Kan de toekomst nu eigenlijk voorspeld worden?

Einde der tijden, mislukte voorspellingen, Nostradamus, voorspellingen in verschillende culturen, self-fulfilling prophesies, ...

Re: Kan de toekomst nu eigenlijk voorspeld worden?

Berichtdoor Nederlander » 01 aug 2017, 22:29

Lili schreef:Ja
De toekomst kan voorspeld worden. :D

Ik zal je een heel duidelijk voorbeeld geven wat ik ook aan iedereen vertel om aan te tonen dat we als mensen vaak meer weten zonder dat werkelijk te beseffen.

Het gaat over een droom die ik had nu toch al wat jaren geleden.
Ik droomde dat ik kikkers uit het water moest halen en dan bleek dat ze tanden hadden en ze beten in mijn hand vervolgens plaatse ik ze in een emmer.

De morgen nadien belt mijn mama me
Ze wilde aboluut naar een huis gaan
Dus ik wist absoluut niet wat zou gaan gebeuren.

Dit verhaal is ook om aan te tonen hoe ons bewustzijn dingen kan mixen als je de toekomst ziet.

Dus wat blijkt
die dag rijd ik naar dat huis met mijn ma en daar zitten kleine jonge katten.
Ik probeer ze te pakken maar ze lopen weg en omdat iets verder een open put is, vallen ze daar in.
Dus moet ik de katjes uit de diepe put halen.
Op het moment dat ik de katjes uit de put haal bijten ze in mijn handen.
En op dat moment herinner ik me de droom. Ik leg ze ook in de emmer net zoals in de droom de nacht ervoor.

Geen kikkers met tanden maar natte katjes met tanden. :D

Toeval. :lol:
The happiness of the bee and the dolphin is to exist. For man it is to know that and to wonder at it.
Jacques Yves Cousteau.
Nederlander

Berichtdoor Lili » 01 aug 2017, 22:48

neen geen toeval.
Lili

Berichtdoor Digit » 02 aug 2017, 09:20

Lili schreef:neen geen toeval.

Hoe weet je dat dat géén toeval was?

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor pitman » 02 aug 2017, 12:27

Geen toeval want ad hoc.
pitman

Berichtdoor Lili » 04 aug 2017, 23:27

geen toeval maar ad hoc.
Je bedoelt dan dat het eenmalig is en je hoeft (net als een kieken zonder hersenen en dus net als de nederlander denkt) daar geen verklaring voor te zoeken?
Lili

Berichtdoor Lili » 04 aug 2017, 23:31

Volgens mij is er een verklaring voor. Dat is ook wat ik onderzoek en hoop dat een skepptisch forum ook onderzoekt en niet meteen verwerpt wat niet meteen gemakkelijk begrijpbaar lijkt.
Lili

Berichtdoor willem_betz » 05 aug 2017, 03:26

Lili,
Miljarden mensen dromen elke nacht. Vele miljarden gebeurtenissen zijn er elke dag. Het is onvermijdelijk dat er dagelijks enkele van die dromen "uitkomen".
Vergelijk het met de lotto spelen. Als er telkens maar één persoon zou spelen, dan zou het erg uitzonderlijk zijn dat die wint, maar niet onmogelijk! Als er elke week vele duizenden of miljoenen spelen, dan is er bijna elke week een winnaar. Gewone kansberekening zegt dat zoiets niet uitzonderlijk is. De winnaar vindt het wel fantastisch, de anderen niet. :wink:
In ieders leven gebeuren er elke dag dingen die zeer uitzonderlijk kunnen lijken, maar het niet zijn omdat ze pas na het gebeuren werden vastgesteld. (= ad hoc)
Het zou pas merkwaardig worden als er door dezelfde persoon op voorhand en regelmatig juiste en specifieke voorspellingen gedaan worden. Geen vage voorspellingen zoals "er valt een vliegtuig", dat is teveel voorkomend, of voorspellingen die achteraf voor meerdere uitleg vatbaar zijn, zoals jouw droom, kikkers zijn geen poesjes.
We krijgen hier soms verhalen van mensen die overtuigd zijn dat hun dromen regelmatig uitkomen, die zijn ongerust of angstig, zeker als ze ongelukken voorspellen.
Die mensen worden best geholpen door ze te vragen een dagboek bij te houden van al hun dromen, en dan te noteren hoeveel er uitkomen. Dan blijkt dat ze heel veel dromen, zodat het onvermijdelijk is dat er af en toe iets uitkomt, maar voor de meeste dromen niet.
Als het maar eenmalig is dat jouw droom klopte, maak je niet ongerust en zoek er niets achter.
Geloof je alle nonsens, of sommige niet? Hoe maak je het onderscheid?
De hevigste missionarissen en propagandisten voor kwakzalvers zijn vaak hun slachtoffers zelf.
willem_betz
Beheerder

Berichtdoor amateur » 05 aug 2017, 11:26

Inderdaad. Zonder een fatsoenlijke berekening van de betreffende kansen is de claim dat voorspellende dromen té onwaarschijnlijk zijn om aan het toeval te kunnen worden toegeschreven ongefundeerd. Dan blijft het bij een subjectieve inschatting. En de ervaring leert dat mensen zeer slecht zijn in het subjectief inschatten van kansen. Niettemin houdt menigeen liever vast aan de eigen subjectieve indruk van het bestaan van echte voorspellende dromen dan de moeite te nemen om na te rekenen (met het risico dat men zijn wondergeloof zou moeten opgeven) hoe vaak "voorspellende dromen" op grond van het toeval al zouden moeten voorkomen.
amateur

Berichtdoor Lili » 05 aug 2017, 15:02

Ik blijf erbij dat dit geen toeval kan zijn en er een verklaring voor is. Alleen kennen we ze nog niet.
Maar als jullie in toeval geloven dan is dat maar zo. Ik zoek alleen waarheid en geloof niet.
De beste attitude is waar te nemen en te blijven zoeken naar mogelijke verklaringen en het niet meteen te verwerpen, meen ik toch. Veel zeggen, toeval bestaat niet en dat is ook zo. Alles heeft een reden, een oorzaak.

Willem, het waren geen kikkers maar kikkers met tanden, dat bestaat gewoon niet. Het is pas begrijpbaar als je weet dat het kleine katjes zijn. Hoe het ook mogelijk is, er is iets tot mijn bewustzijn doorgedrongen wat ging gebeuren. Dat is niet anders mogelijk.

En dan denk ik het meermaals gebeurt bij iedereen, ook al weten we dat niet.

We moeten het fenomeen tijd goed onderzoeken.
We zien een verleden en een toekomst in werkelijkheid is dat er niet. Er is niks weg of verdwenen en er is ook niets dat komt. Dat is een illusie. Is die discussie over wat tijd nu eigenlijk is al gevoerd?
Ik zie die niet meteen.
Lili

Berichtdoor Nederlander » 05 aug 2017, 15:04

Lili schreef:Ik blijf erbij dat dit geen toeval kan zijn en er een verklaring voor is. Alleen kennen we ze nog niet.
Maar als jullie in toeval geloven dan is dat maar zo. Ik zoek alleen waarheid en geloof niet.
De beste attitude is waar te nemen en te blijven zoeken naar mogelijke verklaringen en het niet meteen te verwerpen, meen ik toch. Veel zeggen, toeval bestaat niet en dat is ook zo. Alles heeft een reden, een oorzaak.

Willem, het waren geen kikkers maar kikkers met tanden, dat bestaat gewoon niet. Het is pas begrijpbaar als je weet dat het kleine katjes zijn. Hoe het ook mogelijk is, er is iets tot mijn bewustzijn doorgedrongen wat ging gebeuren. Dat is niet anders mogelijk.

En dan denk ik het meermaals gebeurt bij iedereen, ook al weten we dat niet.

We moeten het fenomeen tijd goed onderzoeken.
We zien een verleden en een toekomst in werkelijkheid is dat er niet. Er is niks weg of verdwenen en er is ook niets dat komt. Dat is een illusie. Is die discussie over wat tijd nu eigenlijk is al gevoerd?
Ik zie die niet meteen.

Kijk eens meid, een leuk shirt voor je...
Afbeelding
The happiness of the bee and the dolphin is to exist. For man it is to know that and to wonder at it.
Jacques Yves Cousteau.
Nederlander

Berichtdoor willem_betz » 05 aug 2017, 15:20

Lili schreef:We moeten het fenomeen tijd goed onderzoeken.

Doe maar rustig, neem je tijd.
Geloof je alle nonsens, of sommige niet? Hoe maak je het onderscheid?
De hevigste missionarissen en propagandisten voor kwakzalvers zijn vaak hun slachtoffers zelf.
willem_betz
Beheerder

Berichtdoor Lili » 05 aug 2017, 15:25

Zeg nederlander kun je aub niet meer reageren op mijn berichten?
Je kan niet meedenken en wil me alleen belachelijk maken.
Lili

Berichtdoor Nederlander » 05 aug 2017, 15:51

Lili schreef:Zeg nederlander kun je aub niet meer reageren op mijn berichten?

Jij maakt jezelf belachelijk met je droomwauwelverhaaltjes. Dus je hebt het toch echt aan jezelf te danken! En trouwens, dit is een OPENBAAR forum, dus iedereen mag zijn / haar zegje doen. Ik laat mij niet de mond snoeren door een zwevertje.
Jacques Yves Cousteau.
Nederlander

Berichtdoor amateur » 05 aug 2017, 17:43

amateur schreef:Inderdaad. Zonder een fatsoenlijke berekening van de betreffende kansen is de claim dat voorspellende dromen té onwaarschijnlijk zijn om aan het toeval te kunnen worden toegeschreven ongefundeerd. Dan blijft het bij een subjectieve inschatting. En de ervaring leert dat mensen zeer slecht zijn in het subjectief inschatten van kansen. Niettemin houdt menigeen liever vast aan de eigen subjectieve indruk van het bestaan van echte voorspellende dromen dan de moeite te nemen om na te rekenen (met het risico dat men zijn wondergeloof zou moeten opgeven) hoe vaak "voorspellende dromen" op grond van het toeval al zouden moeten voorkomen.

Lili schreef:Ik blijf erbij dat dit geen toeval kan zijn en er een verklaring voor is. Alleen kennen we ze nog niet.

Dus net wat ik al "voorspelde". Je wil je er simpelweg niet in verdiepen hoe groot de kans feitelijk is dat "voorspellende dromen" op toeval kunnen berusten. Zelfs vertik je het om je af te vragen of die domme amateur misschien wel gelijk zou hebben met zijn bewering dat mensen zeer slecht zijn in het subjectief inschatten van kansen. Ook geloven wetenschappers niet in toeval, maar ze hebben wel geleerd hoe je middels de kansrekening en statistiek met kansen kunt rekenen.

Je schrijft:

Ik zoek alleen waarheid en geloof niet.

Maar van dat zoeken blijkt helemaal niets, en van het geloven des te meer.

PS Als je denkt te kunnen aantonen (op basis van berekeningen!) dat voorspellende dromen véél meer voorkomen dan uit een toevallige samenloop van omstandigheden te verklaren is, dan pas wordt het voor een wetenschapper interessant daar eens naar te kijken. Het enkele feit dat ene "Lili" zonder enige verdere onderbouwing subjectief zeker denkt te weten dat haar voorspellende droom onmogelijk op toeval kan berusten is volmaakt oninteressant.
amateur

Berichtdoor Renaat » 05 aug 2017, 18:14

Je spreekt jezelf tegen. Enerzijds geef je aan dat andere niet voldoende open staan voor mogelijke verklaringen en zeg je dat je alleen een verklaring zoekt. Als er echter een mogelijke verklaring wordt gegeven (namelijk dat zo iets ook door toeval kan verklaard worden) dan verwerp je die verklaring onmiddellijk. Met andere woorden, je sluit alles wat niet past in jouw denkkader bij voorbaat uit. De verklaringen die je wilt horen hoeven niet juist te zijn, als ze je visie maar bevestigen.

Anderen gaven al de methode van en droomdagboek aan. Het lijkt me zinvol dat je zelf ook een droomdagboek bij begint te houden en dan nagaat hoe voorspellend je dromen in werkelijkheid zijn.

Renaat
Renaat

Berichtdoor amateur » 05 aug 2017, 19:17

Renaat schreef:Anderen gaven al de methode van en droomdagboek aan. Het lijkt me zinvol dat je zelf ook een droomdagboek bij begint te houden en dan nagaat hoe voorspellend je dromen in werkelijkheid zijn.

Zonder een onderbouwde schatting van de kans dat een droom toevallig uit komt kun je met een droomdagboek nog niets. De kern van het probleem is dat Lili het vertikt zich serieus te verdiepen in de vraag hoe je de kans op het toevallig uitkomen van een droom moet bepalen. Voor zo iemand kan één uitkomende droom op een heel mensenleven nog een overtuigend bewijs lijken. Een droomdagboek heeft alleen zin als je het aantal feitelijk uitkomende dromen (zoals genoteerd in het droomdagboek) kunt vergelijken met het aantal op basis van het toeval verwachte uitkomende dromen.
amateur

Berichtdoor Lili » 09 aug 2017, 22:56

Nederlander schreef:
Lili schreef:Zeg nederlander kun je aub niet meer reageren op mijn berichten?

Jij maakt jezelf belachelijk met je droomwauwelverhaaltjes. Dus je hebt het toch echt aan jezelf te danken! En trouwens, dit is een OPENBAAR forum, dus iedereen mag zijn / haar zegje doen. Ik laat mij niet de mond snoeren door een zwevertje.

Ik maak mezelf niet belachelijk met die droom te plaatsen. Jij vindt dat belachelijk en daarom maak je me belachelijk.
En gezien je geen waardering hebt voor die droom vraag ik om niets meer te antwoorden. Ik weet nu wel dat je het belachelijk vindt. Je hebt dat duidelijk laten merken door je antwoorden. Hopelijk leer je ooit wat respect betekent.
Lili

Berichtdoor Lili » 09 aug 2017, 22:59

amateur schreef:
amateur schreef:Inderdaad. Zonder een fatsoenlijke berekening van de betreffende kansen is de claim dat voorspellende dromen té onwaarschijnlijk zijn om aan het toeval te kunnen worden toegeschreven ongefundeerd. Dan blijft het bij een subjectieve inschatting. En de ervaring leert dat mensen zeer slecht zijn in het subjectief inschatten van kansen. Niettemin houdt menigeen liever vast aan de eigen subjectieve indruk van het bestaan van echte voorspellende dromen dan de moeite te nemen om na te rekenen (met het risico dat men zijn wondergeloof zou moeten opgeven) hoe vaak "voorspellende dromen" op grond van het toeval al zouden moeten voorkomen.

Dus net wat ik al "voorspelde". Je wil je er simpelweg niet in verdiepen hoe groot de kans feitelijk is dat "voorspellende dromen" op toeval kunnen berusten. Zelfs vertik je het om je af te vragen of die domme amateur misschien wel gelijk zou hebben met zijn bewering dat mensen zeer slecht zijn in het subjectief inschatten van kansen. Ook geloven wetenschappers niet in toeval, maar ze hebben wel geleerd hoe je middels de kansrekening en statistiek met kansen kunt rekenen.

Je schrijft:

Ik zoek alleen waarheid en geloof niet.

Maar van dat zoeken blijkt helemaal niets, en van het geloven des te meer.

PS Als je denkt te kunnen aantonen (op basis van berekeningen!) dat voorspellende dromen véél meer voorkomen dan uit een toevallige samenloop van omstandigheden te verklaren is, dan pas wordt het voor een wetenschapper interessant daar eens naar te kijken. Het enkele feit dat ene "Lili" zonder enige verdere onderbouwing subjectief zeker denkt te weten dat haar voorspellende droom onmogelijk op toeval kan berusten is volmaakt oninteressant.

Misschien heb je niet eens de moeite genomen de droom te lezen die ik geplaatst heb.
Dat is volstrekt onmogelijk een toeval.
Lili

Berichtdoor Lili » 09 aug 2017, 23:06

Renaat schreef:

Je spreekt jezelf tegen. Enerzijds geef je aan dat andere niet voldoende open staan voor mogelijke verklaringen en zeg je dat je alleen een verklaring zoekt. Als er echter een mogelijke verklaring wordt gegeven (namelijk dat zo iets ook door toeval kan verklaard worden) dan verwerp je die verklaring onmiddellijk. Met andere woorden, je sluit alles wat niet past in jouw denkkader bij voorbaat uit. De verklaringen die je wilt horen hoeven niet juist te zijn, als ze je visie maar bevestigen.

Anderen gaven al de methode van en droomdagboek aan. Het lijkt me zinvol dat je zelf ook een droomdagboek bij begint te houden en dan nagaat hoe voorspellend je dromen in werkelijkheid zijn.

Renaat

Ook voor jou. Hoogstwaarschijnlijk niet eens gelezen want dan zal je zien dat het onmogelijk toevallig is. Het is heel duidelijk dat er verschuiving van realiteitsbeleving gebeurd is en net dat kleine detail, die interpretatiefout duidt op geen toeval.
Lili

Berichtdoor amateur » 10 aug 2017, 00:25

@ Lili

1. Ik heb je droom wel gelezen.

2. Zoals ik al vreesde denk je aan één deels uitkomende droom al genoeg te hebben om het bestaan van voorspellende dromen te mogen aannemen.

Maar zelfs als het exact zo gegaan is als je beweert, bewijst dat nog niet dat er voorspellende dromen bestaan. Waarom dat zo is is je hier door anderen al eerder uitgelegd. Je doet ook geen enkele moeite om onze verklaring te begrijpen of na te trekken. Kortom: je komt hier kennelijk niet om iets te leren of zelfs maar om in een rationele discussie te ervaren hoe sterk of zwak jouw droom als bewijs voor het bestaan van voorspellende dromen is. Je negeert immers onze argumenten, en biedt zelf geen tegenargumenten. Voortzetting van deze non-discussie is dan ook zinloos.
amateur

Berichtdoor Lili » 10 aug 2017, 01:32

amateur schreef:@ Lili

1. Ik heb je droom wel gelezen.

2. Zoals ik al vreesde denk je aan één deels uitkomende droom al genoeg te hebben om het bestaan van voorspellende dromen te mogen aannemen.

Maar zelfs als het exact zo gegaan is als je beweert, bewijst dat nog niet dat er voorspellende dromen bestaan. Waarom dat zo is is je hier door anderen al eerder uitgelegd. Je doet ook geen enkele moeite om onze verklaring te begrijpen of na te trekken. Kortom: je komt hier kennelijk niet om iets te leren of zelfs maar om in een rationele discussie te ervaren hoe sterk of zwak jouw droom als bewijs voor het bestaan van voorspellende dromen is. Je negeert immers onze argumenten, en biedt zelf geen tegenargumenten. Voortzetting van deze non-discussie is dan ook zinloos.

Oke ik ben tevreden dat ik me vergist heb en dat je het gelezen hebt.
Ik begrijp niet dat je zo verschrikkelijk wil geloven dat dit zomaar toevallig is.ik kom hier wel om iets te leren. Ik sta ook open voor discussies. Je hebt geen argumenten om te bewijzen dat het wel degelijk toevallig zou kunnen zijn. Je bent nog niet in de mogelijkheid om te bewijzen en daarom ook nog niet in de mogelijkheid om te overtuigen.
Kan je de argumenten duidelijk nogmaals herhalen ajb?
Lili

Berichtdoor amateur » 10 aug 2017, 10:43

Als het teruglezen van onze antwoorden je al te veel werk is, heeft het opnieuw plaatsen ook geen zin.

Het onderstaande inmiddels gratis te downloaden boek heeft mij ooit van mijn eigen wondergeloof genezen:

https://skepsis.nl/boeken/parariteiten-boek/

Maar ja - dan moet je wel iets willen leren en skeptische kritiek in overweging willen nemen.
amateur

Berichtdoor Kristof » 10 aug 2017, 11:33

Kan men de toekomst voorspellen?

Indien men over voldoende gegevens beschikt kan men gebeurtenissen in de nabije toekomst vrij nauwkeurig voorspellen en minder nauwkeurig voor een verdere toekomst. Dit heeft echter niets met paranormale toestanden te maken.

Groeten.
For me, it is far better to grasp the Universe as it really is than to persist in delusion, however satisfying and reassuring.
Carl Sagan - RIP
http://www.carlsagan.com/
Kristof

Berichtdoor Heeck » 10 aug 2017, 12:36

Lili schreef:Misschien heb je niet eens de moeite genomen de droom te lezen die ik geplaatst heb.

Als het dan volgens jou geen toeval is, kan je dan verduidelijken op welke manier deze droom over jou is gekomen, of tot jou is gebracht?
Als het onmogelijk toeval kan zijn dan moet het toch gearrangeerd en/of aangezogen zijn?

Of bedoel je nog iets anders?
Wat voor hypotheses ga je op welke manieren onderzoeken?

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel, dus MIJDT SPIJT.
www.edge.org
Heeck

Berichtdoor Tom M » 10 aug 2017, 20:06

Lili schreef:Misschien heb je niet eens de moeite genomen de droom te lezen die ik geplaatst heb.

Vier keer heb ik het herlezen. Heel je verhaal is een fantasie.
'k Heb vragen:
-Waarom rij je zomaar naar "een" huis met een waterput. Absoluut de volgende dag.
Werkt je moeder voor een immokantoor? Of had ze ook een droom ?
Of past dat gewoon in je verhaaltje?

-Als je echt die katjes uit die diepe waterput zou gehaald hebben dan zou je vooral onthouden hebben hoe je die reddingsactie georganiseerd hebt.
Je zou ons vertellen hoe je zelf in diepe waterput geraakt bent (ladder? helicopter? winch?). En vooral hoe je met die katjes terug naar boven gekomen bent.
Heb je dat in één keer gedaan ? Of katje per katje in en uit die put geklommen/gedaald/gewinched ? Hoeveel katjes waren het ?
Ben je met de emmer naar beneden gedaald ? Maar dat komt niet voor in de vorige droom!

-Van waar kwam die emmer ? Lag die daar klaar in je fantasie ? Of heb je moeten zoeken in één of andere schuur ?

Na het lezen van je verhaal met al die hiaten twijfel ik aan de echtheid van je verhaal ?

Je verhaal is alles behalve overtuigend.
"Moraal is het juiste doen, ongeacht wat je gezegd wordt. Religie is doen wat je gezegd wordt, ongeacht wat juist is." H.L. Mencken
Tom M

Berichtdoor Renaat » 13 aug 2017, 10:56

Lili schreef:Ook voor jou. Hoogstwaarschijnlijk niet eens gelezen want dan zal je zien dat het onmogelijk toevallig is. Het is heel duidelijk dat er verschuiving van realiteitsbeleving gebeurd is en net dat kleine detail, die interpretatiefout duidt op geen toeval.

Ik had wel degelijk je droom gelezen en ik heb geen reden om aan te nemen dat er geen sprake kan zijn van toeval. Elke boodschap dat er misschien geen verband is tussen je droom en het redden van die katjes wordt sowieso door jou verworpen. Je zoekt enkel bevestiging.

Renaat
Renaat

Vorige

Keer terug naar Voorspellingen