mensen die als job hebben: "een vijske gaan vastdraaien aan da machien", maw: "de hardwerkende vlaming" zoals gij da wil noemen.

Maar dat stukske van het verhaal bent ge waarschijnlijk vergeten eh, niet?
Seppe

Berichtdoor Thomas » 07 mei 2008, 23:55

Deze lassers, die betaald worden om de supergeleidende magneten aan elkaar te lassen, krijgen een half miljoen euro per stuk.... Kan je vele monden mee eten geven.
Thomas

Berichtdoor Seppe » 08 mei 2008, 00:21

Thomas schreef:Deze lassers, die betaald worden om de supergeleidende magneten aan elkaar te lassen, krijgen een half miljoen euro per stuk.... Kan je vele monden mee eten geven.

Ja, de monden van die lassers en hun kinderen.
En met de overschot kunnen ze een autoke gaan kopen bij de hardwerkende zelfstandige van om de hoek.

Altijd opnieuw datzelfde argument van: "en de arme kindjes krijgen geen eten".
Weet ge waarom er zoveel arme kindjes zijn daarbuiten die geen eten hebben? Omdat die ouders hadden die van mensen als u, Thomas, een beetje rijst hebben gekregen zodat ze nog net een beetje genoeg energie over hadden om een nieuw babytje te maken.

Slimme mensen die pakken de bron van het probleem aan (er is niet genoeg eten in Afrika), en de bron van het probleem kan aangepakt worden via wetenschap (via de wetenschap zorgt ge ervoor dat er wel genoeg eten kan geproduceerd worden in Afrika).
Maar oei wat zien we? De wetenschap ontvangt niet genoeg geld om methoden te vinden die het voedselprobleem uit de wereld te helpen.

Waarom ontvangt de wetenschap niet genoeg middelen (geld)?
"Omdat wetenschap een uit de hand gelopen hobby is en daar gaan we natuurlijk geen geld in steken hé, wetenschap gaat enkel wat deeltjes tegen elkaar doen botsen om te zien wat er gebeurd, daar vul je toch geen monden mee hé Seppe."

:arrow: Zoals ik al zei: kortzichtigheid

Wie is er goed voor de "arme afrikaan".
De "hardwerkende vlaming" dat 100 euro per jaar aan voedsel doneert aan een afrikaans gezien?
Of "de idiote door niemand te verstane wetenschapper" die volledige bevolking van Japan heeft voorzien van graan?

Je hoort het misschien niet graag Thomas, maar de door-niemand-te-verstane-wetenschapper heeft meer graan geproduceerd dan dat de "hardwerkende vlamingen" allemaal te samen in heel hun leven aan de afrikaanse kindjes zullen doneren.

Ik denk dat het tijd wordt dat je de wetenschap eens van een serieuzer standpunt gaat bekijken.
Seppe

Berichtdoor Elennaro » 08 mei 2008, 01:16

Seppe, er is genoeg eten voor die arme Afrikaantjes, maar ze kunnen het niet betalen. In het Westen worden graanoverschotten verbrand om de prijzen hoog genoeg te houden.
Ceci n'est pas une signature.
Elennaro

Berichtdoor willem_betz » 08 mei 2008, 01:26

Elennaro schreef:Seppe, er is genoeg eten voor die arme Afrikaantjes, maar ze kunnen het niet betalen. In het Westen worden graanoverschotten verbrand om de prijzen hoog genoeg te houden.

Nog erger, we geven hen graan cadeau, zodat hun eigen lokale boertjes nu helemaal failliet gaan omdat de mensen daar liever gratis graan eten dan die boer te betalen
Geloof je alle nonsens, of sommige niet? Hoe maak je het onderscheid?
De hevigste missionarissen en propagandisten voor kwakzalvers zijn vaak hun slachtoffers zelf.
willem_betz
Beheerder

Berichtdoor Seppe » 08 mei 2008, 01:39

Elennaro schreef:Seppe, er is genoeg eten voor die arme Afrikaantjes, maar ze kunnen het niet betalen. In het Westen worden graanoverschotten verbrand om de prijzen hoog genoeg te houden.

en daarom moeten we het dan maar gratis geven, zodat onze kinderen later ook weer zeggen van: "oh wat erg voor die arme kindjes, we zullen het gratis geven"

Laat het duidelijk zijn dat je zo allesbehalve problemen oplost (terwijl de hongersnood-inzamelaars van zichzelf denken dat ze die mensen helpen). Integendeel, ze zorgen erovor dat er nieuwe mensen geboren worden met ook die problemen. Dat vind ik bijna egoïstisch ten opzichte van de ongeborenen.
Seppe

Berichtdoor Elennaro » 08 mei 2008, 04:37

...
Heb ik daar iets van gezegd?
Nee dus.

Ik zeg alleen dat het géén kwestie is van voedseltekort, maar - zoals prof. Betz ook al opmerkte - des te meer van oneerlijke concurrentie.

Ik vind je uitspraken wél ongenuanceerd. In geval van een acute hongersnood - zoals elk jaar wel ergens voorkomt, doe je echt niemand kwaad door voedsel te geven. Bovendien zijn er veel inzamelaars die geld inzamelen voor langetermijnprojecten, zoals bijvoorbeeld het graven van waterputten, het opzetten van schooltjes, etc. Die mensen doen goed werk, en lossen wel degelijk problemen op, zeker door de inheemse bevolking te leren hoe ze het zelf goed kunnen aanpakken.

Ten laatste: ben je zeker over dat van die ene wetenschapper? Dat klinkt nogal ongeloofwaardig. Ben je zeker dat het niet één wetenschapper aan het hoofd van een heel lab was?
Elennaro

Berichtdoor Henriette » 08 mei 2008, 08:06

zeer waarschijnlijk...

Al zou het in Seppe-wereld misschien heel fijn zijn als wetenschappers vooral solisten zouden zijn?
Henriette

Berichtdoor Heeck » 08 mei 2008, 08:30

Seppe,

Egoïsme, zelfzucht en altruïsme hebben meer met elkaar gemeen dan over het algemeen wordt gedacht:

http://www.medicalnewstoday.com/articles/106063.php schreef:Individuals who behave altruistically are vulnerable to exploitation by more selfish individuals within their own group, but groups of altruists can robustly out-compete more selfish groups. Altruism can therefore evolve by natural selection as long as its collective advantage outweighs its more local disadvantage. All evolutionary theories of altruism reflect this basic conflict between levels of selection.

Ik zoek nog wat nader naar een presentatie van Sloan Wilson over onderzoek dienaangaande met hele mooie voorbeelden.
Gevonden:
http://www.nescent.org/media/NABT.php
De laatste video in de rij met portretten.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel, dus MIJDT SPIJT.
www.edge.org
Heeck

Berichtdoor Thomas » 08 mei 2008, 11:10

Seppe schreef:Ja, de monden van die lassers en hun kinderen.
En met de overschot kunnen ze een autoke gaan kopen bij de hardwerkende zelfstandige van om de hoek.

Da's waar, maar met heel wat minder loon kunnen hij en vele anderen hun gezin ook onderhouden met een deel van dat geld en een auto kopen bij diezelfde zelfstandige op de hoek.

Seppe schreef:Slimme mensen die pakken de bron van het probleem aan (er is niet genoeg eten in Afrika), en de bron van het probleem kan aangepakt worden via wetenschap (via de wetenschap zorgt ge ervoor dat er wel genoeg eten kan geproduceerd worden in Afrika).
Maar oei wat zien we? De wetenschap ontvangt niet genoeg geld om methoden te vinden die het voedselprobleem uit de wereld te helpen.
.

Er is reeds kennis genoeg (wetenschap) om te weten hoe men het kan oplossen. (op vlak van geneeskunde en samenlevingsopbouw). Er is ook geld genoeg in de wereld.

Seppe schreef:Wie is er goed voor de "arme afrikaan".
De "hardwerkende vlaming" dat 100 euro per jaar aan voedsel doneert aan een afrikaans gezien?
Of "de idiote door niemand te verstane wetenschapper" die volledige bevolking van Japan heeft voorzien van graan?

Je hebt gelijk dat er structureel aan samenlevingsopbouw moet worden gedaan. Geld pompen in democratisering, gezondheidszorg, onderwijs landbouwtechnieken, enz... Die dingen gebeuren ook. Daar wordt dan ook vaak geld voor ingezameld. Dus nergens zeg ik dat wetenschappers geen verdienstelijk werk zouden leveren.

¨
Seppe schreef:Je hoort het misschien niet graag Thomas, maar de door-niemand-te-verstane-wetenschapper heeft meer graan geproduceerd dan dat de "hardwerkende vlamingen" allemaal te samen in heel hun leven aan de afrikaanse kindjes zullen doneren.

Ik hoor dat wel graag, Seppe.

Seppe schreef:Ik denk dat het tijd wordt dat je de wetenschap eens van een serieuzer standpunt gaat bekijken.

Ik bekijk wetenschappelijk onderzoek over het algemeen als zinvol. Alleen vind ik dat projecten van een dergelijke omvang minder prioritair zijn dan dringender problemen waarvoor de oplossingen immers allang geweten zijn, en waarvoor enkel het geld ontbreekt. Het geld dat wordt gegeven aan het mogelijks vaststellen van het niet-bestaan van een higgsdeeltje, is buiten proportie mijn insziens. Dan is er nog niet gesproken over de discutabele risico's (onwetendheid over gedrag van allekleinste deeltjes die vrijkomen).
Thomas

Berichtdoor axxyanus » 08 mei 2008, 12:35

Thomas schreef:Ik bekijk wetenschappelijk onderzoek over het algemeen als zinvol. Alleen vind ik dat projecten van een dergelijke omvang minder prioritair zijn dan dringender problemen waarvoor de oplossingen immers allang geweten zijn, en waarvoor enkel het geld ontbreekt. Het geld dat wordt gegeven aan het mogelijks vaststellen van het niet-bestaan van een higgsdeeltje, is buiten proportie mijn insziens. Dan is er nog niet gesproken over de discutabele risico's (onwetendheid over gedrag van allekleinste deeltjes die vrijkomen).

Voor die dringerder problemen is over het algemeen niet een te kort aan geld het probleem maar een te kort aan politieke wil. Neem nu Myanmar ooit was dat een rijst exportland. Nu moet het rijst invoeren. Of kijk naar Zimbabwe, tot 2000 een voedsel exportland.

Wat het terugdringen van besmettelijke ziekten betreft is het grootste probleem dat religieuze overheden verhaaltjes rondstrooien dat vaccinatie een complot is het westen dat de kinderen onvruchtbaar maakt waardoor het aantal vaccinaties vermindert omdat de ouders weigeren hun kinderen te laten vaccineren.

Om over de charlatans nog maar te zwijgen die in onze streken beweren dat vaccinaties tot autisme kunnen leiden.
Al mijn hier geuite meningen zijn voor herziening vatbaar.
axxyanus

Berichtdoor Thomas » 08 mei 2008, 18:11

axxyanus schreef:
Thomas schreef:Ik bekijk wetenschappelijk onderzoek over het algemeen als zinvol. Alleen vind ik dat projecten van een dergelijke omvang minder prioritair zijn dan dringender problemen waarvoor de oplossingen immers allang geweten zijn, en waarvoor enkel het geld ontbreekt. Het geld dat wordt gegeven aan het mogelijks vaststellen van het niet-bestaan van een higgsdeeltje, is buiten proportie mijn insziens. Dan is er nog niet gesproken over de discutabele risico's (onwetendheid over gedrag van allekleinste deeltjes die vrijkomen).

Voor die dringerder problemen is over het algemeen niet een te kort aan geld het probleem maar een te kort aan politieke wil. Neem nu Myanmar ooit was dat een rijst exportland. Nu moet het rijst invoeren. Of kijk naar Zimbabwe, tot 2000 een voedsel exportland.

Wat het terugdringen van besmettelijke ziekten betreft is het grootste probleem dat religieuze overheden verhaaltjes rondstrooien dat vaccinatie een complot is het westen dat de kinderen onvruchtbaar maakt waardoor het aantal vaccinaties vermindert omdat de ouders weigeren hun kinderen te laten vaccineren.

Om over de charlatans nog maar te zwijgen die in onze streken beweren dat vaccinaties tot autisme kunnen leiden.

Ja, soms zit ook daar het probleem. Dat klopt. Dictators, wetteloosheid, en religieuze overtuigingen.
Thomas

Berichtdoor Thomas » 28 mei 2008, 23:31

over zwarte gaten (en andere interessante videos):

http://video.google.com/videoplay?docid ... 8390&hl=en

Ik las ergens dit:

"Een zwart gat is een punt in de ruimte dat oneindig zwaar is, en daardoor een oneindige hoeveelheid aantrekkingskracht heeft. Waar dat op neerkomt is dat ALS er een zwart gat vormt in zo'n machine, de hele aarde en waarschijnlijk het melkwegstelsel binnen 0,00000001 seconden (you get the idea) in dat miniscule zwarte gat gezogen worden.
Effect; zwart gat ontstaat ---> 0,00001sec later is alles dood. Alles."

Dus we zullen het niet geweten hebben als het zover is. :shock:
Thomas

Berichtdoor Blueflame » 29 mei 2008, 00:58

Thomas schreef:Ik las ergens dit:

"Een zwart gat is een punt in de ruimte dat oneindig zwaar is, en daardoor een oneindige hoeveelheid aantrekkingskracht heeft. Waar dat op neerkomt is dat ALS er een zwart gat vormt in zo'n machine, de hele aarde en waarschijnlijk het melkwegstelsel binnen 0,00000001 seconden (you get the idea) in dat miniscule zwarte gat gezogen worden.
Effect; zwart gat ontstaat ---> 0,00001sec later is alles dood. Alles."

Dus we zullen het niet geweten hebben als het zover is. :shock:

Dit is onzin en stemmingmakerij met halve waarheden.
Het probleem is waarschijnlijk dat die 'ergens' geen wetenschappelijk werk was. Toch geen cafépraat zeker ?
Waar zou CERN met zijn LHC een oneindige hoeveelheid energie vandaan halen ?
Twee protonen die botsen, zullen een energie van ongeveer 14 TeV teweeg brengen. Dat is ongeveer de energie van 2 botsende muggen. En zo zullen er enkele tegelijk botsen. Hoezo gaat dat ons melkwegstelsel opslorpen ? Leg dat eens uit aub.

Besef dat we terug hier zitten.
Alles nog eens opnieuw, Thomas ?
Saluutjes hoor.
Nonsense is our core business
Blueflame
Site Admin

Berichtdoor Timmber » 29 mei 2008, 11:28

Elennaro schreef: In het Westen worden graanoverschotten verbrand om de prijzen hoog genoeg te houden.

Wat bedoel je hier mee? Dit lijkt me zo'n typisch broodje aap verhaal.
Timmber

Berichtdoor Thomas » 31 mei 2008, 22:23

Hier nog wat uitleg voor skeptici

http://www.risk-evaluation-forum.org/anon1.htm
Thomas

Berichtdoor Elennaro » 01 jun 2008, 21:59

Timmber schreef:
Elennaro schreef: In het Westen worden graanoverschotten verbrand om de prijzen hoog genoeg te houden.

Wat bedoel je hier mee? Dit lijkt me zo'n typisch broodje aap verhaal.

Zou kunnen, ik heb er eigenlijk nooit zo over nagedacht, en heb het ook niet opgezocht. Had ik eigenlijk wel moeten doen.
Elennaro

Berichtdoor Thomas » 02 jun 2008, 00:47

Een uitleg op video over wat er juist in Genève onderzocht wordt.

http://video.on.nytimes.com/index.jsp?f ... 69906eb192
Thomas

Berichtdoor Seppe » 02 jun 2008, 04:57

Ondertussen zitten we al in juni.
Voor het geval dat het een van volgende dagen gedaan moest zijn met ons planeetje:

"Vaarwel, het was een rare ervaring om -in leven- te zijn, maar ik ben heel blij dat ik toch nog net deel mocht uitmaken van de allerlaatste beschaving op deze planeet."
Seppe

Berichtdoor Thomas » 15 jun 2008, 14:28

Voila, nog wat interessante uitleg:

http://www.ted.com/talks/view/id/253
Thomas

Kosmische ramp deeltjeversneller CERN weerlegd

Berichtdoor Blueflame » 03 aug 2008, 23:59

Uit de media

Kosmische ramp deeltjeversneller CERN weerlegd

Theoretisch fysici weerleggen in grondig rapport zwartste scenario’s van somberste doemdenkers

Dit najaar gaat in Genève een nieuwe deeltjesversneller in gebruik. Doemdenkers vrezen dat hij een ‘zwart gat’ zal produceren. Maar daarvoor blijkt geen grond.

Rotterdam, 24 juni. Als aan het einde van deze zomer de grote, nieuwe LHC-versneller bij het CERN in Genève gaat proefdraaien, loopt de aarde geen gevaar. En ook als deze versneller in de loop van volgend jaar op volle kracht draait, zal de aarde niet vergaan.

Dat nieuws bracht het CERN, het Europees centrum voor deeltjesonderzoek, dit weekeinde naar buiten in de vorm van een veiligheidsrapport.

In het rapport lopen vijf theoretische fysici de doemscenario’s na, die in verband gebracht zijn met de LHC-versneller. In die versneller zullen protonen (kerndeeltjes) met voor aardse begrippen ongeëvenaard hoge energieën frontaal op elkaar botsen. De botsingsfragmenten moeten daarna nieuwe inzichten geven in de elementaire deeltjes en de fundamentele krachten daartussen, die samen aan de basis van de kosmos liggen.

Zwarte gaten

Maar met wat fantasie zijn ook pessimistischer scenario’s denkbaar. Dat tijdens de deeltjesbotsingen microscopisch kleine zwarte gaten worden geproduceerd bijvoorbeeld. Als die, tegen de verwachting in, niet meteen verdampen, kunnen ze gaan groeien. Dan voeden ze zich eerst met de versneller en daarna met de rest van de aarde.

Nog zo’n naargeestig scenario is dat er exotische deeltjes worden geproduceerd, zogeheten strangelets, die in een kettingreactie alle aardse materie in ‘strange matter’ omzetten. En die zo onze aardbol in een doodse klomp veranderen.

Voor wie dat nog niet wist: deze scenario’s staan hoog op de lijstjes van doemdenkers. Hun angst leidde zelfs tot concrete actie: in maart van dit jaar spanden Luis Sancho, Spaans wetenschapspopularisator, en Walter Wagner, stralingsdeskundige en beheerder van een botanische tuin op Hawaii, een proces aan tegen het CERN. De twee mannen vroegen de rechtbank op Hawaii om een verbod op het aanzetten van de LHC-versneller. Want de risico’s, zeiden zij, warendoor CERN nooit serieus onderzocht.

Eerder daagden ze al de Amerikaanse RHIC-versneller, die alweer acht jaar draait – zonder dat de aarde is vergaan. Met hun jongste aanklacht haalden ze de voorpagina van de New York Times.

Geen zorg

Maar het CERN-rapport, een geactualiseerde versie van een veiligheidrapport uit 2003, is niet gemaakt in reactie op de aanklacht of de publiciteit daarover, aldus woordvoerder James Gillies. Vijf natuurkundigen (John Ellis, Gian Giudice, Michelangelo Mangano en Urs Wiedemann van CERN en Igor Tkachev uit Moskou) begonnen hun werk eraan anderhalf jaar geleden al. „Er is geen reden tot zorg over de gevolgen van nieuwe deeltjes of vormen van materie die mogelijk bij LHC worden geproduceerd, is nu hun conclusie.

Vergeleken met het rapport uit 2003 is vooral de analyse van het zwarte gatenscenario uitgebreid. Medeopsteller Mangano werkte de details ervan uit in een 96 pagina’s tellende publicatie met Steve Giddings van de universiteit van Californië, expert in de microscopische zwarte gaten. En vrijdagmiddag herhaalde Mangano het nog maar eens aan de telefoon: „Nee, microscopische zwarte gaten brengen geen risico mee.

Dat zulke zwarte gaten überhaupt ontstaan, is allerminst zeker. Dat kan alleen als er extra dimensies zijn – de snaartheorie vereist dat bijvoorbeeld – én als die extra dimensies betrekkelijk groot zijn. In dat geval is de zwaartekracht die wij in onze kosmos ervaren, een slap aftreksel van een veel sterkere zwaartekracht die naar de extra dimensies weg lekt.

Als vervolgens de energie in de LHC-versneller hoog genoeg is om extra dimensies zichtbaar te maken, dan kunnen ook de microscopische zwarte gaten zichtbaar worden, die onder invloed van die ‘sterkere zwaartekracht’ ontstaan.

Maar wat, vroegen Sancho en Wagner, als die gaten daarna niet meteen verdampen of uit elkaar vallen zoals gangbare theorieën voorspellen? Wat doet een stabiel microscopisch zwart gat ‘in rust’, in een schacht bij Genève?

Strijdig

Weinig, aldus het rapport. Allereerst zijn stabiele gaten hoogst onwaarschijnlijk, omdat ze strijdig zijn met principes uit de quantummechanica en/of de relativiteitstheorie. En zelfs als ze toch opduiken, dan alleen in een ascetische variant waarvan we niks te vrezen hebben.

Zouden er wél gulzige stabiele gaten kunnen ontstaan, dan hadden die namelijk allang hun sporen nagelaten in de kosmos. Daar kunnen inslagen van kosmische deeltjes veel vaker voor hun vorming zorgen dan een aardse versneller. Een concreet voorbeeld: gulzige stabiele gaten, ingevangen in een neutronenster, zouden zo’n ster in sneltreinvaart vernietigen, daarbij „explosief grote hoeveelheden energie vrijmakend, die „duidelijk zichtbaar hadden moeten zijn.

Meer in grote lijnen: „de natuur heeft al 10**31 LHC-experimenten uitgevoerd sinds het begin van het universum. (...) De sterren in ons melkwegstelsel en elders bestaan nog steeds, en de conventionele natuurkunde kan alle waargenomen astrofysische zwarte gaten beschrijven.

Het strangelet-scenario wordt op grond van resultaten van de RHIC-versneller én van kosmische argumenten even ferm naar de prullenbak verwezen.

-----------------------------
©Margriet van der Heijden 24 juni 2008 15:14
Laatst gewijzigd 25 juni 2008 10:50
http://www.nrcnext.nl/
http://www.nrcnext.nl/nieuws/wetenschap ... 141715.ece
Blueflame
Site Admin

Berichtdoor Thomas » 28 aug 2008, 20:32

Laten we nu eens heel dat CERN-rapport met een simpele duw met de pink onderuithalen door pure logica:

Men zoekt naar deeltjes, die men nog niet kent.Men weet niet welke dimensies aan het licht zullen komen en, als deze er al zijn, hoe ze zich zullen ontrollen/manifesteren. Welke (gravitatie-)krachten er mee opgeroepen zullen worden, waar men geen instrumenten voor heeft ze te hanteren.

Men hoopt er een aantal fysische theorieën in bevestigd te zullen zien of misschien ontkend.

De essentie van dit verhaal is: (wat elk wetenschappelijk experiment als verhaal heeft)

Men weet niet wat er zal gebeuren,
daarom juist het wetenschappelijk experiment.

Het is een gigantische stap in het onbekende, met het risico op een catastrofe die men onmogelijk kon voorzien met de kennis die men er nu maar over heeft, of er is de kans op enorme stappen vooruit met de kennis, die men door dit experiment verwerft.

Hoe dik het rapport ook, men kan geen scenario's voorzien, daar men de uitkomst van het experiment nog moet afwachten, wat een goed wetenschapper betaamd. Elk a priori rapport is dus onwetenschappelijk, daar het experiment noodzakelijk is om uitsluitsel te krijgen mbt de uitkomsten.

Logica..
Thomas

Berichtdoor Digit » 28 aug 2008, 21:09

Ik vrees dat dat alleen een verstuikte pink oplevert ! :wink:

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor Seppe » 28 aug 2008, 21:23

Thomas,
misschien kunt ge eerst eens stoppen met de titel constant te blijven wijzigen:
"In juni worden we misschien opgeslorpt door een zwart gat"
"In juli worden we misschien opgeslorpt door een zwart gat"
"In augustus worden we misschien opgeslorpt door een zwart gat"
"In november worden we misschien opgeslorpt door een zwart gat"

:roll:
Seppe

Berichtdoor Thomas » 28 aug 2008, 23:19

Seppe, ik stop ermee als CERN ermee stopt haar opstart constant uit te stellen. :wink:

Digit, ja, waarschijnlijk wel, maar ergens zit er toch een vleem van waarheid in wat ik hier schrijf, denk ik.
Thomas

Berichtdoor Blueflame » 29 aug 2008, 00:28

Thomas schreef:Seppe, ik stop ermee als CERN ermee stopt haar opstart constant uit te stellen. :wink:

Het CERN stelt helemaal niets uit! Ik heb een paar dagen geleden nog ergens een interview met de de hoofdverantwoordelijke Robert Aymar gelezen en alles verliep volgens schema. Als ik het goed herinner is de LHC volgens schema opgestart op 20 juni. Wat de journalisten er echter niet bijvertellen is dat dat opstarten niet te vergelijken valt met bijvoorbeeld een auto starten. Je draait het contactslot om en 3 seconden later kan je je voertuig bewegen. Er moet eerst serieus gekoeld worden (o.a. ) en dat vraagt nu eenmaal tijd. Sinds 22 augustus zitten ze in de laatste 2 sectoren nu ook aan 1,9 K ( Brrr, frisjes ). Je kan dat zelf volgen op http://lhc.web.cern.ch/lhc/Cooldown_status.htm en http://lhc.web.cern.ch/lhc/

Wat er op 10 september gepland staat is een eerste beam. Later volgt een tweede beam. Daarna botsingen. En daarna wordt de snelheid ( en daarmee ook de energie ) opgedreven. Te volgen op http://public.web.cern.ch/Public/Welcome.html en http://lhc2008.web.cern.ch/lhc2008/ en dan op 'more' klikken.

Die eerste beam zou je live moeten kunnen volgen op : http://webcast.cern.ch/ .De show zou moeten lopen van 8 tot 18 uur.

Thomas schreef:.... maar ergens zit er toch een vleem van waarheid in wat ik hier schrijf, denk ik

De enige vleem die ik zie is een poging om een rem op de wetenschap te zetten.

Mvg.
Blueflame
Site Admin

Berichtdoor Thomas » 29 aug 2008, 10:24

awel, Blueflame, merci voor de links, enne, 'de wetenschap remmen' is wel heel sterk, moest dat mijn intentie zijn. Uiteraard niet. Ik vind zo'n onderzoek fantastisch, alleen denk ik dat men de mensheid iets wijsmaakt wanneer men zegt dat het volledig risicovrij is. Daar men eigenlijk niet weet wat er uit de bus zal komen.
Thomas

Re: In nov. worden we misschien opgeslokt door een zwart gat

Berichtdoor gjb » 29 aug 2008, 14:06

Thomas schreef:Wat denken jullie: zullen we deze zomer opgeslokt worden door een zwart gat? De gewone niet-wetenschapper geraakt niet aan het gediscussieer daarover tussen deskundigen uit. Hopelijk hebben de non-believers gelijk.

Laten we even een stapje terug nemen en de hele zaak even vanuit menselijk perspectief bekijken (dat wil wel eens helpen).

De LHC werd gebouwd door een grote groep mensen: technici, ingenierus, wetenschappers. Het geld hiervoor wordt via allerhande commissies toegekend waarin wetenschappers, maar ook politici en mensen uit de bedrijfswereld zetelen. De experimenten zullen uitgevoerd worden door grote groepen wetenschappers en technici.

Nu ga ik even van de veronderstelling uit dat er een aantal normaal denkende mensen met gezond verstand tussen al deze betrokkenen zitten. Mogelijk hebben een aantal van die wetenschappers zelfs een gezin ;) Denk je nu serieus dat "de knop zou ingedrukt worden" als iemand serieuze twijfels had over de veiligheid van de experimenten?

We hebben het hier niet over de mad scientist uit een science fiction flick of een B-film, maar over een groot team verstandige mensen. Er zullen er dus vast wel genoeg bij zitten die naast behoorlijke intelligentie, ook nog over een greintje wijsheid beschikken.

Trouwens, als de aarde opgeslokt wordt door een zwart gat, dan zouden er nogal wat rechtzaken voor schadeclaims komen, ik denk dat de juridische dienst van CERN daar wel rekening mee gehouden heeft ;)
Beste groeten, -gjb-
gjb

Berichtdoor Seppe » 29 aug 2008, 22:22

Thomas schreef:lleen denk ik dat men de mensheid iets wijsmaakt wanneer men zegt dat het volledig risicovrij is. Daar men eigenlijk niet weet wat er uit de bus zal komen.

Als de mensheid wordt opgeslorpt door een zwart gat dan vind ik dat nu niet echt zo'n groot verlies als ik zo rondom mij kijk.
Seppe

Berichtdoor Thomas » 30 aug 2008, 11:01

Seppe, als je zo rondom hier op het forum kijkt? Neen, dat vind ik niet. Ik vind de mensheid best meevallen.
Thomas

Berichtdoor Thomas » 30 aug 2008, 11:04

gjb schreef:Laten we even een stapje terug nemen en de hele zaak even vanuit menselijk perspectief bekijken (dat wil wel eens helpen).

De LHC werd gebouwd door een grote groep mensen: technici, ingenierus, wetenschappers. Het geld hiervoor wordt via allerhande commissies toegekend waarin wetenschappers, maar ook politici en mensen uit de bedrijfswereld zetelen. De experimenten zullen uitgevoerd worden door grote groepen wetenschappers en technici.

Nu ga ik even van de veronderstelling uit dat er een aantal normaal denkende mensen met gezond verstand tussen al deze betrokkenen zitten. Mogelijk hebben een aantal van die wetenschappers zelfs een gezin ;) Denk je nu serieus dat "de knop zou ingedrukt worden" als iemand serieuze twijfels had over de veiligheid van de experimenten?

We hebben het hier niet over de mad scientist uit een science fiction flick of een B-film, maar over een groot team verstandige mensen. Er zullen er dus vast wel genoeg bij zitten die naast behoorlijke intelligentie, ook nog over een greintje wijsheid beschikken..

Hmm, lijkt me redelijk.

Toch kan dit scenario zich ook voordoen:

Politici en geldschieters vertrouwen op het woord van fysici, daar het jaren van studie vergt hun rapporten met kennis van zaken te kunnen doorlezen. Fysici kijken vooral op naar het select groepje in hun midden van projectontwerpers, die de kans van hun leven krijgen, er graag zelf bij willen geweest zijnd. Napratend, omdat enkel de insiders zelf een zicht hebben op alle informatie, wordt er heel wat afgekakeld en gepapegaaid over het project. En dat kleine groepje mensen, die een bouwwerk voor duizenden maakt, zit zodanig in het project, dat er bij hen een soort blindheid ontstaat voor andere imput, vanuit de buitenwereld, dat hen afleidt van waar ze mee bezig zijn.
Opgeslokt in de wereld van de deeltjesversnelling, zoveel meter onder de grond, een fijne tijd belevend. Opgeslokt door en vooral levend in een wereld die voor de meerderheid van ons onzichtbaar is.

Welke van deze fysici luistert nu naar François met de pet, kilometers verderop in een dorp niet ver ervandaan, die zijn veto wil stellen en inspraak eist, en niet wil dat dit in z'n achtertuin gebeurt?

Zoveel manuren, denkwerk en energie, enorme sommen geld, werkgelegenheid en het vooruitzicht op de kering van een paradigma, en tot slot: zoveel publiciteit, dat laat je toch niet onopgestart, door wat gemorrel van ongeschoolde François en Louise zeker?

Je bent slechtgeplaatst als nietgeschoolde inwoner (in de hogere fysica) uit de buurt, waar het deeltjesversnellen doorgaat, om je veto te willen stellen. Je moet al van goeden huize zijn, wil men je au sérieux nemen, wanneer je dergelijk gespuis en ge-experimenteer niet voor je voordeur wil zien knutselen aan iets wat je niet begrijpt, en waarvoor je in eerste instantie niet op Sarkozy had gestemd.

Maw, mensen kunnen door een wedloop en hype gevangen worden in hun academisch wereldje, hoog torend boven de dom geachte massa, die blij mag zijn vooruitgang te krijgen, zelf begoocheld door rapporten. Vertrouwend op het select groepje mensen in hun midden, dat er intensief mee bezig is, in de radrace van hun carrière zittend, een beperkte en vooral tijdelijk onwereldse focus hebbend.

En in dat scenario, is er geen plaats voor kritiek, voor woord en weerwoord, voor veto's en democratie. Voor stemrecht en referenda.

Neen, enkel de insiders, die er al jaren voordien mee bezigwaren, beslissen, en de rest vertrouwt en bewondert.

Beste Gjb,
in tegenstelling tot wat in science fictionfilms vertoond wordt, bestaat de 'mad scientist' in de werkelijke wereld uit gewone mensen, met een ongewoon project...

.
Thomas

Berichtdoor gjb » 30 aug 2008, 12:31

Thomas schreef:in tegenstelling tot wat in science fictionfilms vertoond wordt, bestaat de 'mad scientist' in de werkelijke wereld uit gewone mensen, met een ongewoon project....

De mad scientist bestaat zeker, maar mijn punt hier is dat het gaat om een grote groep mensen, en ik ben ervan overtuigd dat niet ieder individu uit die groep het lot van de mensheid, of zelfs dat van een individu wil riskeren voor een nobelprijs, een reeks goede publicaties, werkzekerheid of wat dan ook.

Peer pressure is wel een krachtig mechanisme, maar de omstandigheden en de omgeving lijken me niet van die aard dat het alle protest van binnen de CERN "community" en van de wetenschappelijke gemeenschap buiten CERN kan smoren.

Als wetenschappers zich echt ergens zorgen om maken, dan laten ze hun stem horen en worden er mensen gemobiliseerd. Dit is in het verleden al diverse keren gebeurd. Er is nu absoluut geen sprake van, er rinkelen bij de wetenschappers geen alarmbellen.
Beste groeten, -gjb-
gjb

Berichtdoor Thomas » 30 aug 2008, 19:28

klinkt juist.
Thomas

Volgende

Keer terug naar Voorspellingen